مهاجرت تحصیلی یونان

رشته تربیت بدنی در یونان

رشته تربیت بدنی در یونان

رشته تربیت بدنی در یونان به دلایل مختلفی از جمله بالا بودن نرخ بیکاری در این کشور، انتخاب خیلی خوبی به عنوان یک مقصد مهاجرتی نیست. در واقع دلیل این که یونان علی رغم امنیت اجتماعی و هزینه های نسبتا کم زندگی بین دانشجویان بین المللی طرفداران کمی دارد، این است که نرخ بیکاری آن در سال 2023 همچنان بالای 18% است. این در حالی است که دانشجویان بین المللی اگر بخواهند پس از فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه های این کشور همچنان اقامت خود را تمدید نمایند چند راه حل بیشتر ندارند.

در واقع فارغ التحصیلان باید در فرصت 2 ماهه شغلی در این کشور پیدا کنند که مرتبط با رشته تحصیلی آن ها باشد، ملکی به ارزش حداقل 250000€ (یورو) خریداری نمایند یا با یکی از شهروندان یونان ازدواج کنند. در ضمن ذکر این نکته ضروری است ازدواج صوری جرم محسوب می شود و منجر به تمدید اقامت یونان نمی شود.

با توجه به این که خرید ملک در یونان به سرمایه زیادی نیاز دارد و ازدواج با شهروند یونانی مسئله ای نیست که بتوان از قبل نسبت به آن مطمئن بود، درحال حاضر بهترین راه برای تمدید اقامت پس از فارغ التحصیلی رشته تربیت بدنی در یونان یافتن شغلی مرتبط با این رشته است. به این منظور بهتر است دانشجویان حتی اگر دوره تربیت بدنی را به زبان انگلیسی در دانشگاه های یونان می گذرانند، به زبان یونانی هم مسلط شوند تا موقعیت های کاری بیشتری داشته باشند. دراین مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است در خصوص تحصیل در یونان طی سال 2023 به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در یونان چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی یونان کدام اند؟
  • فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در یونان چقدر درآمد دارند؟

هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در یونان

کسانی که به دنبال تحصیل رشته تربیت بدنی با هزینه های کم هستند بهتر است به جای یونان کشورهایی مثل مجارستان و ترکیه را انتخاب کنند. تحصیل رشته تربیت بدنی در دانشگاه های مجارستان معمولا سالانه بین 5000€ تا 8000€ (یورو) هزینه دارد که در قیاس با غالب کشورهای توسعه یافته دنیا رقم پایینی به حساب می آید. البته تحصیل در ترکیه ارزان تر است اما این کشور مزایای مجارستان را ندارد؛ مثلا برخلاف مجارستان، ترکیه عضو شنگن نیست. با این حال تحصیل رشته تربیت بدنی در دانشگاه های دولتی ترکیه خیلی ارزان است؛ چرا که شهریه این دانشگاه ها در دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند سالانه 600$ تا 1500$ (دلار آمریکا) و در دوره هایی که به زبان ترکی استانبولی ارائه می شوند سالانه بین 240$ تا 700$ (دلار آمریکا) است.

باید به نرخ بیکاری این کشورها هم باید توجه نمود که در یونان، مجارستان و ترکیه به ترتیب 18.2%، 3.4% و 12.8% می باشد. تحصیل رشته تربیت بدنی در یونان در قیاس با مجارستان ارزان تر اما از ترکیه گران تر است. البته معمولا دانشجویان غیر اروپایی یعنی non-EU/EEA students برای تحصیل رشته مذکور در دانشگاه های دولتی یونان باید سالانه 1500€ تا 6000€ (یورو) شهریه بپردازند. البته در مقابل هزینه های زندگی در یونان بیشتر از مجارستان می باشد؛ در نموداری که در ادامه ترسیم شده متوسط هزینه های زندگی 1 نفره در مجارستان و یونان با هم مقایسه می شود:

مقایسه متوسط هزینه زندگی در مجارستان و یونان (یورو)مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی یونان

یونان یکی از کشورهایی است که در صدور ویزای تحصیلی برای ایرانی ها خیلی سهل گیرانه عمل نمی کند. این در حالی است که اخذ ویزای تحصیلی ترکیه و مجارستان به مراتب ساده تر از یونان می باشد. یونان همچنین برخلاف کشورهایی مثل هلند، سوئد، کانادا و دانمارک، برای ایرانی ها ویزای همراه صادر نمی نماید. یعنی اگر دانشجویی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی یونان شود همسر و فرزند داشته باشد، شانسی برای اخذ ویزای همراه نخواهد داشت. نکته مهم دیگری که علاقمندان به تحصیل در یونان باید مدنظر داشته باشند این است که اگر قبلا با درخواست ویزای آن ها از سوی سفارت یونان مخالفت شده بهتر است حداقل 1 سال تا ارائه درخواست بعدی خود صبر کنند.

جهت اخذ ویزای تحصیلی یونان مدارکی مورد نیاز است که در سال 2023 مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در یونان در رشته تربیت بدنی
  • مدرک زبان معتبر یونانی یا انگلیسی با توجه به زبان دوره تحصیلی که فرد از آن پذیرش گرفته
  • مدرکی دال بر اجاره خوابگاه یا آپارتمانی در یونان
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن
  • نامه تمکن مالی بانک مبنی بر توانایی فرد یا والدین وی در پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در یونان
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در یونان

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در یونان

کسانی که در رشته تربیت بدنی تحصیل کرده اند غالبا پس از فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه های این کشور، اگر همچنان قصد تمدید اقامت خود در یونان را داشته باشند، به عنوان معلم ورزش در مدارس یونان مشغول به کار می شوند. غیر اروپایی ها تنها 2 ماه پس از فارغ التحصیلی فرصت دارند شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود در یونان پیدا کنند و گرنه امکان تمدید اقامت خود را نخواهند داشت. در این خصوص علاقمندان به فعالیت به عنوان معلم در یونان باید لزوما علاوه بر انگلیسی به زبان یونانی هم مسلط باشند.

در یونان حداقل و حداکثر درآمدی که معلمین ورزش دارند ماهانه 800€ و 2780€ (یورو) است. یعنی متوسط درآمد معلمین در یونان 1750€ (یورو) در ماه می باشد و سالانه 21000€ (یورو) است. در یونان میزان درآمد معلمین با سابقه کاری آن ها بالاتر می رود. مثلا در حالی که معلمی که 2 تا 5 سال سابقه کار دارد در یونان به طور میانگین 1220€ (یورو) حقوق می گیرد، درآمد معلمی که کم تر از 2 سال سابقه کاری دارد به طور متوسط تنها 910€ (یورو) است. همچنین درآمد معلمین ورزش با بیش 20 سال سابقه کاری به طور میانگین 2590€ (یورو) در ماه است. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته تربیت بدنی در یونان توضیحاتی ارائه شد؛ هرچند شرایط اقتصادی و بازار کار این کشور باعث شده افراد کم تری علاقمند به تحصیل و زندگی در یونان باشند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *