مهاجرت تحصیلی بلاروس

رشته مدیریت در بلاروس

رشته مدیریت در بلاروس

رشته مدیریت در بلاروس بازار کار بدی ندارد؛ اما معمولا اگر کسی بلاروس را انتخاب کند بیشتر از بین متقاضیان رشته مهندسی است. چرا که بلاروس کشوری در حال توسعه است و بازار کار رشته مهندسی و گرایش های مختلف آن بهتر از سایر رشته های دیگر می باشد. خصوصا توجه به این نکته ضروری است که بلاروس جزو بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل رشته مدیریت نیست و علاقمندان به این رشته معمولا آمریکا یا یکی از کشورهای حوزه شنگن از جمله آلمان، هلند، سوئد، دانمارک، ایتالیا و غیره را انتخاب می نمایند. از جمله برترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل رشته مدیریت می توان به INSEAD – The Business School for the World، London School of Economics and Political Science، HEC Paris، University of California, Los Angeles (UCLA)، ESADE و Yale University اشاره نمود.

با این حال تحصیل در بلاروس هم ارزان قیمت است؛ هم به لحاظ شهریه دانشگاه ها و هم از نظر هزینه های زندگی. به همین دلیل علی رغم این که سطح علمی دانشگاه های بلاروس قابل مقایسه با دانشگاه هایی که پیش تر معرفی شدند، نیست، اما باز هم تحصیل در این کشور طرفداران خاص خود را دارد. منتهی باید توجه داشت در حالی که اگر دانشجویی برای تحصیل به کشوری مثل هلند، دانمارک یا سوئد برود، اجازه رفت و آمد به کل حوزه شنگن را خواهد داشت، تحصیل در بلاروس اینگونه نیست و دانشجو تنها می تواند در همین کشور باشد و اگر بخواهد به شنگن سفر کند باید ویزای توریستی بگیرد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در بلاروس به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه تحصیل رشته مدیریت در بلاروس چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته مدیریت در بلاروس کدام اند؟
  • در بلاروس امکان کار پس از تحصیل وجود دارد؟

هزینه های تحصیل رشته مدیریت در بلاروس

شهریه هر کدام از دانشگاه های بلاروس متفاوت از دیگری است؛ اما معمولا رشته مدیریت جزو گران ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های این کشور می باشد. البته شهریه مدیریت در دانشگاه های بلاروس در مقایسه با کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند و غیره مراتب پایین تر می باشد. مثلا در حالی که 1 سال تحصیل در یکی از گرایش های رشته مدیریت در هلند شهریه ای حدود 12000€ (یورو) به همراه دارد، برای تحصیل رشته مدیریت در دانشگاه های بلاروس غالبا شهریه سالانه 2500$ تا 5000$ (دلار آمریکا) در سال است.

از معدود نکات مثبت دیگری هم که در خصوص بلاروس و تحصیل در این کشور وجود دارد می توان به ارزان قیمت بودن اجناس و خدمات مختلف در این کشور اشاره نمود. به طوری که هزینه های زندگی دانشجویی در بلاروس معمولا ماهانه 300€ تا 450€ (یورو) است. زندگی در بلاروس به قدری کم هزینه تر است که اجاره بهای ماهانه در این کشور حدود 70% پایین تر از شهر نیویورک آمریکا می باشد.همچنین هزینه های زندگی 1 خانواده 4 نفره در کشور بلاروس ماهانه حدود 1400€ (یورو) است. با توجه به این که اجاره بها یکی از عمده ترین بخش های تشکیل دهنده هزینه های زندگی در بلاروس می باشد، در نموداری که در ادامه ترسیم شده است حدود اجاره بهای ماهانه در کشور بلاروس مورد بررسی قرار می گیرد:

حدود اجاره بهای ماهانه در کشور بلاروس

پذیرش رشته مدیریت در بلاروس

هر کدام از دانشگاه های بلاروس قوانین و مدارک متفاوتی را برای پذیرش دانشجویان هر رشته ای از جمله مدیریت مد نظر دارند. با این حال می توان کلی ترین مدارکی را که برای تحصیل رشته مدیریت در دانشگاه های بلاروس مورد نیاز است به شرح ذیل خلاصه نمود:

  • رزومه/CV
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر مثلا آیلتس آکادمیکی که از اخذ آن بیش از 2 سال نگذشته باشد و نمره آن مطابق حداقل های اعلامی از سوی دانشگاه باشد
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در بلاروس
  • گواهی تمکن مالی مبنی بر توانایی پرداخت هزینه های زندگی در بلاروس از طریق ارائه نامه بانکی
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه مورد نظر در بلاروس
  • توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید و کارفرمایان پیشین
  • سابقه کار مدیریتی
  • GMAT
  • انگیزه نامه یا همان motivational letter راجع به دلایل رشته مدیریت، دانشگاه مزبور و کشور بلاروس به طور کلی

دانشگاه ها برای تحصیل رشته مدیریت در بلاروس

بهترین دانشگاه های بلاروس برای تحصیل رشته مدیریت عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های بلاروس برای تحصیل رشته مدیریترتبه دانشگاه در رنکینگ ملیشهری که دانشگاه مزبور در آن واقع شده است.
Belarusian State University1Minsk
Belarusian State Medical University2Minsk
Yanka Kupala State University of Grodno3Grodno
Belarusian State Pedagogical University4Minsk
Belarusian National Technical University5Minsk
Belarusian State Technological University6Minsk
Belarusian State University of Informatics and Radioelectronics7Minsk
Vitebsk State Medical University8Vitebsk
Grodno State Medical University9Grodno
Gomel State University10Gomel

دانشگاه ها برای تحصیل رشته مدیریت در بلاروس

کار حین تحصیل در بلاروس

دانشجویان بین المللی اجازه کار ضمن تحصیل در بلاروس را دارند منتهی به این منظور باید مجوز کار یا همان work permit بگیرند. البته زبان های رسمی در بلاروس زبان های بلاروسی و روسی است؛ پس حتی اگر فردی دوره تحصیلی خود را در بلاروس به زبان انگلیسی گذرانده باشد، در صورتی که تمایل به کاریابی در بلاروس داشته باشد، باید الزاما به حداقل یکی از زبان های بلاروسی و روسی تسلط داشته باشد.

کار پس از تحصیل در بلاروس

برای داشتن اقامت در بلاروس پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور راه های مختلفی وجود دارد که عبارت هستند از: تاسیس شرکت، ازدواج با شهروند بلاروسی، سرمایه گذاری، خرید ملک، کاریابی و غیره. از این میان محبوب ترین روش کاریابی در بلاروس است؛ البته به شرطی منجر به تمدید اقامت می شود که فرد مرتکب یکسری از جرایم نشده باشد. از جمله جرایمی که فرد نباید مرتکب شده باشد می توان به اعتیاد به مواد مخدر، جرایم بین المللی، جرایم علیه امنیت داخلی بلاروس و غیره اشاره نمود. لازم به ذکر است مدیران در بلاروس سطح درآمد خوبی دارند که معمولا سالانه بین 17000$ تا 28900$ (دلار آمریکا) می باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل رشته مدیریت در بلاروس، هزینه های تحصیل و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *