مهاجرت تحصیلی بلژیک

ویزای تحصیلی بلژیک

ویزای تحصیلی بلژیک

یکی از طرق رایج برای مهاجرت به بلژیک در سال 2023، تحصیل خواهد بود. در خصوص تحصیل می باید ابتدا ویزای تحصیلی بلژیک را دریافت نمایید. جهت اخذ ویزای تحصیلی بلژیک در سال 2023 شرایط و مقرراتی در نظر گرفته شده است. این کشور به عنوان قلب قاره اروپا و مرکز شبکه های بین المللی شناخته می شود. متقاضیان بین المللی که دانشگاه های این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند قطعا از تجربه های تحصیلی و فرهنگی گسترده در این کشور بهره مند خواهند شد.

در مقاله پیش رو کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تصمیم دارند اطلاعاتی در خصوص شرایط تحصیل و ویزای تحصیلی بلژیک را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور را دارید با متخصصان ما تماس حاصل فرمائید. در این مقاله پاسخ گوی سوالات شما از این قبیل خواهیم بود:

  • نحوه پذیرش تحصیلی در این کشور به چه صورت می باشد؟
  • تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور به چه شکل خواهد بود؟
  • تمکن مالی برای ویزای تحصیلی بلژیک چقدر است؟

اینفوگرافی ویزای تحصیلی بلژیک

پذیرش تحصیلی بلژیک در سال 2023

افرادی که قصد دارند تحصیل در این کشور را تجربه کنند باید ابتدا پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را به کسب نمایند. لازم است دانشجو مدارکی که در ادامه به آن ها اشاره می شود را تهیه کرده و شخصا یا با کمک مشاورین مهاجرتی به دانشگاه مورد نظر ارسال نمایند.

  • ارائه فتوکپی از صفحه اول پاسپورت معتبر
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه گواهی سلامت تایید شده
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • ارائه مدارک تحصیلی پیش دانشگاهی و دیپلم و ارائه ریز نمرات این مقاطع
  • پرداخت هزینه ثبت نام اولیه یا اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر

متقاضیان خارجی می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی و بدون وجود محدودیتی ادامه تحصیل دهند. طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی بین 3 الی 4 سال (با توجه به رشته تحصیلی انتخابی این مدت متفاوت می باشد)، مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و مقطع دکتری 3 تا 5 سال است. زبان تحصیلی در دانشگاه های بلژیک به 2 صورت می باشد:

  • زبان بلژیکی
  • زبان فرانسوی

دانشگاه های معتبر بلژیک 2023

برای تحصیل در این کشور لازم است ابتدا پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را به دست آورید. به همین دلیل متقاضیان باید دانشگاه های معتبر این کشور بشناسند. در ادامه این بخش سعی داریم به معرفی دانشگاه های معتبر در این کشور بپردازیم. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات دقیق تر در رابطه با شرایط پذیرش و مزایا تحصیل در هر یک از دانشگاه های معرفی شده به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید.

  • دانشگاه دانشگاه کاتولیک لون
  • دانشگاه گنت
  • دانشگاه کاتولیک لوون
  • دانشگاه وریج بروکسل
  • دانشگاه آزاد بروکسل
  • دانشگاه آنتورپ
  • دانشگاه مونس
  • دانشگاه لیبره دی بروکسل

شما می توانید با مطالعه مقاله معرفی دانشگاه های بلژیک اطلاعات بیشتری در رابطه با دانشگاه های معرفی شده به دست آورید.

اخذ ویزای تحصیلی بلژیک برای مقطع کارشناسی

اساسی ترین مقطع تحصیلی در این کشور مقطع کارشناسی می باشد، که به 2 صورت امکان پذیر خواهد بود. تحصیل در دانشگاه های دولتی و تحصیل در دانشگاه های دولتی که تنها با اخذ ویزای تحصیلی بلژیک مکان پذیر می باشد. در نظر داشته باشید تحصیل در این مقطع اصولا به زبان رسمی این کشور است. حدود 3 الی 4 سال تحصیلی زمان نیاز خواهد داشت. جهت اخذ ویزا و پذیرش تحصیلی این کشور می باید مدارک و شرایط مناسبی را فراهم نمود. همچنین در نظر داشته باشید که تحصیل در دانشگاه های خصوصی به طبع بالاتر از دانشگاه های دولتی خواهد بود.

متقاضیان تحصیل در رشته های مختلف در این کشور روز به روز بیشتر می شوند. از این رو نمودار میانگین تعداد متقاضیان تحصیلی در این کشور بدین شرح می باشد:

میانگین تعداد دانشجویان بین المللی در کشور بلژیک

 

شرایط ویزای تحصیلی بلژیک

متقاضیانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نمی باشند باید برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور ویزای تحصیلی بلژیک را دریافت کنند. پس از آنکه پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را در به دست آوردید، بایستی اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای تحصیلی انجام دهید. جهت اخذ ویزای تحصیلی دانشجویان باید با تهیه مدارک زیر به سفارتخانه یا کنسولگری این کشور مراجعه نمایند. افراد باید درخواست خود را جهت اخذ ویزای تحصیلی بلژیک اعلام نمایند.

لیست مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی بلژیک عبارت است از:

  • دریافت فرم مربوط به اخذ ویزا تحصیلی و تکمیل آن
  • ارائه پاسپورت معتبر با 12 ماه اعتبار و 2 صفحه خالی
  • ارائه گواهی پزشکی تایید شده جهت مشخص شدن سلامت دانشجو
  • گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • ارائه گواهی تمکن مالی جهت اثبات توانایی فرد در پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی
  • پرداخت هزینه های مربوط به ویزا تحصیلی و ارائه رسید آن
  • ارائه مدارک تحصیلی
  • ارائه مدرک معتبر زبان
  • ارائه گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر

بورسیه های تحصیلی کشور بلژیک

در این کشور در مقاطع مختلف مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بورسیه هایی به دانشجویان تعلق خواهد گرفت. این بورسیه ها با توجه به شرایط دانشجو، نوع رشته و دانشگاه تعیین خواهد شد. در بسیاری از مواقع تمام هزینه تحصیل را شامل خواهد شد و بر برخی مواقع تنها بخشی از هزینه های تحصیلی متقاضی را پوشش خواهد داد. در وهله اول دانشگاه مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید که آیا شامل بورسیه تحصیلی خواهد بود یا خیر. در برخی مواقع تعداد معدودی دانشگاه تنها به متقاضیان اروپایی بورسیه تعلق خواهند داد.

در این بخش تعدادی از بورسیه های برتر این کشور به صورت لیست در اختیار شما قرار داده شده است:

اسامی برخی از بورسیه های کشور بلژیک

شرایط زبان برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

از آنجایی که در این کشور به چند زبان دنیا صحبت می کنند از جمله انگلیسی، هلندی، آلمانی و فرانسوی دانشجویان می توانند برای ادامه تحصیل به هر کدام از این زبان ها که مسلط هستند را انتخاب نماید.

زبانمدرک
انگلیسیTOFEl – IELTS
هلندیدیپلمای Duch NT2
آلمانیDSH
فرانسویDELF

دانشجویان پس از تکمیل نمودن مدارک خود در نزد سفارت این کشور که منوط به فرم درخواست ویزای تحصیلی بلژیک است، سفارت شماره پرونده ایی در اختیار شما قرار می دهد تا مسیر پرونده خود را دنبال کنید. پس از موافقت فرد برای ویزای تحصیلی فرد می تواند به این کشور سفر نماید. فرد پس از ورود به خاک این کشور پس از 8 روز بایستی به مرکزی به نام municipal Administration مراجعه نموده نمایند. از این طریق اجازه اقامت خود را در این کشور دریافت نماید.

هزینه ویزای تحصیلی بلژیک 2023

اطلاع از شهریه های تحصیلی یکی از سوالات متداول و پر تکرار متقاضیان در خصوص تحصیل در این کشور می باشد. هزینه های تحصیل با توجه به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. دانشجویان خارجی باید سالانه مبلغی بین 1060$ الی 97960$ (دلار) بابت شهریه های تحصیل بپردازند. هزینه این نوع ویزا حدود 80€ (یورو) می‌باشد. هزینه ویزای تحصیلی در بلژیک در وهله اول به ملیت متقاضی بستگی خواهد داشت.

یکی از مزایا تحصیل در دانشگاه های این کشور امکان دریافت بورسیه تحصیلی می باشد. برای اطلاع از چگونگی اخذ بورس تحصیلی پیشنهاد می شود مقاله بورسیه تحصیلی بلژیک را مطالعه کنید. دانشجویان باید علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی در این کشور را نیز در نظر بگیرند. هزینه های زندگی با توجه به سبک زندگی و محل زندگی شما متفاوت است. این کشور از لحاظ منطقه ایی به 3 منطقه تقسیم شده است:

  1. منطقه فلامان
  2. جامعه فرانسوی
  3. جامعه آلمانی

به طور کلی برای زندگی دانشجویی در این کشور لازم است دانشجو ماهانه مبلغی بین 800$ تا 1200$ (دلار) در نظر داشته باشد.

هزینه ویزای تحصیلی بلژیک 2021

مراحل اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

مراحل اخذ ویزای تحصیلی بلژیک در ادامه شرح داده شده است. برای دریافت ویزای دانشجویی نوع D برای تحصیل در بلژیک، باید:

  • پذیرش دانشگاه: قبل از اینکه بتوانید برای ویزای خود درخواست دهید، باید پیشنهاد تحصیل در دانشگاه یا سایر موسسات آموزش عالی در بلژیک را پذیرفته باشید.
  • با نزدیکترین سفارت بلژیک تماس بگیرید: باید شخصاً به سفارت یا کنسولگری بلژیک در کشور خود مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.
  • منتظر تصمیم سفارت باشید: درخواست ویزای شما توسط سفارت یا کنسولگری به اداره اتباع بیگانگان ارسال می شود که تصمیم نهایی را خواهد گرفت. پس از ارسال، باید 1 تا 4 هفته منتظر بمانید.
  • ثبت نام در بدو ورود: برای ثبت نام در اداره ثبت اتباع خارجی و دریافت مجوز اقامت (کارت A) باید تا مدت 8 روز پس از ورود خود به ادارات شهرداری در شهری که در آن تحصیل می کنید مراجعه کنید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

شرایط کار دانشجویی در بلژیک

دانشجویان خارجی در بلژیک دارای مجوز C برای یافتن کار و کسب درآمد دارند. بطوریکه در مقاطع مختلف متغیر و به شرح زیر می باشد:

مقطع تحصیلیمجوز کار در هفته
کارشناسی10 ساعت
کارشناسی ارشد20 ساعت
دکتری30 ساعت

دانشجویان می ­توانند برای ادامه تحصیل از بورسیه هایی که این کشور برای دانشجویان خارجی قرار می ­دهند استفاده کنند. این بورسیه ها توسط اداره تحصیلات و پژوهش ارائه داده می ­شود. متقاضیان از طریق کار دانشجویی در این کشور می توانند بخشی از هزینه زندگی و تحصیل در این کشور را پوشش دهند.

به طور کلی میزان درآمد حاصل از کار در این کشور متفاوت می باشد. هر یک از متقاضیان با توجه به شرایط عمومی و میزان تحصیلات خود دستمزدی دریافت می‌ نمایند. متقاضیان می توانند در مشاغلی مانند مهندسی، پزشکی و پیراپزشکی، خدمات، فروش، مالی و حسابداری به فعالیت بپردازند. در لیست زیر میزان دستمزد تعیین شده در این کشور در سال 2023 بدین شرح می باشد:

  • حداقل درآمد حدود 1950€ (یورو)
  • میانگین درآمد حدود 6360€ (یورو)
  • حداکثر درآمد حدود 27800€ (یورو)

جستجوی کار پس از اخذ روادید دانشجویی بلژیک

پس از تحصیل در بلژیک شما واجد شرایط دریافت اقامت 12 ماهه به منظور جستجوی کار پس از اخذ روادید دانشجویی بلژیک خواهید بود. لذا فرصت کافی برای تبدیل روادید دانشجویی بلژیک به ویزای کاری را خواهید داشت. حداکثر 15 روز قبل از انقضای مجوز اقامت دانشجویی بلژیک، باید درخواست خود را برای سال جستجو به همراه مدارک زیر به شهرداری محل سکونت خود در بلژیک ارسال کنید:

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک بلژیکی
  • مدرک بیمه درمانی
  • مدرک پرداخت بدهی

اگر درخواست شما به موقع و کامل باشد، رسید دریافت خواهید کرد و اداره مهاجرت ظرف 90 روز تصمیم گیری خواهد کرد. اگر مجوز اقامت دانشجویی بلژیک شما در زمان انتظار منقضی شود، یک پیوست 15 دریافت خواهید کرد، یک سند موقت که اقامت شما در بلژیک را پوشش می دهد (و به شما اجازه می دهد کار در بلژیک را شروع کنید). پس از تایید درخواست شما، اجازه اقامت برای 1 سال جستجو دریافت خواهید کرد، کارت A 12 ماه اعتبار دارد. این اجازه اقامت قابل تمدید نیست. اگر پیوست 15 داشته اید، مدت این پیوست 15 از 12 ماه کسر می شود.

جستجوی کار پس از تحصیل در بلژیک

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی بلژیک

از جمله مواردی که در باب ویزای تحصیلی بلژیک باید در نظر داشت، میزان تمکن مالی می باشد. هنگام درخواست ویزای تحصیلی بلژیک، باید ثابت کنید که درآمد کافی برای تامین هزینه زندگی در بلژیک را دارید. درآمد شما باید حدود €666 (یورو) در ماه باشد که شامل هزینه های مراقبت پزشکی، مسکن، زندگی و تحصیل می شود .

اثبات تمکن مالی جهت درخواست ویزای تحصیلی بلژیک

یکی از مراحل اصلی در روند درخواست ویزای تحصیلی بلژیک اثبات تمکن مالی منقاضیان می باشد. حین درخواست ویزای تحصیلی بلژیک، باید ثابت کنید که درآمد کافی برای تامین هزینه زندگی خود در بلژیک را دارید. طبق قوانین صادری شده در بلژیک درآمد متقاضیان باید حدود 890€ (یورو) در ماه باشد. که این مبلغ شامل هزینه های مراقبت پزشکی، زندگی، مسکن و تحصیل می شود.

البته لازم به ذکر است که بسته به موقعیت خود در این کشور، باید توضیح دهید که چگونه قصد دارید نیازهای مالی خود را تامین کنید. نحوه تامین نیازهای های مالی در این کشور به چند صورت امکان پذیر است که عبارت اند از:

  • توسط فرد متقاضی: اگر فقط خودتان را در این کشور تامین می کنید، باید صورت حساب بانکی خود را ارائه دهید.
  • حمایت توسط خانواده: اگر خانواده یا اسپانسر مالی شما را در بلژیک تامین می کند، برای اثبات این مورد نیاز به بیانیه حمایت و پشتیبانی معتبر خواهید داشت.
  • از طریق بورسیه دانشجویی معتبر: متقاضیانی که برای تحصیل در بلژیک بورسیه دانشجویی گرفته اند، باید اثبات کنند که یک فرد دارای بورسیه تحصیلی هستند. همچنین این بورسیه دانشجویی باید هزینه اقامت شما را در این کشور تامین کند.

در نمودار زیر می توانید میزان درآمد متقاضیان، جهت تمکن مالی در کشورهای مختلف را مشاهده فرمایید:

میزان درآمد متقاضیان، جهت تمکن مالی در کشورهای مختلف

فرآیند رد درخواست ویزای تحصیلی بلژیک

رد درخواست ویزای تحصیلی بلژیک می تواند نا امید کننده باشد، اما نباید برنامه های بین المللی شما را از مسیر خارج کند و شما را پشیمان کند. زیرا شما می توانید آنها را برطرف کرده و دوباره درخواست دهید. البته در صورتی که فکر می کنید درخواست ویزای تحصیلی شما به اشتباه رد شده است باید علیه تصمیم اتخاذ شده اعتراض کنید. به طور کلی تصمیم در مورد اعطای ویزای تحصیلی به شما توسط اداره مهاجرت گرفته می شود. اگر درخواست ویزای تحصیلی شما رد شده باشد، سفارتی که از طریق آن درخواست کرده اید به شما اطلاع می دهد. البته لازم به ذکر است که، اگر فکر می کنید درخواست ویزای تحصیلی شما به اشتباه رد شده است، باید علیه تصمیم کنسولگری بلژیک اعتراض کنید.

همچنین برای تجدید نظر ویزای خود باید نامه قانع کننده ای را ارائه دهید، که این نامه باید شامل موارد زیر باشد:

  • درج اطلاعات شخصی شما از جمله نام، شماره پاسپورت و اطلاعات تماس
  • تاریخ رد درخواست ویزای تحصیلی شما
  • دلیل امتناع
  • توضیح و شواهی دال بر اینکه چرا فکر می کنید تصمیم در خصوص اعطای ویزای تحصیلی به شما نادرست بوده است.
  • در آخر امضای شما

ویزای همراه برای اعضاء خانواده در بلژیک

متقاضیان که به دلیل تحصیل در دانشگاه های بلژیک به این کشور مهاجرت می کنند، می توانند برای اعضاء خانواده خود اقدام نمایند. این اقدام مستلزم ارائه مدارک و اسنادی می باشد. پیشنهاد کارشناسان ما در این خصوص این است که ابتدا متقاضی دوره تحصیلی خود را تمام نماید. در صورت به ثبات رسیدن زندگی و کار اقدام به ویزای الحاق خانواده نمایید.

این اسناد عبارتند از:

  • گواهی ازدواج
  • شناسنامه
  • ارائه پذیرش دانشگاه
  • ارائه منبع درآمد
  • اثبات رابطه زوجین با یک دیگر
  • گواهی ثبت ازدواج قانونی در این کشور
  • اثبات محل اقامت برای اعضاء خانواده

با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در خصوص ویزای تحصیلی بلژیک به دست آوردید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در رابطه با هزینه زندگی در بلژیک و شرایط تحصیل در این کشور با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید و یا با دریافت وقت قبلی به صورت حضوری در موسسه حاضر شوید.

سوالات پرتکرار در باب ویزای تحصیلی بلژیک

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخ گویی سوالات شما در باب ویزای تحصیلی بلژیک مطابق با قوانین 2023 می باشیم:

  • طول دوره تحصیل در هر کدام از مقاطع تحصیلی در بلژیک چقدر است؟ طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی بین 3 الی 4 سال است که البته با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه این مدت متفاوت است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و در مقطع دکترا 3 تا 5 سال است.
  • دانشگاه های معتبر بلژیک که دارای رتبه بندی زیر 500 می باشند، در این کشور کدامند؟ دانشگاه دانشگاه کاتولیک لون/ دانشگاه گنت/ دانشگاه کاتولیک لوون/دانشگاه وریج بروکسل/ دانشگاه آزاد بروکسل/ دانشگاه آنتورپ/ دانشگاه مونس/ دانشگاه لیبره دی بروکسل
  • شرایط زبان برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک به چه صورت است؟ این کشور دارای چند زبان رسمی است من جمله انگلیسی، هلندی، آلمانی و فرانسوی و دانشجوها می توانند یکی از این زبان ها را برای تحصیل انتخاب کنند که هرکدام آزمون خاص خود را دارد. انگلیسی((TOFEl – IELTS/ هلندی (دیپلمای Duch NT2)/ آلمانی ((DSH/ فرانسوی (DELF)
  • هزینه ویزای تحصیلی بلژیک و زندگی در این کشور چقدر است؟ هزینه تحصیل با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است اما دانشجویان بین الملل باید هر سال مبلغی مابین 1100$ تا 5000$ (دلار) بابت شهریه های تحصیل بپردازند. برای هزینه های زندگی دانشجو ماهانه مبلغی بین 800$ تا 1200$ (دلار) در نظر داشته باشد.
5/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه برای “ویزای تحصیلی بلژیک

  1. امیر گفت:

    سلام خسته نباشید ممنونم از مطالبتون. من چندتا ابهام دارم. اینکه میتونیم قبل از مهاجرت هزینه هارو کاملا حساب کنیم و بدونیم که چقدر باید برای شهریه هزینه زندگی داشته باشیم؟ یا بعد از گرفتن پذیرش معلوم میشه؟ اگر درخواست ویزامون با وجود نامه پذیرش رد بشه باید چیکار کنیم؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. سپهر اسدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۴۵ سالمه – متاهلم و یه فرزند ۱۲ ساله دارم
    میخواستم بدونم شرایط ویزای تحصیلی بلژیک به چه صورته
    ویزای همراه همزمان داره
    میخواستم برای ارشد شرکت کنم
    امکانش هست
    و اینکه هزینه ویزای تحصیلی بلژیک چقد زمان میبره
    ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. صادقی گفت:

      سلام سن یکی از اصلی ترین پارامترهای ویزای تحصیلی است. در خصوص مشاوره برای ویزای تحصیلی بلژیک با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *