مهاجرت کاری جمهوری چک

اخذ ویزای کار در کشور جمهوری چک

اخذ ویزای کار در کشور جمهوری چک

در این مقاله به بررسی مبحث اخذ ویزای کار در کشور جمهوری چک مطابق با آخرین قوانین سال 2023 پرداخته می شود که دارای شرایط مختص به خود است. افرادی که از کارفرمایی معتبر در کشور چک دارای پیشنهاد کاری هستند می توانند برای دریافت ویزای کار در چک اقدام نمایند.

در این مقاله سعی داریم در خصوص مهاجرت کاری کشور چک به بررسی چگونگی روش ها و قوانین مختلف آن در این زمینه مطالب مهمی ارائه دهیم. همچنین بطور کلی روش دریافت اخذ ویزای کاری چک به شما عزیزان توضیح داده خواهد شد. لذا از این رو یک مقاله مرجع برای علاقه مندان به مهاجرت کاری به کشور چک را فراهم کرده ایم. در ادامه مقاله اخذ ویزای کار در کشور جمهوری چک با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

اینفوگرافی ویزای کاری جمهوری چک

کشور جمهوری چک

کشور جمهوری چک در سال 1990 میلادی از کشور چکسلواکی سابق جدا شد. این کشور در اروپای مرکزی واقع شده و با کشورهای لهستان، اتریش، اسلواکی و آلمان هم مرز می باشد. مرزهای این کشور توسط رشته کوه ها احاطه شده است. دارای آب و هوایی متنوع بوده و تابستان های آن بسیار گرم و زمستان های آن بسیار سرد است. مهم ترین شهر جمهوری چک پایتخت آن پراگ می باشد، شهر پراگ یکی از مهم ترین مقصد های توریستی برای اروپایی ها ست. همه ساله توریست های زیادی به این شهر سفر می کنند.

اقتصاد کشور چک

جمهوری چک از کشورهای توسعه یافته و رو به رشد اروپایی براساس آمارهای بانک جهانی است. شاید استفاده از نیروی کار ماهر و اقتصاد آزاد از دلایل پیشرفت این کشور باشد. کشورهای بسیاری مایل به سرمایه گذاری در جمهوری چک هستند. بنیان بسیاری از شرکت های معروف جهانی در جمهوری چک شکل گرفته است. تعدادی از این شرکت ها عبارتند از:

  • اکسون
  • اشکودا
  • زارا
  • دلوتی
  • موبایل

جمهوری چک بیست و سومین اقتصاد آزاد جهان است. این کشور از نظر آزادی اقتصادی امتیاز 74.8 را دریافت کرده است. نمره کلی آن به دلیل بهبود در نمره یکپارچگی دولت، 1.1 امتیاز افزایش یافته است. جمهوری چک در بین 45 کشور منطقه اروپا در رده سیزدهم قرار دارد. امتیاز کلی این کشور بسیار بالاتر از میانگین منطقه ای و جهانی است. میزان تولید ناخالص داخلی این کشور ذیلا بررسی شده است.

میزان تولید ناخالص داخلی چک

در جمهوری چک شرکت های بسیاری در زمینه انرژی فعال می باشند. شرکت های مربوط به انرژی های فسیلی، شرکت های مربوط به انرژی هسته ‌ای و شرکت های وابسته به انرژی آب و برق از این قبیل هستند. به همین دلیل شاید بتوان گفت این کشور جای خوبی برای مشاغل مربوط به انرژی به حساب بیاید. همچنین کشور چک از جمله کشورهای تولیدکننده خودرو نیز می باشد. خودروهای اشکودا و تاترا از جمله برندهای خودروی معروف تولید شده در کشور چک می باشند.

شرایط اخذ ویزای کار در کشور جمهوری چک

برای کار در جمهوری چک ابتدا درخواستی از طرف متقاضی جویای کار ارسال می گردد. در مقابل کارفرمایی از این کشور برای فرد متقاضی دعوتنامه کاری ارسال خواهد کرد. تا در این صورت فرد متقاضی جویای کار بتواند ویزای کاری جمهوری چک را دریافت نماید. در غیر اینصورت امکان دریافت ویزای کار برای متقاضی وجود ندارد.

دریافت ویزای کاری جمهوری چک به این طریق، به همین سادگی قابل دریافت نیست. این روش باید طی مراحلی اجرایی شود. یعنی اگر در این کشور برای کاری نیروی متخصصی نیاز باشد ابتدا این شغل باید در کشور در جهت جذب نیروی متخصص به مدت 3 ماه آگهی شود، اگر شخصی در این مدت مراجعه نکرد سپس در مرحله دوم نوبت به اتحادیه اروپا می رسد. چنانچه در این مدت نیروی متخصص از اتحادیه اروپا جذب نشود، سپس نوبت به آمریکا و بعد آسیا خواهد رسید.

درباره ویزای کاری جمهوری چک 2023

دریافت ویزای کاری چک از راه های گوناگونی امکان ‌پذیر است. یکی از این راه‌ ها این است که از کشور چک کارفرمایی که واجد شرایط است و دارای شرکت معتبری در این کشور است برای شما دعوتنامه کاری ارسال نماید. به این طریق که کارفرما برای شغل مورد نظر در چک 3 ماه آگهی می دهد. در صورت رجوع نکردن شخصی این بار در اتحادیه اروپا به مدت 3 ماه آگهی داده و باز در صورت پیدا نشدن نیروی مورد نظر از ایران یا کشورهای دیگر نیرو را جذب می کنند. در صورت پذیرفته شدن در این آگهی می ‌توان برای اخذ ویزای کار چک اقدام نمود. کار در چک می تواند ویژگی های مثبت بسیاری را به متقاضیان عرضه نماید. لذا قبل از اخذ ویزای کار چک نیز انجام بررسی های لازم ضروری می باشد.

ویژگی های کار در چک عبارتند از:

ویژگی های کار در چک

کارفرمای مورد نظر پس از دادن آگهی برای شغل مورد نظر باید حقوقی را برای متقاضی در نظر بگیرد. این حقوق باید کفاف زندگی وی و خانواده را پس از کسر مالیات بدهد. در واقع باید گفت گرفتن ویزای کاری در جمهوری چک بدون داشتن اسپانسر امری نشدنی و عملا غیر ممکن است. اما در هر صورت اگر فرد دارای موقعیت شغلی از سوی یک کارفرمای معتبر از کشور چک باشد می تواند برای ویزای کاری این کشور اقدام نماید. دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور چک نیز می توانند با تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری از مزایای این ویزا بهره مند گردند.

برنامه های اخذ ویزای کار در کشور جمهوری چک

راه ویزای کاری و اخذ اجازه کار در کشور چک این می باشد که متقاضی جویای کار پیشنهاد شغلی یا همان دعوتنامه کاری معتبر از کشور چک دریافت نماید و همچنین شرایط لازم را در جهت دریافت کار احراز نماید. جهت اخذ ویزای کاری کشور جمهوری چک، از روش جذب نیروی متخصص به صورت آگهی 3 ماه در کشور چک و 3 ماه در اتحادیه اروپا می باشد که اگر شخص مورد نظر پیدا نشود از ایران یا کشورهای دیگر نیرو جذب می شود. در این صورت اگر شخص خوش شانس باشد می تواند برای اخذ ویزای کار کشور جمهوری چک اقدام نماید.

ویزای کاری جمهوری چک

در صورت پذیرش شخص متقاضی کار، کارفرما باید حقوقی را در نظر بگیرد. این حقوق پس از کسر مالیات محاسبه می گردد. باید دید آیا برای شخص مهاجرت کننده کفایت می کند یا خیر؟ اساسا کارفرما باید این امکان را داشته باشد تا بتواند برای کارمند متقاضی اسپانسر شود. در کل اقدام برای ویزای کار بدون داشتن اسپانسر می تواند امری سخت باشد.

طریقی دیگر برای اخذ ویزای کار، گرفتن روادید از راه مهارت یا داشتن تخصص می باشد. این مدل ویزا، معروف به ویزای مهارت است. در برخی از کشورها مانند دانمارک، کانادا و استرالیا دریافت این نوع ویزا امکان پذیر می باشد. البته شرایط اخذ این ویزا در کشورهای مختلف متفاوت است.

بدین ترتیب اخذ ویزای کار در چک اندکی سخت می باشد اما راه های گوناگونی برای آسان کردن دریافت اخذ این نوع ویزا در کشور چک خواهیم داشت. یکی از راه های موجود این است که بتوانیم کارفرمای مورد نظر را در این کشور پیدا کرده تا بتوانیم بطور کاملا قانونی در این کشور مشغول به کار شویم.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در کشور جمهوری چک

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در کشور جمهوری چک

برای اخذ ویزای کار در این کشور در صورت داشتن کارفرما شما باید مدارکی را ارائه دهید. این مدارک بسته به شرایط شما ممکن است متفاوت باشد. ولی به صورت کلی شامل موارد زیر می باشد:

  • قرارداد منعقد شده با کارفرما که باید حاوی اطلاعاتی در خصوص تاریخ شروع و خاتمه قرارداد، مبلغ دستمزد شما، سمت شما و غیره باشد.
  • مدارک هویتی شما شامل شناسنامه، کارت ملی و غیره
  • نامه تمکن مالی
  • ارائه آدرسی در کشور چک جهت مشخص نمودن محل سکونت خود
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه رزومه کاری و مدارک تحصیلی مرتبط

سطح درآمد ها و ویزای کاری جمهوری چک

در سال های اخیر جمهوری چک چندین بار در رتبه 20 لیست میانگین حقوق در اتحادیه اروپا قرار گرفته است. به طور خاص، میانگین دستمزد ناخالص ملی در کشور در سه ماهه آخر سال جاری میزان حقوق به 29320CZK (حدود 1080€ (یورو) ) در ماه افزایش یافته است. این مبلغ نسبت به 25 سال گذشته 7.7% جهش را تجربه کرده است. این امر عمدتا به دلیل ضعف CZK به نرخ ارز یورو/دلار ایجاد شده است. گفتنی ست کشور چک همچنان از واحد پول CZK (کرون چک) به جای یورو استفاده می کند.

در طی پنج سال گذشته، متوسط دستمزد سالانه در حدود 5 تا 5% رشد کرده است. پایتخت پراگ به تنهایی 15%-20% تا میانگین ملی را اضافه می کند.با توجه به سطح حقوق و دستمزد، مقام دوم متعلق به منطقه مرکزی بوهمین و پس از آن کارلسباد، پیلسن و منطقه موراویای جنوبی است.

میانگین حقوق ماهیانه کار در چک به شرح زیر است:

نام شغلمیانگین درآمد به کرون چک
پرستارCZK134000
مدیر پروژهCZK466122
مشاور شغلیCZK82722
مدیر قراردادCZK666000
مهندس مکانیکCZK318000
مدیر حسابداریCZK298000
آنالیزور دیتاCZK506000
مدیر منابع انسانیCZK467000

برای اطلاع از هزینه زندگی در چک می توانید به دیگر مقالات نگاشته شده مراجعه بفرمایید. در ادامه نمودار میزان تقریبی درآمد در این کشور را مشاهده خواهید کرد:

میزان دستمزد در جمهوری چک

مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک

بهترین راه این است که به عنوان دانشجو با ویزای تحصیلی وارد این کشور شود. چون در حین تحصیل با دریافت اجازه کار می تواند کار نیمه وقت داشته باشد. فلذا به محض اینکه شغلی آگهی شد آن را درخواست نمائیم. یا می توان پس از اتمام درس از کارفرما در کشور چک درخواست کار نماییم. توجه داشته باشید که این راه بهترین راه برای اخذ ویزای کار در چک می باشد.

اگر شخص به عنوان دانشجو یا همان ویزای تحصیلی وارد کشور چک شود، این فرصت را دارد تا شغل مورد نظر خود را انتخاب و تا پس از اتمام تحصیلات خود آن کار را ادامه دهد. تا وقتی که بتواند از طریق همین شغل اقامت کاری خود را دریافت و پس از پرداخت مالیات به مدت 4 سال برای اخذ اقامت دائم خود اقدام نماید. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در چک ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مهاجرت کاری به جمهوری چک

حال تصور کنید شخصی که اقامت دائم کشور جمهوری چک را داشته باشد می تواند به کشورهای شنگن و اتحادیه اروپا بدون ویزا سفر کند و همچنین ویزای بسیاری از کشورهای غربی مانند آمریکا، نیوزلند، استرالیا و کانادا را به راحتی اقدام و دریافت نماید.

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر کشور چک را دارید می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی و همچنین دریافت مشاوره رایگان با این موسسه تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما در موسسه سفیران سروش سعادت بر اساس شرایط شما روش ها و گزینه های مناسبی برای اقامت کاری در کشور جمهوری چک را ارائه خواهند داد.

سوالات متداول در باب ویزای کار چک

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در خصوص ویزای کار چک می باشیم:

  • چگونه ویزای کار جمهوری چک را دریافت کنیم؟ کشور چک از جمله کشورهایی است که برای اخذ ویزای کاری آن نیاز به داشتن درخواست کار یا جاب آفر است. به منظور یافتن شغل مورد نظر بایستی از سایت های کاریابی مانند لینکد این استفاد کرد.
  • چگونه از طریق موسسات کاریابی اقدام به اخذ درخواست کار از کشور چک کنیم؟ به منظور یافتن کار در کشور چک از طریق موسسات کاریابی، می توان از موسساتی همچون Kelly، People Place، Link Consulting و William & Partner می توان کمک گرفت.
  • شرایط کار در کشور چک به چه شکل می باشد؟ میانگین ساعت کار در کشور چک، 40 ساعت در هفته می باشد، همچنین تعطیلی های رسمی در سال تقریباً 20 روز در سال می باشد.
  • آیا کشور چک موقعیت های کاری دارد؟ کشور چک یکی از کشورهای نوپا در حوضه اروپا محسوب می شود. البته این کشور در مسیر رشد اقتصادی و فناوری قرار دارد و بنابر این موقعیت های شغلی بسیار زیادی در این کشور در حال حاضر وجود دارد.
5/5 - (2 امتیاز)

6 دیدگاه برای “اخذ ویزای کار در کشور جمهوری چک

  1. Mina گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۳۰ سالمه اخرین مدرکم کارشناسی عمران
    در خصوص ویزای کاری چک چند تا سوال داشتم
    امکان کار در این کشور وجود داره
    چون من سابقه کار بیمه ای مرتبط ندارم
    و اینکه برای ویزای کاری چک چ اقداماتی باید انجام بدم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. صادقی گفت:

      سلام برای ویزای کاری جمهوری چک باید از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید. مگر اینکه به سمت کشورهایی برودید که مجوز جستجوی کاری می دهند. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. معتمدی گفت:

    سلام روز بخیر من ۱۶ ساله پرستارم می خوام برای کار در جمهوری چک اقدام کنم، قبلا اونجا رفتم می تونین کمکم کنین؟

    1. صادقی گفت:

      سلام برای کار در جمهوری چک بایستی از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید. در خصوص مشاوره می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  3. سارا گفت:

    با سلام
    آیا ارائه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی برای ویزای کاری کشور چک ضروری است؟ ترجمه غیر رسمی مدرک دکتری را می توان ارائه داد؟
    لطفا پاسخ را به ایمیل بنده ارسال بفرمایید
    با تشکر

    1. صادقی گفت:

      با سلام. برای کار در این کشور باید از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید. در صورت داشتن پیشنها شغلی بله بایستی مدارک ترجمه رسمی گردد. برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *