مهاجرت تحصیلی فنلاند

کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند

کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند

کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند یکی از بزرگترین و مهم ترین خواسته های دانشجویان بین المللی در باب زندگی در کشور فنلاند است. کشور فنلاند دانشگاه های معتبری دارد از این رو دانشجویان زیادی برای تحصیل در این کشور تقاضا دارند. از آن جایی که در این کشور در سال 2023 نرخ بیکاری بسیار پایین است، دانشجویان می توانند در حین تحصیل کار کنند و حتی با کار پس از تحصیل نیز در این کشور اقامت بگیرند. اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی به فنلاند دارید، ‌بایستی به شرایط مالی و هزینه‌ ها نیز توجه لازم داشته باشید. کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعات تدوین گردیده است در نظر دارد تا اطلاعاتی در این زمینه به متقاضیان تحصیل در فنلاند ارائه کند. مطالعه محتوا کار دانشجویی در فنلاند برای شم خالی از لطف نیست.

شرایط اقامت تحصیلی فنلاند

افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند، ملزم هستند جهت مهاجرت تحصیلی به فنلاند، اخذ اجازه اقامت نمایند. برای دانشجویان ایرانی این قانون وجود دارد که جهت تحصیل در فنلاند ویزا دریافت کنند. بنا بر برنامه تحصیلی، شخص می ‌تواند ویزای کوتاه‌ مدت یا بلند مدت (بیشتر از 3 ماه) درخواست نماید. شرکت در سمینارها و کنفرانس‌ ها، فرصت‌ های مطالعاتی و دوره ‌های آموزشی زیر 3 ماه، نیازی به ویزای تحصیلی ندارند. اما گذراندن دوره ‌های زبان 1 ساله و ادامه تحصیل در کلیه مقاطع دانشگاهی، نیاز به اخذ ویزای بلند مدت نوع D می‌ باشد. با اخذ ویزای مذکور، کار ضمن تحصیل در فنلاند میسر بوده و در آینده می ‌تواند مبدل به اقامت دائم گردد.

در نمودار میزان درآمد در کشور فنلاند بر اساس جنسیت بررسی شده است:

درآمد در فنلاند بر اساس جنسیت

دانشجویان از طریق کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند قادر خواهند بود از عهده مخارج تحصیلی و زندگی به خوبی برآیند. کار دانشجویی به عنوان نوعی تجربه کاری و ارزشمند در زمینه تحصیلی تلقی گردد. شرایط کار ضمن تحصیل دانشجویی به شرح زیر است:

شغل تابستانه به بازه زمانی اوایل ژوئن تا اواخر اوت اختصاص دارد که
کارهای دانشجویی به صورت پاره‌ وقتدر ایام آخر هفته
تعداد ساعات کار مختص مقطع کارشناسی10 ساعت
تعداد ساعات کار مختص مقطع کارشناسی ارشد20 ساعت
تعداد ساعات کار مختص مقطع دکتری
25 ساعت

شرایط کار ضمن تحصیل در فنلاند

علاوه بر مقداری پول نقد اضافی مفید، داشتن یک شغل پاره وقت می تواند راه خوبی برای به دست آوردن تجربه کاری ارزشمند و شبکه ها در کنار تحصیل باشد. اگر دانشجوی غیر اتحادیه اروپا هستید، می‌توانید در محدوده‌های مشخصی بر روی مجوز اقامت دانشجویی کار کنید. اطلاعات بیشتر در مورد مجوز اقامت دانشجویی و مقررات مربوطه را می توانید در وب سایت Migri.fi مطالعه کنید. یافتن شغل در فنلاند گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد زیرا همه رشته های تحصیلی فرصت های شغلی را قبل از فارغ التحصیلی ارائه نمی دهند. همچنین ممکن است از متقاضیان کار خواسته شود که مهارت های زبان فنلاندی یا سوئدی را داشته باشند. خدمات شغلی دانشگاه شما در فنلاند می تواند شما را در جستجوی گزینه های شغلی محلی شروع کند، اما ابتکار عمل شما نیز بسیار مهم است.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا می توانند تا دو سال پس از فارغ التحصیلی برای اجازه اقامت تمدید شده درخواست دهند. این برای کمک به فارغ التحصیلان در جستجوی کار یا راه اندازی یک تجارت در نظر گرفته شده است. مشاغل دانشجویی معمولاً پست های پاره وقت و سطح ابتدایی با حقوق هستند که به افرادی اختصاص داده شده است که مدرک تحصیلات عالی را دریافت می کنند. با این حال، این می تواند از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت باشد. با یک هفته کاری بین 10 تا 30 ساعت، تا زمانی که فرد دانشجو باشد، می توان این موقعیت ها را اشغال کرد. مشاغل دانشجویی یک گزینه جذاب برای دانشجویانی است که می خواهند مهارت های اشتغال خود را در ارتباط با مشخصات علمی خود بهبود بخشند.

اجازه کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند

در قوانین مربوط به کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند، اشتغال به صورت نیمه وقت برای دانشجویان امکان‌ پذیر است. اما باید توجه داشته باشید که برای این کار ‌بایستی به زبان سوئدی یا فنلاندی تسلط کافی داشته باشید. افرادی که شهروند اتحادیه اروپا هستند، هیچ گونه مجوزی جهت کار حین تحصیل در فنلاند نیاز نخواهند داشت. شهروند اتحادیه اروپا محدودیت در کار نداشته و در زمانی نامحدود می ‌تواند مشغول کار شود.

اما شرایط برای دانشجویان غیر اروپایی شکل متفاوتی دارد:

  • آنها باید دارای اجازه کار حین تحصیل دریافت کنند.
  • سپس می‌ توانند به صورت پاره‌ وقت و در مدت زمان (ساعت) خاصی به اشتغال بپردازند.
  • میزان ساعات کاری در طول هفته برای این دانشجویان، 25 ساعت است.
  • البته در تعطیلات کریسمس مجاز به کار به صورت تمام وقت هستند.
  • دانشجویانی که موفق به اتمام پایان‌ نامه خود شده ‌اند، این امکان را دارند که در یک کمپانی مشغول کار شوند.
  • همچنین می‌ توانند در رشته مرتبط با تحصیل خود، به صورت تمام وقت آموزش‌ های عملی ببینند و دستمزد دریافت کنند.
  • این نکته حائز اهمیت است که بیمه دریافتی دانشجویان‌ بایستی مناسب باشد.
  • چرا که جزء پروسه اقامتی آنها محسوب می‌ گردد.

قرارداد کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند

زمانی‌ که دانشجو تصمیم به کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند می ‌گیرد، ‌بایستی عقد قرارداد بین او و کارفرما صورت گیرد. این قرارداد بر پایه اصول خاصی تنظیم گردیده و به امضای طرفین می‌ رسد. اکنون مراحل و شرایط تنظیم قرارداد را جهت آگاهی شما عزیزان بررسی و عنوان می‌ نماییم:

  • قرارداد کار ضمن تحصیل بین کارفرما و دانشجو در 2 نسخه تنظیم گردیده و تحویل هریک ازطرفین قرارداد می ‌گردد.
  • قرارداد پس از این که به امضای طرفین برسد، شکل قانونی به خود می ‌گیرد.
  • در قسمت مدت قرارداد، باید زمان اشتغال به کار دانشجو قید گردد.
  • اگر این مدت زمان تعیین نگردد، مدت قرارداد به ‌صورت نامشخص خواهد بود. در این ‌صورت، قرارداد کاری تا زمانی ‌که دانشجو تصمیم به استعفا نگیرد یا کارفرما او را اخراج ننماید، برقرار می‌ باشد.
  • ناگفته نماند در صورت اخراج دانشجو توسط کارفرما،‌ بایستی دلایل قانع‌ کننده ارائه گردد. چه‌ بسا این دلایل ‌بایستی در قانون کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند مشخص و قید گردیده باشد.
  • در قانون کار دانشجویی، هیچگونه حداقل حقوق و دستمزدی برای دانشجو درج نگردیده است. این بدین معناست‌ که حقوق و دستمزد دانشجو براساس مهارت، توانایی و تخصص او در نظر گرفته و پرداخت می ‌گردد.
  • موقعیت جغرافیایی و محل کار دانشجو با لحاظ شدن سختی‌ کار، نیز در مبلغ دستمزد موثر می‌ باشد.

پارامترهای مالی جهت کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند

به طور کلی هزینه ‌هایی که در این بین وجود دارند، هزینه‌ های تحصیل و مخارج زندگی هستند. از سوی دولت مقرر گردید از سال 2017 در دانشگاه ‌های دولتی دانشجویان موظف به پرداخت شهریه تحصیلی گردند. طبق محاسبات انجام شده، هر دانشجوی ایرانی جهت تحصیل در فنلاند، سالیانه به ‌طور متوسط بین 8000€ تا 15000€ (یورو) هزینه تحصیل می ‌پردازد.

دانشجویان متقاضی تحصیل در دکترا در فنلاند، می‌ توانند به صورت رایگان ادامه تحصیل داده و حتی از بورسیه تحصیلی نیز بهره‌ مند شوند. میزان حقوق دریافتی دانشجویان یا همان بورسیه، مبلغ 1500€ (یورو) در ماه است که به آنها تعلق می ‌گیرد. مخارج زندگی شامل خوراک، پوشاک و سایر نیز به طور میانگین 800€ الی 1000€ (یورو) در ماه است. جهت اطلاع از شرایط هزینه زندگی در فنلاند پیشنهاد ما به شما بررسی مقاله مذکور می باشد.

طرق مختلف کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند

مانند بسیاری از دانشجویانی که به اندازه کافی جاه طلب هستند تا مدرک خود را در خارج از کشور دنبال کنند، ممکن است با انتخاب یک شغل پاره وقت، هزینه های تحصیل خود را کاهش دهید. جهت کار حین تحصیل در کشور فنلاند چندین راه وجود دارد که عبارتند از:

طرق کار در کشور فنلانددر جدول زیر موارد گفته شده در نمودار به شما عزیزان معرفی شده است:

پارامترتوضیحات
در طول سال تحصیلیاگر کار با مدرک تحصیلی شما مرتبط باشد یا بیش از 25 ساعت در هفته نباشد، می توانید به کار پاره وقت بپردازید.
در تعطیلات دانشگاهدر تعطیلات دانشگاهی می توانید به صورت نامحدود کار کنید.

باید در نظر داشته باشید که سریع ترین راه برای یافتن شغل در این کشور صحبت کردن به زبان های فنلاندی یا سوئدی است. اگر فقط به مهارت های انگلیسی خود متکی هستید، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا شغل پیدا کنید. پس از تحصیل، می توانید برای یک سال پس از فارغ التحصیلی برای جستجوی کار برای یک مجوز اقامت تمدید شده درخواست دهید. اما این کار را قبل از انقضای مجوز اقامت دانشجویی خود انجام دهید. هنگامی که شغلی به عنوان فارغ التحصیل پیدا کردید، می توانید براساس محل کار جدید خود بروید و برای یک اجازه اقامت جدید درخواست دهید. همچنین جهت اطلاع از شرایط تحصیل پزشکی در فنلاند پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده از طریق مراجعه به سایت مذکور می باشد.

جستجوی کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند

جستجوی کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند

تجارب دانشجویان در فنلاند در این زمینه متفاوت است. اما نظر مشترک آنها این است که یافتن یک شغل برای یک دانشجو کار آن چنان سختی نیست. ناگفته نماند که تسلط به زبان فنلاندی یا سوئدی در پیدا کردن کار می ‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

برای دانشجویان کار در فنلاند، راه ‌های مختلفی جهت یافتن شغل مورد نظر وجود دارد، به طور مثال:

  • در فنلاند نیز مانند سایر کشورها، می ‌توان از طریق روزنامه ‌ها، مجلات و صفحات نیازمندی ‌ها به دنبال کار رفت.
  • مراجعه به سایت ‌های آنلاین و یا مراجعه‌ های حضوری به توسط دانشجویان می ‌تواند منجر به یافتن کار گردد.
  • انجمن‌ های مرتبط با حرفه و تخصص خود را در فنلاند شناسایی کنید زیرا در دریافت کار، کمک بسیاری به ‌شما می‌ کند.

فارغ ‌التحصیلان این امکان را خواهند داشت که جهت اخذ فرصت شغلی، اقامت تحصیلی خود را تمدید نمایند. دولت فنلاند نیز به مدت 1 سال به آنها مهلت می ‌دهد تا شغل متناسب را رشته تحصیلی خود را بیابند. پس از به دست آوردن کار مورد نظر، مجاز به تبدیل اقامت خود از تحصیلی به کاری خواهند بود. برخی مشاغل دانشجویی دارای محدودیت دستمزد و حقوق هستند. اما در مجموع، دانشجویان با درآمد کمتر از 500€ (یورو) در ماه، مشمول پرداخت مالیات نمی‌ شوند. جهت اطلاع از سایر قوانین فنلاند برای کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند می ‌توانید از طریق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اقدام نمایید.

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در فنلاند

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در فنلاند مطابق قوانین سال 2023 عبارتند از:

  • شرایط کار دانشجویی در فنلاند چگونه است؟ در قوانین مربوط به کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند، اشتغال به صورت نیمه وقت برای دانشجویان امکان‌ پذیر است. اما باید توجه داشته باشید که برای این کار ‌بایستی به زبان سوئدی یا فنلاندی تسلط کافی داشته باشید.
  • حداقل حقوق کار دانشجویی در فنلاند چقدر است؟ در قانون کار دانشجویی، هیچگونه حداقل حقوق و دستمزدی برای دانشجو درج نگردیده است. این بدین معناست‌ که حقوق و دستمزد دانشجو براساس مهارت، توانایی و تخصص او در نظر گرفته و پرداخت می ‌گردد.
  • ساعات مجاز کار دانشجویی در فنلاند چقدر است؟ میزان ساعات کاری در طول هفته برای دانشجویان در فنلاند، نهایتا 25 ساعت در هفته است.
5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه برای “کار ضمن تحصیل در کشور فنلاند

  1. سارا محبی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۲۵ سالمه – امکان کادر فنلاند حین تحصیل امکان پذیره
    و این که ویزای همراه داره چون من میخوام مادرمم همراهم باشه
    امکانش هست یا خیر
    و این که چه مدارکی برای کار در فنلاند نیازه
    ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. صادقی گفت:

      سلام وقت بخیر بله امکان کار در حین تحصیل برای شما وجود داره. ویزای همراه شامل فرزند زیر 18 سال و همسر می شود. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  2. کسری سلامی گفت:

    اینکه تو فنلاند نرخ بیکاری پایینه باعث امیدواریه و میشه تا حد زیادی رو کار دانشجویی حساب کرد. چون هزینه های تحصیلی واقعا سنگینن کار میتونه هم از لحاظ مالی کمک کنه هم اینکه بشه راحت تر با فنلاندی ها در ارتباط بود جدای از فضای دانشگاه. گفتید که میشه با ویزای نوع d تو فنلاند به صورت خودکار و اتوماتیک کار کرد. یعنی نیاز نیست که یه مجوز جدا برای کار دانشجویی تو کشور فنلاند گرفت؟ چون همین مجور و مدرک و اینا خیلی باعثا هزینه و دردسر و اتلاف وقت میشه. 10 ساعت کار هم که خیلی کمه مگه چقدر تو 10 ساعت میشه پول درآورد. فرصت های شغلی واسه دانشجو و شرایطش رو هم نگفته بودید. بعد سوال مهم دیگه ای که پیش میاد اینه که گفتید میشه با همین ویزا اقامت هم گرفت. یعنی میشه هر دانشجویی اقامت بگیره بعد از تموم شدن درس فنلاند اجبار به خروج نمیکنه؟

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما طول دوره برای اخذ اقامت 5 سال است. شرایط کار دانشجویی در فنلاند برای دانشجویان خارجی نیز فراهم است. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *