مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

مقطع دکترا در تاجیکستان

مقطع دکترا در تاجیکستان

مقطع دکترا در تاجیکستان از سال 2014 برای دانشجویان داخلی و خارجی در دانشگاه های این کشور در طیف گسترده ای از رشته ها امکان پذیر است. تاجیکستان در گذشته جزو شوری بوده و سیستم آموزش آن نیز زیر نظر شوروی پیش می رفت. امروز تاجیکستان به دلیل بحران های اقتصادی ناشی از جنگ داخلی و فروپاشی شوروی بودجه مناسب برای آموزش را ندارد و سیستم آموزش این کشور نتوانسته است پیشرفت کند. لذا دانشجویان بین المللی این کشور بسیار کم هستند و اغلب از کشورهای همسایه و کشورهای در حال توسعه هستند. مقطع دکترا در تاجیکستان و اخذ مدرک آن در ایران کاربردی ندارد. در ادامه همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با ارائه این مقاله اطلاعاتی را درباره مقطع دکترا در تاجیکستان در اختیار شما عزیزان قرار می دهند.

  • مقطع دکترا در تاجیکستان چند سال به طول می انجامد؟
  • شرایط مقطع دکترا در تاجیکستان چگونه است؟
  • برنامه های دکترا و فارغ التحصیلی در تاجیکستان چگونه است؟

تحصیل در کشور تاجیکستان

تاجیکستان کشوری در مرکز آسیا در میان کشورهای افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین قرار دارد. این کشور فرهنگ و زبانی تقریبا مشترک با ایران دارد و از کشورهای فارسی زبان در جهان می باشد. تاجیکستان در صد سال اخیر دچار اتفاقات ناگوار زیادی از جمل جنگ داخلی و عضویت در اتحاد جماهیر شوروی بوده است. این کشور امروز به عنوان فقیرترین کشور در میان کشورهای عضو سابق جماهیر شوروی شناخته می شود. مردم این کشور اغلب در روستاها زندگی می کنند و کشاورزی بخش اصلی کار و درآمد مردم روستایی در این کشور است. در سال های اخیر صادرات نیروی کار به روسیه موجب کسب درآمد ارزی بیشتر و رشد اقتصاد تاجیکستان شده است. دانشگاه های تاجیکستان نیز از کیفیت عالی برخوردار نیستند اما در تلاش برای آموزش نیروی مناسب هستند.

درباره مقطع دکترا در تاجیکستان

برنامه های دکترا شامل تحقیقات علمی جامع و انتشار مقالات در مجلات علمی مورد تأیید وزارت آموزش و علوم است. پایان نامه دکترا قسمت آخر برنامه مطالعه دکتری است. برنامه های مطالعاتی دانشجویان را ملزم به ایجاد یک پروژه هنری به عنوان قسمت آخر تحصیلات دکترای خود می کند. روش ها و شرایط آماده سازی برای دفاع از پایان نامه دکترا توسط آیین نامه های موسسه آموزش عالی خاص مصوب شورای علمی و مطابق با موارد تعیین شده توسط وزارت آموزش و علوم تعریف شده است. موسسه ای که از پایان نامه دکترا در آن دفاع می شود، موظف است با بارگذاری آن در صفحه وب خود، همراه با نسخه چاپی، که باید در دانشگاه مربوطه و همچنین در کتابخانه های ملی موجود باشد، آن را در دسترس عموم قرار دهد. اولین دوره های دکترا در تاجیکستان در سال تحصیلی 2014-2015 آغاز شد.

درباره مقطع دکترا در تاجیکستان

تحصیل دکترا در دانشگاه های تاجیکستان

طبق دستور وزارت آموزش و پرورش و علوم که در 27 آوریل 2015 امضا شد، دانشجویان می توانند در دوره های دکترا جهت تحصیل در تاجیکستان در دانشگاه های زیر ثبت نام کنند:

  • دانشگاه ملی تاجیکستان
  • دانشگاه دولتی تعلیم و تربیت تاجیکستان
  • دانشگاه فنی تاجیکستان
  • دانشگاه کشاورزی تاجیکستان
  • دانشگاه دولتی پزشکی تاجیکستان به نام ابن سینا
  • دانشگاه تاجیک-روسی اسلاونیک
  • دانشگاه دولتی تجارت تاجیکستان ، دانشگاه تکنولوژی تاجیکستان
  • دانشگاه دولتی کولوب به نام رودکی
  • دانشگاه دولتی کورگونتپه
  • دانشگاه دولتی خوجند
  • دانشگاه دولتی تجارت، حقوق و سیاست تاجیکستان
  • دانشگاه دولتی خاروگ
  • موسسه هنری دولتی تاجیکستان

تعداد مکانهای تأمین اعتبارات دولتی برای تحصیل در دوره دکترا با توجه به تقاضای تخمین زده شده برای توسعه علوم، آموزش و هنر، وزارت معارف با همکاری وزارت اقتصاد، توسعه و تجارت و دولت تعیین می شود. اگر از این افراد شهریه دریافت شود، دانشگاه مجاز به پذیرش متقاضیان بیشتری است، اما تعداد مکان ها باید با وزارت علوم توافق شود.

پذیرش مقطع دکترا در تاجیکستان

قبل از پذیرش در دوره دکترا، متقاضیان باید یک دوره کارشناسی ارشد را گذرانده باشند و حداقل 360 ECTS را در طول دوره قبلی تحصیل خود (BA -240 ECTS و MA-120 ECTS) بدست آورند. همین در مورد کسانی که دیپلم تخصصی دارند (به استثنای تخصص های بالینی و پزشکی) اعمال می شود. یک داوطلب دکترا باید حداقل به یک زبان خارجی (انگلیسی، هلندی، فرانسوی، چینی و غیره) تسلط داشته باشد. مطالعات دکترا (PHD) در دانشگاه های تاجیکستان با حداقل سه سال (120 ECTS، شامل 30 مطالعه تئوری و کارآموزی سازمان یافته است.

یک کمیسیون مشاوره ویژه مسئول نظارت علمی بر کار یک دانشجوی دکترا است. این شامل 2 مربی از دانشگاه های داخلی و خارجی با درجه علمی مربوطه (دکتر علوم، دکترای فلسفه یا دکترای تخصصی) می باشد. اساتید دکترا باید در طول 5 سال گذشته حداقل 2 یا بیشتر دارای مقاله در مجلات مشهور علمی و بین المللی داشته باشند. یک مربی دکترا می تواند به طور همزمان حداکثر 5 دانشجو تحت نظارت خود داشته باشد.

در نمودار زیر مدت زمان مقطع دکترا در تاجیکستان و سایر مقاطع آورده شده است:

طول تحصیل در مقاطع دانشگاهی تاجیکستان

مدرک دکترا در تاجیکستان

فارغ التحصیلان دارای مدرک دکترا فرصت های شغلی متنوعی برای کار در تاجیکستان را خواهند داشت:

پارامترشرح
مشاغل آکادمیکبیشتر در موسسات آموزش عالی، گاهی اوقات در نهادهای حرفه ای
مشاورهتحقیقات، صنعت، تجارت و بازار برای آژانس های دولتی، سایر نهادهای عمومی و انجمن های تجاری یا سازمان های بزرگ بین المللی که به عملکرد تحقیق مستمر نیاز دارند.
مشاغل تخصصیدر بخش های مختلف اقتصادی به ویژه در نقش هایی که به سطح پیشرفته دانش نیاز دارند.

دانشجویان دکترا بر اساس عملکرد و همچنین بر اساس اعتبارات کسب شده در طول امتحانات (میان ترم، نهایی) در طول هر ترم ارزیابی می شوند. آزمون صلاحیت نهایی حداکثر 3 ماه قبل از دفاع از پایان نامه انجام می شود. پایان نامه دکترا، به عنوان قسمت آخر مطالعات، بر اساس اهمیت علمی یا هنری و سهم خود در زمینه تحقیق ارزیابی می شود. هر دانشگاه آموزش عالی قوانین عمومی ارزیابی دانشجو را مطابق با مقررات برنامه دکترا مربوطه مصوب وزارت معارف تنظیم می کند. هنگامی که دانشجو تمام تعهدات امتحانی خود را به پایان رساند و از رساله دکترای خود دفاع کرد، مدرکی با عنوان رسمی را دریافت می کند. مرجع صدور گواهینامه صالح خود موسسه آموزش عالی است. مرجع مسئول استانداردهای ارزیابی کمیسیون عالی تایید است.

مقطع دکترا در تاجیکستان و کار در دانشگاه

وضعیت فعلی موسسات آموزش عالی تاجیکستان با رشد مداوم میانگین سنی اساتید (به ویژه اساتید دارای درجه علمی و عنوان) و خروج جوانان از دانشگاه مشخص می شود. کلیه اعضای هیات علمی و اداری دانشگاه ها به عنوان کارمندان عمومی در نظر گرفته می شوند. تا اوایل دهه 90، ماندن پس از فارغ التحصیلی برای کار در بخش بسیار معتبر در نظر گرفته می شد و فقط بهترین فارغ التحصیلان می توانستند این کار را انجام دهند. سپس تغییرات در وضعیت اقتصادی کشور به طور چشمگیری بر ساختار سنی کارکنان دانشگاه تأثیر گذاشت. جوانان فعالانه به دنبال استخدام در جامعه تجاری می گردند كه بتوانند دستمزد نسبتاً بیشتری پیدا كنند.

موسسات آموزش عالی اساتید میانسال (30-45 سال) را نیز از دست می دهند که شروع به تغییر در سایر زمینه های شغلی کرده اند. در نتیجه، امروز میانگین سن اساتید دارای مدرک پیشرفته در موسسات آموزش عالی تاجیکستان به 55 سال رسیده است. در این شرایط، برخی از موسسات آموزش عالی تلاش می کنند فعالیت های زیر را انجام دهند:

  • ایجاد مزایا و مشوق های مختلف برای درگیر کردن دانشجویان در فعالیتهای تحقیقاتی و دانشگاهی در کل مراحل تحصیل
  • ایجاد توافقات دو جانبه بین دانشگاه و دانشجویان، که دانشجویان را از پرداخت شهریه معاف می کند.
  • سپس این دانشجویان باید در دانشگاه های خود بمانند و طی 3 سال پس از فارغ التحصیلی در موقعیت های آموزشی مشغول به کار شوند.

شرایط کار دانشجویان در دانشگاه های تاجیکستان

کارمندان آموزش عالی تمام وقت هفته ای 36 ساعت کار می کنند، سایر شرایط با قرارداد و برنامه کلاس های صادر شده توسط موسسه آموزش عالی تعیین می شود. اعضای هیات علمی حداکثر 56 روز تعطیلات در سال را دارند. دوره تعطیلات معمولا از اوایل ژوئن تا پایان ماه آگوست آغاز می شود. یک عضو کارمند ممکن است در شرایط تعیین شده توسط موسسه (پیشرفت حرفه ای، کنفرانس، بیماری، مرخصی زایمان و غیره) از روزهای غیبت با حقوق استفاده کند. درگیر شدن در فعالیت های تحقیقاتی و اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکترا از جنبه های مهم پیشرفت حرفه ای اعضای هیئت علمی است. دستاوردهای علمی به آنها این امکان را می دهد که از موقعیت پایین تر به موقعیت بالاتر منتقل شوند.

رشد شغلی از رئیس بخش یا عضو کمیته تا سطح معاون رئیس یا حتی رئیس دانشگاه آغاز می شود. یک موقعیت با درجه بالاتر نیز باعث افزایش حقوق می شود. عنوان ممتاز استاد شریف ممکن است به خاطر کار برجسته علمی و کمک به آموزش عالی به استادی اختصاص یابد. استاد برجسته ممکن است در تمام فعالیت های تدریس در سطح درجه دوم و سوم تحصیل شرکت داشته باشد. جهت برآورد هزینه زندگی در تاجیکستان نیز می توانید مقاله لینک شده را دنبال کنید. برای کسب آخرین اطلاعات مهاجرتی و شرایط مهاجرت در زمان ویروس کرونا می توانید با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *