مهاجرت کاری اتریش

کار در کشور اتریش

کار در کشور اتریش

به دلیل وجود اقتصاد قوی کار در کشور اتریش در سال 2023 برای ایرانیان جذابیت خاصی دارد. داشتن شغل در اتریش در نهایت منجر به دریافت اقامت دائم می شود.

برای رسیدن به کار در کشور اتریش 2 راه وجود دارد. از این رو باید شخص متقاضی دارای جاب آفر (پیشنهاد کاری) از یک کارفرما در این کشور باشد یا از طریق جاب سیکر (ویزای جست و جوی کار) به این کشور ورود کند. سیستم ویزای جست و جوی کار در اتریش به صورت امتیاز بندی ست. افراد باید برای اقدام این ویزا حداقل امتیاز مورد نیاز را کسب کنند تا واجد شرایط شناخته شوند. ممکن است در مورد انواع ویزای کاری در اتریش سوالات بسیاری وجود داشته باشد. سوالاتی چون :

  • چگونه می توان به ویزای کاری اتریش دست یافت؟
  • کارت قرمز سفید قرمز اتریش به چه صورت به دست می آید؟
  • حداقل میزان درآمد و مالیات برای مشاغل مختلف در اتریش چقدر است؟

مقاله نگارش شده به منظور راهنمایی شما عزیزان جهت کار در کشور اتریش است. کشور اتریش با نرخ بیکاری 6% یکی از بهترین گزینه های ممکن برای کاریابی در قاره اروپا است. این کشور در حال حاضر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. اما بهتر است قبل از اقدام در مورد شرایط این نوع ویزا آگاه باشید. در ادامه این مقاله با تیم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

دلایل کار در اتریش

این کشور که در مرکز اروپا قرار دارد، چیزی بیش از هوای تازه کوهستانی برای ارائه دارد. این کشور با داشتن حمل و نقل عالی، شهرهای زیبا و مناظر طبیعی خیره کننده، از نظر کیفیت زندگی در رتبه بالایی قرار دارد. در واقع، پایتخت آن، وین، توسط Mercer به عنوان قابل سکونت ترین شهر جهان ظاهر شد. نه تنها این، بلکه به خاطر تعادل فوق العاده بین کار و زندگی، قوانین حمایتی کار، و تمرکز فزآینده بر سلامت کارکنان شناخته شده است. همه این ها آن را به یک مقصد شغلی بسیار جذاب برای مهاجران تبدیل می کند. اگر همه این ها وسوسه انگیز به نظر می رسد، در اینجا دلایل دیگری برای کار در این کشور وجود دارد که ممکن است شما را متقاعد کند که این حرکت را انجام دهید.

در زیر لیستی از دلایلی که چرا کار در این کشور محبوب است آمده است:

  • مردم این کشور از تعادل سالم کار و زندگی لذت می برند.
  • این کشور حداقل دستمزد و حقوق بالایی ارائه می دهد.
  • کارفرمایان این کشور از کارگران حمایت زیادی می کنند.
  • این کشور کشوری عالی برای کارآفرینان است.
  • گرفتن مجوز کار نسبتا آسان است.

علاوه بر این، نرخ بیکاری این کشور یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در اتحادیه اروپا است. با این وجود، به دلیل شکوفایی اقتصاد کشور، شانس یافتن سریع شغل در این کشور بسیار زیاد است.

اجازه کار در کشور اتریش

شهروندان کشورهای غیراروپایی و ساکن خارج از اتحادیه اروپا، از 3 طریق می توانند برای کسب اجازه کار در کشور اتریش اقدام کنند. این راه ها عبارت هستند از:

  • مجوز کار محدود برای 1 سال (Beschäftigungsbewilligung)
  • مجوز کار برای 2 سال (Arbeitserlaubnis)
  • مجوز کار غیر محدود برای 5 سال (Befreiungsschein)

برای این که بتوان اجازه کار محدود در کشور اتریش را به دست آورد، باید مراحل مختلفی را طی کرد. این مراحل بستگی به وضعیت شخص، برنامه های آینده و چندین فاکتور دیگر دارد. برای دریافت ویزای کار باید ابتدا برای یک ویزای کار محدود اقدام کرد. این ویزا به فرد اجازه می دهد در یک مکان مشخص برای فرد یا شرکت معین، کار کند. این به آن معناست که اگر بخواهد محل کار خود را تغییر دهد باید مجدد برای اجازه کار اقدام کند.

در صورتی که فرد متقاضی 1 سال در کشور اتریش کار کند، می تواند برای اجازه کار بعدی خود اقدام کند. به فرد اجازه می دهد که برای 2 سال دیگر نیز در خاک این کشور فعالیت داشته باشد. این مجوز کار به فرد مهاجر این اجازه را نیز خواهد داد تا در صورت تمایل محل کار خود را نیز تغییر داده و شغل دیگری انتخاب کند. شخص مزبور بعد از 2 سال مجددا می تواند برای تمدید اجازه کار خود اقدامات لازم را انجام دهد.

درخواست اجازه کار در کشور اتریش

متقاضی بعد از این که 5 سال در کشور اتریش کار کند، می تواند برای ویزای کار نامحدود اقدام کند. هیچ گونه محدودیت کاری نیز برای فرد ایجاد نخواهد کرد. در صورتی که یک کارفرما برای استخدام فرد متقاضی اقدام کند، مراحل کسب اجازه کار برای او سریع و آسان سپری خواهد شد.

از این رو نرخ تورم در این کشور در نمودار زیر بیان گردیده است:

نرخ تورم در اتریشدرخواست اجازه کار و پذیرفته شدن در آن کار ساده ای نیست. نیازمند مدارک و مستندات زیادی است:

  • باید تسلط به زبان آلمانی در مصاحبه های سفارت و با آفیسران مربوطه اثبات شود.
  • دریافت اجازه کار در کشور اتریش، در حدود 7 هفته به طول می انجامد.
  • پس از آن فرد به عنوان نیروی کار باید اجازه اقامت خود را به دست آورد.
  • از کشور مبدا خود مدارک سوء پیشینه قضایی دریافت کند.
  • اصل و کپی مدارک شناسایی خود را به همراه ترجمه آنها به زبان آلمانی ارائه دهد.

کار برای دانشجویان در کشور اتریش

دانشجویان خارجی در این کشور تمایل به یافتن کار دانشجویی در این کشور دارند تا بتوانند از طریق آن هزینه تحصیل و زندگی در اتریش را تا حدی در حین تحصیل در کشور اتریش پوشش دهند. دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در این کشور، در صورتی که از وضعیت تحصیلی مناسبی برخوردار باشند، می توانند با در دست داشتن اجازه نامه کتبی از طرف دانشگاه، برای دریافت اجازه کار نیمه وقت و دانشجویی اقدام کنند.

مقاطع تحصیلیساعات کار مجاز
مقطع کارشناسی10
مقطع کارشناسی ارشد20
مقطع دکترا30

در موارد کار دانشجویی این موضوع مدنظر است که، دستمزد آن ها نیز نباید از 450€ (یورو) در ماه بیشتر شود. دانشجویانی که از بورسیه تحصیلی استفاده می کنند، پس از اشتغال به کار باید موسسه ای که بورسیه تحصیلی را در اختیار آن ها قرار داده است را مطلع کنند، تا بورسیه آن ها قطع شود. تنها دانشجویانی می توانند به صورت همزمان از بورسیه تحصیلی استفاده کرده و مشغول کار باشند که در مشاغل زیر فعالیت کنند:

  • آموزشی
  • دانشگاهی
  • دوره های کارآموز

اخذ کارت قرمز سفید قرمز با کار در کشور اتریش

دولت اتریش در سال 2011 یک برنامه دقیق تر برای کارگران و نیروی کار ماهر خارجی پذیرفته شده برای کار معرفی کرد. مقایسه کارت قرمز سفیذ قرمز اتریش و بلوکارت می تواند بیشتر به آشنایی با مزایی آن کمک کند. این کارت به عنوان «کارگران جهان سوم» شناخته می شود. کارت قرمز- سفید- قرمز همانند اجازه کار در کشور اتریش است. کارت مورد نظر به مدت 12 ماه اعتبار قانونی دارد. این کارت به افراد خاصی تعلق می گیرد. پس از دریافت کارت مذکور و پس از مدت 24 ماه کار در اتریش (و یا 21 ماه کار سخت)، کارت قرمز-سفید-قرمز پلاس به فرد تعلق می گیرد که مزایای بسیاری دارد.

افرادی که در زمینه های زیر تخصص داشته باشند:

  • کارگران فوق حرفه ای
  • کارگران ماهری که در شغل آن ها کمبود نیروی کار وجود دارد.
  • سایر کارگران در مشاغل کلیدی
  • فارغ التحصیلان دانشگاه ها و موسسات علمی کشور اتریش
  • کارگران حرفه ای خود اشتغال

در این بخش توجه شما را به مقاله اقامت اتریش جلب می داریم.

زمان کاری در کشور اتریش

ساعت کاری برای نیروی کار در هر کشوری حائز اهمیت است. کار در اتریش هم از این مقوله مستثنی نیست. ساعت کاری در اتریش به شرح زیر است:

  • زمانی کاری در کشور اتریش 8 ساعت در روز و 40 ساعت در طول یک هفته است.
  • بر اساس توافق میان کارفرما و نیروی کار، این ساعت می تواند تا 38 ساعت در هفته کاهش یابد.
  • ساعت کاری با توافق طرفین می تواند به نهایتا 9 ساعت در روز افزایش یابد.
  • در شرایط بسیار خاص و ویژه امکان کار 4 روزه نیز وجود دارد.
  • در موارد خاص فرد باید در هر روز 10 ساعت کاری در محل کار خود حاضر شود.
  • اجازه کار شبانه در اتریش به جز برای افراد زیر 18 سال، زنان باردار و مادرانی که کودک شیرخواره دارند.
  • میزان درآمد و پرداخت مالیات در کشور اتریش

زمان کاری در کشور اتریش

درآمد در اتریش

میزان درآمد در کشور اتریش به صورت میانگین 32.544€ (یورو) در سال است. این میزان از متوسط میزان درآمد سالیانه جهان یعنی 30.563€ (یورو) بیشتر است. با این حال در میان جوامع فقیر و ثروتمند کشور اتریش تفاوت زیادی وجود دارد. به گونه ای که 20% بالای جامعه اتریش 4 برابر 20% پایین این جامعه درآمد دارند. میزان درآمدها به گونه ایی است که هزینه های اولیه زدگی را پوشش دهد. بیشترین هزینه مربوط به اجاره خانه در کشور اتریش است که حدودا اجاره یک خانه یک خوابه در مرکز شهر، 666.37€ (یورو) است. بد نیست افرادی که تمایل به کار در کشور اطلاعاتی نیز در زمینه میزان حقوق در این کشور کسب نمایند.

میزان حقوق برای کار در کشور اتریش

در جدول زیر به بررسی میزان دریافتی مشاغل مختلف در این کشور پرداخته می شود:

عنوان شغلمیزان درآمد دریافتی به یورو
حلبان3.968€
حسابدار3.318€
پرستار حرفه ای2.449€
معلم1.600€
مکانیک1.660€
نجار1.468€
راننده اتوبوس1.550€
فیزیوتراپیست1.673€
فروشنده1430€

در رابطه با پرداخت مالیات نیز نرخ ثابتی وجود ندارد. به درآمدهای زیر 11.000€ (یورو) هیچ مالیاتی تعلق نمی گیرد. هرچه درآمد شما بیشتر باشد، میزان مالیات شما نیز افزایش پیدا می کند. میزان مالیات ها از 11000€ تا 1 میلیون € (یورو) به صورت پلکانی تا 50% می رسد. اشخاصی که درآمد بالای 1 میلیون € (یورو) در سال دارند نیز 55% مالیات می پردازند. اگرچه یافتن کار در کشور اتریش پروسه ای زمان بر است. اما می توان گفت از آنجا که شرایط زندگی در اتریش یکی از بهترین موقعیت ها در جهان است. از این رو صبوری برای یافتن کار در این کشور می تواند تاثیر بسیار زیادی در آینده شما داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و در مورد مهاجرت به سایر کشورهای اروپایی و سطح بالای جهان می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید. جهت تکمیل اطلاعات خود مقاله ویزای کاری اتریش در سال 2023 را مطالعه بفرمائید.

سوالات متداول در باب کار در کشور اتریش

در این قسمت مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب کار در کشور اتریش می باشیم:

  • شرایط کار در کشور اتریش برای ایرانیان به چه صورت است؟ ایرانیان برای کار در کشور اتریش می توانند ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار دریافت کنند. با این ویزا 6 ماه فرصت خواهید داشت تا در کشور اتریش به جستجوی کار بپردازید.
  • آیا بدون مدرک زبان می توان در اتریش مشغول به کار شد؟ قوانین اتریش برای اعطاء ویزای کار از یک سیستم امتیازبندی پیروی می کند. در این سیستم شما باید حتما مدرک زبان انگلیسی یا آلمان ارائه دهید تا بتوانید امتیاز کافی را کسب کنید.
  • آیا می توان بدون مدرک تحصیلی در اتریش کار کرد؟ برای کار در اتریش باید در سیستم امتیاز بندی این کشور امتیاز کافی کسب کنید. مدرک تحصیلی نیز در این سیستم دارای امتیاز است.
  • برای جستجوی کار در اتریش چطور می توانیم اقدام کنیم؟ شما می توانید از طریق موسسات کاریابی در اتریش اقدام کنید یا ویزای جستجوی کار اتریش را گرفته و در این کشور به صورت حضوری به جستجوی کار بپردازید.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *