مهاجرت تحصیلی آذربایجان

تحصیل کارشناسی در آذربایجان

تحصیل کارشناسی در آذربایجان

آذربایجان به دلیل نزدیکی با ایران و کیفیت آموزش به یکی از گزینه های تحصیلی به خصوص تحصیل کارشناسی در آذربایجان تبدیل شده است. آذربایجان در سال های اخیر از نظر اقتصادی و آموزشی بسیار پیشرفت کرده و تحصیل در این کشور در میان دانشجویانی ایرانی، ترکیه ای و دیگر کشورهای آسیایی بسیار محبوبیت پیدا کرده است. تحصیل کارشناسی در آذربایجان اولین مقطع تحصیلات عالی در دانشگاه های این کشور است و رشته های متنوعی را برای تحصیل ارائه می کند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و پاسخ به سوالات زیر در باب تحصیل کارشناسی در آذربایجان مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را ارائه نموده اند.

  • تحصیل مقطع کارشناسی در آذربایجان چه مدت زمان می برد؟
  • شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آذربایجان چگونه است؟
  • زبان تحصیل در مقطع کارشناسی در آذربایجان چیست؟
  • هزینه تحصیل کارشناسی در آذربایجان چه میزان می باشد؟

تحصیل در آذربایجان

جمهوری آذربایجان کشوری در منطقه قفقاز است که در تقاطع اروپای شرقی و آسیای غربی واقع شده است. از شرق به دریای خزر، از شمال به روسیه، از شمال غربی به گرجستان، از غرب به ارمنستان و از جنوب به ایران محدود می شود. نخجوان از شمال و شرق به ارمنستان، از جنوب و غرب به ایران محدود می شود، در حالی که در شمال غربی با ترکیه مرز کوتاهی دارد. مساحت کل آذربایجان 86600 کیلومتر مربع است. جمعیت کل کشور حدود 10 میلیون نفر است. در آذربایجان، زبان رسمی آذربایجانی است که تقریبا 92% مردم به عنوان زبان مادری آن را صحبت می کنند. این زبان از خانواده زبان ترکی است. روسی و انگلیسی نقش مهمی به عنوان زبان دوم یا سوم آموزش و ارتباطات دارند. دوازده زبان دیگر در این کشور به صورت بومی صحبت می شود.

دین رسمی آذربایجان اسلام است. حدود 95% مردم مسلمان و 3.1% مسیحی هستند. آذربایجان از رشد اقتصادی مداومی برخوردار است. تا سال 2013 تولید ناخالص داخلی آذربایجان 5 برابر نسبت به سال 1995 افزایش یافته است. در تولید ناخالص داخلی سهم هزینه آموزش 3.2% است در حالی که سهم هزینه تحصیلات عالی 0.25% است.

مزایای تحصیل کارشناسی در آذربایجان

مطابق با ماده 42 قانون اساسی جمهوری آذربایجان، هر کس حق تحصیل دارد. برای تنظیم آموزش عالی قوانین زیر مربوط هستند:

  • قانون آموزش
  • قانون اصلاحیه های قانون آموزش

علاوه بر این، دولت جمهوری آذربایجان در سال 2012 توسعه آذربایجان و استراتژی توسعه آموزش در آذربایجان تا سال 2025 را تصویب کرد، که اهداف، جهت ها، ابزارها را تعیین می کند و سازوکارهای توسعه سیستم آموزشی در جمهوری آذربایجان تا سال 2025 را تعیین می کند. لذا در راستای این برنامه هدف کشور آذربایجان توسعه سیستم و نظام آموزشی و بالا بردن کیفیت و سطح آموزش به خصوص آموزش عالی در آذربایجان است. دانشجویان خارجی با تحصیل در این کشور از کیفیت مناسب آموزشی برخوردار خواهند شد. از جمله مزایای تحصیل کارشناسی در آذربایجان:

  • تحصیل به زبان انگلیسی در کشور آذربایجان
  • اخذ مدرک معتبر
  • اقامت تحصیلی در کشور آذربایجان به مدت 4 سال
  • حق انتخاب در رشته های متنوع در مقطع کارشناسی
  • اخذ مدرک لیسانس
  • زندگی در کشور زیبای آذربایجان
  • تحصیل و زندگی با هزینه مقرون به صرفه در آذربایجان

شرایط تحصیل کارشناسی در آذربایجان

قانون جدید آموزش و پرورش که در ژوئن June) 2009) تصویب شد یک سیستم آموزش عالی سه دوره ای را در آذربایجان معرفی کرد. از آن زمان سیستم آموزش عالی آذربایجان از سطوح زیر تشکیل شده است:

دوره های کارشناسی به طور کلی 4 سال (5 سال برای برنامه های نیمه وقت) طول می کشد و دامنه وسیعی از رشته ها را پوشش می دهد. محتوا و استانداردهای سازمانی آنها توسط دستگاه اجرایی مربوط تعریف می شود. دوره های کارشناسی امکان اشتغال و کار در آذربایجان در مشاغل خاص پس از فارغ التحصیلی را برای دانشجویان فراهم می کند. پس از اتمام دوره های کارشناسی، دانشجویان در یک رشته خاص مدرک کارشناسی دریافت می کنند و آنها می توانند در زمینه های مختلف به جز در زمینه های علمی و آموزشی در موسسات تحقیقات علمی و موسسات آموزش عالی کار کنند.

در نمودار زیر می توانید مدت زمان تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان را ببینید:

تحصیل در مقاطع مختلف آذربایجان

پذیرش کارشناسی در آذربایجان

همه کسانی که گواهی تحصیلات متوسطه را اخذ کرده اند حق دارند برای پذیرش در موسسات آموزش عالی درخواست دهند. برای پذیرش در مقطع کارشناسی در آذربایجان به استثنای برندگان المپیادهای بین المللی و سایر مسابقات با سطح بالا به دانشجویان هیچ امتیازی داده نمی شود. فارغ التحصیلان مدارس متوسطه و یا فنی و حرفه ای یا کالج هایی که موفق به اخذ مدرک دیپلم مربوطه شده اند نیز می توانند برای پذیرش در دانشگاه ها (برای تحصیل کارشناسی در آذربایجان) درخواست دهند. پذیرش بر اساس امتحانات مرکزی تعیین شده توسط کمیسیون پذیرش دانشجویان دولتی جمهوری آذربایجان انجام می شود. دانشجویانی که برای برخی از برنامه ها نیاز به استعدادهای خاص (مانند ورزش، هنر و غیره) متقاضی هستند، باید تست اضافی را در زمینه های مربوطه انجام دهند.

البته فقط برخی از دانشجویان خارجی برای برخی از دوره ها نیاز به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها دارند. از جمله شرایط لازم برای تحصیل کارشناسی در آذربایجان:

  • ارائه مدرک دیپلم متوسطه
  • ارائه مدرک زبان (انگلیسی، روسی و یا آذربایجانی)
  • شرکت در آزمون ورودی

برنامه پذیرش توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه می شود. با این حال، رویه ها و شرایط مربوط به پذیرش توسط کمیسیون پذیرش دانشجو در ایالت تدوین می شود. این کمیسیون همچنین مراحل و ساختار پذیرش را تعیین کرده و پذیرش دانشجویان آذربایجانی را در مقاطع مختلف تحصیلات عالی بر اساس نتایج آنها در کنکورهای متمرکز اجرا می کند. همچنین تصمیم گیری در مورد آیین نامه و قوانین پذیرش در آزمون های ورودی، نظارت بر مراحل درخواست، ارائه گزارش های منظم طبق دستوری رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان انجام و صادر می شود.

رشته های تحصیل کارشناسی در آذربایجان

تحصیلات دوره اول در انواع موسسات آموزش عالی در آذربایجان ارائه می شود. شرط برای ورود به یک برنامه مطالعاتی چرخه اول تکمیل دوره متوسطه عمومی و یا تخصصی و قبولی در آزمون ورودی است. هنوز هیچ برنامه کوتاه مدت در سیستم آموزش و پرورش آذربایجان معتبر نشده است. تحصیلات آکادمیک کارشناسی برای آموزش تمام وقت (4 یا 5 سال) شامل اخذ امتیاز 240 الی 320 ECTS است. پس از اتمام این سطح از تحصیل در آذربایجان، دانشجو مدرک کارشناسی دریافت می کند. شاخه های اصلی تحصیلات عالی در آذربایجان عبارتند از:

  • آموزش
  • علوم انسانی و علوم اجتماعی
  • فرهنگ و هنر
  • اقتصاد و مدیریت
  • علوم طبیعی
  • علوم فناوری
  • علوم کشاورزی
  • مراقبت های بهداشتی، رفاهی و خدماتی
  • علوم پزشکی

رشته های تحصیل کارشناسی در آذربایجان

دانشگاه های آذربایجان

موسسات آموزش عالی برای تمام مقاطع تحصیلی به صورت دولتی و خصوصی وجود دارند. موسسات آموزشی فارغ از مالکیت یا هویت بنیانگذار از وضعیت برابر برخوردار هستند. دولت از طریق اعطای اعتبار به آنها تخصیص کمک های مالی و اعطای امتیاز به م موسسات آموزشی دولتی مطابق با قوانین از توسعه کلیه موسسات آموزشی از جمله موسسات آموزشی خصوصی اطمینان حاصل می کند. تأسیس و فعالیت موسسات آموزشی اعم از دولتی و خصوصی، توسط وزارت آموزش و پرورش و مقامات ذیصلاح کنترل می شود. به منظور ارائه فعالیتهای آموزشی، هر موسسه آموزشی باید از قوه اجرایی مربوطه (وزارت اقتصاد) مجوز ویژه دریافت کند. برای موسسات آموزشی دولتی مجوز دائمی ویژه صادر می شود. موسسات آموزشی خصوصی که توسط افراد حقیقی و حقوقی جمهوری آذربایجان تاسیس شده اند برای مدت 5 سال مجوز ویژه صادر می کنند.

در جدول زیر برخی از دانشگاه های آذربایجان معرفی شده اند:

نام دانشگاهنوع
دانشگاه نخجواندولتی
دانشگاه باکودولتی
دانشگاه خزرخصوصی
دانشگاه گنجهدولتی
دانشگاه قفقازخصوصی
دانشگاه سومقاییتدولتی
دانشگاه فنی آذربایجاندولتی

هزینه تحصیل کارشناسی در آذربایجان

منبع اصلی بودجه موسسات آموزش عالی در آذربایجان دانشجویان هستند. هر دو موسسات آموزشی عمومی و خصوصی عمدتا از شهریه دانشجویان تامین می شوند. این شهریه ها توسط دولت یا خود دانشجو قابل پرداخت است. علاوه بر این موسسات آموزش عالی می توانند از طریق پروژه های مختلف ملی و بین المللی، املاک و مستغلات، کمک های مالی، خدمات مشاوره ای و غیره بودجه کسب کنند. مطابق قانون آموزش آذربایجان، موسسات آموزش عالی می توانند منابع مالی بدست آمده از منابع دیگر را که توسط قانون آذربایجان منع نشده است، بدست آورد. وزارت دارایی میزان هزینه وجوه مربوط به آموزش عالی را کنترل می کند. هزینه درآمد موسسه خود مطابق با اهداف استراتژیک آن با اهداف داخلی موسسه اداره می شود.

بیشتر اوقات، درآمد موسسه صرف زیرساخت ها و حقوق کارکنان می شود. نسبت بین درآمد تأمین شده و درآمد حاصل از بودجه دولت تا حد زیادی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است. طبق قوانین مربوطه، هزینه تحصیل برای یک سال تحصیلی به میزان اعتبار برداشت شده بستگی دارد. هزینه تحصیل کارشناسی در آذربایجان:

نوع دانشگاههزینه سالانه به € (یورو)
خصوصی600 الی 2000
دولتی1500 الی 3500

لازم به ذکر است دانشجویان همچنین باید میزان هزینه زندگی در آذربایجان را نیز در نظر داشته باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت علی الخصوص مهاجرت تحصیلی می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید و از مشاوره ویژه با کارشناسان ما استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *