مهاجرت کاری اسلواکی

کاریابی در اسلواکی

کاریابی در اسلواکی

موضوع کاریابی در اسلواکی برای اشخاصی که خارج از اسلواکی، به دنبال کار در اسلواکی می­ گردند از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. کاریابی در اسلواکی اولین قدم برای اخذ ویزای کاری این کشور است. اسلواکی به عنوان کشوری ارزان قیمت، می­ تواند برای بسیاری از متقاضیان اشتغال و اقامت در اروپا، هدف باشد. علاقه مندان با مطالعه این نوشتار، با راه های کاریابی در اسلواکی، در حد امکان، آشنا خواهند شد.

بدیهی است این نوشتار به تنهایی قادر به بیان تمام جزئیات در باب موضوع مورد بحث، نخواهد بود. علاقه مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی، می ­توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، تماس حاصل فرمایند. همچنین، مطالعه دیگر مقالات این سایت، جهت آشنایی با شرایط کار در اسلواکی و دریافت ویزای کاری اسلواکی، پیشنهاد می ­شود.

بازار کار اسلواکی

علیرغم گذشته پر دردسر خود، اسلواکی اکنون یکی از سریعترین اقتصادهای در حال رشد در اروپا است. اسلواکی یک کشور اروپایی مترقی است، این قلب رو به رشد اروپا از سال 2009 به عضویت منطقه یورو درآمده است. اسلواکی با روستایی چشمگیر، موقعیت مکانی عالی و زیرساخت های توسعه یافته با پتانسیل غنی ایده ها، واقعا ببر اقتصادی اروپا است. اسلواکی بازترین اقتصاد را در اتحادیه اروپا دارد، این کشور رهبر CEE در آوردن فناوری جدید به کشور میزبان است. توانایی های چند زبانه، محیط امن، نیروی کار آموزشی (بیش از %90 جمعیت حداقل دارای تحصیلات متوسطه هستند) و یکی از بهترین رتبه بندی های اعتباری در تمام کشورهای CEE، این کشور را به فرصتی عالی برای گسترش و رشد تبدیل کرده است. اگرچه اسلواکی یک کشور بسیار کوچک است، اما یک کشور سنگین مالی در اروپا است.

به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، آنها از یورو اروپایی، یک ارز باثبات استفاده می کنند و با اتحادیه قراردادهای تجاری دارند. اسلواکی همچنین عضو سازمان های معتبری مانند ناتو و سازمان ملل است. OECD و WTO اسلواکی از سال 2000 تا 2008 رشد اقتصادی بسیار بالایی را تجربه کرد و هر سال حداقل 2% به رشد خود ادامه می دهد. اسلواکی به عنوان یک اقتصاد توسعه یافته با درآمد بالا گروه بندی می شود و دارای تولید ناخالص داخلی (PPP) 187، 264 میلیارد دلار در سال 2020 است. بخش های اصلی اقتصادی این کشور شامل کشاورزی، صنعت و خدمات است که خدمات بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی آن دارد.  صنایع اولیه اسلواکی شامل خودرو، داروسازی، محصولات فلزی و فلزی، برق و محصولات الکتریکی، منابع طبیعی مانند کک، نفت هسته ای، گاز، چوب و مشتقات آن است.

در جدول زیر شاهد نرخ مشارکت نیروی کار در اسلواکی هستید:

نرخ مشارکتسال
65%2021
70%2022
70%2023

اقتصاد اسلواکی

برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به وضعیت اقتصادی اسلواکی انداخت. اسلواکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و واحد پولی آن € (یورو) است. وجود معادن متنوع در کنار تولید و صادرات خودرو و لوازم الکترونیکی، بخش اعظم اقتصاد این کشور را شامل می­ شود. آلمان را می ­توان مهمترین شریک تجاری اسلواکی و خریدار اصلی محصولات این کشور قلمداد کرد. دستمزد کارکنان در اسلواکی نسبت به سایر کشورهای اروپایی چندان بالا نیست. البته باید میزان دستمزد را در کنار هزینه های این کشور در نظر گرفت. با لحاظ کردن هزینه زندگی در اسلواکی، باید گفت با میانگین دستمزد در این کشور، می ­توان یک زندگی راحت داشت. این نرخ طی سال های اخیر همواره روند کاهشی داشته است.

نرخ بیکاری در اسلواکی بدین شرح است:

نمودار نرخ بیکاری در اسلواکی

مشاغل مورد نیاز اسلواکی

یکی از بازار کارهای خوب در این کشور مربوط به حوزه تکنولوژی و IT است. برنامه نویسی از مشاغل پر متقاضی در اسلواکی و البته در اغلب کشورهای پیشرفته است. در زمینه مهندسی، رشته های الکترونیک و ساختمان شانس بیشتری برای اشتغال دارند. هرچند برای دیگر رشته های مهندسی نیز فرصت اشتغال در این کشور فراهم است. چاپ و صنایع مرتبط با آن و همچنین روزنامه نگاری نیز در این کشور خواهان دارد. تخصص هایی همچون حسابداری، رانندگی، آرایشگری، خیاطی، طراحی صنعتی و تدریس زبان انگلیسی نیز، دارای موقعیت کاری در اسلواکی هستند. جهت اطلاع از شرایط کار در اسلواکی پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مذکور می باشد.

شرایط اقامت کاری در اسلواکی

شهروندان اتحادیه اروپا برای کار در اسلواکی نیاز به اجازه اقامت ندارند. سایر شهروندان در صورت کسب اجازه اقامت، مجاز به کار در اسلواکی خواهند بود. این مجوز برای کارهای دائمی، حداکثر 2 سال و برای کارهای فصلی نهایتا 6 ماهه صادر می ­شود. مجوز کار توسط اداره کار، امور اجتماعی و خانواده، با تایید صلاحیت فرد در محل کار صادر می ­شود. توجه شود اجازه اقامت صرفا برای کار و کارفرمای معین صادر می­ گردد.

در صورت نیاز به تغییر لازم است برای مجوز جدید مجددا درخواست داده شود. امکان درخواست تمدید این مجوز، در فاصله 30 روز مانده به اتمام آن میسر است. هر مجوز برای هر دوره تا 2 سال قابل تمدید است. برای دریافت مجدد مجوز کارهای فصلی، لازم است بین دو کار حداقل 6 ماه فاصله وجود داشته باشد. بدیهی است با شرایط مذکور برای دریافت مجوز اقامت اسلواکی، ابتدا باید کار و کارفرمای مناسب پیدا کرد.

سایت های کاریابی در اسلواکی

نحوه آگهی کردن یک موقعیت شغلی در اسلواکی، کاملا منطبق با سایر کشورهای اتحادیه اروپا است. 3 ماه در اسلواکی و سپس 3 ماه نیز در اتحادیه اروپا، یک فرصت شغلی آگهی می­ شود. در صورت عدم متقاضی واجدالشرایط در هیچکدام از این دو مرحله، شهروندان سایر کشورها می ­توانند برای آن درخواست دهند. جستجوی کار در اینترنت و شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک و لینکدین، می­ تواند اولین قدم در این مسیر باشد. برخی سایت های اینترنتی که در این زمینه فعال هستند عبارتند از:

  • profesia.sk
  •  eures.sk
  •  careerjet.sk
  •  topjobs.sk
  •  trhprace.sk
  •  ponuky.sk

هرچند ممکن است این مسیر، در شرایط معمول، شانس بالایی برای متقاضی در پی نداشته باشد. راه دیگر استفاده از شرکت های کاریابی در این کشور است.

شرکت های فعال کاریابی در اسلواکی

در این روش شخص رزومه خود را برای یکی از شرکت های فعال در زمینه کاریابی ارسال می­ کند. این شرکت ها با توجه به رزومه شخص و فرصت های شغلی موجود، به وی پیشنهاد کار می­ دهند. این راه برای افراد خارج از اسلواکی و یا افرادی که تخصصی در زمینه کاریابی اینترنتی ندارند، می ­تواند مفید باشد. برخی از سایت های معرفی شده در قسمت قبل نیز متعلق به همین شرکت های کاریابی هستند.

شرکت های فعال کاریابی در اسلواکی

موسسه کاریابی DK Recruitment Services در اسلواکی

این شرکت در زمینه کارهای تمام وقت و پاره وقت در کل اتحادیه اروپا، از جمله اسلواکی، فعال است. هرچند عمده فعالیت آنها در اسلواکی نیست اما در این کشور نیز فعال هستند. شرکت مذکور به علت همکاری بالا با کارفرمایان و شرکت های تجاری، معمولاً طیف وسیعی از مشاغل را پیشنهاد می­ دهد.

موسسه کاریابی Adecco در اسلواکی

آغاز فعالیت این شرکت به سال 1992 در جمهوری چک بر می­ گردد. فعالیت شرکت Adecco در اسلواکی، در سال 2002 آغاز شد. در حال حاضر این شرکت، 24 شعبه و ایستگاه کاری برای متقاضیان در جمهوری چک و اسلواکی دارد. حوزه کاری این شرکت، در حال گسترش و تعداد دفاتر آن رو به افزایش است.

موسسه کاریابی Index Nosluš و ManPower در اسلواکی

این شرکت یکی از فعالترین شرکت های کاریابی در کشورهای جمهوری چک و اسلواکی است. در پیشینه این شرکت، دریافت جایزه ملی CR برای ارائه بهترین کیفیت کاری در سال 2011 ثبت شده است. در شرکت مذکور، افراد بر اساس رزومه خود شانس دریافت موقعیت های شغلی پاره وقت یا دائمی، خواهند داشت.

موسسه کاریابی ManPower ارائه دهنده انواع پیشنهادات شغلی موقت یا دائمی است. در ManPower مشاغلی همچون مدیر مالی، اپراتور مرکز تماس، حسابدار، مشاغل تولیدی، اداری، IT و سایر، پوشش داده می ­شود.

موسسه کاریابی Trenkwalder در اسلواکی

این شرکت در حوزه ارائه جستجوی آنلاین موقعیت های شغلی رایگان در اسلواکی فعال است. از دیگر مراکز کاریابی فعال در کشور اسلواکی می ­توان از شرکت های زیر نام برد:

  • Banská Bystrica
  • Košice
  • Arthur Hunt
  • CPL Jobs
  • Drill B.S.
  • Exact Recruitment
  • Grafton Recruitment Slovakia
  • Hofírek Consulting
  • Human Resources Consulting
  • Job Management

مجوز کار در اسلواکی

علیرغم این واقعیت که به اصطلاح مجوز واحد رایج ترین راه برای استخدام یک خارجی از خارج از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اقتصادی اروپا یا سوئیس در این کشور است، هنوز موارد متعددی وجود دارد که لازم است، مجوز کار به دست آید. درخواست برای مجوز کار در یک فرم درخواست رسمی در اداره کار ارائه می شود. درخواست را می توان شخصا از طریق پست ارسال کرد یا کارفرمای آینده شما ممکن است این کار را از طرف شما براساس وکالتنامه انجام دهد. کارفرمای آینده باید حداقل 10 روز کاری قبل از ارائه درخواست برای مجوز کار، یک فرصت شغلی خالی را گزارش کند. درخواست برای مجوز کار می تواند زودتر از 10 روز کاری پس از گزارش موقعیت شغلی ارسال شود.

درخواست برای مجوز کار باید همراه با موارد زیر ارسال شود:

  • فرم درخواست رسمی برای مجوز کار به زبان این کشور چاپ شده، تکمیل شده و امضاء شده
  • کپی سند اقامت (در صورتی که به شما داده شده باشد)
  • قرارداد کار یا قول کتبی استخدام
  • تصمیم در مورد به رسمیت شناختن مدرک تحصیلی یا سند معتبر و ترجمه شده رسمی که تحصیلات مورد نیاز را در مورد مشاغل تحت نظارت ثابت کند.
  • وکالتنامه کتبی (اگر درخواست از طرف شما توسط کارفرمای آینده شما یا شرکتی که در آن مستقر شده اید ارسال شده باشد).

علاقه مندان می ­توانند با ارائه رزومه خود، از مشاوره های متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، بهره مند شوند. وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، تجربه ارزشمندی در اخذ ویزای کاری کشورهای اروپایی و مهاجرت به اسلواکی برای علاقه مندان، دارند. متقاضیان می ­توانند هم در حوزه کاریابی و هم در سایر مراحل اخذ اقامت اسلواکی از خدمات این موسسه برخوردار شوند.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *