شرایط آلمان

هزینه زندگی در آلمان

کمک هزینه ها در آلمان

هدف از نگارش این مقاله بررسی هزینه زندگی در آلمان در سال 2023، بررسی شرایط کار برای پناهندگان، معایب و مزایای زندگی در این کشور و سایر موارد مرتبط است. البته موضوع بسیار مهم و تاثیرگذاری در تصمیم گیری در امر مهاجرت است. آیا به فکر اقامت در اروپا هستید و از هزینه زندگی در آلمان آگاه هستید؟ آیا شرایط مقیم شدن در اروپا را بررسی کرده اید و شما این شرایط را دارید؟ آیا دانسته های شما درباره آیین و مقررات کشورهای گوناگون کامل است؟ آیا آگاه هستید که آلمان از مهاجران استقبال می کند؟

آیا می دانید آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که شرایط مطلوب و مناسبی را برای زندگی دارد؟ موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درنظر دارد در قالب مقاله پیش رو، شرایط مهاجرت به آلمان و زندگی در این کشور را که قطب صنعتی اروپا شناخته می شود بررسی کند که خواندن آن خالی از لطف نمی باشد.

شرایط آب و هوایی آلمان

این کشور اروپایی در محدوده بادهای ملایم و خنک غربی بین اقیانوس اطلس و آب و هوای قاره‌ای در مشرق مستقر می باشد. دگرگونی دما و حرارت در آلمان به ندرت رخ می دهد. همچنین آلمان یک کشور باران خیز است. دمای بیشتر اوقات این کشور در فصل زمستان میان 1 تا 5 درجه سانتی‌ گراد می باشد. در بعضی از نواحی کم ارتفاع و پست و -6 درجه در نواحی بلند و کوهستانی همچنان در حال تغییر می باشد.

18 درجه سانتی‌گراد حد وسط حرارت در مناطق کم ارتفاع می باشد. دمای هوا در دره هایی که در قسمت جنوبی این کشور قرار دارند و تحت محافظت می باشند. تقریبا 20 درجه سانتی‌ گراد است. صحراهای کم ارتفاع پیرامون راین دارای آب و هوای معتدل و بعضی وقت ها نسیم گرم و خشک در قسمت بالایی بایرن می وزد. نواحی جنوبی کشور که شامل ارتفاعات آلپ و ناحیهٔ هارتس می باشد، همراه با بادهای تند هستند. تابستان‌ هایی خنک و زمستان‌ هایی پربرف دارند. از این روند پیروی نمی‌ کنند. آب و هوای این نواحی بسیار به خصوص می باشد.

ارز کشور آلمان

واحد پول کشور آلمان € (یورو) است. در این بخش از مقاله به بررسی و قیاس ارز کشورهای دیگر با آلمان خواهیم پرداخت:

ارز کشور مبدا ارز کشور آلمان یورو
1 £ (پوند)1.70€
1 NZD (دلار نیوزلند)0.59€
1 A$ (دلار استرالیا)0.621€
1 $ (دلار آمریکا)0.899€
1 CHF (فرانک سوئیس)0.93€

زندگی در آلمان 2023

امروزه زندگی در کشور آلمان به دلیل سیستم های آموزشی برتر و رایگان و رونق در صنعت و بازار کار با استقبال افراد زیادی مواجه شده است. اما در این میان باید طرق مهاجرت به این کشور را با توجه به شرایط شخصی هر فرد مورد بررسی قرار گیرد.

قوانین اعزام به آلمان در سال 2023 با تغییراتی مواجه است که در این بخش به آن خواهیم پرداخت:

  • افزایش دستمزد کار
  • موانع کمتر برای کارگران ماهر که به آلمان می آیند.
  • الزام مدرک زبان آلمانی در خصوص کار و تحصیل
  • اثبات هزینه های زندگی با یک حساب مسدود قابل اثبات
  • افزایش کمک هزینه غذایی بیشتر
  • محدودیت مالیاتی بالاتر برای مشاغل کوچک
  • سقف مشارکت بالاتر برای بیمه بازنشستگی و بیکاری

در نمودار زیر شاهد هزینه های اصلی زندگی در این کشور خواهیم بود:

هزینه های اصلی زندگی در آلمان

کمک هزینه ها در آلمان

افرادی که در کشور آلمان انتظار اخذ هرگونه کمک هزینه ها را دارند، می توانند انتظار داشته باشند که مطابق با قوانین در سال 2023 این میزان افزایش می یابد. در این بخش از مقاله به بررسی تغییرات اساسی خواهیم پرداخت:

  • افزایش حقوق بازنشستگی در آلمان: از اول ژوئیه سال 2023 حقوق بازنشستگی 3.15% در آلمان غربی و 3.92% در آلمان شرقی افزایش می یابد.
  • تغییر در مزایا و کمک هزینه های کودک افزایش می باید.
  • افزایش سود مسکن
  • بلیط قطار ارزانتر: پس از توافق كابینه فدرال برای كاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بلیط ها برای سفرهای طولانی، دویچه باهن متعهد شد كه پس انداز را مستقیماً به مشتریان خود منتقل كند. از ژانویه، ارزانترین بلیط 10% کمتر خواهد بود.

فهرست ایالت‌ ها براساس هزینه زندگی در آلمان

ایالت های آلمان براساس هزینه های زندگی تعریف شده به شرح زیر هستند:

  • زارلاند (Saarland)
  • بایرن (Bayern)
  • تورینگن (Thüringen)
  • براندنبورگ (Brandenburg)
  • برمن (Bremen)
  • هامبورگ (Hamburg)
  • هسن (Hessen)
  • مکلنبورگ – فورپومرن (Mecklenburg-Vorpommern)
  • نیدرزاکسن (Niedersachsen) (زاکسن سفلی)
  • نوردراین – وستفالن (Nordrhein-Westfalen)
  • راینلاند – فالتز (Rheinland-Pfalz)
  • بادن- وورتمبرگ (Baden-Württemberg)
  • زاکسن (Sachsen)
  • زاکسن – آنهالت (Sachsen-Anhalt)
  • اشلسویگ – هولشتاین (Schleswig-Holstein)
  • برلین (Berlin)

هزینه زندگی در شهرهای آلمان

این موضوع برای ارتقاع یافتن آگاهی شما در مورد مخارج سکونت و زندگی ذر آلمان شرح داده شده است. ولی قبل از آن به اقتصاد و سامانه دارایی این کشور اشاره می کنیم. گرچه قصد اصلی ما بازبینی مقدار مخارج یک محصل در آلمان است.

بزرگترین شهرهای آلمان عبارتند از:

  • پایتخت آلمان برلین
  • هامبورگ دومین بندر بزرگ اروپا
  • مونیخ و کلن مهم ترین شهر های صنعتی
  • ایالت فرانکفورت مقصد مهاجرین ایرانی

همچنین آلمان یکی از اصلی ترین قطب های اقتصاد جهانی به شمار می آید. این کشور بزرگ مالک یک بازار بازرگانی اجتماعی پایدار و توانا با نیروهای کار با تجربه، اعتبار دارایی های عظیم، با میزان کمی از عیب و میزان بالایی از ایده ها می باشد. بزرگترین سرمایه و اقتصاد در اروپا آلمان است که در سال 2009 یکی از بهترین تولید کننده ها در جنبه های مختلف شده است.

قدرت سیاسی و هزینه زندگی در آلمان

تاثیر و قدرت سیاسی آلمان در اتحادیه اروپا به قدری بالا است که قادر به برگزیدن و تصویب قوانین سیاسی در اروپا می باشد. این کشور حامی و پشتیبان سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا است. هزینه زندگی در آلمان نسبتا در اکثر ایالت ها یکسان است. کشور آلمان احکام اقتصادی و بازرگانی خود را به صورت ماهرانه در موافقت نامه اتحادیه اروپا اثبات می‌کند. این کشور از تاریخ 1 ژانویه سال 2002 واحد € (یورو) را به عنوان واحد رسمی پول کشور خود برگزیده است. که این واحد، واحد مشترک اروپا هم می باشد.

قابل ذکر است که آلمان مهم ترین سیاست گذار اروپا است. اعضاء بانک مرکزی اروپا برگزیننده سیاست ‌های پولی این کشور می باشند. پس از یک پارچگی آلمان، این کشور از نظر کیفیت زندگی و مداخل سالیانه پیشرفت چشمگیری داشته است. برنامه بلند مدتی که باعث ترمیم و مرمت شرایط اقتصادی آلمان شرقی می شود، تا سال 2020 ادامه دارد که برای این بازسازی، سالانه 80 میلیارد $ (دلار) از غرب به شرق این کشور جابه جا می شود. در ژانویه 2009 دولت آلمان تصویب طرح محرک اقتصاد 50 میلیارد € (یورو) برای محافظت قسمت های متفاوت از وقفه و دنباله آن زیاد شدن بیکاری است.

هزینه زندگی و تحصیل در آلمان

هزینه زندگی و تحصیل در آلمان

بر پایه سازمان های بزرگ مربوطه و منبع آمار و مطابق اخبار رسمی از خبرگزاری با اعتبار دویچه – وله آلمان، مخارج یک دانشجو هر ماه حداکثر به 372€ (یورو) می رسد. این مقدار پول برای دانشجوهایی که در خوابگاه ساکن هستند کفایت می کند. لازم به یادآوری است که هزینه های زندگی در غرب آلمان از شرق این کشور بیشتر می باشد.

بهترین شهرهای آلمان برای زندگی موارد زیر است:

  • شهر کاسل
  • شهرهانوفر
  • شهر کیل
  • شهر برلین
  • لایپزیک
  • درسدن

اگر دانشجویی از گرفتن بورسیه تحصیلی ناکام بماند، در تمامی پایه های تحصیلی واجب است آماده کار شده و در رشته هایی مانند مهندسی که بازار بسیار خوبی دارند مشغول به کار بشود. قادر است با این کار ماهیانه حدود 1200€ (یورو) به دست بیاورد که این مقدار پول با هزینه دریافتی یک دانشجویی که موفق به دریافت بورسیه شده برابری می کند. برپایه این مسایل، دانشجویانی که در آلمان مشغول به تحصیل هستند، از اندک دانشجویانی خواهند بود که به دلیل شرایط مساعد زندگی مخارج کم و رایگان بودن تحصیل می توانند بر مخارج زندگی خود غلبه کنند.

بررسی شهریه تحصیلی در کشور آلمان

به عنوان یک قاعده، موسسات آموزش عالی دولتی برای دوره های کارشناسی یا بسیاری از دوره های کارشناسی ارشد شهریه دریافت نمی کنند. در چند شهر این کشور اگر برای دوره دوم یا اگر برنامه تحصیلی خود را در مدت معینی کامل نکنید، هزینه دریافت می کنید. شهر بادن-وورتمبرگ شهریه 1500€ (یورو) در هر ترم را برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا در ترم زمستان معرفی کرد. هزینه ها برای دانشجویان دکتری اعمال نمی شود. دانشجویانی که قبلا قبل از معرفی هزینه ها ثبت نام کرده بودند نیز می توانند برنامه های تحصیلی خود را بدون پرداخت شهریه تکمیل کنند.

برخی از برنامه ‌های کارشناسی ارشد و برنامه ‌های مدرک آنلاین، شهریه دریافت می ‌کنند و ممکن است بالا باشند. در برخی موارد استثنایی ممکن است مجبور شوید بیش از 10000€ (یورو) در هر ترم بپردازید. موسسات آموزش عالی خصوصی عمدتا شهریه های بسیار بالایی دریافت می کنند. در این کشور، میزان شهریه منعکس کننده کیفیت آموزش ارائه شده نیست. برنامه های تحصیلی که رایگان هستند نیز کیفیت بسیار بالایی دارند.

دانشجویان علاوه بر هزینه تحصیل باید هزینه زندگی را نیز در نظر بگیرند. نمودار زیر توزیع هزینه زندگی در شهر برلین را نشان می دهد:

توزیع هزینه زندگی در شهر برلین آلمان

راه های زیادی برای تامین هزینه تحصیل شما در این کشور وجود دارد. DAAD برنامه های بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان آلمانی و خارجی، دانشجویان کارشناسی ارشد، و همچنین محققان ارائه می دهد.

خرید و اجاره در آلمان

مسکن ارزان قیمت در آلمان تقاضای زیادی دارد، زیرا طی 10 سال گذشته قیمت خانه و اجاره به طور قابل توجهی افزایش یافته است. طیف وسیعی از گزینه ها در دسترس است و قیمت ها بسته به مکان زندگی شما متفاوت است. با مسکن در شهرهایی مانند مونیخ، فرانکفورت و هامبورگ که بالاترین اجاره را دارند. همچنین مقاله هزینه زندگی در آلمان یکی از مقالات مهم در خصوص این کشور می باشد.

وقتی در هر منطقه ای از آلمان خانه اجاره می کنید، معمولاً مجبور خواهید بود تا مبلغی را برای اجاره تا 3 ماه اجاره بپردازید. همچنین ممکن است از شما گواهی تصمین نیاز باشد. این موراد به شرح زیر است:

  • اگر در آلمان مشغول به کار هستید، ممکن است کپی از قرارداد کار شما نیاز باشد.
  • در صورت تحصیل در این کشور ممکن است بیانیه ای از حساب بانکی آلمان یا فرم ضامن باشد که توسط والدین شما امضاء شده است.

میانگین هزینه های اجاره و خرید ملک در آلمان به شرح زیر است:

آیتمهزینه ها به یورو
آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر854€
آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز625€
آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر1591€
آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز1170€
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر6711€
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز4767€

شرح هزینه زندگی در آلمان

دانشجویان در دانشگاه های مختلف آلمان به طور سالیانه کارت هایی با عنوان کارت جابه جایی و حمل و نقل شهری از دانشگاه خود دریافت می کنند که با دریافت این کارت مخارج رفت آمد آن ها به صورت قابل توجهی کم می شود. هر ماه تقریبا 70€ (یورو) خرج دانشجو برای بیمه دانشجویی و بیمه درمانی می شود.

هزینه های مصرفی و ضروری در آلمان به شرح زیر است:

اقلامهزینه ها به یورو
یک وعده غذایی در رستوران گران قیمت15.00€
شیر (1 لیتر)1.00€
بطری آب (1.5 لیتری)0.56€
مرغ (1 کیلوگرم)7.74€
برنج سفید (1 کیلوگرم)2.01€
سیب (1 کیلوگرم)2.48€
موز (1 کیلوگرم)1.63€
سیب زمینی (1 کیلوگرم)1.58€
کاهو (1 سر)1.22€
بسته سیگار (مارلبرو)7.50€

حمل و نقل و هزینه زندگی در آلمان

این تغییرات در حمل و نقل در آلمان اخبار زیادی را به خود اختصاص داده است، بنابراین احتمالاً جای تعجب نخواهد داشت اما تغیرات فقط در صورت سرعت گرفتن نیست. از آوریل سال 2023 مالیات جدید و بالاتر در مورد ترافیک هوا به مرحله اجرا در خواهد آمد. بسته به طول مسیر مالیات در جایی بین €3 تا 59€ (یورو) در هر پرواز است.

میانگین هزینه ها حمل و نقل به شرح زیر است:

آیتمهزینه ها به یورو
بلیط یک طرفه2.80€
تاکسی3.50€
تاکسی 1 کیلومتر2.00€
بنزین2.15€

مخارج یک دانشجو در آلمان برای خورد وخوراک، پوشاک و مسکن و اینترنت و انرژی، رفت و آمد و کلیه هزینه های جانبی تحصیل و کتب در ماه حدودا از €500 تا 800€ (یورو) می باشد. گرچه مخارج سکونت دانشجو بستگی به محل و مکان سکونت وی دارد. مثلا فرد اگر در خوابگاه دانشجویی آلمان ساکن باشد، از هزینه های او بسیار کاسته می شود. مطلب قابل توجه دیگری این است که کشور آلمان سالانه برای هر دانشجو 8000€ (یورو) در بانک های خود پس انداز می کند، که این مبلغ به صورت ماهیانه به دانشجویان داده می شود.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در باب مهاجرت به آلمان و اخذ ویزاهای کاری و تحصیلی آن خدمات ویژه ایی ارائه میدهد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران و کارشناسان ارشد در ارتباط باشید و از زاهنمایی های آنان بهره مند گردید. در این بخش پیشنهاد می شود مقاله ویزای تحصیلی آلمان را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمایید.

5/5 - (17 امتیاز)

10 دیدگاه برای “هزینه زندگی در آلمان

  1. هما گفت:

    مقاله ى فوق العاده مفيدى بود سپاس گزارم. چجورى جلسه ى مشاوره حضورى رو برامون تنظيم ميكنيد ؟

  2. هما گفت:

    مقاله ى فوق العاده مفيدى بود سپاس گزارم

  3. sohrab گفت:

    هزینه های زندگی در این کشور با داشتن شغل راحت تامین میشه

  4. راسخ گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون

  5. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام ممنون بابت اطلاعات کامل و جامع در این مقاله

  6. صبا صابری گفت:

    با سلام و عرض ادب

    یک سوال داشتم خدمتتون
    میشه هزینه های تحصیل در آلمان توضیح بدید؟
    با سپاس از اطلاعات مفیدتون

  7. مهشید رحمانی گفت:

    با تشکر از مطالب خوبتون
    هزینه زندگی در المان با توجه به درامد واقعا به صرفست

  8. diana گفت:

    با تشکر از سایت خوبتون،من و شوهرم میخوایم برای ویزای دانشجویی اقدام کنیم،چقدر پول هرکدوممون باید توی حسابمون باشه؟
    این پول تا چه مدت بلوکه میشه؟
    میتونیم اونجا از همین پول خرج کنیم؟
    ممنون

  9. ترانه گفت:

    salam khedmte shoma aya greftan visaye kar baraye alman shodani hast?

  10. asal گفت:

    بسیار مفید بود.تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *