مهاجرت تحصیلی اسلواکی

کار بعد از تحصیل در اسلواکی

کار بعد از تحصیل در اسلواکی

کار پس از تحصیل یکی از اصلی ترین نگرانی های مهاجرین به کشورهای مختلف است و شرایط کار بعد از تحصیل در اسلواکی نیز از این قضیه مستثنی نیست. کار بعد از تحصیل در اسلواکی دارای چه شرایطی است؟ پاسخ به این سوال برای علاقمندان به تحصیل در این کشور، بسیار حائز اهمیت است. عموماً افرادی که برای ادامه تحصیل به اروپا سفر می­ کنند، به زندگی در آن، بعد از اتمام تحصیلات، فکر می­ کنند.

کار بعد از تحصیل در اسلواکی به عنوان راهی برای اخذ اقامت و زندگی در اروپا، اهمیت دارد. در این مقاله، شرایط کار بعد از تحصیل در اسلواکی، برای علاقمندان، تشریح خواهد شد. بررسی شرایط اشتغال در این کشور از منظر فارغ التحصیلان دانشگاهی در آن، رویکرد اصلی این نوشتار است. تلاش شده است، مطالب عنوان شده در مورد موضوع مورد بحث، از جامعیت لازم برخوردار باشد. مخاطبان در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی، می ­توانند از راهنمایی های تخصصی مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، بهره ببرند.

وضعیت اشتغال در اسلواکی

صنایع خودروسازی و لوازم الکترونیکی در آن رونق دارد. حوزه تکنولوژی، فناوری اطلاعات و صنعت ساختمان نیز در این کشور فرصت های شغلی زیادی ایجاد کرده است. اکثر مردم در صنعت (حدود 9.25%) مشغول به کار هستند. پس از آن حوزه ساخت و ساز با حدود 1.11%، بیشتر شاغلین را در خود جای داده است. جایگاه های بعدی اشتغال، مربوط به حوزه آموزش با 1.7% و سلامت با 8.6% است. تنها 2.3% مردم در بخش کشاورزی کار می کنند. صنایع خودروسازی و شرکت های بین المللی، خواستگاه اصلی اشتغال فارغ التحصیلان در این کشور هستند. از صنایع خودروسازی می­ توان به شرکت های پژو، کیا، فولکس واگن و سایر، اشاره کرد. شرکت های بین المللی همچون IBM، T-Systems، آمازون و سایر، در اسلواکی فعالیت دارند.

نرخ بیکاری در این کشور بدین شرح است:

نمودار نرخ بیکاری در اسلواکی

قوانین کار در اسلواکی

هنگام شروع کار، کارفرما موظف است متقاضی را با شرایط استخدام، قوانین مربوط به کاری که وی بایستی انجام دید و قوانین مربوط به ایمنی و بهداشت آشنا کند. پس از شروع به کار، کارفرما موظف به بیمه اجتماعی می باشد. هنگامی که در اسلواکی تحت درمان قرار می گیرید، این را به ارائه دهنده خدمات بهداشتی ارائه می دهید. در مورد مشاغل خاص، قبل از شروع کار باید معاینه پزشکی انجام شود. این به عنوان مثال به کارهایی مربوط می شود که به توانایی کار در شب، کار در ارتفاع، کار با بارهای سنگین، کار به عنوان راننده یا کار در یک محیط پر سر و صدا نیاز دارند. صلاحیت به عنوان یک فرد برای داشتن حقوق و تکالیف به عنوان کارمند در روابط کاری و توانایی کسب این حقوق و بر عهده گرفتن چنین تعهداتی از طریق اعمال حقوقی خود از روزی پدید می آید که فرد به سن 15 سالگی برسد. یک کارمند می تواند از سن 18 سالگی یک قرارداد مسئولیت مادی منعقد کند. اکثر قراردادهای کاری در اسلواکی دائمی است. استخدام مدت معین ممکن است حداکثر برای 2 سال توافق شود. تحت شرایط خاصی، استخدام مدت معین می تواند حداکثر 2 بار در یک دوره 2 ساله تمدید یا تمدید شود.

جستجوی کار بعد از تحصیل در اسلواکی

یک موقعیت شغلی در اسلواکی، مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا، آگهی می ­شود. 3 ماه در اسلواکی و سپس 3 ماه نیز در اتحادیه اروپا، یک فرصت شغلی عرضه می­ شود. در صورت عدم متقاضی واجدالشرایط در هیچکدام از مراحل، شهروندان سایر کشورها می ­توانند برای احراز آن، اقدام کنند. بدیهی است فارغ التحصیلانی که در اسلواکی حضور دارند، شانس بیشتری برای کسب موقعیت شغلی از روش مذکور، خواهند داشت. اما روش های دیگری نیز برای جستجوی کار در اسلواکی وجود دارد.

استفاده از آژانس های کاریابی در اسلواکی یکی از این روش ها است. راه دیگر، جستجوی اینترنتی یا استفاده از شبکه های اجتماعی است. دانشجویان دانشگاه های مطرح اسلواکی، شانس بیشتری برای احراز موقعیت های شغلی مناسب بعد از فارغ التحصیلی خواهند داشت. انجام کارآموزی یا کار ضمن تحصیل در اسلواکی، شانس یافتن شغل مناسب را بعد از فارغ التحصیلی، افزایش می ­دهد. شرایط اعزام دانشجو به اسلواکی به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

مجوزهای لازم بعد از فارغ التحصیلی در اسلواکی

فارغ التحصیلان نهایتا 5 روز بعد از فارغ التحصیلی، باید اتمام تحصیل خود را، به پلیس خارجی گزارش دهند. در صورت تخلف ممکن است شخص 165€ (یورو) جریمه شود. همچنین متقاضیان باید حداکثر تا 30 روز پس از فارغ التحصیلی، برای مجوز اقامت به پلیس خارجی، درخواست بدهند. بعد از این مهلت زمانی، دریافت مجوز اقامت، بسیار دشوار خواهد بود. مزیت اصلی برای فارغ التحصیلان در اسلواکی این است که نیازی به درخواست مجوز کار ندارند. اشخاص می­ توانند مستقیما برای موقعیت شغلی موجود، درخواست بدهند. جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در اسلواکی ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

روند کار بعد از تحصیل در اسلواکی

افراد می­ توانند پس از فارغ التحصیلی، برای کارهای تمام وقت در اسلواکی درخواست بدهند. روند کار به اینصورت است که متقاضی باید ابتدا یک قرار داد با کارفرما در داخل اسلواکی را منعقد کند. البته عقد قرارداد پس از نظر مثبت پلیس خارجی قابل انجام است.

قرارداد باید موارد زیر را شامل شود:

  • توصیف شغل و شرایط آن
  • محل کار
  • تاریخ شروع کار
  • حقوق و مزایا (مگر در قرداد به صورت توافق طرفین، قید شده باشد.)

با رعایت ضوابط مطرح شده فرد می­ تواند کار خود را آغاز کند. کارفرمای اسلواکی باید پس 7 روز، کارمند خارجی خود را در دفتر کار، امور اجتماعی و خانواده ثبت نام کند. کارمند باید قبل از شروع کار در سیستم بیمه های سلامت ثبت نام شود. این بیمه ها طی 8 روز برای متقاضی، برقرار می شود. پس از پایان دوره قرارداد کاری، شخص باید از سیستم بیمه، خارج شود.

مدارک لازم برای کار بعد از تحصیل در اسلواکی

مدارک لازم برای کار بعد از تحصیل در اسلواکی

مدارک مورد نیاز برای کار در اسلواکی بعد فراغت از تحصیل عبارتند از:

  • فرم مجوز اقامت
  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس جدید پاسپورتی
  • قرارداد کار یا وعده کارفرما برای استخدام بعد از فارغ التحصیلی
  • قرارداد اقامت (حداقل مدت قرارداد 6 ماه است و باید به زبان اسلواک باشد).
  • سرمایه اولیه برای ماندن در اسلواکی (مبلغی در حدود €2400 (یورو))
  • تأییدیه پرداخت هزینه های اداری

تمامی مدارک باید در اسلواکی باشد. در زمان تقدیم به پلیس خارجی، نباید بیش از 90 روز از تاریخ مدارک، گذشته باشد. پلیس ظرف 90 روز از یک درخواست تصمیم می گیرد. فرد تا قبل از تصمیم پلیس، مجاز به کار نیست، اما می تواند در اسلواکی بماند. شرکت های خاصی وجود دارند که توسط پلیس خارجی سریع تر پردازش می ­شوند. در این حالت، پلیس ظرف مدت 30 روز تصمیم می ­گیرد.

ساعات کاری و مرخصی در اسلواکی

حداکثر ساعت کاری در اسلواکی، هفته ای 40 ساعت است. کارکنانی که در سیستم دو شیفت کار می ­کنند ممکن است حداکثر 75/38 ساعت در هفته کار کنند. کارکنانی که در یک سیستم 3 شیفته کار می ­کنند، می توانند 5/37 ساعت در هفته کار کنند. البته ممکن است برای توزیع نامناسب زمان کار با نمایندگان کارکنان توافق شود. کارکنان در صورت توافق با کارفرما، ممکن است اضافه کاری نیز انجام دهند. ساعات اضافه کاری ممکن است در هر سال به 400 ساعت برسد. برای کار انجام شده بیش از زمان استاندارد، کارمند حق برخورداری از حقوق اضافه دارد. این مطلب در قانون کار، وجود دارد.

مرخصی سالیانه، 4 هفته در سال است. برای کارکنانی که بیش از 33 سال سن دارند، روزهای مرخصی می­ تواند تا 5 هفته در سال افزایش یابد. در این مقاله، موضوع کار بعد از تحصیل در اسلواکی مورد بررسی قرار گرفت. تلاش بر این بود تا دورنمایی از اشتغال در اسلواکی، برای علاقمندان به تحصیل در این کشور، ترسیم شود. واضح است بیان تمام جزئیات در این نوشتار امکانپذیر نیست.

شرایط سرمایه گذاری بعد از تحصیل در اسلواکی

دانشجویانی که تحصیلات دانشگاهی خود را در این کشور گذرانده اند (تحصیلات با مدرک کامل) می توانند پس از اتمام تحصیلات خود برای تمدید اقامت موقت خود به منظور کاریابی یا راه اندازی کسب و کار اقدام کنند. در این صورت می توان آن را به مدت 9 ماه تمدید کرد. هنگامی که بعدا یک قرارداد کاری دریافت کردید، باید به پلیس خارجی بروید و برای کار یا تجارت اجازه اقامت بخواهید.

در حالی که هیچ شهروندی از طریق برنامه سرمایه گذاری یا اقامت از طریق برنامه سرمایه گذاری در این کشور وجود ندارد، دولت سرمایه گذاری خارجی را تشویق می کند. از اینرو قوانینی برای اعطاء مشوق های مالی به سرمایه گذاران خارجی مانند اعتبار مالیاتی و مشوق های فرعی دارد. معیارهایی مانند موقعیت جغرافیایی و نوع بخش سرمایه گذاری شده در این کشور کمک های مالی را تعیین می کند. سرمایه گذاران خارجی می توانند برای اجازه اقامت موقت که یک سال اعتبار دارد، درخواست دهند. حدود 90 روز طول می کشد تا دریافت شود.

برای درخواست، باید موارد زیر را آماده کنید:

  • فرم درخواست
  • اصل پاسپورت و کارت RP
  • صورت حساب بانک
  • مدرک اقامت
  • 2 عکس رنگی یکسان
  • کپی گواهینامه دیپلم
  • سندی که اثبات کننده سوء پیشینه کیفری است.

افرادی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این خصوص مهاجرت به اسلواکی و اقامت اسلواکی دارند می­ توانند از تجارب کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، بهره مند شوند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، به پشتوانه کادر مجرب خود، امکان ارائه مشاوره های تخصصی به متقاضیان را دارد. پاسخگویی و مشاوره تلفنی (رایگان) و حضوری به تمامی علاقمندان، از جمله خدمات این موسسه است.

سوالات  رایج در مورد کار بعد از تحصیل در اسلواکی

در این بخش از مقاله در خصوص موضوع کار بعد از تحصیل در مقاله سوالات رایج شما را لیست کرده و به آن ها پاسخ کاملی داده ایم:

  • کاریابی بعد از تحصیل در اسلواکی از چه راهی موثر تر است؟ قطعا پس از تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور شما بهتر از هر فرد دیگری راه مناسب خود برای پیدا کردن کار را می دانید اما برای کسانی که می خواهند آینده دور را تصور کنند و در حال حاضر به اسلواکی مهاجرت نکرده اند باید بگوییم که برای کار بعد از تحصیل در اسلواکی در طول مدت تحصیل خود باید به صورت پاره وقت در شغلی که مد نظر دارید کار کرده باشید تا بتوانید در سال آخر از سوی کارفرما یک پیشنهاد کاری داشته باشید تا ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید و به اقامت خود ادامه دهید. روزنامه ها و سایت ها و موسسات و پیدا کردن کار از طریق دوستان و آشنایان از متداول ترین راه های کاریابی در اسلواکی است.
  • بعد از اتمام تحصیل در اسلواکی برای پیدا کردن کار چقدر فرصت دارم؟ متقاضیان باید حداکثر تا 30 روز پس از فارغ التحصیلی، برای مجوز اقامت به پلیس خارجی، درخواست بدهند. بعد از این مهلت زمانی، دریافت مجوز اقامت، بسیار دشوار خواهد بود.
  • شرایط ادامه اقامت برای کار بعد از تحصیل در اسلواکی چیست؟ فرم مجوز اقامت-پاسپورت معتبر-  عکس جدید پاسپورتی-قرارداد کار یا وعده کارفرما برای استخدام بعد از فارغ التحصیلی-قرارداد اقامت-سرمایه اولیه برای ماندن در اسلواکی-تأییدیه پرداخت هزینه های اداری.
5/5 - (22 امتیاز)

10 دیدگاه برای “کار بعد از تحصیل در اسلواکی

  1. لیدا بهرامی گفت:

    ممنون بابت اطلاعات کامل و جامع در این مقاله

  2. عادل گفت:

    اوضاع مالیات تو این کشور چطوره؟؟ میشه پاسخ بدین؟؟؟

  3. سهیل رشیدی گفت:

    برای سرمایه گذاری در اسلواکی چقدر هزینه نیازه؟

  4. sohrab گفت:

    کشور آروم و قشنگی بود و براتسلاوا خیلی قشنگه

  5. سعید گفت:

    سلام، آیا از طریق موسسه شما میشه به موسسات کاریابی اسلواکی لینک شد؟

  6. صبا صابری گفت:

    سلام

    لطفا در مورد ویزای تحصیل در اسلواکی توضیح میدید؟
    ممنون از سایت به روزتون

  7. ترنم گفت:

    سلام آیا اسلواکی وقت سفارت برای ایرانی ها را باز کرده؟

  8. معقولی گفت:

    با اینکه کشور کوچکی هست اما به دلیل همسایه بودن با اتریش در زمره ی اتخابهای برتر محسوب میشه.
    مرسی ازتون.

  9. شهرام موسوی گفت:

    اسلواکی خیلی کشور خوبیه که برا کار بعد از تحصیل هم بخوایم بریم اونجا؟ خوب میریم یه کشور بهتر

  10. hiva گفت:

    besiar azatoon mamnoonam bekhatere maqale haye khoobetoon

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *