مهاجرت تحصیلی ارمنستان

هزینه تحصیل مهندسی در ارمنستان

هزینه تحصیل مهندسی در ارمنستان

هزینه تحصیل مهندسی در ارمنستان به نسبت سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه می باشد. مهندسی یکی از رشته های محبوب است. ارمنستان با وجود نرخ تورم پایین و امنیت بالا و همچنین نزدیکی آن به کشور ایران گزینه مناسبی برای مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان محسوب می شود. تقریباً همه چیز در زندگی روزمره ما نظیر جاده ها، راه آهن، کامپیوتر، تلفن های هوشمند، ساختمان ها، تجهیزات پزشکی مورد استفاده در بیمارستان ها و غیره توسط مهندسان ایجاد شد. مهندسان مشکلات عمده ای را حل می کنند و به روش های امن تر، سریع تر و مقرون به صرفه تری برای انجام کارها می آیند. یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در ارمنستان رشته مهندسی است.

تحصیل در ارمنستان

جمهوری ارمنستان در قفقاز جنوبی قرار دارد و کوچک ‌ترین جمهوری های شوروی سابق است. این کشور با گرجستان در شمال، آذربایجان در شرق، ایران در جنوب، آذربایجان در جنوب غرب و ترکیه در غرب همسایگی دارد. پایتخت این کشور شهر ایروان است که بسیاری از دانشگاه های برتر ارمنستان در این شهر قرار دارند. بیش از 7000 دانشجو خارجی در دانشگاه های دولتی و خصوصی ارمنستان مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه ها برنامه های درسی متفاوتی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مختلف ارائه می دهند. طول دوره های کارشناسی معمولاً 3 تا 5 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و دکترا 3 تا 4 سال است. زبان ارائه دروس مختلف در ارمنستان انگلیسی و ارمنی می باشد. متقاضیانی که قصد گذراندن دروس به زبان ارمنی دارند باید در دوره های زبان ارمنی (زیرو کورس) که اغلب 6 ماهه است شرکت کنند.

تحصیل مهندسی در ارمنستان

در حال حاضر 26 دانشگاه دولتی (که 4 دانشگاه آن در سطح بین المللی مدیریت می شود)، و بیش از 42 مؤسسه آموزش عالی خصوصی در جمهوری ارمنستان فعالیت دارند. بسیاری از انواع مؤسسات آموزش عالی از سطح آموزشی بسیار بالایی برخوردارند. آموزش در ارمنستان با هدف توسعه آموزش، علم، فناوری و فرهنگ در یک زمینه خاص صورت می گیرد. هدف برنامه های دانشگاهی تبدیل دانشجویان به فردی متخصص، آموزش دیده و با مهارت است که برای ورود به بازار کار آماده است.

برای درخواست ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی در ارمنستان داشتن حداقل مدرک دیپلم ضروری است. هر موسسه آموزش عالی ممکن است به ارائه مدرک خاصی نیاز داشته باشد. اکثر دانشگاه های ارمنستان به زبان ارمنی ارائه می شود. اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. دانشجویان بین المللی ای که قصد کار در این کشور بعد از تحصیل را دارند بهتر است به زبان ارمنی مسلط تر شوند تا شانس کاریابی خود را ارتقا دهند. برای تحصیل در دانشگاه های ارمنستان به زبان انگلیسی داشتن مدرک تافل یا آیلتس ضروری می باشد.

بعد از گذراندن مقطع کارشناسی افراد می توانند برای فارغ تکمیل برنامه کارشناسی ارشد اقدام نمایند. این برنامه مهندسان دارای دانش، صلاحیت و مهارت های لازم برای تحقیقات علمی، فعالیت علمی، مدیریت و توسعه حرفه ای آماده می کند. افراد می توانند تحصیلات خود را تا مقطع دکترا نیز ادامه دهند.

جدول ساعت ‌های درسی در مقاطع مختلف به صورت زیر است:

مقطعتعداد ساعت لازم برای گذراندن واحد های درسی در هفته
کارشناسی28 تا 32 ساعت در هفته
کارشناسی ارشد16 تا 18 ساعت در هفته
دکترا4 تا 8 ساعت در هفته

شرایط و هزینه تحصیل مهندسی در ارمنستان

شرایط و هزینه تحصیل مهندسی در ارمنستان

به طور میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان بین 1000$ تا 2500$ (دلار آمریکا) در سال می باشد. لازم به ذکر است که مقطع کارشناسی این دانشگاه فقط به زبان ارمنی ارائه می شود. برای تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی ارائه مدرک آیلتس 6 یا تافل 67 به بالا، حداقل معدل دیپلم بالای 14 و کسب نمره قبولی در آزمون های SAT و ACT نیز برای ورود به مقطع کارشناسی الزامی است.

علاوه بر شرایط ذکر شده وجود مدارک زیر برای تحصیل در ارمنستان ضروری می باشد:

  • مدارک و سوابق قبلی
  • تکمیل فرم درخواست آنلاین
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • پاسپورت
  • چند قطعه عکس
  • اثبات تمکن مالی برای پرداخت شهریه
  • هزینه فرم درخواست
  • توصیه نامه (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا)
  • رزومه یا CV

هزینه تحصیل در دانشگاه های مهندسی ارمنستان

پرطرفدارترین رشته های مهندسی، مهندسی عمران، کامپیوتر، زیست پزشکی، شیمی، برق، مکانیک و صنایع می باشد. برخی از دانشگاه های ارمنستان که به ارائه رشته های مهندسی می پردازند عبارت اند از:

  • Northern University of Yerevan
  • American University of Armenia
  • International Scientific-Educational Center of the National Academy of Sciences of Republic of Armenia
  • Yerevan State University
  • Goris State University
  • Anania Shirakatsi University of International Relations
  • Vazgen Sargsyan Military Institute
  • National University of Architecture and Construction of Armenia
  • Armenian National Agrarian University
  • National Polytechnic University of Armenia
  • Russian-Armenian University

در جدول زیر شهریه برخی از این دانشگاه در سال 2023 در ارمنستان آورده شده است:

دانشگاهشهریه سالانه کارشناسی به AMD (درام ارمنستان)شهریه سالانه کارشناسی ارشد به AMD (درام ارمنستان)
American University of Armenia39000001500000
National University of Architecture and Construction of Armenia1518099 تا 26361991288099 تا 2496199
National Polytechnic University of Armenia507239 تا 12180991218099 تا 2496199
Russian-Armenian University1268099 تا 2486199507239 تا 1268099
Yerevan State University527239 تا 1268099507239 تا 1268099

هزینه تحصیل مهندسی در ارمنستان و میانگین درآمد

ارمنستان یکی از بهترین کشورها برای بازار کار رشته های مهندسی حساب می شود، در بین رشته های مهندسی دو رشته مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر دو تا از پر درآمدترین رشته های مهندسی در ارمنستان هستند. مهندسان در ارمنستان به طور معمول حدود 654000AMD (درام ارمنستان) در ماه درآمد دارد. حقوق آن ها از AMD208000 (درام ارمنستان) شروع شده و تا 1380000AMD در ماه می رسد.

نمودار زیر میانگین درآمد مهندسان در کشور ارمنستان را نشان می دهد:

درآمد مهندسان در کشور ارمنستان

نرخ بیکاری در ارمنستان

نرخ بیکاری در ارمنستان بسیار بالا است. بنابراین پیدا کردن کار پس از تحصیل به عنوان یک فرد خارجی که دانش زبان ارمنی به نسبت پایین تری دارد بسیار سخت می باشد. نمودار زیر نرخ بیکاری ارمنستان در سال های مختلف را نشان می دهد:

با اینکه هزینه تحصیل مهندسی در ارمنستان به نسبت سایر کشورهای اروپایی پایین تر می باشد. میانگین حقوق مهندسان در این کشور بالا است. اما نکته قابل توجه این است که این کشور با میزان نرخ بیکاری 17% کشوری مناسب برای پیدا کردن کار محسوب نمی شود. تنها مزیت تحصیل در ارمنستان امنیت بالا و هزینه های زندگی پایین آن در مقایسه با ایران است. بنابراین بهتر است افراد پس از پایان تحصیلات خود در این کشور به کشورهای توسعه یافته تر مهاجرت نموده تا به سطح رفاه مطلوبی برسند. در این مقاله به برسی هزینه های تحصیل مهندسی در ارمنستان پرداخته شد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در ارمنستان با مشاوران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *