مهاجرت تحصیلی بلژیک

رشته مدیریت در بلژیک

رشته مدیریت در بلژیک

رشته مدیریت در بلژیک بازار کار خیلی خوبی دارد؛ چرا که هم موقعیت های شغلی آن زیاد است و هم سطح درآمد مدیران در این کشور بالا می باشد. بلژیک یا پادشاهی بلژیک کشوری توسعه یافته و اروپایی است که از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب شرقی با لوکزامبورگ و از جنوب غربی با فرانسه همسایه است و در شمال غربی آن نیز دریای شمال قرار گرفته است. به دلیل همسایگی با کشورهای مزبور، در حال حاضر زبان های رسمی در بلژیک عبارت هستند از: هلندی، فرانسوی و آلمانی؛ پس برای کار در این کشور تسلط داشتن به حداقل یکی از این زبان ها ضرورت دارد. البته امکان تحصیل مدیریت در دانشگاه های بلژیک به زبان انگلیسی وجود دارد، خصوصا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری.

البته نظام تحصیلی در بلژیک رایگان نیست و دلیل این که تحصیل رشته مدیریت در این کشور با استقبال مواجه شده، امنیت فوق العاده بالای بلژیک است. بلژیک علاوه بر این که جزو کشورهای با درآمد خیلی بالا طبقه بندی می شود، استانداردهای بالای زندگی و امکانات آموزشی و رفاهی خیلی خوبی هم دارد. به همین دلیل معمولا هدف افراد از تحصیل در بلژیک، صرفا تحصیل نیست و می خواهند پس از فارغ التحصیلی با پیدا کردن کار، اقامت خود در این کشور را تمدید نمایند. لازم به ذکر است علاوه بر امکان کار دانشجویی، امکان مشغول شدن به کار پس از فارغ التحصیلی هم برای دانشجویان غیر اروپایی وجود دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل راجع به بلژیک پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در بلژیک چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل رشته مدیریت کدام اند؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک چیست؟

هزینه های تحصیل رشته مدیریت در بلژیک

هزینه های تحصیل رشته مدیریت در بلژیک به طور عمده متشکل هزینه شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی در بلژیک است. در بلژیک با توجه به این که شهریه ای که دانشگاه ها از دانشجویان غیر اروپایی یعنی non-EU/EEA students اخذ می نمایند به مراتب بالاتر است، این افراد جهت پرداخت هزینه های خود در این کشور باید تمکن مالی بالاتری داشته باشند. در این میان شهریه دانشگاه های بلژیک با توجه به رشته تحصیلی و مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هم متفاوت خواهد بود و رشته مدیریت جزو گران ترین رشته های تحصیلی است.

حدود شهریه ای که غالب دانشگاه های بلژیک برای رشته مدیریت از دانشجویان اخذ می نمایند معمولا به شرح ذیل است:

شهریه سالانه دانشگاه های بلژیک از دانشجویان اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا برای رشته مدیریت به یوروشهریه سالانه دانشگاه های بلژیک از دانشجویان بین المللی برای رشته مدیریت به یورو
بالای 9000€بالای 15000€

همچنین هزینه های زندگی در بلژیک باید لحاظ گردد که بستگی به شهر محل اقامت و سبک زندگی هر فرد دارد و به شرح جدول ذیل است:

شهرهای دانشجویی بلژیکحدود هزینه های زندگی به یورو
Antwerpاز 780€ تا 1230€
Brusselsاز 890€ تا 1300€
Gentاز 750€ تا 1200€
Leuvenاز 800€ تا 1300€
Liegeاز 700€ تا 1100€

برای کاهش هزینه های ذکر شده در جدول بالا یک راه تهیه خوابگاه دانشجویی به جای آپارتمان مستقل است. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است حدود اجاره بهای ماهانه خوابگاه و آپارتمان در بلژیک با هم مقایسه می شود:

حدود اجاره بها ماهانه در بلژیک

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در بلژیک

برای تحصیل در هر کشور خارجی از جمله بلژیک، اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر اهمیت زیادی دارد. بهترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل رشته مدیریت در سال 2023 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل رشته مدیریتTimes Higher Education Ranking 2023QS Ranking 2023
KU Leuven4276
Ghent University107143
UCLouvain170195
University of Antwerp131280
Institute for European Studies – Universite Libre de Bruxelles201210
Vrije Universiteit Brussel (VUB)201251
Hasselt University301449
University of Liège351521

برای اخذ پذیرش رشته مدیریت دانشگاه های معرفی شده در جدول بالا یا سایر دانشگاه های بلژیک مدارک متفاوتی از افراد درخواست می شود. به عنوان مثال ممکن است دانشگاهی حداقل آیلتس 7 را را برای مقطع کارشناسی ارشد ضروری بداند و دانشگاه دیگری آیلتس 6.5 را نیز بپذیرد. اما در مجموع کلی ترین مدارکی که برای اخذ پذیرش رشته مدیریت از دانشگاه های بلژیک مورد نیاز است عبارت هستند از:

  • رزومه/CV
  • مدرک زبان معتبر آیلتس یا تافل با حداقل های تعیین شده از سوی دانشگاه
  • توصیه نامه از 2 تن از اساتید
  • سابقه کار مدیریتی حداقل 3 ماه که البته ممکن است در تعدادی از دانشگاه های بلژیک بیشتر باشد
  • انگیزه نامه یعنی motivational letter
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یعنی همان application fee

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در بلژیک

اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

پس از اخذ پذیرش رشته مدیریت نوبت به ویزای تحصیلی بلژیک می رسد که به مدارکی از جمله موارد ذیل نیازمند است:

  • فرم تکمیل شده و امضا شده درخواست اخذ ویزای تحصیلی بلژیک
  • پاسپورت معتبر به طوری که برای بیش از 12 ماه اعتبار داشته باشد.
  • گواهی تمکن مالی بانکی
  • بلیت رفت و برگشت به بلژیک یا اثبات این که فرد قصد بازگشت از بلژیک را پس از اتمام تحصیلات خود دارد.
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در بلژیک
  • پرداخت هزینه های سفارت یعنی visa fee
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن به زبان انگلیسی

لازم به ذکر است پس از فارغ التحصیلی از دانشگاهی در بلژیک، برای این که فرد همچنان بتواند اقامت این کشور را داشته باشد باید دنبال کار بگردد. کاریابی در بلژیک منتهی به این می شود که خود کارفرما درخواست می دهد و برای فردی که استخدام نموده مجوز کاری یعنی همان work permit می گیرد. لازم به ذکر است نرخ بیکاری در بلژیک تا اوایل سال 2021 حدودا 5.69% بوده است، پس شانس کاریابی در این کشور نسبتا خوب است. میانگین درآمد مدیران در بلژیک نیز 10600€ (یورو) است که با توجه به سابقه کار، تحصیلات و جنسیت آن ها ممکن است کم تر یا زیادتر شود. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته مدیریت در بلژیک، مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک و غیره توضیحاتی ارائه شد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *