مهاجرت کاری ارمنستان

شرایط ویزای کار در ارمنستان

شرایط ویزای کار در ارمنستان

علاقه مندان به کار در کشور ارمنستان با بررسی شرایط ویزای کار در ارمنستان در این مقاله میتوانند شرایط مهاجرت کاری را بهتر ارزیابی کنند. ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است و یکی از گزینه های مهاجرت برای هموطنان است. این کشور در سال های اخیر برنامه های خوبی را برای جذب سرمایه گذاران، کارآفرینان و نیروی کار خارجی تدارک دیده است. کارکنان خارجی با دریافت پیشنهاد شغلی در این کشور می توانند در ارمنستان با ویزای کاری مشغول به کار و زندگی در ارمنستان شوند. استخدام نیروی کار خارجی نزد کارفرمای داخلی و خارجی مستلزم رعایت قوانین و فاکتورهایی است که در اینجا به آن می پردازیم.

ارمنستان یکی از کشورهای در حال توسعه و رشد است و به دلیل نزدیکی به قاره اروپا و مزایای تجاری ایجاد شده از جمله مالیات پایین می تواند گزینه خوبی برای ایجاد کسب و کار و یا استخدام باشد. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همواره آماده همکاری و ارائه اطلاعات درباره مهاجرت کاری به متقاضیان عزیز هستند.

انواع ویزای کاری ارمنستان

برخی از اتباع خارجی از جمله شهروندان آمریکا، استرالیا، اسپانیا، سوئد و برخی دیگر به ویزای کاری ارمنستان نیاز ندارند. با این حال، بیشتر افراد باید برای ورود و اخذ اقامت کاری در ارمنستان به یکی از ویزاهای زیر نیاز دارند:

انواع ویزای کارشرح
ویزای کار رسمیاین ویزا بر اساس قرارداد کاری و بیشتر به انواع مختلفی تقسیم می شود که به ترتیب 3 سال و 1 سال اعتبار دارند. بسته به نیاز متقاضی، این گزینه به صورت یک بار ورود یا چند بار ورود در دسترس است.
ویزای دیپلماتیکهر کسی که دارای گذرنامه دیپلماتیک یا وضعیت سیاسی باشد می تواند یکی از این نوع ویزا ها را درخواست کند. گزینه های چند بار ورود به مدت 3 سال معتبر هستند و ویزای یکبار ورود به مدت 120 روز معتبر است.
ویزای ترانزیتاین نوع ویزا به مدت کوتاه مدت و برای عبور به مدت 3 روز معتبر است.

زندگی و کار در ارمنستان

اگر قصد سفر بعدی خود به سرزمینی با تور تفریحی شبانه عالی را دارید، ارمنستان مکانی است که باید در صدر لیست شما قرار گیرد. از کافه ها و رستوران های شیک گرفته تا میخانه های کوچک زیرزمینی، زندگی شبانه ایروان و ارمنستان تجربه هیجان انگیزی را به ساکنان و خارجی ها ارائه می دهد. شب های ارمنستان افسانه ای است. وقتی کل شهر مملو از کافه های پیاده رو پر از جمعیت است، مرکز شهر این مکان خود شبیه یک کافه بزرگ به نظر می رسد. این کشور یک سرزمین عجایب زمستانی است و بسیاری از مناطق اینجا با برف کرکی سفید پوشیده شده است. شهرهای شگفت انگیز در تزئینات زندگی شبانه پوشیده شده اند. وقتی صحبت از زندگی شبانه به میان می آید، این کشور چیزهای زیادی برای ارائه به کسانی دارد که به دنبال تجربه زندگی شبانه فعال هستند.

با نزدیک شدن به فصل سردتر، درهایی برای ماجراجویی های جدید و تجربیات هیجان انگیز برای کسانی که به این کشور سفر می کنند باز می شود. محیط دلپذیر و شب های متعدد ارمنستان تمام گرما و شادی مورد نظر را برای شما فراهم می کند. کلوپ های شبانه از ساعت 8 شب زود شروع می شود و تا صبح زود ادامه دارد. ارمنستان در کنار هتل های شریک خود، بسته های تور مقرون به صرفه را ارائه می دهد که شامل خدمات مختلفی از حمل و نقل گرفته تا اقامتگاه ها و رستوران های لوکس است. ارمنستان دارای تاریخ طولانی تر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. نه تنها این خانه برای همه چیزهایی است که در مورد زندگی شبانه تصور می کنید. زندگی شبانه ارمنستان با مجموعه گسترده ای از گریل ها، میخانه ها و کلوب ها برای همه ترجیحات بسیار فعال است.

در نمودار زیر شاهد نرخ بیکاری در ارمنستان هستید:

 

شرایط ویزای کار در ارمنستان برای شهروندان خارجی

اداره گذرنامه و ویزای ارمنستان با همکاری سرویس امنیت ملی، عوامل مختلفی را هنگام ارزیابی درخواست شهروندان خارجی برای کار، استخدام، سرمایه گذاری، نوع و تعداد مشاغل، ملیت و غیره در نظر می گیرد. بنابراین، ممکن است از شما خواسته شود که در مصاحبه قبل از تصمیم نهایی اداره گذرنامه و ویزا شرکت کنید. برای دریافت اجازه اقامت در ارمنستان از طریق کار، باید فعالیت تجاری در ارمنستان یا اجازه کار در ارمنستان را داشته باشید. اگر بنیانگذار، مدیر یا نمایندگان مجاز شرکت های تجاری با سرمایه خارجی باشید، از دریافت مجوز کار معاف هستید و می توانید فعالیت های شغلی خود را در ارمنستان انجام دهید. در مقابل، اتباع خارجی برای استخدام در ارمنستان و اقامت برای زندگی و کار در ارمنستان باید مجوز کار دریافت کنند و شرایط ویزای کار در ارمنستان را برآورده کنند.

از جمله شرایط ویزای کار در ارمنستان برای شهروندان خارجی:

  • دریافت مجوز کار برای استخدام
  • دریافت پیشنهاد شغلی مطابق قوانین
  • داشتن تمکن مالی برای اقامت در ارمنستان
  • نیاز بازار کار ارمنستان به نیروی کار خارجی

معافیت از دریافت مجوز کار در ارمنستان

همانطور که اشاره شد شهروندان خارجی برای دریافت ویزای کار ارمنستان و استخدام نیاز به دریافت مجوز کار دارند. در قوانین ارمنستان برخی از شهروندان خارجی از دریافت این مجوز معاف می شوند. این افراد شامل:

  • دارندگان وضعیت اقامت دائم و ویژه ارمنستان و همچنین کسانی که وضعیت اقامت ارمنستان را به دلیل همسر یا اقوام در ارمنستان دارند.
  • خارجیانی که در دفاتر نمایندگی شرکت های خارجی استخدام می شوند.
  • بنیانگذاران، مدیران و نمایندگان سازمانهای تجاری با سرمایه گذاری خارجی
  • متخصصان خارجی که برای نصب یا تعمیر ماشین آلات و سایر تجهیزات خریداری شده از شرکت های خارجی یا آموزش کارکنان محلی برای کار با چنین ماشین آلات یا تجهیزات به کار گرفته می شوند.
  • متخصصان خارجی واجد شرایط در زمینه علوم طبیعی، فن آوری های اطلاعات، کشاورزی
  • خارجیانی که تحصیلات عالی در فن آوری های اطلاعات و ارتباطات، مدیریت تکنولوژی مواد غذایی و امور مالی دارند.
  • افرادی خارجی که در حال تحصیل در ارمنستان هستند.
  • افراد خارجی که تابعیت ارمنستان را بدست آورده اند.
  • شهروندانی که دارای وضعیت پناهندگی در ارمنستان هستند.
  • کارکنان روزنامه ها، خبرگزاری های بین المللی
  • افراد دیپلماتیک

شرایط ویزای کار در ارمنستان برای کارفرمایان

شرایط ویزای کار در ارمنستان برای کارفرمایان

طبق تصمیم دولت ارمنستان، اگر کارمند خارجی مشمول معافیت های مندرج در قوانین کشور ارمنستان همانطور که در بالا ذکر شد نباشد، کارفرما باید مجوز کار برای استخدام کارمند خارجی خود دریافت کند. طبق روال تعیین شده، کارفرمایان باید ابتدا به وزارت کار و امور اجتماعی ارمنستان مراجعه کنند تا موقعیت خالی کاری را با شهروند ارمنستانی پر کنند. اگر وزارتخانه نتواند کاندیدای مناسبی را برای این سمت پیشنهاد کند یا کارفرما پیشنهاد ارائه شده را به دلایل منطقه رد کند، کارفرما می تواند برای دریافت مجوز کار برای یک شهروند خارجی به وزارتخانه مراجعه کند. به طور کلی، گرفتن اجازه کار 10 الی 15 روز کاری طول می کشد. کارفرما به عنوان یکی نماینده و حامی باید عمل کند و مدارک لازم برای استخدام نیروی کار خارجی را ارائه دهد.

ویزای کاری ارمنستان

ویزای کاری ارمنستان یک ویزای مهاجرتی است که طبق طبقه بندی های ویزا در ارمنستان به عنوان ویزای رسمی از آن یاد می شود. شهروندان خارجی برای کار به مدت طولانی و بیش از 90 روز در ارمنستان موظف به دریافت ویزای کاری ارمنستان هستند. ویزای کاری ارمنستان معمولا یکبار ورود و یا چند بار ورود می باشد. ویزای کاری ارمنستان از سوی اداره گذرنامه و ویزای ارمنستان صادر می شود. شهروندان خارجی در صورت کسب اجازه کار استخدام توسط کارفرمای خارجی می توانند برای دریافت ویزای کاری ارمنستان به کنسولگری یا سفارت ارمنستان در کشور خود مراجعه کنند و فرم ویزای کار ارمنستان را پر کنند:

نوع ویزانام ویزامدت اعتبارقابلیت تمدید
مهاجرتیویزای رسمی bبیش از 90 روز تا 1 سالدارد

درباره شرایط ویزای کار در ارمنستان

خارجی ها حق دارند با رعایت محدودیت های مقرر در قانون ارمنستان، مهارت های کاری خود را آزادانه مدیریت کنند، نوع حرفه و فعالیت را انتخاب کنند و به فعالیت های اقتصادی بپردازند اصل تساوی حقوق طرفین در روابط شغلی ایجاد شده توسط قانون کار ارمنستان صرف نظر از جنسیت نژاد، منشا، ملیت، زبان، تابعیت و سایر شرایطی که به مهارتهای عملی کارمند مربوط نیست، تضمین می شود. کارفرمایان جمهوری ارمنستان مجاز به انعقاد قرارداد کار با کارگر خارجی و استفاده از کار وی بر اساس اجازه کار صادره از طرف سازمان مجاز به کارگر خارجی هستند. هنگام صدور مجوز کار برای یک کارگر خارجی، سازمان مدیریت دولتی ارمنستان در زمینه اشتغال و شغل خارجی ها مجاز است، نیازها و تحولات بازار کار جمهوری ارمنستان را در نظر بگیرد.

با توجه به ارزیابی نیازهای بازار کار جمهوری ارمنستان، با تصمیم دولت ارمنستان برای کارفرما مهلتی تعیین می شود که طی آن وی موظف به پر کردن جای خالی موجود از بین شهروندان جمهوری ارمنستان است. در صورت نبود نیروی کار داخلی کارفرما در صورت دریافت مجوز کار، فرد خارجی مجاز به انجام فعالیت های کاری در ارمنستان است. لازم به ذکر است این تصمیم به دلیل ارجحیت داشتن نیروی داخلی و همچنین کاهش نرخ بیکاری در ارمنستان گرفته شده است.

نرخ بیکاری در ارمنستان همانطور که در نمودار مشاهده می کنید بالا می باشد:

نرخ بیکاری در ارمنستان

مدارک لازم برای مجوز کاری ارمنستان

برای به دست آوردن مجوز کار ارمنستان کارفرمایان به نمایندگی از کارمندان خود، باید مدارک خاصی را به MLSA ارسال کنند. این مدارک از جمله موارد زیر:

  • فرم درخواست
  • گذرنامه کارمند
  • مدرک تحصیلی یا صلاحیت شغلی
  • دو قطعه عکس
  • پرداخت هزینه مربوط

یک پروانه کار حدود 25000AMD (درام) هزینه دارد. اجازه اقامت موقت 105000AMD (درام) هزینه دارد. هنگامی که MLSA این مدارک را دریافت کرد، می تواند در حداقل 13 روز کاری اجازه کار را صادر کنند. ارمنستان مجازاتهای سختگیرانه ای در رابطه با مجوزهای کاری دارد. اگر کارفرمایان مجوز کار برای کارمندان خود را نگیرند با جریمه نقدی 100000 الی 150000AMD (درام) روبرو می شوند. همچنین، اگر کارمندی ویزای خود را تمدید نکند و غیرقانونی کار کند حدود 50000 تا 100000AMD (درام) جریمه می شود. هنگامی که کارمندان مجوز کار خود را دریافت کردند، باید هزینه هایی از قبیل سفر بازگشت، زندگی، حمل و نقل ملک شخصی و همچنین هزینه های اعضای خانواده را بپردازند.

شرایط ویزای کار در ارمنستان و رد درخواست مجوز

در صورت بروز شرایط زیر درخواست مجوز کار در ارمنستان از سمت دولت و مقامات کشور ارمنستان رد می شود:

  • وضعیت بازار کار جمهوری ارمنستان براساس تجزیه و تحلیل آن، اجازه انجام آن کار را نمی دهد.
  • تابعیت ارمنستان برای اجرای کار داده شده طبق قوانین جمهوری ارمنستان الزامی است.
  • اطلاعات یا اسناد مورد نیاز جعل شده است.
  • کارفرمایی که فرد خارجی مربوطه با او استخدام می شود قبلا شرایط پذیرش کار را نقض کرده است.
  • دلایلی امنیت ملی جمهوری ارمنستان را تهدید می کند.
  • کارفرما مجوز انجام فعالیت های تحت مجوز را ندارد.

رد درخواست اجازه کار به صورت کتبی به یک خارجی اطلاع داده می شود تا فرد در صورت درخواست بتواند ظرف 5 روز پس از رد، از طریق دادرسی قضایی نسبت به رد اجازه کار شكایت كند و موارد خود را مطرح کند.

همچنین مجوز کار اعطاء شده در صورت وجود شرایط زیر لغو می شود:

  • فرد خارجی مجوز کار را به روشی متقلبانه اخذ کرده باشد.
  • یک فرد خارجی پس از اخذ مجوز کار، ظرف یک ماه قرارداد کار منعقد نکند یا وی کار دیگری را بدون اجازه انجام دهد.
  • اگر مدت قرارداد کار به پایان رسیده باشد یا قرارداد لغو شده باشد، اجازه کار خاتمه می یابد.
  • پروانه کار توسط ارگان مجاز در زمینه اشتغال لغو شود.

مرجع مجاز، ظرف مدت 5 روز، تصمیم گیری در مورد لغو اجازه کار را باید به صورت کتبی به سازمان مدیریت اشتغال ارمنستان، کارفرما و فرد خارجی اعلام می کند.

کارآموزی در ارمنستان

کارآموزی در ارمنستان حدود 2 تا 4 هفته طول می کشد و بیشتر سازمان ها به تعهد حدود 4 هفته ای احتیاج دارند، اما برنامه های داوطلبانه حتی گاهی ممکن است تا یک سال نیز ادامه داشته باشند. برای کار داوطلبانه به زبان ارمنی نیازی نیست، اما یادگیری زبان می تواند برای ادامه کار یا بستن قرارداد کمک کننده باشد. جهت کارآموزی به مدت بیش از 90 روز در ارمنستان نیز نیاز به دریافت مجوز اقامت خواهید بود. اگر کنجکاوید در مورد هزینه های زندگی در ارمنستان بیشتر بدانید مقاله مذکور را مطالعه نمایید.

به دلیل سقوط اقتصادی در دهه 1990 بسیاری از خانواده ها نتوانستند بازسازی خانه های خود را پس از زلزله در اواخر دهه 80 به پایان برسانند، در حالی که حدود 65000 خانواده نیاز به بهبود مسکن داشتند. داوطلب شدن در ارمنستان در پروژه های ساخت خانه به این معنی است که شما می توانید زندگی مردم محلی را بهبود ببخشید. همچنین تدریس یک فرصت عالی برای کسانی است که به دنبال کار داوطلبانه در ارمنستان هستند. روسی و ارمنی متداول ترین زبانهای این کشور هستند، اما زبان انگلیسی به ویژه مورد توجه است. فرصت های تدریس در مدارس سراسر ارمنستان وجود دارد. کارهای داوطلبانه در ارمنستان همچنین فرصت بی نظیر داوطلبانه را برای شرکت در پروژه های باستان شناسی در مکان های شگفت انگیز تاریخی و جاذبه های گردشگری ارمنستان فراهم می کند.

شرایط ویزای کار در ارمنستان و قرارداد کاری

قرارداد کار مطابق با الزامات قانون کار ارمنستان فقط برای مدت اعتبار مجوز کار منعقد می شود. قرارداد همچنین شامل موارد مربوط به حمل و نقل کارمند خارجی و اعضای خانواده وی به ارمنستان، تامین اجتماعی و بیمه آنها، مسائل مربوط به ملاقات با آنها، تأمین محل اسکان، ثبت نام و بازگشت آنها می باشد. در صورت انقضاء قرارداد کارفرما، یک کارگر خارجی مجاز به انعقاد قرارداد کار جدید با کارفرمای دیگر برای مدت موثر باقی مانده از اجازه کار است، مشروط بر اینکه حداقل 3 ماه به انقضاء مجوز مانده باشد و کارفرمای جدید موافقت ارگان مجاز در زمینه اشتغال فرد خارجی را کسب کرده است. ظرف مدت 3 روز پس از انعقاد قرارداد کار با یک خارجی، کارفرما باید نسخه خود را برای ثبت به دستگاه مدیریت دولتی ارمنستان مجاز در زمینه استخدام و شغل ارائه دهد.

برای بررسی سایر روشهای دریافت ویزای ارمنستان از جمله ویزای توریستی ارمنستان می توانید مقاله ارائه شده را مطالعه کنید. جهت دریافت مشاوره در باب مهاجرت به کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات متداول در باب ویزای کار در ارمنستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در این باب می باشیم:

  • انواع ویزای کاری ارمنستان کدام اند؟ ویزای کار رسمی، ویزای دیپلماتیک و ویزای ترانزیت
  • شرایط ویزای کار در ارمنستان برای شهروندان خارجی چیست؟ دریافت مجوز کار برای استخدام، دریافت پیشنهاد شغلی مطابق قوانین، داشتن تمکن مالی برای اقامت در ارمنستان و نیاز بازار کار ارمنستان به نیروی کار خارجی
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “شرایط ویزای کار در ارمنستان

  1. مرتضی بچاری گفت:

    سلام وقت بخیرمیخواهم جهت کار به ارمنستان مهاجرت کنم در ضمن اونجا کسی رو سراغ ندارم ودعوت بکار ندارم همینطوری میخواستم مهاجرت کنم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم باتشکر فراوان از شما

    1. صادقی گفت:

      سلام وقت بخیر برای کار در این کشور باید از کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید. برای مشاوره در خصوص مهاجرت به ارمنستان با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *