مهاجرت کاری تاجیکستان

اخذ ویزای کار در کشور تاجیکستان

اخذ ویزای کار در کشور تاجیکستان

علاقه مندان به مهاجرت کاری تاجیکستان باید برای اخذ ویزای کار در کشور تاجیکستان اقدام کنید. ویزای کاری تاجیکستان به ویزای M معروف است. این ویزا به شما امکان می دهد در ابتدا به مدت 3 ماه و سپس 1 سال در این کشور اقامت یابید. در صورت ادامه کار شما در این کشور ویزای شما مجددا تمدید می گردد. البته باید توجه داشته باشید که تاجیکستان یکی از کشورهای دشوار برای یافتن کار است چرا که این کشور نرخ بیکاری بالایی دارد و این کشور در حال توسعه دارای اقتصاد ضعیفی و فرصت های شغلی کمی می باشد. در هر صورت برای اخذ ویزای کار در کشور تاجیکستان و ارائه اطلاعات در این خصوص مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مطالب را ارائه کرده اند.

درباره تاجیکستان

در حدود دهه 1270، مارکوپولو جاده ابریشم را دنبال کرد که از میان کوه‌های پامیر در تاجیکستان کنونی می‌گذرد. او اولین اروپایی بود که گوسفند کوهستانی مارکوپولوی شاخدار مارپیچی دیدنی را روایت کرد که هنوز هم نماد آن منطقه است. مردم تاجیک از پامیر به عنوان “بام جهان” یاد می کنند که توصیف مناسبی برای مسیر کوهستانی است که بر فراز کشور خودنمایی می کند. در زیر قله ‌ها، یخچال ‌ها، قلعه ‌ها، دریاچه ‌ها، حکاکی‌های سنگی باستانی، بازارهای پرهیاهو و شهرهای بزرگ می ‌توانند برای بازدیدکنندگان لذت ببرند. تاجیکستان کشوری در آسیای مرکزی با هشت میلیون نفر جمعیت است. این کشور محصور در خشکی است و توسط افغانستان، چین، قرقیزستان و ازبکستان احاطه شده است.

تاجیکستان کوه هایی دارد که برای کوهنوردی و ورزش های این چنین مناسب است. اگر قصد دارید تا در یک کشور آسیایی که از هر لحاظ به ایران نزدیک باشد کشور تاجیکستان را انتخاب کنید. بناهای تاریخی قدیمی مانند قلعه گیسار در غرب دوشنبه و صومعه قرن هفتمی بودایی آجینه تپه در کورگان-تیوبه در شرق تاجیکستان به مسافران بینشی از تاریخ آن می دهد. بودای درازکش بزرگ در آجین تپه که اکنون در موزه ملی قرار دارد، یکی از محبوب ترین آثار در کشور است. در تاجیکستان حکومت کمونیستی شووری سال ها وجود داشته و به همین دلیل زیرساخت های مناسبی برای گردشگری وجود ندارد.

برای درک بهتر وضعیت و بازار کار در تاجیکستان نرخ بیکاری در این کشور در نمودار زیر نشان داده شده است:

نمودار نرخ بیکاری در تاجیکستان

بررسی اجمالی اقتصادی

تاجیکستان یکی از فقیرترین کشورهای آسیایی است که تقریباً %40 جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می کنند. در سال 2012، حدود %48 از نیروی کار در بخش کشاورزی، %41 در بخش خدمات و %10 در صنعت مشغول به کار بودند. امروزه صنایع اصلی تاجیکستان آلومینیوم و روغن نباتی است. از زمان استقلال خود از روسیه، اقتصاد تاجیکستان از صادرات این منابع مهم به کشورهای خارجی درآمد کسب کرده است. از سال 2005، تولید ناخالص داخلی تاجیکستان به تدریج افزایش یافته است، اما همچنان یکی از پایین ترین ها در مقایسه با سایر کشورهای شوروی سابق باقی مانده است. بنابراین، متداول ترین مشاغل مهاجران، تدریس هستند، زیرا تقاضا برای کودکان تاجیک برای یادگیری زبان انگلیسی در مدرسه به طور پیوسته در حال افزایش است.

در این بخش در خصوص مهاجرت به تاجیکستان از طریق کار صحبت شده است.

مشاغل آموزشی در تاجیکستان

جستجوی کار در تاجیکستان کار سختی است، زیرا مشاغل زیادی تمایل به آگهی ندارند. هر مهاجری که به تدریس در خارج از کشور فکر می کند، ابتدا باید برای مدرک بین المللی TEFL/TESOL یا CELTA تحصیل کند، زیرا این مدرک تحصیلی شناخته شده در تاجیکستان و راه خوبی برای شروع کار است. بسیاری از مشاغل تدریس در خارج از کشور نیز در وب سایت TEFL آگهی می شوند. برخی از مشاغل تدریس در تاجیکستان معمولاً در آگهی های خود می گویند که معلمان انگلیسی با تجربه تر را ترجیح می دهند، بنابراین مهاجران با تجربه قبلی در کلاس درس در کشورهای بومی خود یا سایر کشورهای خارج از کشور ممکن است برای کارفرمایان مطلوب باشند.

درباره اخذ ویزای کار در کشور تاجیکستان

طبق قراردادها و توافق نامه های بین المللی، هنگام سفر به جمهوری تاجیکستان برای کار، باید درخواست ویزای کار کنید. برای دریافت این ویزا، شما باید یک دادخواست از سازمان دعوت کننده یا شهروند تاجیکستان درخواست ویزا و قرارداد کار یا مدنی امضا کنید. ویزای کار حداکثر 3 ماه اعتبار دارد. پس از ورود به کشور، می توانید ویزا را با دریافت اجازه کار از خدمات مهاجرت وزارت امور داخلی جمهوری تاجیکستان تمدید کنید. ویزای کاری تاجیکستان به افراد زیر تعلق می گیرد:

  • به شهروندان خارجی که برای کار به جمهوری تاجیکستان می روند از جمله طبق قراردادها و توافق نامه های بین المللی
  • به اعضای خانواده افراد فوق الذکر

اخذ ویزای کار الکترونیکی در کشور تاجیکستان

اگر شما برای یک سفر کوتاه مدت از جمله گردشگری و تجاری به تاجیکستان سفر می کنید، ویزای الکترونیکی صادر می شود. فقط درصورتی که مدت اقامت شما از 45 روز بیشتر نباشد می توانید از آن استفاده کنید. ویزای الکترونیکی گردشگری و تجاری هر دو اعتبار 3 ماه دارند. ویزای الکترونیکی وسیله ساده تری برای اخذ پذیرش در بنادر ورودی و بدون مراجعه به نمایندگی های دیپلماتیک کنسولی در خارج از کشور است. شما باید فرم درخواست آنلاین را پر کنید پرداخت مورد نیاز را انجام دهید و پس از تأیید می توانید ویزای خود را به صورت الکترونیکی از طریق ایمیل ثبت شده خود دریافت کنید. هنگام درخواست ویزای الکترونیکی، اعتبار پاسپورت شما نباید کمتر از 6 ماه باشد.

شما باید از سند تایید چاپ کنید و آن را قبل از افسران کنترل گذرنامه در فرودگاه ارائه دهید. آنها می توانند ویزای الکترونیکی شما را در سیستم خود تأیید کنند اما به منظور جلوگیری از عوارض غیر ضروری، همراه داشتن یک نسخه چاپی توصیه می شود. وقتی همه چیز مرتب شد، افسر باید مهر ورود به پاسپورت شما را بچیند. در هر صورت با استفاده از ویزای الکترونیکی می توانید به این کشور مهاجرت کند و جوانب کار را بررسی کنید. سپس در صورت امضای قرارداد کاری می توانید ویزای کاری تاجیکستان را درخواست کنید.

در جدول زیر مشخصات ویزای کاری تاجیکستان آورده شده است:

پارامترشرح
نوع ویزاویزای مهاجرتی
نام ویزاویزای M
مدت اعتبار3 ماه در ابتدا و 1 سال در ادامه
قابلیت تمدیددارد

اخذ ویزای کار الکترونیکی در کشور تاجیکستان

کاریابی در تاجیکستان

اقتصاد تاجیکستان به کشاورزی و خدمات نیازمند است. جستجوی شغل در تاجیکستان برای مهاجران سخت است. چنانچه به زبان انگلیسی مسلط باشید می توانید در مشاغلی مانند آموزش و تدریس شانس داشته باشید. منظم ترین مشاغل مهاجران از این جهت آموزش است که علاقه بچه های تاجیک به یادگیری انگلیسی در مدرسه به طور مداوم در حال گسترش است. جستجوی کار در تاجیکستان کار سختی است زیرا به طور کلی مشاغل کمی تبلیغ می شوند. هر مهاجری که قصد آموزش در خارج از کشور را دارد باید ابتدا برای مدارک بین المللی اقدام کند زیرا این یک توانایی همه جانبه در تاجیکستان و یک روش مناسب برای ورود به کار است. در هر صورت حقوق ماهیانه کار تاجیکستان پایین است و کاریابی کاری سخت می باشد.

اقتصاد و نیروی کار در تاجیکستان

اقتصاد تاجیکستان اشتغال کافی برای نیروی کار خود را که به سرعت در حال رشد است ایجاد نمی کند، بنابراین ارزشمند ترین دارایی آن یعنی سرمایه انسانی تا حد زیادی مورد استفاده قرار نمی گیرد. برای اطمینان از ایجاد سریعتر شغل و بهبود کیفیت شغلی، نیاز فوری به تغییر مدل رشد موجود است. در سال های گذشته تولید ناخالص داخلی تاجیکستان به طور متوسط کم تر از 10% رشد کرده است در حالی که اشتغال سالانه فقط حدود 3% رشد داشت.

جمعیت در سن کار، که به عنوان افراد 15 تا 64 ساله تعریف شده است، از 3.31 میلیون نفر در سال 2000 به 5.23 میلیون نفر در سال 2015 افزایش یافته است. فقط 43% از کل جمعیت تاجیکستان در سن کاری مشغول به کار هستند. اکثر کسانی که کار می کنند در مشاغل کم کیفیت در بخش غیررسمی هستند. علاوه بر این، مشاغل زیادی در تاجیکستان فصلی یا موقت است و سهم آنها با گذشت زمان افزایش یافته است.

در نمودار زیر نرخ بیکاری در تاجیکستان را مشاهده می کنید:

نرخ بیکاری در تاجیکستان

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در کشور تاجیکستان

جهت کار در تاجیکستان و اخذ ویزای کاری در این کشور نیاز به ارائه مدارک زیر به سفارت این کشور دارید:

  • قراردادکاری
  • نامه کارفرما
  • چند قطعه عکس
  • گذرنامه معتبر
  • درخواست فرم ویزا
  • پرداخت هزینه مربوط
  • بیمه نامه
  • گواهی پزشکی و سابقه کیفری

کار در بخش خصوصی تاجیکستان

بخش خصوصی رسمی که توسط بخشهای بزرگ دولتی و غیررسمی ایجاد شده است در تاجیکستان توسعه نیافته می باشد. استخدام رسمی در بخش خصوصی فقط %13 از کل اشتغال را شامل می شود در حالی که سهم کارآفرینان بالقوه ای که سعی در راه اندازی یک کسب و کار دارند بسیار کم است و فقط %11.8 است و این به موانع قابل توجهی در راه اندازی و ایجاد یک تجارت اشاره دارد. اکثر شرکتهای رسمی بخش خصوصی موجود کوچک و جوان هستند و به نظر می رسد که با محدودیت یا ممانعت از رشد روبرو هستند. البته چارچوب استراتژیک برای مشاغل توصیه می کند که دولت تاجیکستان برای دستیابی به اهداف توسعه خود، از جمله مشاغل مندرج در استراتژی توسعه ملی جدید تا سال 2030 در مورد مشاغل تجدید نظر می کند. ایجاد مشاغل بیشتر، به ویژه در بخش رسمی خصوصی نیز از برنامه های دولت است.

وضعیت کار زنان و جوانان در تاجیکستان

زنان و جوانان کمترین نماینده را در نیروی کار دارند. جوانان غیرفعال، یعنی کسانی که نه شاغل هستند و نه در مدرسه می روند، 40% از کل جمعیت جوانان را نشان می دهند که طبق استانداردهای بین المللی بالا است. در حالی که جوانان بیشتر از بزرگسالان در مشاغل دستمزد بخش خصوصی کار می کنن، تقریبا یک سوم جوانان شاغل در مشاغل بدون مزد (غیررسمی) هستند، در حالی که در مقایسه با بزرگسالان 15% می باشد. زنان از نظر اشتغال نیز در معرض آسیب هستند و آمارها دلگرم کننده نیستند. میزان مشارکت زنان در نیروی کار تاجیکستان کم تر از 30% است در حالی که در مردان بیش از 60% بود. زنان شاغل بیشتر در بخش دولتی کار می کنند اما تقریبا یک چهارم زنان در مشاغل بدون حقوق در مشاغل خانوادگی درگیر هستند که در مقایسه با مردان که 13% هستند می باشد.

در جدول زیر شاهد تعداد افراد شاغل در تاجیکستان می باشید:

تعداد افراد شاغلسال
230002021
240002022
250002023

هنگام سفر و مهاجرت به تاجیکستان مطمئن شوید که با نوع ویزای صحیح در این کشور حاضر می شوید. برای تمام ویزاهای دیگر به غیر از ویزای توریست، شما باید قبل از 3 روز از ورود به تاجیکستان در بخش کنسولی وزارت امور خارجه ثبت نام کنید. همچنین می توانید ثبت نام را در هتلی که در آن اقامت دارید انجام دهید. تمدید ویزا توسط اداره کنسولی وزارت امور خارجه تاجیکستان انجام می شود. اگر برنامه سفر شما شامل سفر به منطقه خاتلون در مرز افغانستان است، باید قبل از سفر از طریق بخش کنسولی وزارت امور خارجه در دوشنبه درخواست مجوز کنید. جهت مهاجرت و انجام امور مهاجرتی می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت صحبت کنید و از تمامی شرایط اطلاع حاصل کنید.

سوالات متداول در خصوص ویزای کاری تاجیکستان

در این بخش از مطلب برای ویزای کار تاجیکستان سوالات شما را پاسخ می دهیم:

  • برای کار و تجارت در تاجیکستان چه ویزایی را باید اخذ کنیم؟ برای ویزای تجاری این ویزا که ویزای K نیز نامیده می شود، به دارنده اجازه می دهد تا برای اهداف تجاری کوتاه مدت به تاجیکستان سفر کند. برای ویزای کار  یا ویزای M به دارنده اجازه می دهد تا برای کار در یک شرکت ثبت شده محلی به تاجیکستان سفر کند.
  • شرایط اخذ ویزای کار تاجیکستان چگونه است؟ دارندگان گذرنامه ایران می توانند برای ویزای الکترونیکی به تاجیکستان اقدام کنند. به جای مراجعه مستقیم به سفارت یا نمایندگی دیپلماتیک تاجیکستان در کشور محل اقامت خود، اتباع خارجی باید درخواست های خود را به صورت آنلاین به وزارت امور خارجه ارسال کنند.
  • مراحل اخذ ویزای کار تاجیکستان چیست؟ متقاضیان باید اسناد پشتیبان را زودتر از موعد جمع کنند، زیرا لازم است اسناد را با برنامه بارگذاری کنند. متقاضی پس از اقدام به صورت آنلاین، ایمیلی با دستورالعمل های بیشتر و دعوت نامه ای برای مراجعه به سفارت یا کنسولگری تاجیکستان برای ارسال اثر انگشت، عکسبرداری و تکمیل مراحل درخواست با مصاحبه دریافت می کند. در روز قرار ملاقات، متقاضی باید گذرنامه خود را به همراه نامه دعوتنامه خود و سایر اسناد مشخص شده در ایمیل به همراه داشته باشد. سپس آنها باید منتظر تأیید درخواست ویزا از سوی مقامات مربوطه در کشور محل اقامت خود بمانند. پس از تأیید درخواست، مقامات دیپلماتیک به متقاضی اطلاع می دهند تا بتواند برای گرفتن ویزا به همراه گذرنامه خود به سفارت برگردد. در این زمان متقاضی باید هزینه ویزا را پرداخت کند. پس از جمع آوری ویزای کار، کارمند می تواند به تاجیکستان سفر کند.
  • مدت اعتبار کار در تاجیکستان چقدر است؟ در تاجیکستان ویزای کار برای یک دوره اولیه تا 3 ماه معتبر است. با گذشت این 3 ماه، کارمندان خارجی می توانند براساس اجازه کار خود، ویزا را تمدید کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *