مهاجرت سرمایه گذاری در جمهوری چک

استارت آپ جمهوری چک

استارت آپ جمهوری چک

نیروی کار تحصیلکرده، زیرساخت های مستحکم و هزینه های مقرون به صرفه از ویژگی های برتر استارت آپ جمهوری چک محسوب می شود. این کشور زیبا در اتحادیه اروپا با نرخ بیکاری کم و حضور مهندسین IT ماهر، مکان مناسبی برای شروع یک استارت آپ است. البته دولت این کشور هیچ برنامه خاصی برای جذب کارآفرینان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا ندارد. اما در صورت ثبت شرکت و ایجاد یک استارت آپ، می توانید ویزای تجارت و استارت آپ جمهوری چک را دریافت کنید. جهت انجام تجارت و سرمایه گذاری بررسی تمامی جوانب و استفاده از مشاورین مجرب امری ضروری است. خوشبختانه گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در راستای مهاجرت و سرمایه گذاری می توانند مشاور و راهنمای شما باشند و یک سرمایه گذاری مناسب در راستای اخذ اقامت مطمئن را پیشنهاد کنند.

اینفوگرافیک استارت آپ جمهوری چک

توسعه استارت آپ در جمهوری چک

رونق استارت آپ در جمهوری چک پس از سال 2010 آغاز شد، زمانی که پروژه های جدیدی از استارت آپ ها حمایت می کنند، به عنوان مثال استارت آپ یارد، ایمپکت هاب، یا Czech Accelerator ظاهر شدند. اکوسیستم چک از نظر فناوری اطلاعات و ارتباطات قدرتمند است. بنابراین جای تعجب نیست که استارت آپ های چک اغلب محصولات نرم افزاری ارائه می دهند تا راه حل های اصلی فناوری مانند فناوری های نانو، مواد پیشرفته یا فن آوری های تولید. متداول ترین نوع محصولات استارت آپ های چک خدمات رایانش ابری است و به دنبال آن فناوری های وب و نرم افزارهای موبایل ارائه می شود. اکثر شرکت های نوپای چک در مرحله تولید قرار دارند و بودجه پروژه های آنها محدود به منابع آنها است.

جمهوری چک همچنین به خاطر شرکت های نوآور خود در زمینه امنیت سایبری مانند شرکت های ضد ویروس مانند موارد زیر مشهور است:

  • AVAST
  •  AVG
  • Cognitive Security
  • ThreatMark

همچنین استارت آپ یونیکورن Kiwi.com (بیش از 1 میلیارد $ (دلار)) از جمله تک شاخ های شناخته شده بین المللی است. نوآوری فقط به پایتخت جمهوری چک مرتبط نیست، حتی اگر اکثر شرکت های نوپا در آنجا مستقر باشند. برنو، دومین شهر بزرگ، به دلیل ایجاد در رودخانه سوارتکا به دره سوارتکا معروف شده است و تمرکز شرکت های نوپا و بزرگ مانند IBM یا Red Hat آن را به محیطی مناسب برای کارآفرینان نوآور تبدیل کرده است.

در نمودار زیر رتبه جمهوری چک در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده کنید:

رتبه جمهوری چک در عوامل مهم تجارت و سرمایه گذاری

بررسی استارت آپ جمهوری چک

محیط استارت آپ چک اخیرا در حال توسعه است و ابتکارات زیادی برای تقویت رشد اکوسیستم در چند سال آینده ایجاد شده است. 88.9% بنیانگذاران استارت آپ جمهوری چک مرد هستند و 77.8% دارای مدرک دانشگاهی هستند. در مقایسه با میانگین 15.6% بنیانگذار زن در اتحادیه اروپا، جمهوری چک هنوز هم باید با توجه به سهم زنان کارآفرین (9.3%) جبران کند. با پشتیبانی از این دیدگاه که بسیاری از استارت آپ های موفق می توانند بدون مدرک دانشگاهی ایجاد شوند، به نظر می رسد مکانی عالی برای موسسین فاقد تحصیلات دانشگاهی باشد. شرکت های نوپای جمهوری چک را می توان در بسیاری از بخش ها مانند بخش های زیر یافت.

  •  آموزش (5.8%)
  • IT و نرم افزار (17.3%)
  • برنامه های کاربردی خدمات موبایل و وبسایت (9.6%)

در حال حاضر شرکت های نوپای چک 12.5 نفر مشغول به کار هستند و به دنبال استخدام 8.1 نفر دیگر در 12 ماه آینده هستند. برخلاف بیشتر استارت آپ های اروپایی، استارت آپ های چک از طریق کسب و کار از طریق تجارت (63%) و تجارت از طریق مشتری (%23.9) درآمد کسب می کنند. با بین المللی سازی هم در منطقه یورو (89.7%) و هم در خارج از منطقه یورو (39.7%) استارت آپ های چک به وضوح به دنبال رشد هستند و علاوه بر این، از همه کشورهای تحقیق شده بیشترین علاقه را برای بین المللی شدن به آمریکای جنوبی نشان می دهند (25.6%). مرکز استارت آپ جغرافیایی جمهوری چک، پراگ با دیگر مراکز در حال ظهور مانند برنو است.

ایجاد کارآفرینی و نوآوری در جمهوری چک

محیط کارآفرینی و ایجاد کسب و کار در چک به طور فعال در حال توسعه است. پروژه های نوآورانه ای که در این کشور راه اندازی می شود به زمینه های مختلفی مربوط می شود:

  • سرگرمی
  • توریسم
  • توسعه خدمات وب
  • امنیت سایبری
  • اینترنت اشیا.

محیط مناسبی برای توسعه مشاغل کوچک در کشور ایجاد شده است. کاملاً ساده است که تجارت شخصی خود را شروع کنید و ثبت شرکت در جمهوری چک داشته باشید. جمهوری چک نرخ بیکاری کمی دارد و متخصصان IT تقاضای زیادی دارند، بنابراین اگر می خواهید استارت آپ خود را در آنجا راه اندازی کنید، توصیه می شود که توسعه دهنده خود را در تیم داشته باشید. در مورد تأمین مالی، بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری در جمهوری چک فعالیت می کنند و همچنین می توان از طریق فرشتگان تجاری یا با قرار دادن پروژه خود در سایت سرمایه گذاری جمعی سرمایه گذاری در جمهوری چک را آغاز کرد.

ایجاد کسب و کار در شهرهای جمهوری چک

در حال حاضر 20% از کل استارت آپ هایی که در جمهوری چک کار می کنند خارجی هستند. دفاتر چندین مرکز و شرکت بزرگ بین المللی، از جمله موتورولا، مایکروسافت، ردهت و IBM در جمهوری چک واقع شده اند. این کشور با نرخ بیکاری کمتر از 4% یکی از کمترین نرخ بیکاری در اروپا را دارد. جمهوری چک هیچ کمبودی در مشاغل IT ندارد. مزیت قابل توجه جمهوری چک قیمت های آن است. ارزان تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا است. همچنین حقوق ماهیانه کار در جمهوری چک بیش تر از متوسط اتحادیه اروپاست. حتی اگر یک خارجی باشید، واقعا فرصت پیدا کردن سرمایه گذار برای پروژه خود در جمهوری چک را دارید.

جوامعی از کارآفرینان از زمینه های مختلف از جمله کارآفرینان تازه کار در جمهوری چک وجود دارد. با عضویت در یکی از این انجمن ها می توانید مخاطبینی را که برای ارتقا پروژه خود نیاز دارید پیدا کنید. در آخرین رتبه بندی برترین شهرهای استارت آپی در کشور جمهوری چک، پراگ پایتخت این کشور در صدر شهرهای چک و در رده 81 جهان قرار دارد. در جدول زیر می توانید رتبه بهترین شهرهای جمهوری چک استارت آپ را مشاهده کنید:

نام شهررتبه جهانیامتیاز کمیتامتیاز کیفیت
پراگ810.940.75
برنو1770.190.16
استراوا3850.050.04

چالش های استارت آپ چک

چالش های استارت آپ چک

جمهوری چک از فضای سرمایه گذاری ضعیف تری برخوردار است که انگیزه ایجاد و تأمین اعتبار پروژه های جدید را ندارد. از طریق آژانس CzechInvest به صورت برنامه های شتاب بخشی از پروژه های نوپا پشتیبانی می شود، اما یک مفهوم ملی جامع برای ایجاد، توسعه و تأمین مالی آنها وجود ندارد. دانشگاه ها با اكراه از توسعه استارت آپ ها یا بخش های مختلف پشتیبانی می كنند زیرا این پروژه ها معمولاً پرخطر تلقی می شوند. جهت کارآفرینی در چک، انگیزه کافی برای استفاده از دانشگاه وجود ندارد، در حالی که در جمهوری چک نیز رویکرد سختگیرانه شرکت ها و SME ها برای همکاری با استارت آپ ها وجود دارد. برای شرکت های نوآور چک، توانایی برای توسعه در خارج از کشور به دلیل ناکافی بودن منابع در عرصه بین المللی، کمتر است.

استارت آپ های نوین در جمهوری چک

در جدول زیر برخی از استارت آپ های فناوری آینده دار در کشور جمهوری چک معرفی شده اند:

نام استارت آپشرح
Resistant AI:این استارت آپ سیستم یادگیری ماشین را از دستکاری های خصمانه و پیشرفته محافظت می کند. Resistant AI که در بالای سیستم های موجود مستقر شده است، یک لایه امنیتی معمولی برای خدمات مالی مانند محافظت از پرداخت ها و تشخیص تقلب یا پول شویی فراهم می کند و همچنین اسناد جعلی را شناسایی می کند یا مهاجمان را، شناسایی می کند.
Smartmockups:این شرکت نوپا به عنوان یک پروژه جانبی در سال 2016 آغاز شد، زمانی که 2 نفر به دنبال ابزاری برای ارائه وب سایت و برنامه های برنامه خود به مشتریان به روشی حرفه ای و ارزان بودند. این استارت آپ با 220 هزار کاربر ماهانه، بدون نیاز به هیچگونه نرم افزار اضافی برای طراحی گرافیک، در چند ثانیه ماکت محصول و تصاویر بازاریابی ایجاد می کند.
Cyrkl:در سال 2018 تاسیس شد و هدف آن ایجاد خلاقیت و نوآوری در دنیای مدیریت پسماند است. این امکان را فراهم می کند تا مدیریت پسماند را با انتقال آن از افراد دارای نیاز به آن، بهینه سازی كنید. در حال حاضر در کشورهای اروپای مرکزی و کشورهای آلمانی زبان حضور دارد و بیش از 3500 شرکت در آن ثبت شده است.
Snuggs:در سال 2019 تاسیس شد و یک سری لباس زیر را ایجاد کرده است که هدف آن حداکثر راحتی و امنیت در دوران قاعدگی است. لباس زیر قابل استفاده مجدد به کاهش میزان زباله و بسته بندی زباله حاصل از محصولات دوره یکبار مصرف کمک می کند. در اروپا تولید می شود و در حال حاضر بیش از 40000 زن از این محصول استفاده می کنند.

 ویزای استارت آپ جمهوری چک

سیاست ملی چک در درجه اول بر توسعه اکوسیستم، برنامه ها و خدمات برای شرکت های نوپا و کارآفرینان مبتکر که کسب و کار خود را در جمهوری چک راه اندازی می کنند، متمرکز است. جذب شرکت های نوپا و کارآفرین از کشورهای ثالث هنوز هدف اصلی نیست. قانون چک هیچ طرحی را فراهم نمی کند که مهاجرت بنیانگذاران تازه کار و کارآفرینان مبتکر از کشورهای سوم را تسهیل کند. ویزای اولیه یا نوع خاصی از ویزا یا اجازه اقامت جمهوری چک را معرفی نکرده و قصد معرفی آن را در آینده ای نزدیک ندارد. بنابراین بنیانگذاران، کارمندان و کارآفرینان نوپای کشورهای ثالث به عنوان دسته خاصی از مهاجران در سیستم مهاجرت چک شناخته نمی شوند. در صورت تمایل به راه اندازی مشاغل در جمهوری چک، ویزای استاندارد و مجوز اقامت به منظور فعالیت های تجاری یا اشتغال به آنها تعلق می گیرد.

با این حال، دولت جمهوری چک در سال 2013 یک پروژه کوچک برای ردیابی سریع در مقیاس کوچک به نام بسته خوش آمدگویی برای سرمایه گذاران آغاز کرد. بنیانگذاران، کارمندان و نزدیکترین اعضای خانواده آنها نیز در این بسته قرار می گیرند. درخواست های ویزا یا اجازه اقامت ارائه شده توسط شرکت کنندگان در این پروژه ظرف 30 روز بررسی می شود. برای مشارکت در پروژه، یک شرکت تازه تأسیس باید توافق نامه ای با یکی از سازمان های کارآفرینی چک یا توافق نامه ورود سرمایه گذار فناوری به آن منعقد کند. جهت بررسی بیشتر اقامت از طریق کارآفرینی در چک کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله لینک شده را منتشر کرده اند.

سوالات پرتکرار در باب استارت جمهوری چک

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب استارت آپ جمهوری چک می باشیم:

  •  برترین شهرهای جمهوری چک برای استارت آپ کدام اند؟ پراگ/ بونو/ استراوا
  • میزان سرمایه مورد نیاز برای استارت آپ جمهوری چک چقدر است؟ میزان سرمای(یورو) می باشد.
  • شرط اخذ اقامت استارت آپ جمهوری چک چیست؟ شخص سرمایه گذار باید ضمانت دهد که 20 شغل جدید ایجاد کند.
  • مزایای مهاجرت از طریق استارت آپ به جمهوری چک چیست؟ اخذ اقامت دائم به همراه خانواده
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *