مهاجرت به کشور یونان

تولد در یونان

تولد در یونان

تولد در یونان از سایر راه های اخذ اقامت و تابعیت این کشور می باشد که در این مقاله به بررسی این مبحث به صورت کامل پرداخته می شود. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با انجام تحقیقات گسترده درباره موضوعات مختلف حقوقی و مهاجرتی مقالات و راهنماهای مفیدی را برای افزایش آگاهی شما عزیزان تهیه می کنند و در این نوشتار همکاران ما به بررسی دقیق شرایط تولد در یونان پرداخته اند. به طور کلی، اخذ اقامت و اخذ تابعیت در کشورهای خارجی از چند روش برجسته انجام می شود.

این روش ها عبارتند از:

  • ازدواج
  • کار
  • تحصیل
  • سرمایه گذاری

البته بهتر است در نظر داشته باشید که هر روش شرایط و روند خاص خود را دارد و افرادی که قصد دارند تابعیت و اقامت یونان را از طریق تولد اخذ کنند باید در نظر داشته باشند که این روش ممکن است روشی طولانی و پیچیده تر از سایر روش ها باشد.

ثبت تولد در یونان

اگر فرزند شما در یونان متولد شده است، باید فرزند خود را در نزدیکترین دفتر ثبت در شهرداری که کودک در آن متولد شده است، اعلام کنید. مدارکی که برای ثبت تولد در یونان باید به دفتر ثبت ارسال شوند عبارتند از:

  • اعلامیه تولد صادر شده توسط واحد ثبت نام بیمارستان یا کلینیک محل تولد*
  • مجوزهای اقامت والدین یا کارت های پناهجویان (متقاضیان باید نسخه اصلی را ارائه دهند و نسخه ها را ارسال کنند).
  • شماره های مالیات و تأمین اجتماعی (یا اعلامیه ای مبنی بر عدم وجود چنین شماره هایی)
  • در صورت موجود بودن گواهی وضعیت خانواده یا گواهی ازدواج

*معمولاً اعلامیه تولد مستقیم از بیمارستان به اداره ثبت محلی ارسال می شود، به طوری که اداره ثبت احوال شناسنامه را به موقع صادر می کند. توجه داشته باشید که متقاضیان باید دقت کنند که نام خود را به درستی اعلام کنند. (همانطور که در تمام اسناد حقوقی متقاضیان نوشته شده است.) متأسفانه در اسناد رسمی گاهی اشتباهات املایی و عددی وجود دارد. اگر این مورد انجام شود، روند اصلاح آن کاملاً پیچیده است. اگر اشتباه انجام شده ساده باشد، این اصلاح با دستور دادستان عمومی قابل اصلاح است. اگر اشتباه پیچیده تر باشد، مانند بیش از 1 حرف یا شماره اشتباه، باید با تصمیم دادگاه اصلاح شود که یک روند وقت گیر است که به کمک های حقوقی نیاز دارد.

شرایط مهاجرت به یونان از طریق تولد

کشور اروپایی یونان در سیستم خون در کشورش پیروی می کند. البته در برخی موارد فرد مجاز است از طریق سیستم خون به تابعیت برسد. بنابراین برای مهاجرت به یونان از طریق تولد و اخذ تابعیت، کودک می باید در خاک این کشور متولد شده باشد. البته شرایط دیگری نیز برای والدین کودک در اخذ تابعیت یونان وجود دارد. در بخش بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

بر اساس ماده 1 در قانون شهروندی کشور یونان، کودک متولد شده در خاک یونان می تواند تابعیت یونان، پاسپورت و حق شهروندی این کشور را دریافت کند، اگر:

  • مادر کودک در زمان های بارداری و تولد کودک، در این کشور اقامت داشته باشد.
  • پدر کودک در زمان تولد در یونان حضور داشته باشد.
  • چنانچه والدین کودک از اتباع یونانی نباشند، می باید 5 سال قبل از تولد کودک به در دست داشتن مجوز اقامت قانونی در یونان زندگی کرده باشند.

مهاجرت به یونان از طریق تولد و تابعیت مضاعف

کودکی که در کشور یونان به دنیا آمده است، تحت شرایطی که در بخش قبلی ذکر گردید. از این رو مجاز به اخذ تابعیت و شهروندی کشور یونان خواهد بود. در صورتی تابعیت به او تعلق نمی گیرد که تابعیت کشور دیگری را داشته باشد. چرا که یونان از جمله کشورهایی است که تابعیت مضاعف را از فرد متقاضی نمی پذیرد. بنابراین جهت دریافت شهروندی یونان، ترک تابعیت قبلی ضروری است. همچنین ثبت تولد نوزاد در مراجعه قانونی مربوطه که همان مراکز بخش خانواده می باشد، می باید ثبت قانونی گردد.

تولد در یونان بر اساس اصل خون

به طور کلی، اخذ اقامت یا تابعیت از طریق تولد فرزند در کشور خارجی بر اساس یکی از دو اصل خون و خاک انجام می شود و این دو اصل شرایط بسیار متفاوتی دارند. در کشورهایی که اخذ تابعیت از طریق تولد بر اساس اصل خون انجام می شود، تابعیت و شهروندی والدین فرزند تاثیر مستقیم بر شهروند کودک آنها دارد و محل تولد فرزند هیچ تاثیری بر تابعیت وی نخواهد داشت. در مقابل، در کشورهایی که اخذ تابعیت از طریق تولد بر اساس اصل خاک انجام می شود، محل تولد کودک در تابعیت وی تاثیر مستقیم دارد. برای مثال، افرادی که در خاک کشور کانادا متولد می شوند، به عنوان شهروند این کشو شناخته می شود. اما در کشور یونان، شرایط اینگونه نیست و لازم به ذکر است که تولد در یونان بر اساس اصل خون انجام می شود (تابعیت والدین در این موضوع تاثیر مستقیم دارد).

مواردی که متقاضیان باید برای تولد در یونان در نظر داشته باشند عبارتند از:

  • تابعیت والدین
  • محل تولد (خارج یا داخل یونان)
  • وضعیت تاهل والدین
  • تابعیت پدربزرگ یا مادربزرگ
  • سن متقاضی (در موارد درخواست قبل از 18 سالگی)

البته علاوه بر موارد ذکر شده، موضوعات دیگری نیز می توانند بر تولد در یونان تاثیر گذار باشند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

ثبت تولد در یونان برای پناهندگان و پناهجویان

در مورد پناهندگان و پناهجویان، اعلامیه تولد شامل اطلاعات مربوط به اجازه اقامت والدین یا کارت های پناهندگی است. اگر پدر کودک در هنگام تولد در یونان نباشد، در عمل، معمولاً جزئیات وی در اعلامیه تولد ذکر نمی شود و کودک به عنوان فرزند مادر شناخته می شود، مگر اینکه گواهی رسمی ازدواج ارائه شود. در صورت عدم ارائه سند ازدواج رسمی، تنها جزئیات و اسناد مادر فرزند باید ارائه شود. در صورت نیاز، متقاضیان می توانند مشخصات پدر را به گواهی تولد فرزند اضافه کنند. به یاد داشته باشید که ثبت نام تولد فقط پس از صدور شناسنامه توسط اداره ثبت انجام می شود.

بررسی شرایط تولد در یونان

کودکی که در خاک کشور یونان زاده می شود، در صورتی می تواند موفق به اخذ اقامت و تابعیت یونان از طریق تولد شود که مادر یا پدر وی (یکی از والدین فرزند) یا هم مادر و هم پدر وی دارای تابعیت کشور یونان باشند. علاوه بر این، کودکانی که در خارج از کشور یونان متولد شده اند و والدین آنها به مدت 5 سال به طور قانونی و دائمی در یونان زندگی کرده اند، با اتمام موفقیت آمیز تحصیل در دوره ابتدایی (6 سال) موفق به تولد در یونان می شوند. یونانیان متولد خارج از این کشور ممکن است تابعیت را به طور نامحدود به فرزندان خود منتقل کنند.

به طور کلی باید در نظر داشته باشید که تولد در یونان و یا خارج از خاک این کشور در صورتی می تواند موجب کسب تابعیت شود که متقاضیان شرایط مورد نظر را رعایت کنند و مدارک کافی برای اثبات وضعیت خود داشته باشند. در ادامه به طور دقیقتر به این موضوعات اشاره خواهیم کرد.

فرآیند ثبت تولد کودک در یونان

به طور کلی مهاجرت به یونان از طریق تولد در خاک این کشور، از ساده ترین مهاجرت ها به این کشور بوده و به سهولت می توان برای کودک متولد شده در خاک این کشور و مرزهای آبی و هوایی یونان تابعیت و شهروندی یونان را گرفت. ثبت ولادت از نظر قوانین ثبت احوال یونان امری است ضروری و لازم الاجرا. مدارکی که جهت ثبت تولد کودک در ثبت احوال مورد نیاز است به شرح ذیل است:

  • مشخصات فردی نوزاد
  • مشخص نمودن ساعت تولد، محل تولد و تاریخ تولد
  • مشخص نمودن مذهب و همچنین در صورت توافق والدین تاریخ غسل تعمید نیز معلوم گردد.
  • مشخصات فردی پدر و محل اقامت وی
  • مشخصات فردی مادر و محل اقامت وی
  • شماره لایحه و تاریخ مندرج در آن
  • نام مسئول ثبت و امضای وی

لازم به ذکر است مشخصاتی که از سوی والدین به ثبت احوال یونان داده می شود می باید مطابق با آنچه که در فهرست شهرداری یونان ثبت گردیده باشد. درخصوص مساله فرزند خواندگی والدین می باید سند فرزند خواندگی را در دست داشته باشند. نام و مشخصات فردی آنها همراه با محل اقامت در این سند ذکر شده باشد.

شرایط تولد در یونان بر اساس ازدواج

در حال حاضر، ازدواج مستلزم کسب یا از بین رفتن تابعیت یونان نیست. قبل از سال 1984، زنی که با اقدام به مهاجرت به یونان با یک شهروند یونانی ازدواج می کرد، به طور خودکار تبدیل به شهروند کشور یونان می شد. همچنین کودکی که از خارج از ازدواج متولد شود، اگر مادر وی یونانی باشد، به طور خودکار موفق به کسب اقامت و تابعیت در یونان می شود. اگر پدر کودک یونانی باشد و این موضوع به عنوان مثال از طریق آزمایش پدر و مادر ثابت شود، کودک می تواند قبل از 18 سالگی وارد خاک یونان یونان شود و درخواست تولد در یونان کند. برای انجام این کار، متقاضی باید مدارک مشخصی را ارائه دهد.

این مدارک عبارتند از:

ردیفمدارک و اسناد مورد نیاز
1مدارک شناسایی
22 قطعه عکس رنگی
3مدارک و اسناد شناسایی پدر
4مدارک و اسناد پزشکی پدر و یا مادر (نتایج آزمایش)
5فرم درخواست تکمیل شده

علاوه بر این اگر فردی دارای پدر یونانی باشد و بیش از 18 سال سن داشته باشد می تواند با ارائه مدارک مناسب ازدواج و ثبت تولد بدون درخواست تابعیت (naturalization) تابعیت کشور یونان را کسب کند.

شرایط تولد در یونان بر اساس ازدواج

اخذ تابعیت یونان با تولد در خارج از این کشور

اگر یک فرد یونانی (بر اساس قوم) در خارج از یونان متولد شود، ممکن است در صورت عدم موفقیت در ثبت نام ساده به عنوان فرزند یک شهروند یونانی، تابعیت یونان را از طریق درخواست بدست آورد. متقاضی باید ثابت کند که حداقل یکی از والدین یا مادربزرگ و یا پدربزرگ وی تبعه یونانی می باشد. به یاد داشته باشید که الزامات درخواست تابعیت و اقامت در یونان برای افراد مختلف متفاوت است. بعد از اینکه یک فرد موفق به اخذ تابعیت یونان از طریق درخواست می شود، فرزند وی در صورتی می تواند تابعیت کشور یونان را کسب کند که به 18 سالگی نرسیده باشد.

اثبات رابطه نسبی جهت اخذ اقامت کشور یونان

اثبات نمودن رابطه نسبی با فرزند تازه متولد شده از سوی والدین ضرورت دارد. چراکه والدین با اثبات این موضوع می توانند به تابعیت و شهروندی یونان دست یابند. ممکن است پدر کودک، یونانی نباشد اما رابطه نسبی کودک با مادر ثابت گردد. در صورتی که مادر یونانی بوده و یا به مدت 5 سال در این کشور زندگی کرده باشد، تابعیت و پاسپورت یونان به فرزندش تعلق می گیرد. این قانونی در مورد پدر نیز صدق می کند. بدین معنا که مادر شهروندی یونان را نداشته باشد اما رابطه نسبی کودک با پدر به اثبات برسد. در این صورت پاسپورت و تابعیت به فرزند اعطاء می گردد. در صورتی که پدر از اتباع یونانی باشد و یا به مدت 5 سال در یونان اقامت داشته باشد.

از دست دادن تابعیت در یونان

یک شهروند یونانی معمولاً تابعیت خود را هنگام دستیابی به تابعیت دیگر از دست نمی دهد، مگر اینکه آن را به طور خاص درخواست کنند یا در موارد نادری که مجوز تابعیت وی با تصمیمی دولت یونان باطل شود و متقاضی مجبور به کسب تابعیت در یک کشور خارجی شود. یک شهروند یونانی می تواند با ارائه درخواست به وزارت کشور در آتن داوطلبانه تابعیت و به طور کلی شهروندی یونانی خود را ترک کند. اگر یک مرد تابعیت یونانی خود را ترک کند، این امر به معنای اتمام وظایف نظامی آنها در کشور یونان می باشد. یونان به شهروندان خود اجازه می دهد علاوه بر تابعیت یونان، تابعیت خارجی نیز داشته باشند.

با این حال، برخی کشورها اجازه شهروندی چندگانه را ندارند، به عنوان مثال افرادی که تابعیت یونان و ژاپن را به دست آوردند، باید قبل از 22 سالگی، به وزارت دادگستری کشور ژاپن اعلام کنند که کدام شهروندی را که می خواهند حفظ کنن زیرا ژاپن پذیرای تابعیت دوگانه نیست. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه اطلاعات و همراهی شما عزیزان در زمینه های مختلف مهاجرتی و حقوقی می باشند و شما عزیزان می توانید تنها با یک تماس وقت ملاقات خود را با کارشناسان ما در موسسه رزرو کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *