مهاجرت تحصیلی اسلواکی

اعزام دانشجو به اسلواکی

اعزام دانشجو به اسلواکی

کانون توجهات در سراسر دنیا، مبحث تحصیل در اروپا و اعزام دانشجو به اسلواکی می‌ باشد. تا چند سال گذشته، اسلواکیایی زبان تحصیلی کلیه رشته ‌ها بوده است. اما امروزه برخی دروس کارشناسی و کارشناسی به زبان انگلیسی است. از این رو دانشگاه ‌های اسلواکی متقاضیان بسیاری را به سمت خود جذب نموده است.

در ذیل به بررسی و تجزیه و تحلیل دانشگاه ‌ها و نظام آموزشی در این کشور می ‌پردازیم. تحصیل در اسلواکی به مدت 4 الی 6 سال زمان میبرد. در واقع شما در سن 19 سالگی قادر به ورود به دانشگاه خواهید بود. متقاضیان ورود به دانشگاه باید در یک یا چندین آزمون ورودی شرکت نمایند. رشته ‌های دانشگاهی از جمله رشته قانون، پزشکی و غیره وجود دارد که دانش ‌آموزان می ‌توانند جهت ادامه تحصیلات در اسلواکی انتخاب کنند.

اینفوگرافی اعزام دانشجو به اسلواکی

شرایط تحصیل در اسلواکی

دروس دانشگاهی در دانشگاه ‌های اسلواکی در 2 ترم زمستانه و تابستانه به صورت دوره ‌ای و منظم ارائه می ‌گردد. مادامی که دانشجویان تحصیلات دانشگاهی خود را با موفقیت پشت سر بگذارند، مدارک ذیل به آنان اعطاء می ‌‌شود:‌

مقطع تحصیلی طول دورهشرح
کارشناسی3 سالپایین‌ ترین سطح تحصیلات دانشگاهی به شمار می ‌رود.
کارشناسی ارشد2 سالپس از گذراندن مطالعات و پژوهش‌ های آموزشی در مقطع کارشناسی ارائه می گردد.

دانشجویان محصل در اسلواکی به راحتی می ‌توانند از خوابگاه‌ های دانشجویی موسسات آموزش عالی بهره ببرند. به طور مثال وی می‌ تواند یک اتاق از خوابگاه را به صورت مشترک با چند دانشجوی دیگر استفاده نماید. روش های متعددی برای بهینه سازی هزینه ها وجود دارد. متقاضیان بایستی این روش ها را بررسی کرده و بهترین آن ها را انتخاب نمایند. متقاضیان در حال تحصیل در اسلواکی باید طبق قوانین و آداب این کشور زندگی کنند. چرا که در غیر این صورت نمی توانند اعتماد اطرافیان را جلب نمایند.

نظام آموزش عالی در اسلواکی

کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا 3 مقطع تحصیلی دانشگاهی در کشور اسلواکی می باشند. امکان پذیر می باشد. سال تحصیلی این کشور از ابتدای ماه سپتامبر (September) تا انتهای ماه آگوست (August) می باشد. در هر سال تحصیلی دانشجو 2 ترم تحصیلی را سپری می نماید. در این کشور مقطع کارشناسی به زبان اسلواکی ارائه می گردد. این در صورتی است که در مقاطع بالاتر دروس به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردند. تحصیل در دانشگاه ها به زبان اسلواکی رایگان می باشد در صورت تحصیل به زبان انگلیسی باید شهریه پرداخت گردد. در هر صورت برای تحصیل در اسلواکی به هر زبانی، اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور الزامی می باشد.

اعزام دانشجو به اسلواکی در مدارس

انواع مدارس برای تحصیل در اسلواکی عبارتند از:

  • مدارس دولتی
  • مدارس مذهبی وابسته به کلیسا
  • مدارس خصوصی
  • مهد کودک ها و پیش دبستانی ها
  • مدارس بین المللی انگلیس زبان
  • مدارک وابسته به سفارت هر کشور

اخذ پذیرش و اعزام دانشجو به اسلواکی

شرط تحصیل در دانشگاه‌ های اسلواکی و اعزام دانشجو به اسلواکی، اخذ پذیرش از این دانشگاه ‌ها است. خوشبختانه دانشگاه ‌های اسلواکیایی در برخورد با متقاضیان خارجی و داخلی تبعیض قائل نمی ‌شوند. شرایط سنی در این دانشگاه ‌ها وجود دارد. به طوری که سن متقاضی ورود به مقطع کارشناسی بایستی حداکثر 25 سال باشد. همچنین متقاضی مقطع کارشناسی ارشد باید حداکثر 35 سال داشته باشد. اما لازم است بدانید در مقطع دکترا هیچ گونه شرایط و محدودیت سنی تعریف نگردیده است. بنابراین متقاضیان این مقطع در هر سنی مجاز به تحصیل در دانشگاه ‌های اسلواکی هستند.

فرآیند اعزام دانشجو به اسلواکی در 2023

چنانچه شرایط سنی برای متقاضی فراهم باشد، وی نسبت به درخواست اخذ پذیرش اقدام می‌ نماید. متقاضی باید درخواست خود را تکمیل و همراه با سایر مدارک لازم و رزومه تحصیلی مستقیما به دانشگاه مقصد ارائه کند. همچنین دانشجو این امکان را دارد جهت صرفه‌ جویی در وقت، به ‌طور همزمان از چندین دانشگاه اسلواکی تقاضای اخذ پذیرش نماید. سپس دانشگاه مدارک ارسالی از سوی متقاضی را جهت پذیرش یا عدم پذیرش مورد بررسی قرار می ‌دهد. در صورت تاییدیه مدارک متقاضی، روند اخذ پذیرش از سوی دانشگاه انجام می‌ گیرد. متقاضیان گرامی توجه داشته باشند که اگر درخواست شما تحصیل در دوره ‌های اسلواکیایی ‌زبان است.

افراد بایستی مدرک زبان اسلواکی را داشته باشند. در این صورت می‌ توانید با موافقت دانشگاه در اخذ پذیرش، به صورت رایگان ادامه تحصیل دهید. لازم است بدانید اگر تسلط به زبان اسلواکیایی نداشته باشید، می‌ توانید در دانشگاه کمونیوس براتیسلاوا دوره‌‌ های آموزشی این زبان را بگذرانید. اما چنانچه قصد تحصیل در دوره‌ های انگلیسی زبان را داشته باشد، بایستی مدرک زبان آیلتس یا تافل را دارا باشید. ضمنا تحصیل با این شرایط مستلزم پرداخت 2000€ تا 5000€ (یورو) به عنوان شهریه است. به طور کلی می ‌توان گفت اعزام دانشجو به اسلواکی و تحصیل در این کشور بسیار مقرون به صرفه است.

دانشگاه ‌های اسلواکی در مقطع دکترا

در لیست زیر اسامی دانشگاه ‌های برتر اسلواکی که دارای آموزش‌ های مقطع دکترا هستند، آورده شده است:

  • دانشگاه کامنیوس در براتیسلاوا
  • دانشگاه کنستانتینوس در نیترا
  • دانشگاه Cyril و Methodius
  • دانشگاه ماتی بل در بانسکا بیستریکا
  • دانشگاه پاول جوزف Šafárik در بودگلد
  • دانشگاه فنی Košice

مزایای اعزام دانشجو به اسلواکی

تحصیل در اسلواکی برای دانشجویان مزایای متعددی را فراهم می کند. برخی از این مزایا به دانشجویان در ادامه تحصیل یاری می رساند. برخی دیگر نیز از مزایای پس از تحصیل بوده و در دوران اقامت کاری به کمک متقاضیان می آیند. به طور کلی این مزایای دارا تغییرا کوچکی نسبت به رشته تحصیلی هستند. از این رو بایستی اشخاص برای تحصیل در این کشور، بررسی لازم را انجام دهند. یکی از بزرگ ترین مزایای تحصیل در این کشور نرخ بیکاری مطلوب است. چرا که نرخ بیکاری بر کار ضمن تحصیل و پس از تحصیل در اسلواکی موثر می باشد.

نرخ بیکاری در اسلواکی ذیلا بررسی شده است:

نرخ بیکاری در کشور اسلواکی

هزینه تحصیل در اسلواکی

هنگامی که صحبت از اعزام دانشجو به اسلواکی می‌شود، ناخودآگاه به مسائل مالی و هزینه ‌های تحصیل در اسلواکی فکر می ‌کنیم. در این مورد باید بگوییم تحصیل در مقاطعی که به زبان اسلواکیایی ارائه می‌ گردد، رایگان می‌ باشد. اما مقاطعی مانند کارشناسی ارشد و دکترا که به زبان انگلیسی هستند، مشمول پرداخت هزینه‌اند. این هزینه مبلغی در حدود 2000€ تا 5000€ (یورو) به عنوان شهریه در نظر گرفته می ‌شود. البته ناگفته نماند این مقدار هزینه نسبت به هزینه تحصیل در سایر کشورها بسیار پایین و ارزان است.

منابع تامین هزینه تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی دارای هزینه های نسبی مطلوبی است. اما برخی از متقاضیان با استعداد که خواهان تحصیل در این کشور با منابع دیگری می باشند، می توانند از منابع مختلفی هزینه ها را تامین کنند. از این رو متقاضیان برای تامین هزینه های تحصیلی خود می توانند از روش های متعددی استفاده کنند. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی
  • کار حین تحصیل
  • کمک های مالی
  • بورسیه های سازمان های خصوصی

بورسیه تحصیلی در اسلواکی

دانشجوی متقاضی تحصیل در مقاطع بالا مانند کارشناسی ارشد و PHD می‌ تواند از بورسیه تحصیلی دانشگاه بهره‌ مند گردد. در این صورت با شرایط بهتری می ‌تواند از عهده مخارج تحصیلی و مخارج زندگی خود در این کشور بر آید. این بورسیه‌ ها به دانشجویان مستعد و دارای رزومه قوی تعلق می‌ گیرد. ناگفته نماند سطح علمی دانشگاه ‌های این کشور متفاوت از یکدیگر هستند. از این رو، لازم است رنکینگ و رتبه‌ بندی دانشگاه انتخابی از سوی متقاضی مورد بررسی قرار گیرد.

اعزام دانشجو به دانشگاه های اسلواکی

درخواست ویزای تحصیلی جهت اعزام دانشجو به اسلواکی

اعزام دانشجو به اسلواکی و روند دریافت ویزای تحصیلی بسته به کشوری که از آن درخواست می دهید متفاوت است. به طوری که کشورهای ثلث یا غیر اتحادیه اروپا که قصد اعزام دانشجو به اسلواکی را دارند، باید  قبل از اعزام برای ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند. اما در مقابل، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون ویزای تحصیلی می توانند آزادانه در اسلواکی به تحصیل خود بپردازند. به طور کلی اگر تحصیل بیش از 90 روز طول بکشد، دانشجو باید برای ویزای تحصیلی اسلواکی درخواست دهد. همچنین ویزای تحصیلی اسلواکی یک ویزای شنگن است که در قلمرو 27 کشور دیگر منطقه شنگن معتبر است. ویزای تحصیلی اسلواکی به دارنده آن اجازه می دهد آزادانه در سراسر اروپا سفر کنند. از سوی دیگر مدت زمانی که ویزای تحصیلی اسلواکی صادر می شود بستگی به دوره ای دارد که برای آن لازم است، که معمولا از 2 ماه تجاوز نمی کند.

البته لازم به ذکر است که حین درخواست ویزای تحصیلی جهت اعزام دانشجو به اسلواکی، باید مدارکی را به کنسولگری ارائه دهید. این مدارک عبارت اند از:

  • ارائه اصل شناسنامه و کپی های تایید شده آن
  • ارائه گذرنامه معتبر بین المللی و کپی ویزای قبلی شما
  • ارائه 2 قطعه عکس در اندازه پاسپورت، که اخیرا گرفته شده است.
  • ارائه اسنادی دال بر پرداخت هزینه کنسولی ویزای تحصیلی اسلواکی به مبلغ 350€ (یورو)
  • دعوتنامه معتبر از یک موسسه آموزشی در اسلواکی و تایید پذیرش شما در این موسسه
  • ارائه اسنادی دال بر تایید مقدار پول لازم برای متقاضی جهت تحصیل در اسلواکی
  • تایید مکانی برای دانشجو که در سال آینده نیز در آن زندگی خواهد کرد. که می تواند یک قرارداد اجاره یا سندی باشد که تسویه حساب در محل اقامت دانشجویی را تایید می کند.
  • گواهی رفتار خوب در کشور متبوع متقاضی

در نمودار زیر می توانید هزینه درخواست ویزای تحصیلی کشورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه فرمایید:

هزینه درخواست ویزای تحصیلی کشورهای مختلف را با یکدیگر

اعزام دانشجو به اسلواکی جهت تحصیل دندانپزشکی

در سال های اخیر اعزام دانشجو به اسلواکی برای تحصیل دندانپزشکی، مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی از سراسر جهان قرار گرفته است. دوره تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی به مدت 6 سال و در 12 ترم به دانشجویان اعزامی ارائه می شود. البته لازم به ذکر است که، مدرک دندانپزشکی ارائه شده توسط دانشگاه های اسلواکی مورد تایید اغلب کشورهای اروپایی و حتی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

فارغ التحصیلان دندانپزشکی در اسلواکی دانش کافی از رشته های پیش بالینی و بالینی پزشکی دندانپزشکی را فرا می گیرند. همچنین دانشجویان در دانشگاه های دندانپزشکی اسلواکی راهنمایی می شوند تا بتوانند رویه های عملی اولیه را در حرفه دندانپزشکی انجام دهند. هزینه تحصیل نیز برای رشته دندانپزشکی در اسلواکی 12000€ (یورو) برای هر سال تحصیلی می باشد.

دو دانشگاهی که دانشجویان اعزامی می توانند به تحصیل دندانپزشکی در آنها بپردازند عبارت اند از:

نام دو دانشگاه جهت اعزام دانشجو به اسلواکی

اعزام دانشجو به دانشگاه های اسلواکی

اکثر دانشگاه‌ های اسلواکی در اختیار دولت هستند و از سوی دولت مورد حمایت قرار می ‌گیرند. به‌طور مثال دانشگاه دولتی آموزش عالی هزینه ‌های خود را از سوی دولت تامین می ‌نماید و بیشتر دانشگاه ‌های اسلواکی را شامل می‌ شوند. در نتیجه قوانین دولتی در این نوع دانشگاه ‌ها حاکم است. نهادهای دولتی آموزش عالی ارتش، پلیس نیز از سوی دولت حمایت گردیده و قوانین دولتی را دارا هستند. دانشکده‌ های پزشکی نیز همین روند را دارند. برخی مدارس خصوصی آموزش عالی غیردولتی هستند که از سوی وزارت آموزش و پرورش حمایت و اداره می‌ شوند.

ضمنا تعداد آنها در سراسر کشور اسلواکی بسیار کم است. برای ورود به دانشگاه بایستی یک یا چندین آزمون ورودی را سپری نمود که محتوای این آزمون ‌ها متفاوت است. پزشکی و دندانپزشکی از جمله رشته ‌های بسیار خوب دانشگاه‌ های اسلواکی است که متقاضیان بسیاری هم دارد. کلیه دانشگاه ‌های پزشکی این کشور مورد تایید وزارت علوم هستند. سیستم تحصیلی در دانشگا‌ه های اسلواکی از طریق سیستم درجه‌ بندی اروپا به نام (ECTS) اداره می‌ گردد.

معتبرترین دانشگاه های اسلواکی 2023

معتبرترین دانشگاه های اسلواکی از نظر رتبه QS عبارت اند از:

اسم دانشگاهمحلرتبه در QS
Comenius University Bratislavaبراتیسلاوا751-800
Slovak University of Technology in Bratislavaبراتیسلاوا751-800
Technical University of Kosiceکوشیسته801-1000

چگونگی پذیرش از سوی دانشگاه‌ های اسلواکی به نوع دانشگاه انتخابی شما مرتبط است. به طور معمول اخذ پذیرش از سوی دانشگاه ‌های خصوصی بسی آسان‌ تر از دانشگاه‌ های دولتی در این کشور انجام می ‌گیرد. اما نکته مهم این است که در هر صورت دقت بفرمایید دانشگاه مورد نظر تاییدیه وزارت علوم را دارا باشد.

مدارک لازم برای تحصیل در اسلواکی

از نظر دانشگاهی، از شما انتظار می رود که استانداردهای تحقیقاتی بالایی داشته باشید، صرف نظر از اینکه سطح مدرک شما چقدر است. برای افرادی که می ترسند خود را با دورنمای تحصیل در یک کشور کاملا جدید تحت فشار قرار دهند، این کشور برنامه های مقدماتی را ارائه می دهد. مدت زمان این برنامه ها 6 ماه تا 12 ماه است و زبان آموزشی آن انگلیسی است. امکان تحصیل در رشته های مختلف در اسلواکی وجود دارد و ممکن است بین 3 تا 4 سال طول بکشد. افراد می توانند در این زمان به صورت تمام وقت یا پاره وقت تحصیل کنند. تحصیل در دانشگاه برای شهروندان اتحادیه اروپا در دانشگاه های دولتی اسلواکی رایگان است و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بین €2000 تا €5000 (یورو) در سال است.

یکی از سوالات مهم متقضیان این است که چه مدارکی لازم است تا همراه خود داشته باشیم و چگونه تمام این مدارک را حاضر کنیم. در اسلواکی به مهم ترین مدارک مانند مدارک شناسایی و پاسپورت و ویزا و نامه پذیرش بیش از هر چیز دیگر نیاز دارید اما مدارک دیگری نیز هستند که وجودشان الزامی است. برای درخواست در برنامه های اسلواکی، به طور کلی به موارد زیر نیاز دارید فرم درخواست تکمیل شده شما می توانید این را در وب سایت مدرسه انتخابی خود بیابید. هزینه درخواست را بپردازید. هزینه ها ممکن است بنابر مقصد و شرایط شما مختلف و متغیر باشد. پس از پرداخت باید رسید را نگه دارید.

برخی از مدارک مهم برای تحصیل در اسلواکی عبارت است از:

  • ویزای تحصیلی اسلواکی
  • نامه پذیرش از دانشگاه معتبر
  • یک انگیزه نامه عالی
  • یک توصیه نامه
  • کپی از ریز نمرات شما
  • منابع مالی
  • اثبات محل اسکان

نظام آموزش ‌عالی در اسلواکی

اعزام دانشجو به اسلواکی در قالب نوعی نظام آموزش عالی انجام می ‌گیرد. بدین معنا که دانشجویان اعزامی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در اسلواکی می ‌توانند ادامه تحصیل دهند. مدت دوره ‌های تحصیلی در هر یک از مقاطع با یکدیگر متفاوت است.

ساختار سیستم آموزشی در این کشور بدین صورت است:

مقطع تحصیلیطول دورهشروع سال تحصیلیزبان تحصیل
کارشناسی3 الی 4 سالاوایل سپتامبر (September) الی اواخر آگوست (August)اسلواکیایی
کارشناسی ارشد1 الی 2 سالاوایل سپتامبر (September) الی اواخر آگوست (August)اسلواکیایی و انگلیسی
دکترا3 الی 4 سالاوایل سپتامبر (September) الی اواخر آگوست (August)اسلواکیایی و انگلیسی

هر سال تحصیلی شامل 2 ترم می ‌‌باشد، زبان تحصیل در مقاطع مختلف متفاوت است. در انتها، وکلا و مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده خدمت ‌رسانی حضوری و تلفنی به شما دوستان هستند. خدماتی از قبیل مهاجرت به اسلواکی و سایر کشورها، اعزام دانشجو به اسلواکی و سایر را به وکلای متبحر ما بسپارید. جهت اخذ مشاوره می ‌توانید به صورت مراجعه نمایید یا از طریق تماس تلفنی رایگان ارتباط بگیرید.

سوالات پرتکرار در باب اعزام دانشجو به اسلواکی

سوالات پرتکرار در باب اعزام دانشجو به کشور اسلواکی عبارتست از:

  • هر کدام از مقاطع تحصیلی دانشگاهی در اسلواکی چند ساله است؟ تحصیل در مقطع کارشناسی 3 سال به طول می انجامد که پایین‌ ترین سطح تحصیلات دانشگاهی به شمار می ‌رود. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 ساله است و پس از گذراندن مطالعات و پژوهش‌ های آموزشی در مقطع کارشناسی ارائه می گردد.
  • دانشگاه های برتر اسلواکی که در آن ها می توان به تحصیل در مقطع دکترا پرداخت کدامند؟ دانشگاه کامنیوس در براتیسلاوا/ دانشگاه کنستانتینوس در نیترا/ دانشگاه Cyril و Methodius/ دانشگاه ماتی بل در بانسکا بیستریکا/ دانشگاه پاول جوزف Šafárik در بودگلد/ دانشگاه فنی Košice
  • گرفتن بورسیه در کشور اسلواکی مستلزم چه شرایطی است؟ دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و PhD می تواند از بورسیه تحصیلی دانشگاه بهره مند شود البته گرفتن این بورسیه تحصیلی به رزومه دانشجو و همچنین مستعد بودن خود فرد بستگی دارد. البته هر دانشگاه با توجه به سطح علمی خود بورسیه متفاوتی ارائه دهد.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های اسلواکی چقدر است؟ تحصیل در دانشگاه های اسلواکی در مقطع کارشناسی به زبان اسلواکیایی رایگان است اما در مقاطع بالاتر و در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد و دکترا چیزی در حدود 2000€ تا 5000€ (یورو) در نظر گرفته می شود.
3/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به اسلواکی

  1. تیانا واحدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۳۳ سالمه در خصوص اعزام دانشجو به اسلواکی سوال داشتم
    هدفم تحصیل در مقطع ارشد هستش
    میخواستم بدونم پروسه اعزام دانشجو به اسلواکی چقد وقت طول میکشه
    و اینکه محدودیت سنی داره یانه
    لطفا راهنماییم کنید

    1. صادقی گفت:

      سلام پروسه پذیرش و ویزای تحصیلی تقریبا 6 ماه زمان می برد. در خصوص مشاوره می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *