مهاجرت تحصیلی آلمان

تحصیل در مقاطع مختلف آلمان

تحصیل در مقاطع مختلف آلمان

افراد زیادی از نقاط مختلف جهان به دنبال تحصیل در مقاطع مختلف آلمان بوده تا بتوانند آینده تحصیلی و شغلی را با ورود به بازار کار تضمین نمایند. وجود کشورهایی همچون بلژیک، هلند، لهستان، دانمارک، سوئیس، اتریش و فرانسه در همسایگی آلمان، به سهولت می تواند موقعیت عالی اقتصادی و صنعتی آلمان را به اثبات برساند. اهمیت این موضوع و افزایش تعداد متقاضیان مهاجرت به آلمان سبب گردید موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله ای را با موضوعیت مهاجرت تحصیلی به آلمان برای متقاضیان ارائه نماید که در راستای آگاهی و کسب اطلاعات به روز و آنلاین، حاوی مطالب مفید و ارزشمندی است که پیشنهاد بر مطالعه آن داریم.

کارشناسی و بورسیه تحصیل در مقاطع مختلف آلمان

نخستین مقطع تحصیلی پس از ورود به دانشگاه، مقطع کارشناسی است. سیستم آموزش و پرورش در کشور آلمان به گونه ای است که شرایط بسیار مناسبی برای متقاضیان جهت تحصیل در مقاطع مختلف آلمان فراهم می باشد. دانشجویان پس از گذراندن 4 سال که شامل 6 الی 8 ترم می گردد، موفق به کسب مدرک کارشناسی شده و در صورت تمایل در مقاطع بالاتر نیز به ادامه تحصیل بپردازند. در غیر این صورت می توانند متناسب با رشته تحصیلی خود و شرایط کار در آلمان، اشتغال یابند. ارائه مدرک دیپلم متوسطه جهت ورود به مقطع کارشناسی در آلمان الزامی است.

از دیگر شرایط مهم در این امر، ارائه مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی است. در صورتی که دانشجو زبان تحصیلی آلمانی را برای گذراندن دوره های تحصیلی انتخاب نماید، بایستی مدرک زبان آلمانی سطح B1 یا B2 را در کشور مبدا اخذ نموده باشد. تنوع رشته ای برای مقطع لیسانس در دانشگاه های آلمان بسیار زیاد است.

رشته های پرطرفدار و محبوب دوره کارشناسی عبارتند از:

  • علوم مهندسی مکانیک
  • علوم کامپیوتر
  • زیست شناسی
  • اقتصاد
  • علوم زیست محیطی

در این بخش ابتدا درباره دلایل تحصیل در آلمان توضیحاتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت:

دلایل تحصیل در آلمان

کارشناسی ارشد و تحصیل در مقاطع مختلف آلمان

بحث آموزش و مدارک اعطایی از سوی دانشگاه های آلمان پس از پایان تحصیل در مقاطع مختلف آلمان، در میان سایر کشورها از اعتبار خاص و ویژه ای برخوردار می باشد. بنابراین اکثریت دانشجویانی که در کشور مبدا مانند ایران موفق به کسب مدرک دوره کارشناسی شده اند، نسبت به ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس، دکترا و بالاتر تمایل بسیار زیادی نشان می دهند. از دیگر نکات مهمی که موجب جذب دانشجویان به سمت دانشگاه های آلمانی می گردد، تحصیل رایگان در آلمان است. به طوری که هزینه هر ترم تحصیلی به 100€ (یورو) نمی رسد. دولت آلمان برای جذب دانشجویان بین المللی با در نظر گرفتن شرایط ویژه و استثنائی، بستری را برای آنان مهیا نموده که امکان تحصیل در عالی رتبه ترین دانشگاه های اروپایی را داشته باشند.

برنامه های تحصیلی این مقطع،‌ اکثرا به زبان انگلیسی بوده و مدت زمانی که طول می کشد دانشجو تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان برساند، 2 سال خواهد بود. از جمله مدارکی که برای تحصیل در این مقطع مورد نیاز است، مدرک دیپلم متوسطه و کارشناسی به همراه ریز نمرات است. امکان انجام مصاحبه یا آزمون ورودی نیز وجود خواهد داشت.

دکتری و تحصیل در مقاطع مختلف آلمان

در بررسی مبحث تحصیل در مقاطع مختلف آلمان، گفتنی است متقاضیان تحصیل دکترا در آلمان با توجه به این که واجد شرایط چه نوع تحصیلی هستند، می توانند به تحصیل دکترا بپردازند. بدین معنا که برای این دسته از دانشجویان 2 نوع شرایط تحصیلی وجود دارد. در نوع اول، دانشجو می تواند با استفاده از بورسیه تحصیلی در آلمان تحصیل کند. نوع دوم نیز مختص دانشجویانی است که بایستی شهریه تحصیلی خود را شخصا بپردازند. اما در هر 2 حالت دانشجو پس از گذراندن 3 الی 4 سال مجاز به اخذ مدرک تحصیلی PHD می گردد.

از آنجا که تحصیل در مقطع دکترا در آلمان، نوعی اشتغال دانشجویی محسوب می گردد. لذا دولت آلمان مبلغی معادل 2000$ (یورو) را به عنوان حقوق ماهیانه برای دانشجویان در نظر گرفته است. بنابراین دقت داشته باشید که پذیرش تحصیلی در این مقطع بسیار حساس همراه با رقابتی تنگاتنگ است.

مدارک زیر برای مقطع دکترا مورد نیاز است:

  • ارائه مدارک تحصیلی دوره های پیشین
  • گواهی تاییدیه اعتبارسنجی مدارک تحصیلی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی با نمره مورد نظر دانشگاه
  • ارائه 2 توصیه نامه
  • یافتن استاد سوپروایزر و ارائه نامه تاییدیه استاد

دکتری و تحصیل در مقاطع مختلف آلمان

بورسیه دکتری در آلمان

هزینه و شهریه دانشگاهی برای تحصیل در مقاطع مختلف آلمان از نکات مهمی است که مد نظر کلیه متقاضیان قرار دارد. بخصوص تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که هزینه های بالاتری را در بر دارد. به همین دلیل هر ساله رقابت فشرده ای بین متقاضیان تحصیل در این مقاطع برقرار است. تنها مدارکی که می تواند شانس متقاضیان را در جهت اخذ بورسیه تحصیلی آلمان افزایش دهد، عبارتند از:

  • دارا بودن دانش زبان انگلیسی و ارائه مدرک آیلتس با نمره حداقل 6.5
  • ارائه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد که از دانشگاه های معتبر اخذ شده باشد.
  • پیدا کردن یک supervisor جهت پشتیبانی پیشنهادی شخص دانشجو
  • انتشار مقالات و تالیفات بین المللی

مزایایی زندگی در آلمان

در بخش‌های پیشین این مقاله عنوان گردید که امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود داشته باشد. به راحتی می‌توان به تحصیلات عالیه در این کشور دست یافت. بنابراین تنها موضوعی که در تحصیل در مقاطع مختلف آلمان، مهم شمرده می‌شود تامین هزینه زندگی در آلمان است. اگرچه پرداخت شهریه دانشگاهی در آلمان الزامی نیست. اما پوشش مخارج زندگی در این کشور از دغدغه‌های اصلی زندگی دانشجویی به شمار می‌رود. کشور آلمان برای این امر نیز راهکار مناسبی در نظر گرفته است. امکان کارضمن تحصیل در آلمان را برای دانشجویان میسر می سازد.

از مزایای زندگی در آلمان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • بهترین سیستم حمل و نقل جاده ای در اروپا و ارزان در برخی شهرها
  • تحصیل رایگان در آلمان برای همه
  • نظام درمانی ارزان قیمت و با بهترین امکانات
  • صدور ویزای کار برای افراد خارجی
  • همسایگی کشورهای معتبر اروپا

هزینه زندگی در آلمان

هزینه های زندگی در شهرهای مختلف نیز به شرح جدول ذیل است:

اقلاممونیخ به یوروبرلین به یوروهامبورگ به یوروفرانکفورت به یورو
اجاره بهای منزل950€799€850€870€
نان سفید (500 گرمی)1.45€1.3€1.30€1.35€
غذای رستوران12.25€8.5€10€12€
شیر (یک لیتر)0.84€0.79€0.71€0.77€
تخم مرغ (12 لیتر)1.71€1.77€1.78€1.61€
برنج سفید (یک کیلوگرم)2.14€1.79€2.15€1.97€
رب گوجه (یک کیلوگرم)2.82€2.62€2.61€2.64€
سیب زمینی (یک کیلوگرم)1.00€1.32€1.04€1.29€
تاکسی (یک کیلومتر)1.90€2.00€2.00€2.00€

میزان ساعات کاری که برای دانشجو معین شده است، 10 الی 20 ساعت به‌ صورت هفتگی بوده که مبلغی بین 7€ الی 10€ (یورو) به ازای هر ساعت کار به دانشجو تعلق می‌ گیرد. میانگین ماهیانه مخارج زندگی دانشجویی در آلمان 500€ (یورو) تخمین زده شده است. با کار ضمن تحصیل می‌توان بخشی از آن را تحت پوشش قرار داد. با این تفاسیر، ارائه نامه تمکن مالی (برای یک سال تحصیل) جهت تامین مخارج زندگی در آلمان از دیگر مدارک ارسالی دانشجو به دانشگاه موردنظر می باشد. کسب مشاوره‌های تخصصی و حرفه‌ ای از طریق تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت امکان‌ پذیر خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *