مهاجرت به کشور لهستان

پناهندگی در کشور لهستان

پناهندگی در کشور لهستان

پناهندگی در کشور لهستان به دلیل عدم آگاهی از شرایط حاکم بر قوانین و معایب این طرق به نادرست مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. البته راه های قانونی و ممکن تری نیز وجود دارد که پیشنهاد می گردد به هیچ عنوان برای مهاجرت به این کشور در سال 2023 از روش پناهندگی استفاده نشود. افراد متقاضی مهاجرت به اروپا به دلایل و اهداف مختلفی در تلاش برای اخذ پناهندگی در کشور لهستان هستند. این اهداف و دلایل می تواند جنگ و نابسامانی، خطرات جانی و سایر باشد. از آنجا که مهاجرت از طریق پناهندگی روش مناسبی برای اقامت در اروپا نمی باشد، لذا این مقاله از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است تا در این زمینه به آگاهی های لازم دست یابید.

نحوه درخواست پناهندگی در کشور لهستان

شخصی که تصمیم به پناهندگی در کشور لهستان را دارد، باید در خطر بودن امنیت جانی خود و کشور را برای دولت لهستان به اثبات برساند. این قانون در کلیه کشورها وجود دارد. در غیر این صورت با درخواست متقاضی موافقت نگردیده و فورا بایستی به کشور خود بازگردد.

نحوه درخواست پناهندگی در لهستان به شرح زیر است:

  • درخواست پناهندگی به محض ورود به خاک این کشور
  • آفیسرهای مرزبانی لهستان سوالات مورد نظر را از پناه جو می پرسند.
  • جهت درخواست رسمی پناهندگی در کشور لهستان به سمت ادارات مهاجرت لهستان راهنمایی می شوید.
  • فرد بایستی به یکی از شعب قانونی و رسمی اداره مهاجرت در کشور لهستان مراجعه نماید.
  • در اداره دلایل تصمیم به پناهندگی را عنوان می دارد.
  • وی بایستی ادعای خود مبنی بر پناهندگی را ثابت نموده و مدارکی را به اداره مهاجرت تسلیم کند.

مدارک و شرایط لازم برای تقاضای پناهندگی در کشور لهستان

مدارکی که در این مرحله باید ارائه نماید به صورت ذیل است:

  • تحویل مدارک هویتی و شناسایی (به طوری که سن و ملیت شخص پناهجو قابل بررسی باشد.)
  • ارائه پاسپورت
  • در صورتی موجود نبود مدارک هویتی، مدارکی از قبیل سند ازدواج و سایر مورد قبول می باشد.
  • ممکن است مدارک دیگری در این میان از شما درخواست شود.

شرایط پناهندگی در لهستان

شرایط پناهندگی در کشور لهستان به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. به طور مثال ممکن است شخص در دو مرحله به کشور لهستان مهاجرت کرده باشد. به عبارت دیگر ممکن است فرد پناهجو از کشور مبدا ابتدا به آلمان سفر نموده و سپس وارد لهستان شده است. در این پروسه این احتمال وجود دارد که در کشور آلمان درخواست پناهندگی داده باشد.

بنابراین اولین اقدامی که در اداره مهاجرت انجام می گیرد، گرفتن اثر انگشت از شخص پناهجو است. زیرا پس از بررسی های لازم درخصوص اثر انگشت و هویت فرد، می توان پی برد که او در کشور آلمان درخواست پناهندگی داده است یا خیر. در صورتی که درخواست نداده باشد، می تواند در صورت اثبات علل پناهندگی به اقامت در لهستان دست یابد. اما اگر در کشور آلمان تقاضای پناهندگی نموده باشد، کشور لهستان با درخواست او موافقت نکرده و ملزم به دریافت پناهندگی در کشور آلمان می باشد.

نحوه مصاحبه در اخذ پناهندگی در کشور لهستان

در این مرحله از پناهندگی در کشور لهستان فرد پناهجو از سوی نماینده اداره مهاجرت این کشور مصاحبه می شود که روال آن به شکل زیر است:

  • ناگفته نماند که متقاضی اجازه درخواست مترجم از اداره را دارد.
  • سوالاتی در این مصاحبه از پناهجو پرسیده می شود.
  • سوالات درخصوص دلایل ترک کشور مبدا و علت درخواست پناهندگی است.
  • فرد موظف است به سوالات به صورت صادقانه پاسخ گفته و حقیقت را بگوید.
  • در صورتی که حتی 1% مشخص گردد که وی اطلاعات نادرستی را به اداره مهاجرت داده است.
  • تقاضای او برای همیشه مردود شده و می بایست فورا به کشور مبداء برگردد.
  • پس از انجام مصاحبه و اخذ یکسری اطلاعات اولیه
  • اسکان موقت و بهره مندی از امکانات رفاهی، خدمات بهداشتی و آموزشی، در اختیار پناهجو قرار می گیرد.
  • این شرایط تا اطلاع ثانوی و تا زمانی که حکم قطعی برای فرد پناهجو جهت پناهندگی صادر گردد، پابرجاست.

شرایط اخذ تابعیت بعد از پناهندگی در لهستان

شرایط اخذ تابعیت بعد از پناهندگی در لهستان

افرادی که موفق به اخذ پناهندگی در کشور لهستان شده اند، کارت اقامت 3 ساله به آنان اعطا می گردد. صدور کارت های اقامتی به شکل زیر است:

انواع کارت پناهندگیتوضیحات
در ابتدا صدور کارت به شکل ex officio استدر ابتدا 3 ساله است که پس از پایان 3 سال، می توان مجددا 3 سال دیگر آن را تمدید کرد.
کارت به نام karta pobytuحکم حفاظت جانبی را برای آنان دارد. این کارت در ابتدا به صورت 2 ساله است که پس از انقضای مدت اعتبار می تواند 2 سال دیگر تمدید گردد.
کارت حفاظت بشر دوستانهمدت اعتبار این کارت نیز 2 سال بوده و مجددا به مدت 2 سال دیگر قابل تمدید است.

به طور کلی برای تمدید کارت اقامت، پناهندگان می بایست حداقل 30 روز (1 ماه) قبل از تاریخ انقضای کارت اقدام نموده و کارت اقامت فعلی به اداره مهاجرت تحویل گردد. متاسفانه بسیاری از اتباع خارجی پناهنده از این قانون بی اطلاع هستند.

حق کار پناهندگی در لهستان

اتباع خارجی که وضعیت پناهندگی در لهستان را دریافت می کنند دارای حق امتیاز مشابه شهروندان لهستانی هستند، مگر اینکه بخواهند حق رأی داشته باشند. پناهجویان برای اشتغال در لهستان ملزم به اخذ مجوز کار نیستند و همین قوانین در مورد افراد خارجی که به آنها کمک های بشردوستانه یا اجازه اقامت داده می شود، نیز اعمال می شود. این قانون امکان دسترسی به بازار کار برای پناهجویان را پس از 6 ماه از تاریخ ارائه درخواست پناهندگی فراهم می کند در صورتی که در این مدت تصمیم مقدماتی اتخاذ نشده باشد و اگر تاخیری داشته باشد که دلیل تاخیر پناهجو نباشد، رئیس دفتر اتباع بیگانه بنا به درخواست پناهجو، گواهی صادر می کند، که همراه با یک سند شناسایی موقت، به پناهجو اجازه می دهد تا در لهستان کار کند.

این گواهی تا روز نهایی شدن تصمیم در مورد حمایت بین المللی معتبر است. سند شناسایی موقت 90 روز اعتبار دارد و متعاقبا برای مدت 6 ماه قابل تمدید است. لازم به ذکر است پرونده پناهجو بسته به موارد مطرح شده و دلایل پناهندگی و همچنین میزان پناهجویان می تواند تا چندین ماه نامشخص باشد.

استخدام پناهندگان در لهستان

کارفرمایان لهستان و یا کارفرمایان خارجی دارای مجوز در لهستان می توانند به شرط داشتن کارت شناسایی موقت و گواهی صادر شده توسط رئیس دفتر اتباع بیگانه افرادی که در حال انتظار وضعیت پناهندگی خود در مدت 6 ماه هستند را استخدام کنند. چرا که این سند به پناهجویان اجازه می دهد تا در لهستان استخدام شود. علاوه بر این نیز کارفرمایان به راحتی می توانند افرادی که وضعیت پناهندگی آنها مشخص شده است را استخدام کنند. اقدامات لازم برای استخدام یک پناهنده در لهستان همانند کارمندان دیگر می باشد. اتباع خارجی که به آنها اجازه پناهندگی، حمایت های بشردوستانه، حمایت فرعی یا اجازه اقامت اعطا شده است، نیازی به گرفتن اجازه کار برای کار در لهستان ندارند. آنها همان حقوق شهروندان لهستانی را دارند. لازم است کارفرمایان به خوبی مدارک و اسناد تهیه شده از سوی پناهندگان را برای صحت و سقم آن بررسی کنند.

آموزش زبان لهستانی برای پناهندگان

تنها فعالیت های آموزشی که پناهندگان بزرگسال در لهستان به آنها دسترسی مداوم دارند دوره های آموزش زبان لهستانی است که در همه مراکز برگزار می شود. سطح این دوره توسط برخی سازمان های غیردولتی کافی نیست. خارجی ها آن کلاس ها را بطور کلی مثبت ارزیابی می کنند. با این وجود، فقط تعداد محدودی از پناهجویان تصمیم می گیرند در این کلاسها شرکت کنند. تحقیقات نشان داده است که میزان مشارکت پایین به این دلیل است که پناهجویان حاضر به ماندن در لهستان نیستند یا آگاه هستند که شانس به دست آوردن حمایت بین المللی در لهستان کم است، بنابراین هیچ انگیزه ای برای یادگیری زبان ندارند.

زمان کلاس های زبان نیز با نیازهای پناهجویان شاغل سازگار نیست. البته در سال 2019 سازمان های غیردولتی پروژه هایی را در مراکزی ایجاد کرده اند که هدف آنها ادغام عمومی، یادگیری زبان لهستانی، آموزش حرفه ای، فعالیتهای فرهنگی، کمکهای روانی و حقوقی بوده است. بزرگسالان می توانند در این جلسات شرکت کنند و شرایط بهتری داشته باشند.

اعلام نتیجه تقاضای پناهندگی‌ در لهستان

فرد پناهنده این اجازه را دارد که تا مشخص شدن وضعیت پناهندگی وی در کشور لهستان اقامت داشته باشد. اما اگر به هر دلیلی درخواست او رد شد، بنابر حکم ممنوعیت ورود به کشور لهستان می بایست بلافاصله کشور را ترک نماید. ولی چنان چه با درخواست پناهندگی او موافقت گردید:

  • می تواند در کمپ های معین شده از سوی دولت لهستان سکنی گزیند.
  • از امکاناتی مانند بهره مندی از تحصیل رایگان فرزندان برخوردار شود.
  • از حق داشتن فعالیت شغلی می تواند استفاده کند.
  • در مورد فعالیت شغلی لازم به ذکر است نام فرد پناهنده باید در اداره کار کشور لهستان ثبت گردد.
  • لازمه کار در لهستان انعقاد قرارداد فیمابین کارفرما و فرد پناهنده است.

طرق مختلف مهاجرت به لهستان برای همه افراد متقاضی مهاجرت امکان پذیر است. این روش ها می تواند از طریق سرمایه گذاری، ثبت شرکت، ازدواج و سایر باشد. اما موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچ گاه مهاجرت از طریق پناهندگی در کشور لهستان برای کار در لهستان و یا هر منظوری را توصیه نمی نماید. چراکه خطرات و ریسک های بسیار زیادی در این راه برای پناهجویان وجود دارد. برای آگاهی های بیشتر در این زمینه از مشاوره های حرفه ای کارشناسان موسسه به صورت تماس تلفنی رایگان و یا مراجعه حضوری بهره مند شوید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *