مهاجرت تحصیلی آذربایجان

مدارس دولتی آذربایجان

مدارس دولتی آذربایجان

شرایط تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان با شرایط تحصیل در مدارس خصوصی کمی متفاوت است. این کشور رشد چشمگیری در اقتصاد داشته است. فرصت های مختلفی برای ادامه تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی وجود دارد. در این نوشتار، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات بسیار مفیدی درباره شرایط تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان در سال 2023 ارائه می دهند.

تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان

در سال های اخیر، آذربایجان به نرخ رشد بالا، کاهش مداوم فقر و کاهش سطح بدهی دست یافته است. در همان زمان، سیستم آموزش ابتدایی و متوسطه کشور به طور قابل توجهی گسترش یافته است و دسترسی بیشتر به کودکان و جوانان را به یادگیری تضمین می کند. علیرغم این پیشرفت مهم، بهره وری سرمایه انسانی آذربایجان زیر پتانسیل باقی مانده است. بر اساس شاخص سرمایه انسانی، کودکی که امروز در آذربایجان متولد می شود، می تواند از تحصیلات کامل بهره مند شود. در مدارس دولتی، براساس قوانین کشور آذربایجان، شهروندان و افراد مقیم این کشور می توانند بدون پرداخت هزینه تا پایان مقطع متوسطه (دبیرستان) مشغول به تحصیل شوند. شایان ذکر است که علاوه بر مدارس دولتی آذربایجان، دانش آموزان می توانند در مدارس خصوصی ثبت نام کنند. شایان ذکر است که در این مدارس، دانش آموزان باید شهریه پرداخت کنند.

مدارس دولتی 11 سال تحصیل شامل آموزش ابتدایی، متوسطه عمومی و متوسطه کامل را از سن 6 تا 17 سالگی (گاهی 18 سال) ارائه می دهند. دولت آذربایجان كتاب های درسی لازم را به طور رایگان به تمام مدارس دولتی ارائه می دهد. زبان آموزش در مدارس دولتی آذربایجان آذری است، با این حال، به دلیل نفوذ اتحاد جماهیر شوروی، هنوز بسیاری از مدارس دولتی وجود دارد که زبان روسی را به عنوان زبان آموزش استفاده می کنند. در مدارس دولتی آذربایجان، دانشجویانی که در دوره های تربیت معلم شرکت کرده اند، مسئولیت آموزش و تدریس دانش آموزان را به عهده دارند.

تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان

سطوح تحصیلات در کشور آذربایجان

در جدول زیر به بررسی سطوح تحصیلات در آذربایجان پرداخته شده است:

سطح تحصیلاتآموزشکلاسسنسال
پایهابتدایی1 تا 46 تا 104
ابتداییمقدماتی5 تا 910 تا 155
متوسط اولمتوسطه10 تا 1115 تا 172
متوسط دوممتوسطه شغلی یا فنی15 تا 183
عالیمرحله 1 دانشگاه+184
عالیتربیت معلم4
عالیمرحله 2 دانشگاه2
عالیمرحله 3 دانشگاه3

تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان (یا مدارس خصوصی) برای همه کودکان بین 6 تا 15 سال اجباری است. با تحصیل در دوره آموزش مقدماتی، دانش آموزش می توانند گواهی آموزش عمومی کسب کنند. بعد از اتمام دوره آموزش متوسطه، به دانش آموزان گواهی تحصیلات متوسطه کامل ارائه می شود. دانش آموزان می توانند بعد از این دوره، در دوره آموزش متوسطه فنی یا شغلی شرکت کنند که موجب اخذ مدرک گواهی آموزش کامل متوسطه تخصصی می شود. همانند سایر کشورهای دنیا، تحصیل در دانشگاه های برتر آذربایجان در 3 مقطع اصلی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا انجام می شود. دانشجویان مرحله 1، 2 و 3 دانشگاهی در کشور آذربایجان می توانند به ترتیب مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا کسب کنند.

انواع مختلفی از موسسات عالی دولتی و خصوصی مانند دانشگاه ها، آکادمی ها، موسسات، کالج ها و هنرستان ها در آذربایجان وجود دارد. قدیمی ترین دانشگاه آذربایجان دانشگاه دولتی باکو است که در سال 1919 ساخته شده است. امروزه این دانشگاه 16 دانشکده دارد و افراد شاخص زیادی در این دانشگاه تحصیلات خود را به پایان رسانده اند. با وجود این، آن است که تنها رتبه آن در بین دانشگاه های برتر دنیا 1.961 است.

تاثیرات خارجی بر مدارس دولتی آذربایجان

در حالی که زبان آذری، زبان اصلی مردم کشور آذربایجان می باشد و زبان رسمی این کشور به شمار می رود، تنها 89% مردم در سال 2022 به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. در نمودار زیر به طور دقیقتر به زبان مردم آذربایجان اشاره شده است:

زبان مردم آذربایجان

پس از استقلال در سال 1991، زبان روسی توسط دولت آذربایجان کنار گذاشته شد و زبان لاتین در سال 1992 مجدداً وارد کشور شد. با این وجود، زبان روسی هنوز هم معمولاً در مناطق شهری مانند باکو و سومقاییت مورد استفاده قرار می گیرد و در اکثر مناطق کشور قابل درک است. در سال 2000، آذربایجان به طور منظم با بیش از 30 کشور در زمینه آموزش عالی همکاری می کرد و در کمیته منطقه ای حوزه آسیا و اقیانوس آرام در آموزش عالی یونسکو و کمیته منطقه ای اروپا در آموزش عالی یونسکو پذیرفته شد.

آذربایجان همچنین به کنوانسیون های شناخت متقابل دیپلم، عنوان علمی و درجه علمی موسسات آموزش عالی و برنامه های آموزشی مربوط به کشورهای آن 2 منطقه پیوست. هم اکنون دانشجویان بین المللی می توانند برای تحصیل در آذربایجان از برنامه های تحصیلی که به 3 زبان انگلیسی، روسی و آذری ارائه می شوند، بهره مند شوند.

سیستم آموزش و پرورش در کشور آذربایجان

مهاجرت به آذربایجان برای تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان و تحصیل در دانشگاه های این کشور نیاز به داشتن اطلاعات درباره سیستم آموزش و پرورش در آذربایجان دارد. آموزش و پرورش در آذربایجان به عنوان بخشی از فعالیت در نظر گرفته می شود که زمینه توسعه جامعه و کشور را تشکیل می دهد که دارای احتیاط و برتری استراتژیک است. در جمهوری آذربایجان، سیستم آموزشی دارای ویژگی دموکراتیک، سکولار است و اساس آن ارزش های ملی و بین المللی است. کلیه شهروندان از 9 سال آموزش عمومی اجباری برخوردار هستند. حق تحصیل حق اساسی شهروندان جمهوری آذربایجان است. این قانون در قانون اساسی جمهوری آذربایجان و در قانون آموزش جمهوری آذربایجان وضع شده است.

ماده 42 قانون اساسی جمهوری آذربایجان بیان می کند که حق تحصیل شهروندان به شرح زیر تعیین می شود:

  • هر شهروند حق تحصیل دارد.
  • دولت تحصیلات متوسطه عمومی اجباری رایگان را تضمین می کند.
  • دولت سیستم آموزشی را کنترل می کند.
  • دولت آموزش افراد مستعد را بدون توجه به شرایط مادی آنها تضمین می کند.
  • هر کس حق دارد در چارچوب استاندارد دولتی آموزش ببیند.
  • تحصیل در آذربایجان صرف نظر از تفاوت هایی مانند ملیت، مذهب، نژاد، زبان، جنسیت، سن و غیره ممکن است.
  • تحصیلات برای کودکان 6 تا 15 ساله رایگان و اجباری است.

شما عزیزان می توانید با متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و از شرایط تحصیل در سایر کشورهای دنیا نیز مطلع شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *