شرایط رومانی

هزینه زندگی در رومانی

هزینه زندگی در رومانی

هزینه زندگی در رومانی به طور مداوم در حال رشد است، اما خوشبختانه خیلی سریع نیست. اخیرا قیمت ها در رومانی در حال افزایش است. این همچنان وجود دارد، حتی اگر قیمت ها تا حدودی تثبیت شده باشند. دلیل اصلی افزایش قیمت ها در سال 2020 افزایش ناگهانی و قابل توجه حداقل دستمزد در رومانی، اما همچنین افزایش تورم بود. تورم از سال 2018 که به طور متوسط ​​4.6% در سال (بیشترین ارزش در اتحادیه اروپا) است، در رومانی یک مشکل محسوب می شد، اما در سال 2019 اندکی کاهش یافت و کمی بیش از 4% بود.

این مقدار هنوز هم زیاد است و در نتیجه، هزینه های زندگی در حال افزایش است. قبل از بررسی برخی از اعداد و هزینه های ماهانه برآورد شده برای زندگی در شهرهایی مانند بخارست، کلوژ ناپوکا، سیبیو، براسوف و سایر شهرهای بزرگ کشور یک موضوع را باید در نظر گرفت که رومانی با وجود افزایش اخیر هزینه های زندگی، یکی از فقیرترین کشورها در اروپا و همچنین یکی از ارزان ترین کشورها است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در نظر دارد تا طی مقاله پیش رو به بررسی میزان هزینه های زندگی در رومانی بپردازد که برای علاقه مندان به مهاجرت به رومانی بسیار ارزشمند خواهد بود.

اینفوگرافیک هزینه زندگی در رومانی

هزینه زندگی در رومانی در باب مسکن

در مورد هزینه های ماهانه 2 هزینه عمده وجود دارد: اجاره (رهن) و غذا. سپس، مواردی مانند سرگرمی، هزینه های مربوط به خانه، هزینه های مربوط به سلامتی و هزینه های متفرقه داریم. برای هر شخص دشوار است که تخمین بزند در هر گروه چه مبلغی هزینه خواهد کرد، زیرا هر کسی با توجه به سبک زندگی خود رویکرد متفاوتی برای هزینه های زندگی خود دارد (و همچنین بودجه های مختلف برای رسیدن به اهدافشان).

هم اکنون قیمت اجاره و هزینه های خرید ملک در رومانی، در بالاترین حد ممکن است. در حالی که شرایط مهاجرت به رومانی و اجاره در بیشتر موارد مشابه اجاره چند سال گذشته باقی مانده است. استودیوهایی در مرکز بخارست جود دارد که با قیمتی معادل 90000€ (یورو) برای فروش وجود دارد. آپارتمانی که در یک شهر کوچک در سال 2014 به قیمت 25000€ (یورو) قابل خریداری بود اکنون 35000€ (یورو) به فروش می رسد.

اجاره خانه در رومانی

وقتی نوبت به اجاره می رسد، در می یابیم که قیمت ها آنقدر افزایش پیدا نکردند. هنوز هم می توان یک آپارتمان مناسب 1 خوابه را در یک منطقه خوب در یک شهر بزرگ در رومانی با قیمت حدود 300€ (یورو) در ماه پیدا کرد و انتظار داشت که برای یک واحد 2 خوابه حدود 500€ (یورو) پرداخت شود. همچنین در مناطقی که از مرکز شهر دورتر هستند، آپارتمان ارزان تری پیدا خواهد شد، در حالی که گزینه های گران تر همیشه در دسترس هستند و گزینه های ارزان تر دیگر معمول نیستند.

اگر فرد بخواهد در بخارست، کلوژ ناپوکا، براسوف، سیبیو یا سایر شهرهای بزرگ محلی را اجاره کند، برای یک آپارتمان 1 خوابه در هر ماه بین 300€ تا 500€ (یورو) بودجه باید در نظر بگیرد. در یک شهر کوچکتر، می توان ماهیانه 200€ (یورو) برای یک آپارتمان 1 خوابه پرداخت کرد.

در جدول زیر به هزینه های اجاره خانه و قیمت اجاره خانه در رومانی پرداخته می شود:

محل سکونتهزینه ها به یورو
اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر€350 (ماهیانه)
اجاره آپارتمان 2 خوابه در مرکز شهر€650 (ماهیانه)
اجاره آپارتمان 1 خوابه در حومه شهر€250 (ماهیانه)

قیمت خانه در رومانی

قیمت خرید خانه در رومانی به شرح زیر است:

محل سکونتهزینه ها به یورو
خرید یک خانه کوچک در مرکز شهر€90000
خرید یک خانه کوچک در حومه شهر€35000

هزینه زندگی در رومانی در باب خدمات شهری

هنگام اجاره، قیمت خدمات عمومی معمولاً شامل اجاره نمی شود. بنابراین فرد باید این موارد را به عنوان هزینه اضافی پرداخت کند. خوشبختانه، این اعداد در طول تابستان بسیار کم و در زمستان (هنگامی که هزینه های گرمایشی زیاد می شود) تا حدودی بالا می رود. اگر یک آپارتمان اجاره شود، بیشتر این خدمات بخشی از چیزی به نام Intretinere است (که به معنی «تعمیر و نگهداری» است) و معمولاً شامل جمع آوری زباله، آب، صندوق برای تعمیرات جزئی و گرمایش است. هزینه بنزین و قبض برق نیز به صورت جداگانه پرداخت می شود.

برای این که هزینه خدمات برای کاربران ملموس شود برآورد قیمت زیر برای یک آپارتمان 2 خوابه انجام شده است که قیمت ها در اینجا براساس میزان آب مصرفی بسیار متفاوت است. اگر گرمایشی نیز در آن گنجانده شده است، انتظار داشته باشید که در ماه های زمستان هزینه های بیشتری بپردازید (این امر نیز قیمت ها را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد – هرچه بخواهید اتاق شما گرمتر باشد ، هزینه بیشتری نیز پرداخت خواهید کرد).

انواع خدماتهزینه های ماهیانه به یورو
هزینه گرمایشی€30 در طول تابستان
€250 در زمستان
برق€30
تلویزیون و اینترنت€17
موبایل به همراه 5 گیگ اینترنت€14

هزینه حمل و نقل در رومانی

قبل از اینکه به جزئیات هزینه حمل و نقل در رومانی بپردازیم، باید بدانید که زیرساخت های حمل و نقل عمومی در رومانی به اندازه سایر کشورهای اروپای غربی برای افراد غیر محلی توسعه یافته یا آسان نیست.

  • اگرچه قطارها از سراسر کشور عبور می کنند، اما کند هستند و گاهی اوقات خراب می شوند
  • بزرگراه‌ های کمی وجود دارد و بیشتر جاده ‌ها یک ‌طرفه هستند که باعث شلوغی و باز هم کندی آنها می ‌شود. به عنوان مثال، 100 کیلومتر رانندگی حدود 2.5 ساعت طول می کشد.

هزینه حمل و نقل در رومانی به صورت متوسط 17€ (یورو) در ماه تخمین زده شده است. این در حالی است که هزینه 1 ساعت حمل و نقل با تاکسی حدود 5€ (یورو) می باشد. هزینه 1 لیتر بنزین در رومانی نیز 1.61€ (یورو) می باشد.

جغرافیای رومانی به 3 بخش مهم تقسیم می شود که برای حمل و نقل باید به آن توجه کرد این 3 بخش شامل:

3 منطقه مهم رومانی

هزینه زندگی و مواد غذایی در رومانی

برخی از قیمت های مواد غذایی افزایش بسیار زیادی در رومانی داشته اند. معمولا محصولات زراعی در بازارهای کشاورزی، ارزان قیمت تولید می شود و می توان محصولات محلی را به طور محلی از کشاورزان با قیمت مناسب خریداری کرد. به هر حال، قیمت مواد غذایی در رومانی در مقایسه با بقیه اروپا و بقیه جهان هنوز پایین است، حتی اگر برای تهیه آن ها به سوپر مارکت ها مراجعه شود. در سال 2023 نرخ برخی از محصولات با محصولات و هزینه زندگی در مجارستان، اسپانیا و حتی آلمان هم تراز هستند (اگرچه برخی محصولات در رومانی وجود دارد که بسیار ارزان تر هستند).

بسیاری از قیمت ها نیز تحت تأثیر فصلی بودن قرار دارند (همان طور که در همه جا این گونه است). بنابراین بسته به زمان خرید، ممکن است بسیار ارزان تر یا گرانتر از این قیمت ها را پیدا کنید. در جدول زیر هزینه های چند نمونه از مواد غذایی پرمصرف آورده شده است:

مواد غذاییهزینه به یورو
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)€0.88 الی 3.00€
سیب زمینی (1 کیلوگرم)€0.65
کاهو (1 بوته)€0.75 الی 1.50€
سیب (1 کیلوگرم)€0.60 الی 1.60€
موز (1 کیلوگرم)€1.21
پرتقال (1 کیلوگرم)€1.20
پنیر (1 کیلوگرم)€6.2
پنیر محلی (1 کیلو گرم)€6.22
تخم مرغ (1 عدد)€2.4
سینه مرغ، بدون استخوان، بدون پوست (1 کیلوگرم)€4.92
ماهی تازه، محلی (1 کیلوگرم)€6.75
قرص نان (300 گرم)€0.487
شیر (1 لیتر)€1.24
برنج (1 کیلوگرم)€1.36
آب بطری (1 لیتر)€1.5
سیگار (Marlboro)€4.68

هزینه زندگی و مواد غذایی در رومانی

هزینه رستوران در رومانی

هزینه های مربوط به رستوران در رومانی به شرح زیر است:

رستورانهزینه به یورو
غذا برای 2 نفر در رستوران ارزان قیمت (3 وعده)€30.50
غذا برای دو نفر در رستوران خوب (3 وعده)€52
کاپوچینو€1.91
مک دونالد€5.08
لیموناد تازه€2.90
آب (0.33 لیتر)€1.17
کوکاکولا€1.34

با توجه به میزان هزینه های بررسی شده یک خانواده دو نفره (یا حتی 3 نفر، با یک فرزند خردسال) اگر در زمینه خورد و خوراک با دست باز عمل نکنند و در خانه از مواد اولیه غذا درست کنند، می توانند بودجه ماهیانه غذا را در حدود 300€ (یورو) نگه دارند. هزینه های مربوط به غذا در بیشترین حالت در هر ماه ، نزدیک به 450€ (یورو) است.

سایر موارد هزینه زندگی در رومانی

هزینه های جانبی مربوط به زندگی در رومانی که پوشاک و حمل و نقل را شامل می شود به شرح زیر است:

موارد متفرقه برای زندگی در رومانیهزینه به یورو
بلیط اتوبوس (تک سفره)€0.60
بلیط ماهیانه اتوبوس (سفرهای نامحدود)€16.00
بنزین€1.64
شلوار جین معمولی€58
تی شرت€30
بلیط سینما€6

بیشتر مواردی که در اینجا ذکر شد اعم از حمل و نقل تا لباس در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی معمولاً ارزان تر است.

حداقل هزینه زندگی در رومانی

می توان با هزینه ماهانه کمتر از 1000€ (یورو) نیز در رومانی زندگی کرد اما آسان نیست و برای انجام این کار باید واقعاً صرفه جو بود. اما به عنوان یک زن و شوهر، با 2000€ (یورو) در ماه، زندگی خوبی را در رومانی می توان تجربه کرد. اما با افزایش قیمت اجاره و افزایش هزینه های غذا، زندگی خوب در یک منطقه خوب با هزینه 1000€ (یورو) در ماه کمی سخت به نظر می رسد. پس بهتر است برای کاهش هزینه های زندگی فرد مجبور شود در شهرهای کوچک تر زندگی کند تا هزینه های خود را مدیریت کند.

حداقل حقوق در کشور اخیراً در رومانی به حدود 280€ (یورو) در ماه افزایش یافته است، در حالی که متوسط ​​حقوق در حدود 600€ (یورو) است. در مجموع، متوسط ​​هزینه های زندگی در رومانی، به طور ماهیانه نزدیک به 1350€ (یورو) ( یا معادل حدود 1500$ (دلار آمریکا) در ماه) خواهد بود. هزینه زندگی در رومانی با بررسی شاخص های مربوطه 10.12% کمتر از ایران است (بدون در نظر گرفتن مبلغ اجاره) و مبلغ اجاره در رومانی به طور متوسط ​​42.41% کمتر از ایران است.

رتبه بندی شهرهای رومانی

شهرهای برتر از نظر کیفیت داده ها در کشور رومانی به شرح زیر است:

رتبه بندیشهرشاخص قیمت
1بخارست77
2کلوژ-ناپوکا68
3تیمیشوآرا66
4یاسی62
5براشوف61
6کرایووا61

هزینه زندگی در بخارست رومانی

به طور کلی، بخارست قطعا ارزان تر از شهرهای اروپای غربی یا ایالات متحده است، اما گران تر از زندگی در سایر نقاط جهان است.  یک واقعیت جالب در مورد زندگی در پایتخت رومانی این است که با وجود ارزان ‌تر بودن مسکن نسبت به سایر شهرهای بزرگ اروپایی، متوجه خواهید شد که غذا و پوشاک با قیمت‌ های غربی برابری می ‌کند، حتی گاهی اوقات حتی برای کالاهای لوکس بالاتر. اگر به اقامت موقت در بخارست نیاز دارید، اجاره بسته به موقعیت مکانی و مبله بودن یا نبودن آپارتمان متفاوت است. یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر به طور متوسط ​​حدود 520$ (دلار) است و اگر از مرکز شهر دور شوید می تواند تا 330$ (دلار) کاهش یابد.

اگر با تمام خانواده خود نقل مکان می کنید، یک آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر حدود $950 (دلار) است، در حالی که یک آپارتمان دورتر از مرکز شهر به طور متوسط ​​$490 (دلار) هزینه دارد. به خاطر داشته باشید که تفاوت زیادی بین ساختمان‌های قدیمی، متعلق به دوران کمونیستی، که چندان عالی به نظر نمی ‌رسند، و ساختمان ‌های مدرن با لابی ‌های مرمری زیبا و پارکینگ خصوصی وجود دارد. به صورت کلی هزینه زندگی در بخارست رومانی ماهیانه 1150$ (دلار) تخمین زده شده است. در خصوص اطلاع از مشکلات زندگی در رومانی مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

در نمودار زیر هزینه زندگی در بخارست رومانی به ته تفکیک آمده است:

توزیع هزینه زندگی در بخارست رومانی

هزینه زندگی در رومانی برای دانشجویان

به طور کلی هزینه زندگی در رومانی برای دانشجویان، شامل گروه های مختلفی از هزینه ها می شود. البته لازم به زکر است که هزینه زندگی در رومانی به سبک زندگی دانشجویان ارتباط مستقیمی دارد. یکی از اصلی ترین چالش ها در هزینه های زندگی در رومانی، هزینه اقامتگاه ها در این کشور است. البته لازم به ذکر است که هزینه اقامتگاه ها نیز در این کشور به گروه های مختلفی تقسیم می شود که عبارت اند از:

هزینه اقامتگاه برای دانشجویان در رومانیتوضیحات
خوابگاه دانشجوییارزانترین نوع اقامتگاه برای دانشجویان در این کشور، خوابگاه های دانشجویی است. اجاره خوابگاه ها برای دانشجویان حدود 55€ (یورو) در ماه می باشد.
آپارتمان های مشترکاین نوع از اپارتمان ها بین 2 تا 3 نفر به صورت مشترک است. به طور کلی یک آپارتمان سه خوابه برای سه نفر در روامنی حدود 150€ تا 350€ در ماه هزینه دارد.

از دیگر هزینه های رایج دانشجویان در رومانی هزینه شهریه دانشگاه های این کشور می باشد. هزینه شهریه در رومانی برای بسیاری از برنامه های تحصیلی بین 2500€ تا 5500€ (یورو) در سال متغیر است. همچنین دانشجویانی که برای تحصیل در رومانی نیاز به ویزا دارند، باید قبل از درخواست ویزا برای سال اول و هز سال از سال دوم شهریه را در یک قسط پرداخت کنند. به طور کلی هزینه زندگی برای دانشجویان در رومانی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزانتر است. همچنین هزینه زندگی برای یک دانشجوی بین المللی در رومانی بین 500€ تا 1000€ (یورو) در ماه می باشد. البته لازم به ذکر است که یکی از پرهزینه ترین بخش های زندگی در رومانی بخش حمل و نقل این کشور است. که در ماه حدود 550€ (یورو) برای دانشجو هزینه بر است.

در نمودار زیر می توانید تفکیک هزینه های رایج زندگی دانشجویی در رومانی را مشاهده فرمایید:

تفکیک هزینه های رایج زندگی دانشجویی در رومانی

هزینه زندگی در رومانی در انواع شهرها

در این بخش از مقاله قصد داریم هزینه زندگی در رومانی را در شهرهای مختلف این کشور بررسی کنیم. در جدول زیر می توانی کم هزینه ترین شهرهای رومانی را برای زندگی مشاهده فرمایید:

کم هزینه ترین شهرهای رومانیمیانگین هزینه در ماه به € (یورو)توضیحات
براسوف1000€ تا 1200€بهترین و کم هزینه ترین شهر برای زندگی در رومانی شهر براسوف است. علاوه بر هزینه های زندگی مقرون به صرفه در این کشور سکونتگاه های بسیار زیبایی را نیز به مهاجران ارائه می دهد.
اورادا1500€ تا 1800€این شهر به دلیل اقامتگاه های بسیار ارزان قیمت در این کشور مشهور است. این شهر با 315000 نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت رومانی است.
کلوژ1800€ تا 2500€شهر کلوژ در رتبه بندی کم هزینه ترین شهرهای رومانی در جایگاه سوم قرار می گیرد. این شهر مکانی عالی برای زندگی و تحصیلات عالی می باشد.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت به اروپا و یا کشور رومانی از طریق کار، تحصیل و سرمایه گذاری و همچنین جاذبه های گردشگری در رومانی آماده خدمت رسانی به متقاضیان است.

سوالات متداول در باب هزینه زندگی در رومانی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی به سوالات پرتکرار در باب هزینه زندگی در رومانی می باشیم:

  • هزینه اجاره آپارتمان در رومانی چه میزان می باشد؟ اجاره آپارتمان یک خوابه حدود 1385RON (لئوی رومانی) و آپارتمان 3 خوابه حدود 2405RON (لئوی رومانی) می باشد.
  • حداقل درآمد ماهانه در کشور رومانی چقدر است؟ جهت زندگی در رومانی حداقل درآمد حدود 2270RON (لئوی رومانی) و حداکثر حدود 40100RON (لئوی رومانی) می باشد.
  • هزینه تحصیل در رومانی به چه صورت می باشد؟ میانگین هزینه تحصیل در رومانی حدود 0200RON الی 5000 RON(لئوی رومانی) می باشد.
  • شرایط و کیفیت زندگی در رومانی چگونه است؟ هزینه های زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورها بسیار پایین بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار می باشد.
5/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه برای “هزینه زندگی در رومانی

  1. ونداد گفت:

    چقدر هزینه های زندگی تو رومانی خوب و ارزونه. ارزون یعنی به نسب کشورهای اروپای آلمان و ایتالیا و چک و دانمارک خیلی بهتر و معقولانه تره. با این قیمت ها میشه زندگی متوسط و خوبی داشته باشی به نظر من البته. واسه مایی که از ایران میریم جایی که قیمت ها هر روز ده برابر نمیشه خودش کلیه. فقط اینکه این هزینه ها برای کسی که شاغله خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *