مهاجرت کاری آلمان

کار حین تحصیل در آلمان

کار حین تحصیل در آلمان

کار حین تحصیل در آلمان یکی از طرق تامین مخارج توسط دانشجویان است. به‌ طوریکه اکثر دانشجویان هزینه تحصیل خود را از این روش تامین می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به مطالعه این موضوع و بررسی جوانب و جزئیات آن بپردازیم. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه شما دانشجویان در مهاجرت تحصیلی به آلمان می باشد.

شرایط کار حین تحصیل در آلمان

همان‌ طور که می‌ دانید کشور آلمان شرایط ویژه‌ ای در زمینه اقتصاد، صنعت و تجارت را دارا است. همچنین این کشور در حوزه شنگن قرار دارد. بنابراین دانشجویان به راحتی می‌ توانند به کار حین تحصیل در آلمان مشغول شوند. انواع شغل‌ها به صورت پاره‌ وقت و تمام‌ وقت وجود دارد. انتخاب نوع شغل به شرایط زندگی، توانایی‌ های دانشجو بستگی دارد. این شرایط می‌تواند تعیین‌کننده مشاغل پاره‌ وقت یا تمام وقت باشد. کشور آلمان شرایط کار دانشجویی آسان و ساده‌ تری را نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارد.

طبق‌ آمارهای اجتماعی student work Deutsche تعداد دانشجویان آلمانی که به کار حین تحصیل در آلمان مشغول هستند، حدودا دو سوم است. آشنایی با فرهنگ آلمانی و تسلط کافی بر زبان رسمی این کشور که زبان آلمانی است. همچنین می‌ تواند امتیاز ویژه‌ای جهت کار دانشجویی در آلمان باشد. در بسیاری از کشورها مانند آلمان دانشجویان جهت تحصیل در دانشگاه، می‌ باید هزینه‌ های تحصیلی و مخارج زندگی بسیاری را پرداخت نمایند. هزینه‌ هایی مانند مسکن، خوراک، پوشاک و سایر. از این رو، اکثر دانشجویان در پی جستجوی کار به هنگام تحصیل خود هستند.

مزایای کار حین تحصیل در آلمان

استقبال دانشجویان بین‌ المللی و خارجی از فعالیت شغلی در حین تحصیل بسیار قابل توجه است. چرا که می‌ توانند از این طریق در کشوری غیر از زادگاه خود به راحتی امرار معاش نمایند. بنابراین بهترین گزینه برای آنها محسوب می‌ گردد. شغل‌ هایی مانند کار در رستوران‌ ها، نمایشگاه‌ ها، کارخانه‌ ها، شرکت‌ ها، فروشگاه‌ ها و کار برای استادان از جمله کارهای مناسب دانشجویان دانشگاه‌ های آلمان است.

زیرا بسیاری شرکت‌ ها و کارخانه‌ ها طی قراردادی که با دانشگاه‌ ها دارند، نیروی کار خود را از دانشگاه‌ ها تامین می‌کنند. به‌ کارگیری دانشجویان در زمینه‌ های تحصیلی‌ آنها توسط این شرکت‌ ها می‌ تواند گزینه مناسبی جهت کمک در پیشبرد پروژه‌ های آنها باشد. به طور کلی به دلایل زیادی، یک دانشجو به عنوان نیروی کار برای کارفرما بسیار به‌ صرفه و ارزان است.

پایین بودن حقوق یک دانشجو نسبت به حقوق مردم عادی یکی از این دلایل است. عدم پرداخت هزینه‌ های حمل‌ و‌ نقل و رفت‌ و‌ آمد دانشجو توسط کارفرما یکی دیگر از این دلایل به شمار می‌ رود. چرا که دانشجویان در ایالت‌های خود و همسایه می‌توانند به صورت رایگان تردد نمایند.

شرایط کار دانشجویی در آلمان

دانشجویان عزیز نگران شغل و کار حین تحصیل در آلمان نباشند. در آلمان نیز مانند سایر کشورها، تعطیلات سال نو میلادی و تعطیلات رسمی آخر هفته، جزء روزهای کاری نمی‌ باشند. دانشجویان از ترم سوم مقطع کارشناسی به بالا می‌ توانند به فعالیت شغلی در حین تحصیل بپردازند. در مجموع کار حین تحصیل برای دانشجویان، روش بسیار مفیدی است. در این مورد دانشجو هم می تواند به درآمد برسد، هم کارآموزی محسوب می شود و هم می تواند سابقه کار خوبی محسوب شود. این موضوع، شانس پیدا کردن شغل مناسب بعد از کار را تقویت می کند.

همچنین دستمزد کار دانشجویی در آلمان در نمودار زیر بیان گردیده شده است:

متوسط دستمزد درآلمان

نحوه یافتن کار حین تحصیل در آلمان

افرادی که قصد پیدا کردن کار حین تحصیل در آلمان دارند، باید مواردی را در نظر بگیرند. این موارد را می توان به طور خلاصه در موارد ذیل جمع بندی کرد:

  • وجود روش‌ های مختلفی برای یافتن شغل
  • مراجعه به آژانس‌های کاریابی و فرصت‌ های شغلی
  • دانشجویان با مراجعه به این اماکن می‌ توانند شغل مورد نظر خود را متناسب با شرایط تحصیلی انتخاب نمایند.
  • برای مثال در شهر برلین آلمان، سازمان‌ ها و ارگان‌ های مرتبط با کار وجود دارد.
  • بسیاری از مشاغل مورد نیاز از طریق تابلوهای آگهی دانشگاه‌ ها آگهی می‌ شوند.
  • همچنین در وب‌ سایت‌ های دانشگاهی نیز اخبار مربوط به مشاغل اطلاع‌ رسانی می‌ گردد.
  • دانشجو می‌ تواند به روزنامه‌ ها نیز مراجعه نماید که در آن بخش‌هایی مختص نیازمندی‌ های شغلی وجود دارد.

مشاغل دانشجویی در آلمان

هنگام انتخاب شغل، مهم است که شغلی را پیدا کنید که از نظر موقعیت مکانی، حقوق و موقعیت مناسب باشد تا بتواند بدون ایجاد مزاحمت در اطراف تحصیل شما مناسب باشد. در زیر مشاغل رایج دانشجویی که می توانید در این کشور انجام دهید آورده شده است:

مشاغل رایج دانشجویی در آلماندر جدول زیر توضیحات هر کدام از مشاغل نام برده شده در بالا آمده است:

نام شغلتوضیحات
دستیار علمییافتن کار در دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی یا فارغ التحصیلی برای کسانی که آرزوهای علمی دارند راحت است. معمولا این نقش‌ها برای پژوهشگران باز است و معمولا در دانشگاه یا بخش مربوطه تبلیغ می‌ شوند.
پیشخدمتموقعیت هایی مانند پذیرایی در کافه ها معمولا محبوب ترین در بین دانشجویان هستند. این نقش ها به دانشجویان اجازه می دهد تا اجتماعی شوند، ارتباط برقرار کنند و با افراد جدید ملاقات کنند.
دستیار تولیدبه عنوان دستیار تولید، دانشجویان می ‌تواند با چاپ، توزیع کاغذ و سایر مسئولیت ‌های مرتبط به طراحان لباس، دوربین‌ ها و کارگردانان کمک کند.
خرده فروشیدانشجویان ممکن است خرده فروشی را نیز انتخاب کنند. با توجه به اینکه این بخش به طور مداوم به دنبال کارمند است.

شما معمولا می توانید کار پیدا کنید حتی اگر آلمانی صحبت نکنید. اگرچه، مهارت های آلمانی یک امتیاز محسوب می شود. با این حال، این تا حد زیادی به نقش بستگی دارد، به این معنی که یافتن شغل بدون صحبت کردن به زبان مادری در هر موقعیتی که نیاز به مهارت ‌های ارتباطی یا تعامل با مشتریان دارد، بسیار دشوارتر خواهد بود.

دستمزد ساعتی کار حین تحصیل در آلمان

دانشجویان غیر اروپایی مانند دانشجویان ایرانی، می‌ توانند سالانه به‌ صورت تمام ‌وقت (روزانه 8 ساعت) و به مدت 120 روز کار کنند. در صورتی که دانشجو مبلغ 450€ (یورو) درآمد ماهانه داشته باشد، از پرداخت مالیات معاف می ‌گردد. اما بیشتر از این مبلغ مشمول مالیات می‌ گردد. اگرچه مالیات‌ های پرداختی توسط دانشجویان ناچیز است. این امتیاز برای دانشجو وجود دارد که می ‌تواند درخواست عفو از مالیات بدهد.

در این صورت با درخواستش موافقت شده و در پایان سال مبالغ کسر شده به حساب شخص عودت می‌ گردد. بر طبق قانون، حداقل حقوق دریافتی دانشجویان ساعتی 9€ (یورو) است. دانشجویان با دریافت این مبلغ و 2 روز کار در هفته، می‌ توانند 90% تا 100% مخارج زندگی خود را تامین نمایند. بعضی از شرکت ‌ها حتی مبلغی بالاتر از ساعتی 9€ (یورو)، یعنی ساعتی 20€ (یورو) هم به دانشجویان پرداخت می‌ نمایند.

اخذ ویزای همراه آلمان و اجازه کار

چنانچه دانشجو با دریافت ویزای تحصیلی به کشور آلمان سفر می ‌کند، مجاز به همراه بردن همسر خود نیز می‌ باشد. بدین صورت که همسر وی می‌ باید فرم درخواست ویزا را به صورت جداگانه تکمیل نماید. همچنین به صورت جداگانه نسبت به گرفتن وقت مصاحبه اقدام نماید. ناگفته نماند ممکن است پروسه اخذ ویزای همسر زمان ببرد و هر 2 به‌ طور همزمان نتوانند به آلمان سفر کنند. در صورتی که همسر دانشجو موفق به اخذ ویزای همراه دانشجو گردد، مجاز به فعالیت شغلی در آلمان به‌صورت تمام وقت است. بنابراین هر 2 می‌ توانند بدون هیچ گونه مشکلی در آلمان مشغول کار شوند.

کار حین تحصیل در آلمان و نحوه کارآموزی

کار حین تحصیل در آلمان و نحوه کارآموزی

کارآموزی در آلمان شامل دانشجویانی می‌ گردد که شرایط به شرح ذیل را دارا باشند:

  • دارای تحقیقات علمی معتبر باشند.
  • به‌ صورت مهمان در دانشگاه‌ های آلمان مشغول تحصیل باشند.
  • کسب رتبه اول در مقاطع مختلف دانشجویی اعم از دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • مشغول کار روی پایان‌ نامه دکترا یا کارورزی هستند.

دانشجویان دارای شرایط فوق ‌الذکر می‌ توانند گواهی‌ ها و مدارک دریافتی خود را به صورت فاکس یا ایمیل ارسال نمایند. دوره کارآموزی به مدت 12 ماه (1 سال) می‌باشد که می‌تواند در بخش‌های مختلفی توسط کارورز گذرانده شود. حقوق کارورزان تحت نظارت آموزش و پرورش فدرال آلمان بوده و از سوی آنان پرداخت می‌ گردد. کارورزان پس از پایان دوره کارورزی و قبولی در امتحانات مربوطه، می ‌توانند مجوز ورود به بازار کار آلمان را دریافت نمایند. این مدرک می‌ تواند شامل کارورزی از انواع مختلف باشد. اطلاعات کارورز در سیستم ثبت می‌ گردد که لازمه صدور ویزا برای دانشجویان بین‌المللی می‌ باشد.

همچنین جهت تکمیل اطلاعات خود می توانید مقاله ویزای کار آلمان را مطالعه‌ بفرمایید. از مشاغل مورد نیاز و پر طرفدار کشور آلمان به این موارد می توان اشاره کرد:

  • مهندس مکانیک
  • مهندس الکترونیک
  • مهندس عمران
  • مهندس مکاترونیک
  • مهندس معماری
  • رشته های مدیریتی
  • حسابداری
  • دستیار تولید
  • دستیار فروش
  • برنامه نویسان
  • مشاوران تولید
  • اقتصاددانان
  • توسعه دهندگان نرم افزار
  • کارشناس مدیریت مشاغل

کار حین تحصیل در آلمان و سطح زبان مورد نیاز

یافتن کار و اشتغال برای دانشجویانی که به زبان آلمانی سطح B1 مسلط هستند، ساده‌ تر خواهد بود. در واقع آشنایی به زبان آلمانی شانس یافتن شغل برای آنان افزایش می‌ دهد. دارا بودن مدرک زبان علمی جهت یافتن کار الزامی نیست. نمره منفی برای دانشجو محسوب نمی‌ گردد. اما می‌ تواند در پیدا کردن شغل مورد نظر او بسیار موثر باشد. بنابراین دارا بودن پوئن‌های مثبت و امتیازهای ویژه، می‌ تواند کمک موثری جهت کار حین تحصیل در آلمان برای دانشجو باشد. همان‌ طور که خواندید، توضیحاتی در مورد کار حین تحصیل در آلمان در خصوص دانشجویان ارائه گردید.

هزینه زندگی در آلمان نیز یکی از مواردی است که درک بهتری نسبت به فرایند مهاجرت به متقاضی می دهد. اکنون چنانچه قصد ادامه تحصیل در آلمان یا جستجوی کار در این کشور را دارید، با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایید. مشاوران ما در این زمینه تخصص کافی داشته و می‌ توانند شما را با ارائه بهترین گزینه مشاوره نمایند. کلیه مسائل مربوط به تحصیل در آلمان و جزئیات کار دانشجویی در آلمان را به وکلای مجرب ما بسپارید. تماس حضوری یا تلفنی شما با این موسسه، این افتخار را نصیب ما می‌ نماید که شما را در دستیابی به اهداف عالیه یاری دهیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *