مهاجرت تحصیلی مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان به دلیل شهریه و زبان تحصیل مدنظر دانشجویان زیادی به خصوص دانشجویان ایرانی در سال 2023 قرار گرفته است. پذیرش تحصیلی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در سراسر اروپا جزء پرطرفدار ترین رشته ها محسوب می شود. هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل پزشکی در مجارستان مراجعه می کنند.

حال تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقال پاسخگویی تمامی سوالات شما از قیبل موارد زیر می باشد:

  • چرا تحصیل پزشکی در مجارستان پر طرفدار است؟
  • آیا تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی مقدور است؟
  • هزینه تحصیل پزشکی چقدر است؟

تحصیل در رشته هایی همچون پزشکی به دلایل پذیرش دشوار از سوی کشور های اروپا و هزینه های زیاد آن مهاجران را نگران می کند. دوره های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در اروپا برای متقاضیان چالش تسلط به زبان تدریس پزشکی یعنی انگلیسی را به وجود آورده است. به همین خاطر بیشتر متقاضیان به کشور مجارستان برای تحصیل این رشته پر اهمیت به دلیل راحتی پذیرش آن روی می آورند.

اینفوگرافی تحصیل پزشکی در مجارستان

مزایا تحصیل پزشکی در مجارستان

پیش از ورود به دانشگاه های این کشور و گذراندن تحصیل پزشکی در مجارستان باید در آزمون های ورودی شرکت کنند. این آزمون ها سالی یکبار برای تعیین سطح، توسط دانشگاه هایی که رشته های پزشکی را ارائه می دهند برگزار می شود. پذیرش متقاضیان بستگی به کسب نمراتی که در دوره برگزاری آزمون، دانش پزشکی و سطح زبان آنان گرفته اند دارد.

در سال 2023 کشور مجارستان شرایط تغییر یافته و عدم تغییر بعضی شرایط خود را اعلام نمود که به شرح زیر هستند:

  • تحصیل در چهاردهمین کشور امن اروپایی
  • عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن
  • امنیت بالا در سطح غذایی
  • آزادی حرکت در کل اتحادیه اروپا
  • محدوده سنی برای تحصیل پزشکی در مجارستان حداکثر 25 سال
  • قبولی در آزمون ورودی
  • حداکثر مجوز کار 20 الی 20 ساعت در هفته
  • مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان
برخی از مزایای تحصیل در مجارستان عبارتند از:
نمودار مزایای تحصیل در مجارستان

کیفیت تحصیل پزشکی در مجارستان

مجارستان به دلیل کیفیت برنامه های علوم پزشکی ارائه شده توسط دانشگاه ها، طی سال ها به مقصدی محبوب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. مدارک ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی و سایر شوراهای پزشکی به رسمیت شناخته شده است. مدارک تحصیلی در سراسر اتحادیه اروپا پذیرفته می شود. دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند و سیستم آموزشی از فرآیند بولونیا پیروی می کند که مدارک تحصیلی را با دوره های ارائه شده در هر نقطه از اتحادیه اروپا برابر می کند. لذا کیفیت تحصیل پزشکی در مجارستان در سطح جهان خوب است و کیفیت مطلوبی دارد.

دانشجویان بین المللی می توانند دوره هایی را از رشته های مختلف علوم پزشکی مانند داروسازی، بهداشت عمومی، دندانپزشکی و پزشکی انتخاب کنند. دانشگاه های برجسته ای که علوم پزشکی را ارائه می دهند عبارتند از:

دانشگاه های برجسته علوم پزشکی آلمان

تحصیل پزشکی در مجارستان در دوره مقدماتی

دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در مجارستان را دارند، باید قبل از شروع در دوره مقدماتی پزشکی در این کشور شرکت کنند. دوره مقدماتی پزشکی در دانشگاه های پزشکی مجارستان یک برنامه یک ساله پزشکی (پیش پزشکی) می باشد. دوره مقدماتی برای آن دسته از دانشجویان پزشکی است که دانش کافی در زیست شناسی، فیزیک و شیمی برای مطالعات دانشگاه پزشکی ندارند. البته لازم به ذکر است که پذیرش در دوره مقدماتی پزشکی در مجارستان بسیار رقابتی است. بنابراین الزامات در دروس علوم پیش پزشکی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک سختگیرانه است. همچنین زبان آموزش دوره مقدماتی پزشکی به مدت 2 ترم انگلیسی می باشد.

دوره مقدماتی پزشکی در مجارستان شامل دروس زیر می شود:

دوره مقدماتی پزشکی در مجارستان

متقاضیان تحصیل پزشکی در مجارستان در دوره مقدماتی پس از گذراندن این دوره به انتخاب خود مستقیما در رشته پزشکی پذیرفته می شوند.

اخذ بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در مجارستان

دولت مجارستان با همکاری دانشگاه های این کشور، به دانشجویانی که توانایی پرداخت هزینه های تحصیل پزشکی در مجارستان را ندارن، بورسیه های گوناگونی را ارائه می دهد. یکی از اصلی ترین بورسیه های پزشکی در مجارستان، بورسیه استیپندیوم می باشد. این بورسیه دانشجویی توسط دولت مجارستان برای ترویج بین المللی شدن آمزش عالی مجارستان ایجاد شده است. دریافت کنندگان بورسیه پزشکی استیپندیوم می توانند روی تحصیلات خود تمرکز کنند. زیرا تمامی هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی شما پرداخت می شود. شما با بورسیه پزشکی استیپندیوم می توانید یکی از بهترین دانشگاه های مجارستان را برای تحصیل پزشکی انتخاب کنید. علاوه بر این، بورسیه استیپندیوم در حال حاضر در بیش از 90 کشور و منطقه در سراسر جهان در دسترس است. همچینین این بورسیه سالانه بیش از 7000 دانشجوی بین المللی را به دانشگاه های مجارستان جذب می کند.

برای آشنایی بیشتر با انواع بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در مجارستان به جدول زیر مراجعه فرمایید:

انواع بورسیه پزشکی در مجارستانتوضیحات
بورسیه دولتی دوجانبهاین بورسیه بر اساس توافقات دوجانبه بین دولت های دو کشور صورت می گیرد. بورسیه دولتی دوجانبه توسط طرف مجارستان و همچنین کشور شریک خارجی اعطا می شود.
بورسیه پزشکی سیپوسبورسیه سیپوس تحرک فرامرزی دانشجویان و معلمان را ترویج می کند. این بورسیه عمدتا برای مردم اروپای مرکزی و جنوب شرقی است. هدف از ارائه این بورسیه پزشکی کمک به دانشگاهیان اروپای مرکزی است.
بورسیه دانشجویی گرنتسهدف از ارائه این بورسیه کاهش نابرابری های اقتصادی بین کشورهای کمک کننده می باشد. همچنین دامنه شغلی پس از تحصیل پزشکی در مجارستان عالی است، و بورسیه گرنتس به شما کمک می کند تا از زمان خود در این کشور استفاده کنید.

دوره تحصیل پزشکی در مجارستان

مدت زمان در نظر گرفته شده برای تحصیل پزشکی در مجارستان 6 سال می باشد. 2 سال اول دروس تدریس شده به طور مشخص عمومی می باشند و از سال 3 به بعد دروس تخصصی پزشکی تدریس می شود. دانشجویان پزشکی در طول تحصیل بایستی دوره های کلینیکال را گذرانده و برای طرح پزشکی خود اقدام می کنند. مدت اجرای طرح 37 هفته به طول می انجامد و مستلزم این است که در بیمارستان ها شهر محل تحصیل شیفت پزشکی بگذراند. دانشجو مدرک پزشکی کشور مجارستان که به نام Doctor of Medicine شناخته شده و معادل مدرک ایران می باشد را پس از اتمام دوره دریافت می کند.

دوره تحصیل پزشکی در مجارستان به متقاضیان خود امکان تحصیل با استانداردهای بالا را می دهد. همچنین فارغ التحصیلان این رشته در مجارستان مدرک تحصیلی معتبری را اخذ می کنند. تحصیل پزشکی زمینه کار در مجارستان خواهد بود. چرا که مدرک تحصیلی معتبر می تواند گواه بر اخذ مجوز باشد. متقاضیان تحصیل در دوره پزشکی در مجارستان به پشتوانه تحصیلات خود در این کشور قادر به کسب درآمد مطلوب نیز خواهند بود.

تحصیل پزشکی در مجارستان بدون کنکور

به طور کلی تحصیل پزشکی در مجارستان نیاز به مواردی دارد. برخی از این موارد را می توان در مجارستان نیز اخذ نمود. متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور بایستی این موارد را بررسی و فراهم آورند.

موارد مورد نیاز تحصیل پزشکی در مجارستان عبارتند از:

  • گذراندن دوره پیش دانشگاهی
  • دارا بودن مدرک آیلتس یا تافل
  • شرکت در آزمون ورودی
  • مصاحبه

دوره پزشکی در مجارستان می تواند برای متقاضیان مزایای بسیاری را در بر گیرد. متقاضیان مشروط به شرایط و قبولی در آزمون ورودی، قادر به تحصیل در مجارستان می باشند. به عبارتی آزمون ورودی تحصیل پزشکی در این کشور مانند کنکور عمل کرده و متقاضیان مستعد را پذیرش می نماید. آزمون ورودی شامل دروس مختلفی می باشد. شایان ذکر است متقاضیان بایستی دارای سطح مطلوب تحصیلی باشند. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در رشته های مختلف مانند رشته ریاضی در فنلاند مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

برخی از دروس آزمون ورودی برای تحصیل پزشکی در مجارستان عبارتند از:

دروس آزمون ورودی برای تحصیل پزشکی در مجارستان

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان 2023

هزینه زندگی در مجارستان در بیشترین حالت می توان به هزینه های اجاره خانه دانشجویی و هزینه های خورد و خوراک اشاره کرد. کشور مجارستان نسبت به سایر کشور های اروپایی از هزینه های زندگی متوسط روبه پایین برخوردار است که حدودا 750€ (یورو) در ماه می باشد. هزینه های متحمل شده نیز بسته به مخارج فرد در طول دوره یک ماهه متفاوت می باشد و می تواند مدیریت کند. دانشجو می تواند با هم خانه شدن با سایر دانشجویان هزینه های اجاره که بیشترین آن را در بر می گیرد، کاهش دهد.

هزینه های زندگی در بوداپست که پایتخت کشور مجارستان می باشد نسبت به سایر شهر های مجارستان بالاتر است. دانشگاه سملوایس معتبرترین دانشکده پزشکی مجارستان است. موسسات رتبه بندی بین المللی جایگاه آن را به عنوان برترین در کشور شناسایی کردند. در سطح بین‌ المللی، در رتبه‌ بندی بر اساس موضوعات بالینی و بهداشت، بین 201 تا 250 و برای رتبه‌ بندی کلی در سال 2023 رتبه 401 را دارد.

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان در دانشگاه ها به شرح زیر است:

اسم دانشگاهرشته تحصیلیشهریه به یورو
دانشگاه علوم پزشکی سملوایزپزشکی€16100
دانشگاه علوم پزشکی سگدپزشکی€12800
دانشگاه علوم پزشکی پچپزشکی€12900

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان در سال 2020

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

دانشگاه های این کشور شرایط مختلفی برای پذیرش دانشجو دارند. اما سیستم کلی پذیرش دانشجو در تمامی دانشگاه ها به صورت یکسان می باشد. اگر فردی در کالج های پیش پزشکی مجارستان شرکت کند حتما در رشته های پزشکی قبول خواهد شد. به طور مثال فردی که در دوره دبیرستان فارغ التحصیل شده است برای ورود به رشته پزشکی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • متقاضی باید دوره پیش دانشگاهی را که مدت آن 12 ماه می باشد، بگذراند.
  • دانشجو باید مدرک معتبر زبان مثل IELTS و یا TOEFL را ارائه نماید.
  • متقاضی برای ورود به دانشگاه های پزشکی باید در آزمون در نظر گرفته شده شرکت نماید.
  • فرد باید برای شرکت در مصاحبه در دانشگاه حاضر شود.

مدارک مورد نیاز تحصیل پزشکی در مجارستان در سال 2023

اهمیت مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در مجارستان در اثبات هویت و شایستگی متقاضیان تحصیل در مجارستان می باشد. به عنوان مثال مدارکی مانند رزومه تحصیلی و ریزنمرات تحصیلی متقاضیان برای بیان شایستگی می باشند. همچنین مدارک هویتی و پاسپورت نیز برای احراز هویت درخواست می شود.

مهم ترین مدارک مورد نیاز به منظور پذیرش عبارت اند از:

  • ارائه اصل مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • خرید بلیط رفت و برگشت
  • تمکن مالی ارائه شده در حساب والدین
  • 3 قطعه عکس رنگی
  • گواهی اشتغال به کار یا تحصیل دانشجو
  • نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه در مجارستان
  • ارائه انگیزه نامه sop
  • فرم تکمیل سفارت مجارستان برای اخذ ویزا

دوره پیش پزشکی مجارستان

معمولا دانشجویان آمادگی کافی از نظر زبان انگلیسی و موارد دیگر تحصیلی را برای ورود به دانشگاه های پزشکی ندارند. به همین دلیل شرکت در دوره های پیش دانشگاهی یا پری مدیکال (Pre-Medical) برای متقاضی بسیار مناسب است. در این دوره فرد برای یک تا 2 دوره مشغول آموزش زبان انگلیسی می باشد در طول این دوره دانشجو برای آزمون، ورودی دانشگاه آماده می شود. دانشجویان توجه داشته باشند. افرادی که در دوره های پری مدیکال (Pre-Medical) شرکت می کنند به دلیل آشنا شدن با منابع آزمون شانس، بیشتری برای قبولی در آزمون ورودی دانشگاه را دارند. برای مطالعه بیشتر در رابطه با تحصیل درسایر کشورها از جمله اتریش مقاله تحصیل در اتریش را مطالعه نمایید.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در مجارستان 2023

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در مجارستان 2023 به شرح زیر است:

  • دانشگاه سگد (University of szeged)
  • دانشگاه سملوایز (Semmelwies University)
  • دانشگاه پچ (University of Pece)
  • دانشگاه دبرسن (University of Debrecen)

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه های مجارستان پیشنهاد می شود مقاله مشخص شده را از طریق سایت رسمی ما مطالعه بفرمائید.

دلایل تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

یکی از عوامل موثر بر اعتبار مدرک تحصیلی اخذ شده در رشته های پزشکی، تاییدیه وزارت بهداشت می باشد. لذا برخی دانشگاه ها که در مجارستان به آموزش پزشکی می پردازند و دارای تاییدیه نیستند نمی توانند مدرک تحصیلی معتبری را برای دانشجویان ایرانی صادر کنند. چرا که تابعیت دانشجو در ایران بوده و بایستی طبق قوانین این کشور در ایران حضور یابد.

دانشگاه سگد در مجارستان

این دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و دانشگاهی با قدمت طولانی می باشد. سطح علمی این دانشگاه بسیار بالا می باشد و دانشجویان این رشته به راحتی می توانند در آزمون USMLE شرکت کنند. تدریس دروس در دانشگاه سگد نیز به زبان انگلیسی برگزار می شود. مدت تحصیل دانشجویان رشته پزشکی در این دانشگاه 6 ساله می باشد، همچنین دانشجویان رشته دندان پزشکی و دارو سازی باید در این دانشگاه 5 سال مشغول به تحصیل باشند.

دانشگاه سملوایز در مجارستان

مدت تحصیل پزشکی در مجارستان و در دانشگاه سملوایز 6 ساله می باشد و طول مدت تحصیل در رشته داروسازی و دندان پزشکی در این دانشگاه 5 سال می باشد. این دانشگاه اولین دانشگاهی بود که دوره های تحصیلی پزشکی، دندان پزشکی، بهداشت و دارو سازی به زبان انگلیسی برگزار کرد. در حال حاضر تعداد دانشجویانی که مشغول به تحصیل در این دانشگاه می باشد 25000 نفر می باشد.

شهریه دانشگاه سملوایز در رشته های تحصیلی مختلف به شرح زیر می باشد:

رشته تحصیلی شهریه به یورو
رشته های پزشکی€8400
رشته دندانپزشکی€8400
رشته داروسازی€5500

هزینه شرکت در آزمون ورودی این دانشگاه مبلغ 230€ (یورو) می باشد و محل برگزاری آزمون ها در کشور استانبول و ابوظبی می باشد.

دانشگاه پچ در مجارستان

حال به بررسی تحصیل پزشکی در مجارستان در دانشگاه پچ به عنوان قدیمی تریندانشگاه در مجارستان و در اروپا می پردازیم. در این دانشگاه ها دوره های تحصیلی در سطح بالایی برگزار می شود. این دانشگاه طبق رتبه بندی های QS در بین 250 تا 300 دانشگاه های جهان قرار گرفته است. شهریه تحصیلی برای رشته های پزشکی، دندان پزشکی و دارو سازی در دانشگاه پچ مبلغ شانزده هزار دلار می باشد.

دانشگاه دبرسن مجارستان

در دوره فاندیشن این دانشگاه آزمون ورودی و مصاحبه برای دانشگاه از دانشجویان گرفته می شود. میزان شهریه در این دانشگاه به شرح زیر است:

  • دوره پیش دانشگاهی: 6400€ (یورو)
  • دوره دندانپزشکی: 15700€ (یورو)
  • دوره داروسازی: 7300€ (یورو)

در نمودار زیر شاهد میزان فارغ التحصیلان از مجارستان در سال های متوالی می باشیم:

رشد دانشجویان خارجی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی

در مجارستان شما در یکی از بهترین سیستم های آموزشی جهان تحصیل خواهید کرد. علاوه بر این، فارغ التحصیلی موفق به این معنی است که شما حق دارید در سراسر جهان کار کنید. علاوه بر این، اکثر دانشگاه ها در صورتی که شما آمادگی کافی را نداشته باشید، یک دوره مقدماتی ارائه می دهند. هزینه های تحصیل در اروپا در حد متوسط ​​است. در مقابل، هزینه های زندگی، اجاره بها و هزینه های خوابگاه در مجارستان کمتر از میانگین اروپا است. در نهایت، مجارستان یک فرهنگ عالی برای کشف است.

تمامی دانشگاه های مجارستان برای افرادی که به زبان مادری زبان نیستند، تحصیل پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی را فراهم کرده اند و به مدرک دیپلم دبیرستان و گواهی مهارت زبان انگلیسی نیاز دارند. اکثر آنها (به استثنای دانشگاه پچ) نیز نیاز به آزمون ورودی دارند. آزمون ها معمولا دانش متقاضی را در زیست شناسی و شیمی آزمایش می کنند. در نهایت، برخی از دانشگاه ها نیاز به مصاحبه با متقاضی برای تعیین صلاحیت آنها دارند.

مراحل تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در مجارستان

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت یکی از موسسات معتبر در حوزه اعزام دانشجو به مجارستان، اقامت مجارستان و سایر روش های اقامت و مهاجرت به مجارستان می باشد که با نمایندگی از بهترین کالج های های پیش پزشکی در مجارستان دارای بالاترین آمار قبولی در رشته های پزشکی در مجارستان می باشد.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل پزشکی در مجارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب تحصیل پزشکی در مجارستان می باشیم:

  • مزایای تحصیل پزشکی در مجارستان چیست؟ تحصیل به زبان انگلیسی/ کار بعد از اتمام تحصیل/ مدرک تحصیلی معتبر در سراسر جهان از جمله ایران/ استفاده از بیمه درمانی در طی تحصیل/ کم بودن هزینه های زندگی/ سفر آسان از مجارستان به دیگر کشور های عضو شنگن در تعطیلات
  • هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان چقدر است؟ هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان در رشته پزشکی حدودا 12334€ تا 13978€ (یورو) در سال است و برای ارسال مدارک مورد نیاز دانشگاه برای اخذ پذیرش هزینه ای معادل 350€ تا 450€ (یورو) باید بپردازید که این هزینه با توجه به دانشگاه متفاوت می باشد.
  • طول مدت تخصص پزشکی در مجارستان چند سال است؟ برای افرادی که تحصیل در رشته پزشکی در کشور مجارستان را برمی ‌گزینند یک برنامه برای ظرف مدت 6 سال توسط دانشگاه های موجود در کشور مجارستان در نظر گرفته می ‌شود. برنامه به صورتی در نظر گرفته شده که در مدت زمان 6 سال به پایان می ‌رسد. همچنین در پایان دوره تحصیلی، یک دوره کارآموزی دوره نیز برای دانشجویان در نظر گرفته می ‌شود.
  • دانشگاه های مورد تایید و با رنکینگ بالا، برای پزشکی در مجارستان کدامند؟ دانشگاه پزشکی سگد آلبرت سنت جورجی/ دانشگاه پزشکی سملوایز مجارستان/ دانشگاه پزشکی پچ مجارستان
5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در مجارستان

  1. شایگان گفت:

    با تشکر از مقاله کاملتون من می خوام برای تحصیل در مجارستان اقدام کنم، الان دانشجوی پزشکی گرجستان هستم می خوام ببینم می تونم معادل سازی مدارک داشته باشم؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. بیتا گفت:

    سلام کالج های پزشکی مجارستان شامل خوابگاه هم میشه؟

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما. بله میتونید از خوایگاه هم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *