مهاجرت کاری تاجیکستان

لیست مشاغل مورد نیاز تاجیکستان

لیست مشاغل مورد نیاز تاجیکستان

بسیاری از مردم تاجیکستان به دلیل کمبود لیست مشاغل مورد نیاز تاجیکستان این کشور را ترک کرده و برای کار به روسیه و چین مهاجرت می کنند. تاجیکستان یکی از کشورهای فقیر در آسیا و کشورهای عضو سابق جماهیر شوروی است. مشاغل مورد نیاز در تاجیکستان بسیار کم هستند و حقوق بسیار پایینی دارند و این موجب نبود شغل برای جوانان تحصیل کرده در این کشور است. در هر صورت چنانچه دارای پیشنهاد شغلی مناسب در تاجیکستان باشید می توانید با ویزای کاری به این کشور مهاجرت کنید. برای شناخت تاجیکستان و بازار کار این کشور و لیست مشاغل مورد نیاز تاجیکستان به این مقاله ارائه شده از سوی همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه فرمایید.

درباره تاجیکستان

جمهوری تاجیکستان در قلب آسیای میانه واقع شده است، از غرب با ازبکستان، از شمال با جمهوری قرقیزستان و از جنوب و شرق با افغانستان و جمهوری خلق چین همسایه است. این کشور از نظر منطقه جغرافیایی کوچکترین کشور آسیای میانه است و دسترسی مستقیم به اقیانوس ندارد، کشوری محصور در خشکی که با کوههای بلند احاطه شده و بنابراین سقف جهان شناخته می شود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و 5 سال جنگ داخلی (1992-1997) که به دنبال آن رخ داد، کشور تقریباً در همه بخش ها از جمله آموزش، بهداشت و صنعت با زیرساخت ها و چالش های تخریب شده روبرو بود.

همچنین این کشور به دلیل این مشکلات و چالش های فراوان شاهد افزایش مهاجرت مردم این کشور به سایر نقاط است. پس از 27 سال استقلال، تاجیکستان در حال ساخت مسیر خود برای توسعه پایدار ملی با تمرکز بر انرژی آبی و صنعتی سازی است. جمعیت این کشور اکنون به 9.5 میلیون نفر رسیده است و این جمعیت می تواند به عنوان منابع انسانی استفاده شود.

بررسی لیست مشاغل مورد نیاز تاجیکستان 2023

پویایی شغلی کشور تا حد زیادی غیر وابسته یا مستقل از پویایی تولید ناخالص داخلی است. کشش متوسط ​​شغل نسبت به رشد اقتصادی 13/0 است که در مقایسه با سایر کشورهای آسیای میانه بسیار کم است. این امر به این دلیل است که ساختار موجود تولید ناخالص داخلی، که تحت سلطه سهم بخش کشاورزی قرار دارد، با سطح ضعیف ارزش افزوده، امکان ایجاد مشاغل اضافی در پاسخ به رشد تولید ناخالص داخلی را فراهم نمی کند. از این نظر توسعه سایر بخش ها در تاجیکستان می تواند مشاغل جدید ایجاد کند.

بدیهی است که تعداد مشاغل ایجاد شده برای کل جمعیت در حال رشد برای بازار کار کافی نیست، به دلیل برخی از عوامل اساسی از جمله:

ردیفشرح
1اول از همه مهمترین واقعیت این است که مشاغل ایجاد شده توسط موسسات ملی با تقاضای کارفرمایان مطابقت ندارد.
2افراد ماهر محلی فاقد مهارت های مناسب برای انطباق با این خواسته ها هستند.
3به دلیل فناوری جدید و نوآوری، در برنامه های آموزشی از نظر گرایش های جدید و ابزارهای نوآورانه، همراه با کمبود اساتید آموزش دیده در سیستم کمبود شغل وجود دارد.

لیست مشاغل مورد نیاز تاجیکستان در سال 2023 شامل مشاغل زیر هستند:

  • مشاغل مربوط به کشاورزی
  • مشاغل مربوط به بخش مواد غذایی
  • مشاغل تولیدی پنبه و آلومینیوم
  • مشاغل مربوط به معدن
  • مشاغل فناوری و اطلاعات
  • مترجم زبان

بررسی لیست مشاغل مورد نیاز تاجیکستان 2021

لیست مشاغل مورد نیاز تاجیکستان و نیروی کار

تاجیكستان با تولید ناخالص داخلی 1000$ (دلار آمریكا) به ازای هر نفر یكی از كشورهای كم رشد اتحاد جماهیر پس از شوروی است كه حواله های مهاجران كار تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی این كشور را تشکیل می دهد (%49) و فقر همچنان گسترده است. به گفته بانک جهانی، تحولات اقتصادی اخیر در تاجیکستان حواله های کمتری را شامل می شود، در حالی که اثرات تجاری باعث وخیم شدن رشد اقتصادی می شود. رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2014 به %6.7 کاهش یافت، در حالی که 7.4% در سال 2013 با کاهش حواله از روسیه ، تضعیف تقاضای جهانی و کاهش قیمت کالاهای اصلی صادراتی آلومینیوم و پنبه کاهش داشت.

طی 5 سال گذشته جمعیت در سن کار (افراد 15-64 ساله) به طور متوسط ​​%2.7 در سال افزایش یافته است، از جمله تقریباً 2% افزایش عرضه در بازار کار (حدود 120 تا 121000 نفر). با این وجود مشاغل 1% افزایش یافت (نرخ رشد نیروی کار فقط %0.3 بود). تا سال 2015، تعداد جمعیت توانمند بیش از اندازه نیروی کار با ضریب 2.3 بود و سطح مشارکت نیروی کار در فعالیت های اقتصادی فقط 43.5% درصد بود که همه این آمارها نشان از افزایش نیروی کار در تاجیکستان و نبود شغل و مشاغل مورد نیاز تاجیکستان خبر می دهد.

لیست مشاغل مورد نیاز تاجیکستان و بازار کار

تاجیکستان جمعیت جوانی دارد و پیش بینی می شود درصد افراد در سن کار تا سال 2030 ادامه یابد. در بسیاری از کشورها، این امر منجر به رشد بالاتر از سود جمعیتی شده است. اما برای اینکه تاجیکستان از چنین سود سهام بهره مند شود، لازم است اصلاحات ساختاری را انجام دهد تا فضای سرمایه گذاری در تاجیکستان را بهبود بخشد، سرمایه های انسانی و مهارت های خود را افزایش دهد و باعث شود که کارآفرینی برای ایجاد مشاغل مولد برای نیروی کار شکوفا شود. علی رغم رشد اقتصادی تاجیکستان از سال 1997 تا 2016 به طور متوسط ​​حدود 7.2%، این کشور برای جمعیت در حال رشد در سن کار خود که سالانه 3% از سال 1991 تا 2016 رشد می کند، مشاغل تولیدی کافی ایجاد نمی کند.

با این حال، اشتغال فقط %0.7 افزایش یافته است. این اطلاعات به لزوم اصلاحات ساختاری برای بهبود فضای تجاری کشور اشاره دارد. به عنوان مثال نیاز به:

  • کاهش و تلفیق تعداد نهادهای بازرسی
  • ایجاد یک بخش بانکی سالم برای تسهیل وام
  • ساده سازی روش های صدور پروانه ساخت، پرداخت مالیات و اجرای قراردادها

در نمودار زیر نرخ بیکاری در تاجیکستان در سالیان اخیر نمایش داده شده است:

نرخ بیکاری در تاجیکستان 2010 تا 2020

مشاغل صنایع سبز در تاجیکستان

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، پنج سال جنگ داخلی و 28 سال استقلال به عنوان یک کشور دموکراتیک، جمهوری تاجیکستان، در توسعه اقتصادی اجتماعی و رشد پایدار درازمدت پیشرفت کرده است. امروز این کشور به اجرای مشارکت های تعیین شده ملی (NDC) خود مطابق با رهنمودها و اصول توافقنامه پاریس 2015 متعهد است که درک می کند مسیر دستیابی به یک اقتصاد فراگیر سبز و کم کربن باید ایجاد مشاغل جدید مناسب و ایجاد نوآوری در زیرساخت ها باشد و اشتغال را ترویج داده و احتمالاً سرمایه گذاری بیشتری را در صنایع سبز جذب می کند. با این وجود، سیستم آموزش ملی کندتر پیشرفت کرده و با مهارتهای مطابقت با خواسته های کارفرمایان، کیفیت آموزش و امنیت شغلی روبرو است.

دایره انتقال آن از اقتصاد قهوه ای با ماهیت جغرافیایی محصور در خشکی، نیاز به پیش بینی نیازهای ماهر انسانی متناسب با تحولات تقاضای بازار کار، بر اساس ارزیابی کیفی سیستماتیک، صدور گواهینامه، یک چارچوب قانونی مناسب در بخشهای کلیدی و بالقوه برای رشد سبز (مانند انرژی آبی) و ارائه آموزش مبتنی بر کیفیت در سطح بخشی است. مفهوم سبز کردن مهارت ها در تاجیکستان در حال توسعه است. این مستلزم ایجاد ظرفیت نه تنها تصمیم گیرندگان سیاست در طراحی و توسعه صلاحیت های سبز بلکه همچنین مشارکت شرکای اجتماعی در ایجاد هماهنگی نامتقارن بین وزارتخانه های اصلی، ذینفعان ملی و ارائه دهندگان خدمات آموزشی است. می توانید لیست مشاغل مورد نیاز پروژه آتلانتیک را نیز در سایت اصلی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاهده کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *