مهاجرت تحصیلی هند

رشته فیزیک در هند

رشته فیزیک در هند

رشته فیزیک در هند در بین هزاران رشته دیگر در این کشور هر ساله دنبال می شود. فیزیک یکی از پایه های علم و دانش است. درک چگونگی کارکرد جهان و طبیعت برای هر رشته ای نیاز است. فیزیک باعث توسعه و پیشرفت علم بشر از آغاز آن شده است. امروز با استفاده از علم فیزیک انسان در بسیاری از زمینه ها توانسته به سطح قابل توجهی برسد. البته ابن علم کماکان در مسیر پیشرفت و یادگیری است. هندوستان به عنوان یکی از کشورهای پر جمعیت در جهان توانسته در رشته فیزیک تلاش های بسیاری انجام دهد. رشته فیزیک در هند نیز همانند بسیاری از رشته های دیگر دارای تخصص های گوناگون و مختلف است. جهت بررسی تحصیل رشته فیزیک در هند و سایر موارد مربوط به نوشته همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه کنید.

کار در رشته فیزیک در هند

کاریابی در کشور پر جمعیت هند کار آسانی نیست. البته با داشتن سابقه قوی و همچنین مدرک معتبر در این زمینه می توانید راه را برای خود باز کنید. به صورت کلی هند گزینه مناسبی برای کار به خصوص در زمینه فیزیک نیست. اکثر فیزیکدانان در این کشور که حقوق مناسبی دریافت می کنند در زمینه تدریس مشغول به کار هستند. میزان حقوق مشاغل رشته فیزیک شاید شما را ارضا نکند. در حال حاضر میزان حقوق یک فیزیکدان متخصص در هند 65300INR (روپیه هند) است. البته این میزان حقوق در حالت ایده آل برای یک متخصص کار کشته در نظر گرفته شده است. این در حالی است که کم ترین میزان حقوق اعلام شده در رشته فیزیک در کشور هند در حدود 32700INR (روپیه هند) می باشد و بیشترین حالت در حدود 100000INR (روپیه هند) است.

در نمودار زیر می توانید میزان حقوق برخی از مشاغل رشته فیزیک در کشور هندوستان را مشاهده کنید:

حقوق برخی از مشاغل رشته فیزیک در کشور هندوستان

تحصیل رشته فیزیک در هند

سیستم آموزش عالی هند سومین دانشگاه بزرگ دنیا از نظر دانشجو در کنار چین و ایالات متحده است. در آینده، هند یکی از بزرگترین قطب های آموزش و پرورش خواهد بود. بخش آموزش عالی هند از زمان استقلال تاکنون شاهد افزایش چشمگیر تعداد دانشگاه ها و کالج های سطح دانشگاه بوده است. قانون حق آموزش که تحصیلات اجباری و رایگان را برای همه کودکان در گروه های سنی 14-14 سال پیش بینی می کند، انقلابی در سیستم آموزش و پرورش کشور ایجاد کرده است که آماری از ثبت نام خیره کننده در مدارس طی 4 سال گذشته را نشان می دهد. مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی تغییرات چشمگیری را در این زمینه مشاهده کرده است. امروزه بیش از 60% از موسسات آموزش عالی در هند توسط بخش خصوصی ارتقا می یابند.

این تأسیس موسساتی را که در دهه گذشته ایجاد شده اند، تسریع می کند و باعث می شود هند بیشترین تعداد موسسات آموزش عالی در جهان را به خود اختصاص دهد. البته هند موفق به تولید دانشگاه های کلاس جهانی نشده است. با این حال، هند همچنان با چالش های جدی روبرو است. با وجود سرمایه گذاری روزافزون در آموزش، %25 از جمعیت آن هنوز بی سواد هستند. کیفی آموزش هند چه در دوره ابتدایی و چه در مقاطع بالاتر در مقایسه با کشورهای بزرگ در حال توسعه جهان به طور قابل توجهی ضعیف است. با وجود این چالش ها، سیستم آموزش عالی هند به همان اندازه فرصت های زیادی برای غلبه بر این چالش ها و توانایی ایجاد هویت در سطح بین المللی دارد

در جدول زیر می توانید معرفی دانشگاه های هند برای تحصیل رشته فیزیک را مشاهده می کنید:

ردیفنام موسسه
1دانشگاه پنجاب
2موسسه فناوری مادراس
3موسسه علوم هند
4دانشگاه دهلی
5موسسه فناوری بمبئی

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه پنجاب هند

گروه فیزیک این دانشگاه در سال 1947 تأسیس شد. در آگوست 1958، گروه به دانشگاه فعلی منتقل شد. در آن زمان، ریاست گروه توسط پروفسور آناند بود. پروفسور آناند یک گروه فیزیک ذرات با انرژی بالا (امولسیون هسته ای) و گروه طیف سنجی نوری ایجاد کرد. گروه آزمایشی فیزیک هسته ای و بخش طیف سنجی جرمی بلافاصله بعد از آن به وجود آمد. 3 گروه تحقیقاتی عمده در فیزیک هسته ای، فیزیک ذرات و فیزیک ذرات جامد شامل تئوری و آزمایش تقویت شده و آزمایشگاه طیف سنجی جرمی مدرنیزه شد. این برنامه دارای برنامه کمک ویژه UGC (SAP) از سال 1980 تا 1988 و برنامه بهبود علوم کالج از سال 1984 تا 1991 است.

با موفقیت در برنامه های فوق و فعالیت های تحقیقاتی در فیزیک ذرات، فیزیک هسته ای و فیزیک حالت جامد از طریق همکاری های ملی و بین المللی، این گروه به یک مرکز تحقیقاتی مهم در میان دانشگاه های هند تبدیل شد. در سال 1988، بخش دارای 3 بخش اصلی رانش، فیزیک ذرات، فیزیک هسته ای و فیزیک حالت جامد، توسط مرکز UGC به عنوان مرکز مطالعه پیشرفته (CAS) اعطا شد، که خود یک ویژگی منحصر به فرد است. این بخش اکنون در مرحله چهارم CAS است. در حال حاضر گروه دارای 29 عضو هیئت علمی، 47 کارمند غیر آموزشی اداری، حدود 120 دانشجوی محقق است. دانشجویان در دوره فیزیک در کارشناسی ارشد و کارشناسی تحصیل می کنند.

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه پنجاب هند

تحصیل فیزیک در موسسه فناوری مادارس هند

این گروه برنامه هایی را برای تحصیل کارشناسی در هند، کارشناسی ارشد و همچنین در سطح تحقیقات دکترا انجام می دهد. همچنین یک برنامه کارشناسی لیسانس فناوری (B.Tech) در فیزیک مهندسی همراه با گروه مهندسی برق ارائه می شود. این دانشگاه 3 نوع برنامه کارشناسی ارشد را ارائه می دهد: ی

  • یک برنامه پیوسته که شامل لیسانس علوم و کارشناسی ارشد فیزیک
  • یک برنامه جداگانه کارشناسی ارشد علوم (کارشناسی ارشد) در فیزیک
  • یک کارشناسی ارشد فناوری در مواد کاربردی و فناوری نانو

این دانشگاه همچنین یک برنامه منظم تحقیقات دکترا (Ph.D) را ارائه می کند. علاوه بر این برنامه های انجام شده توسط گروه، به طور منظم چندین دوره فیزیک اصلی و انتخابی را به دانشجویان مهندسی و علوم از تمام بخش های دیگر موسسه ارائه می دهد.

کارشناسی فناوری فیزیک در موسسه فناوری مادراس هند

این برنامه برای دانشجویانی که دوره متوسطه خود را به پایان رسانده اند باز است. این برنامه با همکاری بخش مهندسی برق ارائه می شود. هدف این دوره تقویت مبانی علمی مهندسی به ویژه مهندسی برق است. دوره های اصلی متنوعی وجود دارد که با تأکید بر اصول، ضمن درنظر گرفتن ماهیت تکامل یافته موضوعات، دروس اصلی وجود دارد. یک مولفه آزمایشگاهی قوی به شما امکان می دهد طیفی از آزمایشات را از کلاسیک گرفته تا جدیدتر و پیشرفته تر کشف کنید. لیستی از دروس انتخابی پیشرفته، از هر دو فیزیک و مهندسی برق، برای دانشجویان در سال 3 و 4 در دسترس است. پروژه ترم آخر را می توان در گروه فیزیک یا مهندسی برق انجام داد.

این برنامه شامل 8 ترم است. 2 ترم اول شامل دوره های مشترک با تمام دانشجویان سال اول فناوری است. در طول سال 2 (ترم های 3 و 4) علاوه بر دوره های مشترک، چند دوره فیزیک تخصصی را نیز خواهید گذراند. سال 3 و 4 به دوره های فیزیک اختصاص دارد. سال آخر به یک پروژه تحقیقاتی اختصاص دارد.

تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه دهلی هند

گروه فیزیک و اخترفیزیک، دانشگاه دهلی در پردیس اصلی زیبا و تاریخی دانشگاه واقع شده است. در 3 ساختمان گسترده شده و بیش از 800 عضو دارد و احتمالاً بزرگترین بخش علوم در دانشگاه هند است.گروه فیزیک دانشگاه دهلی (بعداً به نام گروه فیزیک و اخترفیزیک تغییر نام یافت) در سال 1922 تأسیس شد. در سال های اولیه فعالیت این گروه تحت تأثیر دانشگاه الله آباد بود. هنگامی که دانشگاه به محل فعلی خود نقل مکان کرد، بخش های فیزیک و شیمی فضایی در مجموعه نایب السلطنه سابق  در یک ساختمان اختصاص داده شد که همچنان به عنوان بلوک قدیمی ساختمان 2 بخش است. برنامه کارشناسی ارشد در سال 1942 آغاز شد. بعداً گروه های آزمایشی در اپتیک، فیزیک هسته ای و فیزیک با انرژی بالا ایجاد شدند.

این دپارتمان یک دوره کارشناسی ارشد 2 ساله (4 ترم) را ارائه می دهد که سالانه تقریباً 370 دانشجو می گیرد. ترم های اول و سوم از جولای تا نوامبر ادامه دارد، در حالی که ترم های 2 و 4 از ژانویه تا می ادامه دارد. ساختار دوره در سال 2023 تجدید نظر شد و شامل موارد اصلی، انتخابی و انتخابی آزاد است. جهت اعزام دانشجو به هند می توانید از مطالب درج شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *