مهاجرت سرمایه گذاری در ترکیه

استارت آپ ترکیه

استارت آپ ترکیه

 با افزایش متقاضی استارت آپ ترکیه این کشور تبدیل به یکی از کشورهای برتر در منطقه شده است. ترکیه با موقعیت استراتژی موجب جذب کارآفرینان شده است. این کشور با حمایت از دولت خود و همچنین صندوق های سرمایه گذاری در جهت توسعه استارت آپ و نوآوری قدم بر می دارد. با ایجاد یک استارت آپ در ترکیه علاوه بر دریافت سود و کارآفرینی می توانید اقامت این کشور را دریافت کنید. تیم تخصصی مشاورین مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند در زمینه ایجاد کسب و کار در کشورهای خارجی و اخذ ویزا متقاضیان را راهنمایی کنند.

استارت آپ در ترکیه

ترکیه، با جمعیت قابل توجهی از جوانان و عادات بالای استفاده از اینترنت و کارت اعتباری، ستاره درخشان اروپای جنوب شرقی و خاورمیانه است. از نظر موقعیت مکانی، ترکیه یک قطب مناسب و جذاب است که فقط 3 ساعت با پرواز از مهمترین شهرهای اروپا و بسیاری از شهرهای مهم آسیا فاصله دارد. قبل از سال 2010، اکوسیستم ترکیه حرف چندانی در مورد آن نداشت، اما از آن زمان به بعد اکوسیستم از نظر اندازه و اهمیت متورم شده و به سرعت به یک مرکز اصلی استارت آپ منطقه تبدیل شده است. در نیمه اول سال های 2010، به لطف رشد وجوه VC کاملاً جدید و سرمایه گذاران فرشته که اولین سرمایه گذاری های خود را انجام داده اند، اکوسیستم استارت آپ ترکیه به سرمایه گذاری های سالانه 100 میلیون $ (دلاری) رسیده است.

در نیمه دوم سال های 2010، بسیاری از این صندوق های جدید VC به موفقیت رسیدند و شروع به کار کردند تا صندوق دوم خود را تأسیس کنند. در این دوره، زمان خروج در مقایسه با سال های قبل از 2010 به طور قابل توجهی کوتاه شده است. با ورود اکوسیستم ترکیه به 2023، حضور شرکت کنندگان باتجربه تر در اکوسیستم به او کمک می کند تا به سرعت به پتانسیل خود برسد. و برای کسانی که می خواهند در این جامعه در حال رشد سهیم باشند، درهای ترکیه همیشه باز است.

در نمودار زیر رتبه ترکیه در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می کنید:

رتبه ترکیه در عوامل مهم تجارت و سرمایه گذارینوآوری در ترکیه

طبق جدول رتبه بندی نوآوری اروپا 2019، ترکیه یک “مبتکر متوسط” است. ترکیه در هزینه های نوآوری غیر تحقیق و توسعه، SME های نوآورانه در داخل و SME ها با بازاریابی یا نوآوری های سازمانی نسبتاً خوب عمل می کند. رشد متوسط ​​تولید ناخالص داخلی سالانه، تولد شرکت ها و کل فعالیت کارآفرینی بسیار بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است. در سال 2019 تجارت الکترونیکی نسبت به سال قبل %18 رشد کرد و به 14.6 میلیارد $ (دلار) رسید. از سال 2015-2019، متوسط ​​نرخ رشد سالانه %13 بود. در سال 2013، خریداران آنلاین تنها 23٪ از کاربران اینترنت در ترکیه را تشکیل می دهند.

در سال 2019 این نسبت به %68 رسیده بود. در سال 2015، فروش خرده فروشی الکترونیکی 2.9٪ از کل فروش خرده فروشی در ترکیه را به خود اختصاص داده است. در سال 2019، این نسبت در کشورهای در حال توسعه %6.7 و در کشورهای پیشرفته %12.3 بود، در حالی که ترکیه هم از اسپانیا و هم از هند پیشی گرفت.

فرصت های استارت آپ ترکیه

اکوسیستم استارت آپی ترکیه در سال 2010 وارد مرحله شتاب رشد شد. در سال های آینده، ما شاهد سرمایه گذاری های بیشتری خواهیم بود، به ویژه از طریق صندوق های تاسیس اخیر. در صنعت بازی در طی چند ماه گذشته با صعود شرکت بازی سازی محلی Peak به عنوان یک غول، همراه با خرید Rollic توسط Zynga، توسعه یافته است. در دوره آتی شاهد شرکت های بازی سازی بیشتر و بازی سازان بیشتری در ترکیه خواهیم بود. در جدول زیر فرصت های نوین استارت آپی در ترکیه معرفی شده اند:

صنعتشرح
تحویلبا موفقیت Getir (تحویل مواد غذایی در 15 دقیقه) و Yemeksepeti Banabi، این صنعت هر روز جذابیت بیشتری پیدا می کند.
فناوری مالیدر سال های اخیر، صنعت فناوری مالی از نظر بودجه و میزان درآمد یکی از فعال ترین صنایع در بازار کار در ترکیه بوده است.
بازیمجموعه ای از داستان های موفقیت اخیر استارت آپ، پتانسیل این صنعت را به نمایش گذاشته است: خرید Gram Games، عنوان غول استارت آپ Peak از طریق خرید و خروج سریع Rollic نشان داد که صنعت بازی یکی از داغ ترین صنایع در ترکیه است.

استارت آپ آنلاین ترکیه

ترکیه بیش از 80 میلیون نفر جمعیت رسمی دارد كه نیمی از این جمعیت زیر 32.4 سال سن دارد و این كشور بیشترین جمعیت جوان را در منطقه اتحادیه اروپا دارد. این جمعیت رو به رشد از نظر دیجیتال متصل و فعال هستند و این نشان می دهد که دهمین بازار بزرگ فیسبوک، ششمین بازار بزرگ اینستاگرام، ششمین بازار بزرگ توییتر، سومین بازار بزرگ تیک تاک و هشتمین بازار بزرگ یوتیوب در سطح جهانی است. علاوه بر این، ترکیه هفتمین بازار بزرگ برنامه های تلفن همراه بود که براساس تعداد کل بارگیری برنامه ها تعیین شده است.

ترکیه در حال حاضر نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان با متوسط ​​رشد سالانه تولید ناخالص داخلی 5.5٪ بین سالهای 2003 تا 2019 است. ترکیه همچنین با داشتن سرمایه انسانی و تحقیق و تولیدات خلاقانه به عنوان برترین ویژگی های قدرت کشور، در فهرست 34 اقتصاد برتر با درآمد متوسط ​​بالا در فهرست نوآوری جهانی 2019 در جایگاه هفتم قرار دارد.

در جدول زیر از جمله ویژگی های ترکیه و چالش های استارت آپ را مشاهده می کنید:

چالش هاویژگی ها
مقدار کمی سرمایه گذار در ترکیهبیش از 8000 استارت آپ، 50 شتاب دهنده، 40 فضای همکاری و 60 پارک فناوری
45% جمعیت ترکیه زیر 30 سال است

استارت آپ آنلاین ترکیه

فضاهای همکاری و پارک فناوری در ترکیه

تأسیس پارک های فناوری در ترکیه از سال 2001 آغاز شد و هم اکنون در پایان سال 2022 به 61 پارک فناوری در سراسر کشور رسیده است.

  • در ترکیه، پارک های فناوری محل تجمع شرکت های مبتنی بر فناوری و نوآوری بوده اند، از استارت آپ های مرحله ایده گرفته تا شرکت های فناوری با صادرات سالانه میلیون $ (دلاری).
  • این پارک های فناوری ها بیش از 5000 استارت آپ، مقیاس بزرگ و کوچک را در خود جای داده اند که در مجموع بیش از 50.000 نفر مشغول به کار هستند.

طی سال های اخیر فضاهای مشارکتی به عنوان مرکز اصلی کار و تجمع کارآفرینان و فریلنسرها شناخته شده است. در حالی که مدل فضایی مشارکت برای اولین بار در ترکیه در اوایل سال 2010 ظهور کرد، این مفهوم فقط در سال 2015 محبوبیت پیدا کرد زمانی که تعداد معدودی از نمونه های موفقیت آمیز اقتصادی بودن این مفهوم را نشان داد، کپی برداری های جسورانه برای تنوع بخشیدن و ضرب کردن سریع همکاری های موجود فضاها در سراسر اکوسیستم. تا پایان سال 2020 تعداد کل فضاهای همکار در ترکیه به 44 مورد رسیده بود که بیش از 5000 استارت آپ، مقیاس بزرگ و فریلنسر در این جوامع فضا اجاره کرده اند.

ویزای استارت آپ ترکیه

برنامه ویزای استارت آپ امتیاز ویژه ای است که به غیر شهروندان اجازه می دهد در یک کشور خارجی تجارت را شروع کنند و همچنین اجازه اقامت و مزایای ویژه مختلف را فراهم می کند. بسته به شرایط خاص آنها، برنامه های ویزای استارت آپ را می توان در 3 گروه مختلف تفکیک کرد:

  • ویزای کار سریع: در این گروه ویزا، برنامه ها و تصمیمات در یک بازه زمانی کوتاه تکمیل می شوند.
  • ویزای کارآفرینی: این ویزا برای کارآفرینان مطابق با قوانین خاصی در مورد حقوق و نیازهای کارآفرینان تنظیم شده است.
  • برنامه های ویژه ویزای استارت آپ: علاوه بر ارائه ویزای کار یا اقامت، چنین برنامه های ویزای استارت آپ انواع مختلفی از فرصت های ویژه را نیز ارائه می دهد.

علاوه بر این، حتی اگر بعضی از کشورها برنامه ویزای راه اندازی ویژه ای برای کارآفرینان نداشته باشند، آنها می توانند برنامه های ویژه ای برای حمایت از استارت آپ های نوآور کسب و کار ایجاد کنند. متاسفانه ترکیه برنامه ویژه ای برای این ندارد اما می توانید با ثبت شرکت در ترکیه اقامت ترکیه را بدست آورید و آن را تمدید کنید.

حمایت دولت ترکیه از استارت آپ ها

دولت ترکیه با ارائه برنامه های متنوع برای ایجاد و رشد استارت آپ ها، حامی بسیار فعال و نیرومندی در اکوسیستم استارت آپ در ترکیه است. برخی از سیاست های کلیدی کارآفرینی در ترکیه از طرف دولت به شرح زیر است:

سیاست های حمایت دولت ترکیهشرح
سازمان یا برنامه پشتیبانی راه اندازیسازمان توسعه شرکت های کوچک و متوسط ​​ترکیه (KOSGEB ، شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TUBITAK)، آژانس های توسعه منطقه ای و وزارت دارایی و مالی (MTF) برترین سازمان های دولتی هستند که به طور مداوم از استارت آپ ها و سرمایه گذاران در اکوسیستم حمایت می کنند.
پشتیبانی جهانی سازی راه اندازیاز سال 2016، KOSGEB کمک های مالی به برنامه های شتاب در خارج از کشور برای کمک به جهانی شدن استارت آپ های ترکیه و کارآفرینان ترک که قصد شرکت در برنامه های شتاب دهنده در خارج از کشور را دارند ارائه می دهد.
بودجه استارت آپ یا دسترسی به سرمایهTUBITAK از طریق برنامه خود به نام TUBITAK BiGG از سال 2012 به استارت آپ های ایده پردازی کمک هزینه می کند.

همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همچنین برای سرمایه گذاری در کشور ترکیه مقاله لینک شده را منتشر کرده اند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *