مهاجرت تحصیلی ترکیه

شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه

شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه

شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه را به خاطر فراهم بودن امکانات و زیرساخت های آموزشی مطابق با استانداردهای بین المللی می توان مطلوب ارزیابی نمود. همچنین اطلاع از هزینه‌ های اساسی مربوط به زندگی جزء شرایط اصلی زندگی دانشجویی بوده و می‌ باید در این باب کسب آگاهی دقیق شود. هر سال، تعداد دانشجویانی که ترکیه را جهت تحصیل خود انتخاب می کنند افزایش می یابد. شاهد این ادعا روند تصاعدی جذب دانشجو می باشد. در حال حاضر حدود 650000 دانشجوی خارجی مشغول تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه می باشند که این آمار گویای جایگاه ترکیه در محافل آکادمیک دنیا است.

دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی در ترکیه اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. از بین معتبرترین آنها می توان به دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه بغازچی، دانشگاه کوچ، دانشگاه بیل کنت و دانشگاه سابانچی اشاره نمود. برای دسترسی به آخرین اخبار و اطلاعات در این خصوص با مشاورین حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

درباره تحصیل در ترکیه

آمارها حاکی از آن دارد که تعداد دانشجویانی که تحصیل در ترکیه را گزینه اول تحصیلی خود قرار داده اند. در حال حاضر، در حدود 650000 دانشجوی خارجی در کشور ترکیه مشغول تحصیل می باشند که همین امر نشانگر اهمیت فوق العاده بالای این کشور به عنوان مقصد تحصیلی برتر بین المللی می باشد. اما مشوق ها و امتیازات تحصیل در ترکیه شامل تحصیل نسبتا ارزان و کیفیت بالا، امکان اخذ انواع بورسیه های مختلف، بهره گیری از محیط چند فرهنگی و مدرک دانشگاهی معتبر می باشد. در کشور ترکیه بیش از 200 دانشگاه به ارائه خدمات آموزشی می پردازند که اکثر آنها به صورت دولتی اداره می شوند.

از امتیازات دانشگاه های ترکیه، پیروی آنها از قرارداد بلونیا می باشد. برنامه های تحصیلی را در کل اروپا استاندارد می کند. همچنین بسیاری از دانشگاه های ترکیه در برنامه Erasmus+ جهت نقل و انتقال دانشجویان خارجی شرکت کرده اند. در آخرین رتبه بندی برترین سیستم آموزش عالی QS، سیستم آموزش عالی ترکیه در رده 43 دنیا قرار دارد.

هزینه تحصیل در ترکیه

در ترکیه، شهریه های دانشجویان بسته به نوع دانشگاه، محل و دوره منتخب متغییر است. در دانشگاه های دولتی، شهریه های نیمسال ممکن است مبلغی در حدود 300$ (دلار) باشد. در حالیکه شهریه دانشگاه های خصوصی امکان دارد که حتی تا بیش از 1000$ (دلار) هم برسد. اطلاع از هزینه‌ های مربوط به زندگی در این کشور در مقاله هزینه زندگی در ترکیه مطالعه بفرمائید.

میانگین تعداد دانشجویان این کشور در نمودار زیر بدین صورت می باشد:

میانیگین رشد دانشجویان بین المللی در ترکیه

درباره موضوع شهریه ها می توان چنین گفت که شهریه های دانشگاه خصوصی بالاتر از دانشگاه های دولتی بوده است. همچنین، شهریه مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه بالاتر از شهریه مقطع کارشناسی می باشد. ما در جدول زیر شهریه های تحصیلی دانشجویان خارجی و دانشجویان ترک را باهم مقایسه می کنیم:

نوع دانشجویان هزینه تحصیل مقطع کارشناسی به دلار هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد به دلار
دانشجویان ترک (تدریس به زبان ترکی)80$ الی 250$100$ الی 200$
دانشجویان ترک ( تدریس به زبان انگلیسی)150$ الی 500$200$ الی 300$
دانشجویان خارجی ( تدریس به زبان انگلیسی)450$ الی 1000$600$ الی 1000$

هزینه و شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه

معمولا یک دانشجوی خارجی در ترکیه در حدود 400$ الی 500$ (دلار) را صرف اجاره منزل، غذا، لباس، تفریح، ایاب و ذهاب و هزینه های تلفن می کند. هزینه کتاب ها و هزینه های اداری تقریبا به حدود 100$ الی 150$ (دلار) در هر ترم می رسد. یادآوری می شود که این ارقام و اعداد به محل تحصیل، سبک زندگی و مقطع شما بستگی دارد. تحصیل در ترکیه به طور کلی در مقاله مذکور شرح داده شده است.

شما در جدول زیر جزئیات مربوط به کلیه هزینه های زندگی دانشجویان خارجی در ترکیه را ملاحظه می نمائید:

اقلام در بازارهزینه به لیر ترکیه آنکارا
شیر (یک لیتر)26.318TL
نان سفید15.678TL
برنج (یک کیلو)58.083TL
تخم مرغ (12 عدد)27.72TL
پنیر محلی (یک کیلو)95TL
سینه مرغ (یک کیلو)70TL
گوشت قرمز (یک کیلو)155TL
سیب (یک کیلو)14.5TL
موز (یک کیلو)16.6TL
پرتغال ( یک کیلو)14.5TL
پیاز (یک کیلو)12.5TL

ویزای تحصیلی و شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ترکیه، پس از دریافت نامه پذیرش از طرف دانشگاه مربوطه، باید در اسرع وقت با تهیه مدارک لازم نسبت به اخذ ویزای دانشجویی خود اقدام نمایند. مدت زمان فرآیند درخواست تا اخذ ویزای دانشجویی حدود 2 هفته طول می کشد. هزینه ویزای تحصیلی ترکیه مبلغی در حدود 48$ (دلار) می باشد و متقاضیان با تحویل اسناد و مدارک زیر به سفارت ترکیه می توانند متقاضی این نوع ویزا باشند:

  • اصل پاسپورت و فوتوکپی از کلیه صفحات آن با اعتبار بیش از 90 روز
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی ترکیه
  • 3 قطعه عکس پاسپورتی با ابعاد 3 در 4
  • اصل و کپی نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه
  • بیمه سلامت/سوانح معتبر با پوشش بین المللی کامل و حداقل سقف پوشش 30000€ (یورو)
  • مدرک اثبات تمکن مالی کافی جهت زندگی و تحصیل در ترکی
  • تاییدیه عدم سوء سابقه کیفری

متقاضیان پس از مهاجرت به ترکیه و قبل از شروع تحصیلات خود در کشور ترکیه، باید تکلیف اقامت خود را مشخص نمایند. بر اساس قوانین ترکیه دانشجویان خارجی که قصد تحصیل به مدت بیش از 90 روز در ترکیه را دارند باید وضعیت اقامت خود را تعیین نمایند. بر همین اساس، متقاضیان تا حداکثر 30 روز پس از ورود به ترکیه مهلت دارند تا کارت اقامت تحصیلی خود را با ارائه پاسپورت معتبر، گواهی عدم سوء سابقه کیفری، ویزای تحصیلی و نیز مدرک تمکن مالی اخذ نمایند.

ویزای تحصیلی و شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه

مزایا و معایب تحصیل در ترکیه

تحصیل در این کشور برای خیلی از دانشجوهای خارجی یک آرزو محسوب می شود. دانشجویان خارجی می توانند با اخذ پذیرش و تحصیل در ترکیه از مزایا و امتیازات ویژه ای همانند بهره مندی از کیفیت برتر آموزشی، امکانات رفاهی و خدماتی خوب، استفاده از برنامه های بورسیه تحصیلی و هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه، محیط چند فرهنگی بهره مند شوند. اما از معایب اصلی تحصیل در این کشور می توان به عدم وجود مجوز جهت کار ضمن تحصیل دانشجویان خارجی در ترکیه اشاره نمود.

کشور ترکیه و دانشگاه های این کشور در سطح بین المللی از اعتبار خوبی برخوردار هستند. تحصیل می تواند برگ برنده ای برای ادامه آینده کاری و زندگی در اروپا باشد. وکلاء و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده اند تا در زمینه شرایط زندگی دانشجویی و تحصیل در کشور ترکیه به دانشجویان ایرانی مشاوره تخصصی ارائه دهند. جهت اطلاع از شرایط اقامت در این کشور مقاله اقامت در ترکیه را مطالعه بفرمائید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *