مهاجرت سرمایه گذاری تاجیکستان

کارآفرینی در تاجیکستان

کارآفرینی در تاجیکستان

یکی از روش های اخذ اقامت و مهاجرت به تاجیکستان که مناسب سرمایه گذاران و کارآفرینان است اخذ کارآفرینی در تاجیکستان می باشد. تاجیکستان یکی از کشورهای فقیر در آسیای میانه است که علیرغم فقر زیاد، اقتصاد ناپایدار و کشور توسعه نیافته، پتانسیل زیادی برای رشد و استفاده از نیروی کار جوان دارد. این کشور در سال های اخیر با ساده سازی قوانین و هزینه کم ثبت شرکت و کارآفرینی در تاجیکستان شاهده افزایش کارآفرینان کوچک بوده است. البته در کل تاجیکستان کشوری مناسب برای سرمایه گذاری نیست اما در برخی از بخش ها می تواند پتانسیل مناسب برای کارآفرینی و سرمایه گذاری را داشته باشد. در ادامه همراه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت باشید تا بیشتر درباره کارآفرینی در تاجیکستان بدانید.

شرایط کارآفرینی در تاجیکستان

برای کسب کارآفرینی در تاجیکستان شما باید قادر به ثبت شرکت جدید در تاجیکستان و یا بخش از شرکت ثبت شده در تاجیکستان باشید و کارآفرینی شما شامل:

  • باعث ایجاد شغل در تاجیکستان شود
  • در راستای اقتصاد و توسعه تاجیکستان باشد
  • تمامی مراحل به صورت قانونی انجام شود

ساختارهای اصلی تجاری در تاجیکستان:

ردیفشرح
1شرکت با مسئولیت محدود (LLC)
2JSC (شرکت سهامی – عمومی یا غیر دولتی)
3دفتر نمایندگی یا شعبه

برای انتخاب اینکه کدام ساختار قانونی تجارت در تاجیکستان برای شما بهتر است، می توانید مقاله ثبت شرکت در تاجیکستان را مطالعه کنید و یا با مشاورین ما مستقیما تماس بگیرید.

سهولت تجارت و کارآفرینی در تاجیکستان

بانک جهانی سالانه رتبه ای از کشورها را در زمینه محیط امکان سهولت تجارت منتشر می کند. براساس گزارش این بانک، تاجیکستان در رتبه بندی انجام تجارت در سال 2022 به مکان 106 رسیده است. در رتبه بندی سال گذشته، این کشور 10 پله پایین تر بود. تاجیکستان برای اولین بار در رتبه بندی در میان 10 کشور اصلاح شده برتر قرار گرفت. این اصلاحات در زمینه:

  • ثبت مشاغل
  • مالیات، اجرای قرارداد
  • حمایت از حقوق سرمایه گذاران اقلیت
  • اعتبار، اتصال به منبع برق
  • ثبت املاک، حل و فصل ورشکستگی
  • تجارت بین المللی
  • پروانه ساخت

به دلیل حمایت های اجتماعی که در هنگام ثبت شرکت ارائه شده، انجام تجارت در تاجیکستان آسان تر شده است. تاجیکستان با ایجاد یک ثبت واحد مدرن و مبتنی بر اخطار املاک متعهد شده، با گسترش دامنه دارایی، دسترسی به اعتبار را گسترش داده است. این رتبه بندی همچنین خاطر نشان می کند که مقامات گمرک تاجیکستان اقداماتی را برای تسریع در ترخیص کالاهای فاسدشدنی صادراتی انجام داده اند. در همین حال، بازرگانان تاجیکی از حملات مداوم مقامات بازرسی، جریمه های هنگفت، رویه های مالیاتی بسیار پیچیده و مالیات های بالا و همچنین فشار از مقامات شکایت دارند که اینها همه چالش های اصلی آنها برای انجام تجارت در کشور است. طبق آژانس آمار ریاست جمهوری تاجیکستان، از ابتدای سال 2019، بازرگانان حدود 260،000 شرکت خصوصی را در این کشور ثبت کرده اند. این شاخص %11 بیشتر از مدت مشابه سال 2018 بود.

در نمودار زیر نمره تاجیکستان در برخی از پارامترهای مهم کارآفرینی و انجام تجارت در تاجیکستان را مشاهده می کنید:

رتبه تاجیکستان در پارامترهای مهم کارآفرینی

کارآفرینی در تاجیکستان و ثبت شرکت

هر کارآفرین در تاجیکستان مطمئنا نیاز به ثبت شرکت در این کشور دارد. بهترین نوع شرکت برای کارآفرینی و سرمایه گذاری در تاجیکستان شرکت با مسئولیت محدود (LLC) می باشد. طبق قانون مدنی جمهوری تاجیکستان، یک شرکت LLC می تواند یک نام رسمی کامل و یک نام رسمی کوتاه به زبان ملی داشته باشد. نام کامل شرکت به زبان ملی باید حاوی نام کامل یک شرکت و کلمه “محدود” باشد. طبق قوانین تاجیکستان، یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) یک نهاد تجاری است که توسط یک یا چند نفر تأسیس شده است و سرمایه مجاز آن به سهام تعریف شده توسط اسناد تشکیل دهنده تقسیم می شود. اعضای یک شرکت، طبق قانون جمهوری تاجیکستان در مورد شرکت های با مسئولیت محدود، هیچ مسئولیتی در قبال مسئولیت های آن ندارند و خطر از بین رفتن مربوط به عملیات شرکت را در محدوده ارزش سهم خود تحمل می کنند.

حداقل سرمایه مجاز برای ثبت این نوع شرکت 500 TJS (سامانی) است. روند اصلی ثبت شرکت در تاجیکستان:

  • تهیه اسناد تشکیل دهنده یک LLC
  • ثبت شرکت در مراجع ثبتی
  • سفارش و دریافت مهر
  • ثبت اطلاعات مربوط به شرکتها در وجوه خارج از بودجه
  • افتتاح حساب های جاری در تاجیکستان و خارج از کشور
  • انتخاب سیستم مالیات (معمول یا ساده)

ثبت شرکت LLC متعلق به شرکت های خارجی به طور متوسط ​​30 روز طول می کشد، علیرغم اینکه قوانین مدت زمان ثبت نام کوتاهتری را نشان می دهد.

مدارک لازم برای کارآفرینی در تاجیکستان

کلیه اسناد ارائه شده باید در سفارت تاجیکستان در کشور شرکت کننده (سهامدار) محضری و قانونی شوند و یا مطابق کنوانسیون لاهه 1961 توسط مقامات مربوطه پس از محضری شدن ضمیمه شوند. برای شرکت کنندگان از کشورهای مستقل مشترک المنافع (روسیه، بلاروس، ازبکستان، تاجیکستان، ارمنستان، اوکراین، قرقیزستان و مولداوی)، بر اساس کنوانسیون کمک حقوقی مینسک، نیازی به استفاده از برخی موارد قانونی مانند ویزا نیست. مدارک لازم برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در تاجیکستان:

  • درخواست ویزای تاجیکستان
  • گذرنامه معتبر
  • اظهارات بانکی اثبات کننده درآمد قانونی کافی
  • نام شرکت
  • آدرس ثبت شده
  • اطلاعات متقاضی (نام، تابعیت، گذرنامه یا اسناد شرکت، شماره شناسنامه مالیاتی)
  • مقدار سرمایه مجاز
  • بیمه نامه
  • گواهی پزشکی

رشد کارآفرینی در تاجیکستان

رشد کارآفرینی در تاجیکستان

کلیه فعالیتهای تجاری در تاجیکستان نیاز به ثبت قانونی دارد. طبق قانون تاجیکستان، کارآفرینان کوچک به شرح زیر است:

  • کارآفرینان یا شرکتهای خصوصی با مالکیت دولتی محدود (کمتر از %25)
  • داشتن گردش مالی محدود (بیش از چهار برابر آستانه آنها تحت قانون مالیات)
  • استخدام کمتر از 30 نفر در بخشهای غیرکشاورزی و حداکثر 50 نفر در بخشهای کشاورزی
  • در تولید محصولات با مالیات غیر مستقیم، تولید آلومینیوم، معدن، بانک و بیمه و بورس سهام شرکت ندارد.

در سال 2005، تعداد کل مشاغل ثبت شده در تاجیکستان حدود 45000 مورد بود که در سال 2008 به 63،000 مورد افزایش یافت. در سال 2009، به دلیل کاهش چشم انداز تجاری ناشی از بحران های غذایی و مالی، تعداد آنها به یک سوم آن کاهش یافت. در سال 2010، این بخش با سرعت کمتری رشد مجدد خود را آغاز کرد. مشاغل ثبت شده در درجه اول شامل شرکتهای خصوصی و جمعی با سهم اندکی از شرکتهای دولتی است. در سال 2012، 206،300 واحد تجاری در تاجیکستان ثبت شده است. از این تعداد، اکثریت (177000) نفر کارآفرین انفرادی ، 29000 نفر نهاد تجاری حقوقی (شرکت) و 321 نفر شرکت خارجی یا شعبه آنها بودند.

توزیع منطقه ای نهادهای تجاری ثبت شده بر اساس مکان متفاوت است. بیشترین مشاغل در پایتخت، شهر دوشنبه (24%) و در منطقه پیرامون تابع جمهوری (24%) ثبت شده اند. تقریبا یک سوم مشاغل ثبت شده در استان خاتلون (30%) و یک چهارم در استان سغد (24%) ثبت شده اند. استان خودمختار گورنو بدخشان به دلیل سهم کم جمعیت و پتانسیل اقتصادی، کمترین سهم مشاغل ثبت شده را داشت (4%).

کارآفرینی در تاجیکستان در بخش فناوری

تاجیکستان، یک کشور محصور در خشکی در آسیای میانه، از نظر اقتصادی به حواله های مهاجران کارگر بستگی دارد. فرار مغزها یک مشکل اساسی است. فضای کسب و کار محلی نیز چالش برانگیز است. با این وجود، تاجیکستان شاهد رشد یک فرهنگ استارت آپی از سطوح مختلف است. از بین 9.5 میلیون شهروند تاجیکستان، تخمین زده می شود که %70 درصد آنها زیر 30 سال باشند. فناوری و جهانی سازی ذهنیت نسل جوان این کشور را تغییر می دهد. رسانه های اجتماعی، آموزش آنلاین، سفرهای بین المللی و آگاهی جهانی علاقه نسل جوان به نوآوری و فناوری را افزایش می دهند. در واقع، توسعه دیجیتال آینده اقتصاد جهانی است. محققان تخمین می زنند که ارزش اقتصاد دیجیتال %15.5 از تولید ناخالص داخلی جهانی است و طی 15 سال گذشته 2.5 برابر سریعتر از تولید ناخالص داخلی جهانی رشد کرده است.

اگر دولت ها بتوانند مسیر اقتصادی بسیار دیجیتالی را طی کنند، می تواند منجر به افزایش 1.7 تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2025 مطابق با یک پیش بینی شوند. کشورهایی مانند استونی که به منابع طبیعی اکتفا نمی کنند، توانستند با سرمایه گذاری در سرمایه انسانی و زیرساخت های دیجیتالی و ایجاد محیط های مناسب تجاری، خود را به عنوان کشورهای مبتدی توسعه دهند. با توجه به کمبود منابع طبیعی، حمایت از رشد یک اکوسیستم دیجیتال در تاجیکستان از اهمیت حیاتی برخوردار است. این کشور فرصتی برای تبدیل شدن به استونی بعدی با فناوری پیشرفته دارد. جهت کارآفرینی و سرمایه گذاری در سایر کشورها و کسب اقامت مانند ویزای سرمایه گذاری پرتغال با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *