مهاجرت کاری لیتوانی

ویزای کاری لیتوانی

ویزای کاری لیتوانی

کار در کشورهای اروپایی تنها با اخذ ویزای کار میسر خواهد بود. ویزای کاری لیتوانی در سال 2024 را می توان یکی از بهترین و کم هزینه ترین ویزاهای این کشور خواند. چرا که فرد می تواند اقامت اروپایی خود را به دست آورد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی شرایط کسب ویزای کاری این کشور برای یک شهروند ایرانی پرداخته اند. از ابتدا تا انتهای این پروسه را شرح داده اند. اخذ ویزای کاری در کشورهای اروپایی برای شهروندان غیر اروپایی فرآیند متفاوتی دارد. به نسبت افرادی که در اروپا اقامت یا تابعیت دارند. شرایط کاریابی در این کشور وابسته به دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمای معتبر این کشور می باشد.

  • مراحل اخذ ویزای کاری لیتوانی برای یک شهروند ایرانی به چه صورت است؟
  • آیا این کشور ویزای جستجوی کار هم دارد؟
  • مدارک لازم برای اخذ روادید کاری در لیتوانی چیست؟
  • آیا شهروندان ایرانی برای کار در لیتوانی نیاز به مجوز کاری دارند؟

چنانچه به دنبال کسب موقعیتی برای مهاجرت به لیتوانی هستید اخذ ویزای کاری می تواند بهترین شرایط را برای شما رقم بزند. داشتن یک موقعیت کاری در این کشور سبب خواهد شد تا شخص خارجی با ویزای کار در این کشور مشغول به کار شود. پس از چند سال اقامت این کشور را بدست آورد. همچنین در این نوع اقامت می شود برای خانواده هم اقامت گرفت.

اینفوگرافی ویزای کاری لیتوانی

مهاجرت کاری به لیتوانی در سال 2024

در سال های اخیر، متقاضیان و مهاجران زیادی برای کار و اقامت به کشور لیتوانی مهاجرت کرده اند. برای شهروندان اتحادیه اروپا، روند کار در این کشور بسیار ساده است. کسانی که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا وارد می شوند باید مراحل خاصی را طی کنند. مهمترین آنها این است که ابتدا کارفرما را پیدا کنند. برای کار در کشور لیتوانی، مجوز کاری در این کشور را بدست بیاورند. (مگر اینکه شهروند یک کشور خارجی باشند که طبق قوانین لیتوانیایی از دریافت مجوز کار در کشور لیتوانی معاف باشد). پس از آن، یک خارجی می تواند برای ویزای کار یا اجازه اقامت اقدام کند.

جهت کار در این کشور می باید از حداقل و حداکثر دریافتی این کشور اطلاع یابید:

حداقل و حداکثر دریافتی در لیتوانی

به طور خلاصه، برای اینکه یک شهروند خارجی برای کار به لیتوانی مهاجرت کند، باید مراحل زیر را طی کند:

مراحلامور
1یافتن شغل و کارفرمای معتبر
2اخذ مجوز کار
3دریافت ویزا و اجازه موقت
4ورود به خاک کشور لیتوانی و ثبت هویت

توجه داشته باشید که یافتن شغل در ابتدا مهم ترین مرحله اخذ ویزای کار است. اگر شخصی موفق به این امر شود سایر مراحل به نسبت هموارتر می گردد. چرا که زمانی که خارج از اتحادیه اروپا هستید اخذ مجوز کار و دریافت اجازه کار به عهده کارفرمای شماست. در اصل تمامی این مراحل را موظف است برای جذب نیروی کار خارجی طی نماید.

آشنایی با مجوزها و ویزای کار در لیتوانی

مشاغلی که در لیتوانی با کمبود مواجه هستند، به افراد فرصت های منحصر به فردی را در کشور زیبای لیتوانی، واقع در شمال اروپا ارائه می دهد. این مشاغل برای استخدام نیازی به ویزای کار ندارند. این یکی از چرخ دنده های مهم در کشور است، که به رفع کمبود نیروی کار در زمینه های مختلف کمک می کند. لیتوانی به دلیل استانداردهای بالای زندگی و همچنین تاریخ غنی و فرهنگ پر جنب و جوشش مشهور است. این کشور چیزی برای همه ارائه می دهد تا بتواند از طریق جذب متخخصان کاری، اقتصاد خود را بهبود ببخشد. با مهاجرت کاری به لیتوانی، می توانید از زندگی شلوغ و شلوغ شهری ویلنیوس گرفته تا سواحل آرام کلایپدا، نهایت استفاده را ببرید.

مجوز کار یک سند قانونی است که افراد خارجی را قادر می سازد در کشوری کار کنند که تابعیت آن را ندارند. هدف آن تضمین این است که کارگران خارجی می توانند به شیوه ای اخلاقی و قانونی در بازار کار شرکت کنند. روند درخواست مجوز کار اغلب توسط کارفرما از طرف کارمند شروع می شود. شهروندان غیر اتحادیه اروپا که می خواهند در لیتوانی مانند بسیاری از کشورها کار کنند، معمولاً باید مجوز کار دریافت کنند. کسانی که اقامت دائم سراسر کشور را ندارند باید این شرایط را داشته باشند. این فرآیند مستلزم اثبات این است که یک تقاضای قانونی برای توانایی های آنها وجود دارد، مانند نشان دادن اینکه یک شهروند لیتوانیایی یا یک شهروند اتحادیه اروپا قادر به ایفای نقش کاری نیست.

در این بخش از مطلب شاهد الزامات کار در لیتوانی هستید:

الزامات کار در لیتوانی

اخذ مجوز در ویزای کاری لیتوانی

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، اولین مرحله برای کسب ویزای کاری لیتوانی و به طور کلی مهاجرت کاری به این کشور، یافتن کارفرما یا به عبارتی کاریابی در لیتونی می باشد. بعد از یافتن شغل مناسب، متقاضیان بایستی اقدام به اخذ مجوز کار در لیتوانی کنند. هنگامی که یک کارفرمای و یا شرکت برای کار در کشور لیتوانی پیدا شد. کارفرمایان مجبور به انجام مراحل لازم برای ورود متقاضی به بازار کار لیتوانیایی می شوند. (مگر اینکه یک فرد خارجی دارای مهارت بالایی باشد یا شغلی را که در کشور لیتوانی یک شغل کمیاب باشد).

این مقاله مطابق با آخرین قوانین ویزای کاری لیتوانی نگارش شده است.

متقاضی خارجی باید اسناد را به صورت کامل به کارفرما ارسال کند: (به عنوان مثال: اسناد اثبات صلاحیت متقاضی، اطلاعات شخصی و غیره). این رویه معمولاً حدوداً 1 ماه طول می کشد، هر چند که بر اساس شرایط خاص شغل یا خود شغل استثنائاتی وجود دارد (به عنوان مثال: اگر این موقعیت به یک کارگر ماهر نیاز داشته باشد، ممکن است فرد کاملاً از این روند مستثنا شود). در اصل، این مرحله بیشتر توسط کارفرما انجام می شود. همچنین متقاضی می باید مدارکی را برای مراجعه به سفارت لیتوانی در کشور فراهم سازد که در لیست زیر مشاهده می فرمائید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای لیتوانی

اولین استخدام در این کشور با متقاضیان اروپایی و مقیم این کشور می باشد. چنانچه کارفرما پس از انتشار آگهی خود برای موقعیت شغلی پس از 3 ماه موفق به استخدام کارمند مقیم این کشور نشد. امکان استخدام متقاضیان اروپایی با افزایش رو به رو خواهد بود. از این رو ویزای کاری این کشور در صورتی امکان پذیر می باشد که متقاضیان موفق به ارائه اسناد زیر شوند:

  • گذرنامه معتبر و کپی گذرنامه
  • عکس (حداقل 4 عدد)
  • شناسنامه و مدارک شناسایی
  • رزومه
  • مدارک تحصیلی، پزشکی و بیمه
  • انگیزه نامه
  • قرارداد یا دعوتنامه کاری
  • گواهی مجوز استخدام متقاضی خارجی در لیتوانی
  • اسناد لازم برای اثبات داشتن محل سکونت مناسب و همچنین توان مالی کافی
  • بیمه نامه
  • ارائه رسید پرداخت هزینه ویزا مربوطه
  • ارائه کلیه سوابق کاری متقاضی

در صورت نیاز، متقاضیان باید موارد بیشتری ارائه دهند. به یاد داشته باشید که داشتن تسلط به زبان های انگلیسی و لیتوانیایی برای کار در این کشور بسیار مهم می باشد. البته از آنجاییکه در اکثر کشورهای اروپایی شرایط کار در اکثر مشاغل بیشتر به زبان اصلی آن کشور یافت می شود. توصیه ما این است که زبان رسمی این کشور را قبل از مهاجرت به لیتوانی یاد بگیرید. یکی از مواردی که در پروسه کار در این کشور اهمیت دارد. بررسی مساله دریافتی می باشد. از این رو به مطالعه مقاله حقوق ماهیانه کار در لیتوانی مراجعه نمایید.

مجوز اقامت کاری لیتوانی

هنگامی که متقاضی خارجی اجازه کار و یا یک سند مشابه صادر شده توسط تبادل نیروی کار کسب کرده باشد. او می تواند اقدام به کسب ویزای کاری این کشور و مجوز اقامت در این کشور کند. به یاد داشته باشید که دریافت این اسناد و شرایط، شغل و صلاحیت متقاضی بستگی دارد. به عنوان مثال، معمولاً کارگرانی که مجوز کار دریافت می کنند برای ویزای ملی اقدام می کنند که به شخص اجازه می دهد 1 سال در کشور لیتوانی بماند. (سپس احتمالاً مجوز کار خود را تمدید کند و ویزای جدید یا اجازه اقامت دریافت کند). برای حرفه هایی که در لیتوانی کمیاب هستند. کارمندانی که بیش از 1.5% از متوسط ​​دستمزد را در لیتوانی را کسب کنند، اجازه اقامت صادر می شود.

یک تبعه کشور ثالث می تواند با یکی از این مدارک برای کار به لیتوانی مهاجرت کند:

  • اجازه کار
  • رعایت نیازهای بازار کار
  • اشتغال در یک زمینه خاص در لیتوانی که نیاز به داشتن مهارت های ویژه دارد.
  • ارائه رزومه برای استخدام در یکی از مشاغل مورد نیاز این کشور

هر سند هم شرایط خاص یک کارمند یا یک قرارداد کار را تعریف می کند. هم دوره ای که یک خارجی می تواند به طور قانونی در لیتوانی اقامت داشته باشد. (از آنجا که مجوزها و یا تصمیم های صادر شده توسط مبادله کار حق اقامت در لیتوانی را نمی دهد، متقاضیان خارجی نیز باید ویزا یا اجازه اقامت کسب کنند) در شرایط خاص، ممکن است متقاضی از دریافت مجوز کار در لیتوانی معاف شود. در بخش بعدی به آن اشاره شده است. همچنین می باید به این نکته توجه داشته باشید که شرایط کار و میزان دریافتی در شهرهای این کشور متفاوت می باشد. از این رو مقاله پیشنهادی ما به شما بهترین شهرهای لیتوانی برای کار می باشد.

شرایط اخذ مجوز و ویزای کاری لیتوانی

در لیست زیر به افرادی که نیاز به کسب مجوز کار در لیتوانی ندارند اشاره شده است:

  • شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و EFTA
  • اتباع کشورهای ثالث که عضو خانواده یک شهروند لیتوانی هستند و دارای اجازه اقامت موقت هستند. از طریق اتحاد خانواده صادر شده است. افرادی که اجازه اقامت دائم یا کارت اقامت موقت یا دائم یک عضو خانواده (شهروند اتحادیه اروپا) را دارند.
  • متقاضی خارجی که حرفه آنها در لیست مشاغل مورد نیاز با توجه به نوع فعالیت اقتصادی قرار دارد. (در نیمه اول سال 2022 این مشاغل شامل موارد جوشکار، مونتاژ بدنه فلزی، خیاط، قصاب، راننده بین المللی حمل بار، کارگر ساختمان، برق کار، ساخت و ساز و كارگران عایق ساختمان می شوند.)
  • متقاضی خارجی که برای کار در حرفه ای وارد لیتوانی می شود که در لیست مشاغل مورد نیاز که مدرک حرفه ای سطح بالایی را شامل می شود وجود دارد.
  • یک متقاضی خارجی که حقوق بیشتری از میزان متوسط حقوق در لیتوانی کسب می کند.
  • یک متقاضی خارجی که قبلاً به عنوان یک کارگر ماهر به مدت 2 سال در لیتوانی کار کرده است و مایل به تغییر اجازه اقامت موقت خود است.
  • یک متقاضی خارجی که پس از اتمام تحصیلات یا برنامه آموزش حرفه ای در لیتوانی قصد دارد در این کشور مشغول به کار شود.

اقامت پس از تحصیل در لیتوانی جهت اخذ ویزای کار بیشترین تقاضا را از سوی متقاضیان ایرانی دارد.

شرایط اخذ مجوز و ویزای کاری لیتوانی

مشاغل پردرآمد لیتوانی در سال 2024

یکی دیگر از روش های بارز کاریابی در این کشور، اخذ اقامت کاری از طریق لیست مشاغل پردرآمد می باشد. این کشور اروپایی همانند سایر کشورها لیستی را ارائه خواهد داد. بسیاری از متقاضیان جویای کار در این کشور با ارائه مدارک معتبر و ارسال رزومه خود می توانند شانس خود را در اخذ موقعیت های شغلی مورد نظر امتحان نمایند. میانگین درآمد حاصل از کار در این کشور حدود 3270LTL (لیتاس لیتوانی) می باشد. بیشترین درآمد در این کشور شامل حال متقاضیان رشته پزشکی و پیراپزشکی می باشد. استخدام در این مشاغل با توجه به اولویت های اولیه ماند سن، میزان تحصیلات، تجربه کاری و موقعیت مکانی می باشد.

مشاغل پردرآمد در لیتوانی در سال 2024 به شرح زیر می باشد:

مشاغلدرآمد ماهانه به یورو
پزشک بیهوشی€19400
رادیولوژی€16800
متخصص داخلی€16000
قلب و عروق€15200
پزشکی قانونی€14200
متخصص کودکان€13500
پرفیوژن€12900
ارتوپتیست€12200
خلبان€15580
آرشیتکت€10220

کسب مجوز کار در لیتوانی

یک متقاضی خارجی قبل از ورود به لیتوانی باید مجوز کار را دریافت کند. در صورت عدم وجود متخصص در لیتوانی که شرایط لازم برای کار در زمینه مربوطه را داشته باشد، اجازه کار برای یک متقاضی خارجی صادر می شود. یک کارگر حرفه ای که دارای مهارت های بالا برای کار در لیتوانی است، نیاز به کسب مجوز کار لیتوانی ندارد. متقاضی برای صدور اجازه اقامت موقت که طبق قانون تعیین شده است. مشروط به شرایط دیگر است. به یاد داشته باشید که در کشور لیتوانی، خدمات اشتغال وظیفه صدور، لغو و تمدید مجوزهای کاری را بر عهده دارد.

میزان دستمزد در این کشور به شرح زیر است:

  • متوسط حقوق: 23320€ (یورو)
  • درآمد ناخالص: 28596$ (دلار)
  • درآمد خالص: 17938$ (دلار)

نکته قابل تامل در رابطه با اخذ ویزای کار در لیتوانی آنکه با وجود پایین بودن نرخ بیکاری در این کشور (حدود 6%) نرخ بیکاری در میان جوانان این کشور بسیار بالا است. در نمودار زیر می توان دید که لیتوانی از این نظر در سال 2024 به عنوان یازدهمین کشور اروپایی از نظر بالا بودن نرخ بیکاری در میان جوانان معرفی شده است.

نرخ بیکاری در جوانان در لیتوانی

کارفرمایی که مایل به جذب یک متقاضی خارجی برای کار در لیتوانی است باید با ارائه اسناد لازم مجوز جذب نیروی کار خارجی دریافت کند. نحوه ارسال اسناد، مهلت ها و مدارک لازم در وب سایت بورس کار لیتوانی موجود است. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده همراهی شما عزیزان در تمام مراحل مهاجرت کاری به لیتوانی و همچنین سایر کشورهای دنیا می باشند. اخذ ویزای تحصیلی تنها راهکار شهروندان ایرانی برای ورود به خاک این کشور و اخذ ویزای کاری می باشد. در این سالها به عنوان راهکار جایگزین اخذ ویزای کار این کشور استفاده شده است.

سوالات پرتکرار ویزای کاری لیتوانی

سوالات پرتکرار در خصوص ویزای کاری لیتوانی در سال 2024 عبارتند از:

  • مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری کشور لیتوانی کدامند؟ اولین و مهمترین مدرک برای اخذ ویزای کار کشور لیتوانی، داشتن یک قرارداد یا دعوتنامه کاری می باشد. البته لازم به ذکر است شرکتی که قرارداد و یا دعوتنامه کاری را برای فرد می فرستد، باید دارای مجوز استخدام متقاضی خارجی باشد.
  • حقوق ماهیانه در کشور لیتوانی در چه حدودی می باشد؟ حداقل حقوق در جمهوری لیتوانی، مبلغ 400€ (یورو) در ماه و همچنین متوسط حقوق حدود مبلغ 700€ (یورو) در ماه می باشد. شایان ذکر است این مبالغ با توجه به رشته ی کاری و موقعیت شغلی فرد، می تواند متغیر باشد.
  • کدام رشته در کشور لیتوانی بیشترین درآمد را دارد؟ کار به عنوان پزشک بیهوشی در این کشور از درآمد و موقعیت شغلی بسیار خوبی برخوردار است. علاوه بر این رشته، رشته های رادیولوژی، متخصص داخلی، قلب و عروق و اورتوپتیست نیز از جمله رشته ها و مشاغل پر درآمد در این کشور محسوب می شوند.
  • مراحل اخذ ویزای کار در کشور لیتوانی کدام است؟ اولین مرحله، اخذ درخواست کار از یک کارفرمای معتبر و دارای مجور استخدام نیروی خارجی از این کشور است. این مرحله شاید سخت ترین و زمانبرترین مرحله باشد. مراحل بعد شامل اخذ مجوز کار، دریافت ویزا و در آخر ورود به خاک این کشور برای کار می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه برای “ویزای کاری لیتوانی

  1. موحدی گفت:

    سلام من موحدی هستم پزشک کودک برای ویزای کار لیتوانی به زبان انگلیسی می خواستم اقدام کنم ولی نمیدونم برای گرفتن ویزای کار لیتوانی معادل سازی چند سال طول می کشه و همون زبان انگلیسی کافیه یا خیر؟

    1. صادقی گفت:

      در خصوص اخذ ویزای کاری لیتوانی باید از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید. در خصوص کار در لیتوانی به لینک مذکور مراجعه کنید.

  2. رحیمی گفت:

    سلام ، تکنسین داروخانه با ۸ سال سابقه بیمه و مشاور پوست و زیبایی هستم ۳۰ ساله و متاهل ، آیا برای من پیشنهاد کار وجود دارد ؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام. برای پیشنهاد کاری بایستی با موسسات کاریابی در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *