مهاجرت به کشور اوکراین

پناهندگی در اوکراین

پناهندگی در اوکراین

پناهندگی در اوکراین تنها یکی از روش های مهاجرت پرریسک و خطرناک به کشور اوکراین می باشد که افراد نباید توقع شندین این طرق مهاجرت از طریق وکلاء معتبر باشند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این روش مهاجرت غیرقانونی را به هیچ عنوان به متقاضیان خود توصیه نمی کنند. زیرا به طور کلی مهاجرت از طریق پناهندگی به کشورهای خارجی با خطرات جانی و مالی بی شماری همراه است. در این مقاله اطلاعات اساسی در مورد نحوه درخواست پناهندگی یا درخواست حمایت تکمیلی در اوکراین و همچنین مراحل و نحوع درخواست پناهندگی در اوکراین ارائه شده است.

معرفی کشور اوکراین

اگر این از کشورهای اروپایی شرقی است. این کشور از نظر همسایه ای از شرق با روسیه، در شمال با روس، از غرب با لهستان، اسکوواکی و مجارستان، از جنوب غربی با رومانی و مولداوی مرز خشکی دارد و در جنوب این کشور دریای سیاه و دریای آزوف قرار گرفته است. کی اف پایتخت کشور اکراین می باشد. زبان رسمی  اکراین به طبع زبان اکراینی است. سیستم حکومتی اکراین از 24 استان تشکیل شده است. دارای یک بخش خودکامه به نام کریمه نیز می باشد. پس از انهدام دولت شوروی، بزرگترین ارتش پس از روسیه، متعلق به اوکراین می باشد. علاوه بر این که زبان اکراینی در میان بومیان و شهروندان مشهود است، زبان روسی نیز کابرد گسترده ای دارد. اغلب مردم اوکراین پیرو دین مسیحیت هسستند.

درباره پناهندگی در اوکراین

افراد زیادی از طریق پناهندگی اقدام به مهاجرت به کشور اوکراین می کنند. طبق آمار سرویس مهاجرت ایالتی اوکراین و UNHCR، از تاریخ 1 ژانویه سال 2018 تعداد 25257 پناهنده ساکن در اوکراین وجود داشته است. در شهرهای کیف و اودسا تعداد زیادی از پناهندگان وجود دارد. UNHCR تخمین می زند که 5500 پناهجو در حال حاضر در اوکراین زندگی می کنند. پناهجویان جدید در این کشور بیشتر از افغانستان، روسیه، بنگلادش، سوریه و عراق هستند. در سال های 2016 و 2017، تعداد پناهجویان جدید کشور اوکراین 50% کاهش یافت.

سرویس مهاجرت اوکراین برای افرادی که نیاز به حمایت دارند. 2 وضعیت قانونی وضعیت پناهندگی و وضعیت شخص نیازمند حمایت کامل را در نظر گرفته است. در بخش بعدی با این 2 وضعیت بیشتر آشنا خواهید شد. اما به طور کلی، برای درخواست پناهندگی در اوکراین، متقاضیان و افرادی که از کشور خود خارج شده اند. از این رو باید با مراحل پناهندگی در اوکراین و نحوه پناهندگی در اوکراین به صورت کامل آشنا باشند که در بخش های بعدی به آنها اشاره خواهد شد. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به اوکراین پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مذکور می باشد.

در نمودار زیر رشد جمعیت در این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

رشد جمعیت اوکراین

دلایل پناهندگی در اوکراین

از جمله دلایل پناهندگی در اوکراین عبارتست از:

  • موقعیت جغرافیایی
  • شرایط سیاسی حاکم
  • مهاجرت به اروپا از طریق پناهندگی اوکراین

همچنین تحصیل در این کشور مورد توجه بسیاری از متقاضیان بین المللی بوده است که در مقاله تحصیل در اوکراین به طور کامل این مبحث شرح داده شده است.

وضعیت و حمایت کامل در اوکراین

همانطور که گفته شد، 2 وضعیت قانونی وضعیت پناهندگی و وضعیت شخص نیازمند حمایت کامل موجب حمایت بین المللی در اوکراین می شوند.

  • شخص پناهنده در اوکراین: مطابق با قوانین بین المللی و قوانین اوکراین، پناهنده را به عنوان یک شخص تعریف می کند که شهروند اوکراین نیست. به دلیل ترس از آزار و اذیت به دلایل نژاد، مذهب، ملیت، شهروندی، عضویت در یک گروه خاص اجتماعی یا افکار سیاسی، از کشور خود خارج شده است. مایل نیست تحت حمایت آن کشور باشد دارد.
  • شخص نیازمند حمایت کامل در اوکراین: قانون اوکراین فردی را که نیاز به حمایت کامل دارد. تعریف می کند که پناهنده نیست. اما به دلیل تهدیدها و ترس ها برای زندگی، امنیت و آزادی در کشور مبدا مانند ترس از مجازات، اعدام، شکنجه یا رفتار غیرانسانی و تحقیر آمیز یا خشونت در شرایط درگیری های مسلحانه بین المللی یا داخلی یا نقض حقوق بشر به حمایت نیاز دارد.

افرادی که قصد دارند به عنوان پناهنده یا نیازمند حمایت کامل به کشور اوکراین مهاجرت کنند حتما باید شرایط بالا را داشته باشند. اگر افراد کشور خود را تنها به دلایل اقتصادی یا شخصی ترک کنند، پس هیچ زمینه کافی وجود ندارد. از این رو بتوانند به عنوان پناهنده یا شخص نیاز به حمایت کامل در کشور اوکراین شناخته شوند. جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در اوکراین پیشنهاد می شود مقاله لینک شده را بررسی بفرماید.

دلایل پناهندگی در اوکراین

نحوه درخواست پناهندگی در اوکراین

نخستین گام برای درخواست پناهندگی در اوکراین، پر کردن فرم های مربوطه می باشد. به زبان های روسی، فارسی، انگلیسی و عربی قابل دریافت می باشند. در این فرم ها متقاضیان باید به صورت کامل اطاعات خود و همچنین اطلاعات مورد نیاز را وارد کنند. در درخواست خود باید توضیح دهند که چرا می ترسند به کشور مبدا یا محل اقامت دائم خود بازگردند. هر یک از اعضاء خانواده که حداقل 18 سال سن دارند. از این رو باید یک درخواست جداگانه ارائه دهند. لازم به ذکر است که اطلاعات مربوط به كودكان زير 18 سال بايد در همراه با درخواست والدين يا يك نماينده قانوني از طرف كودك ارائه شود. علاوه بر این، متقاضیان حتما باید از تمامی اسناد، مدارک و فرم های درخواست خود نسخه کپی داشته باشند. در آینده در صورت بروز مشکل بتوانند شرایط خود را اثبات کنند.

راه های درخواست پناهندگی در کشور اُکراین چیست؟

  • پناهندگی سیاسی
  • پناهندگی مذهبی
  • پناهندگی اجتماعی

سرویس مهاجرت ایالتی درخواست متقاضی را ثبت می کند، هویت وی را مشخص می کند. سوال های اساسی را از او می پرسد و برای او یک گواهی پناهندگی صادر می کند. درخواست متقاضی در 3 مرحله مورد بررسی قرار می گیرد. می تواند ظرف 6 ماه پس از درخواست پناهندگی، نتیجه را از پیامک دریافت کنید. در صورتی که تصمیم منفی باشد، همچنین می تواند دوباره اقدام کند.

اما روند تجدیدنظر می تواند طولانی باشد. مراحل اعمال پناهندگی در کشور اوکراین در جدول زیر ذکر شده است:

مراحلامور
مرحله اولپذیرش درخواست حمایت بین المللی
مرحله دومدعوت برای مصاحبه
مرحله سومبررسی اساسی پرونده و اعلام نتیجه

در بخش بعدی با این مراحل بیشتر آشنا خواهید شد.

مراحل اعمال پناهندگی اوکراین

به طور کلی، برای پناهندگی در کشور اوکراین، درخواست متقاضی در 3 مرحله مورد بررسی قرار می گیرد:

  • مرحله اول: تصمیم می گیرد که آیا درخواست متقاضی برای حمایت بین المللی (وضعیت پناهندگی یا وضعیت حمایت کامل) را بپذیرید یا خیر.
  • مرحله دوم: اگر در این بخش متقاضی پذیرفته شود، برای مصاحبه شخصی دعوت می شود. پس از مصاحبه، سرویس مهاجرت ایالتی تصمیم می گیرد كه آیا پرونده متقاضی را در معرض بررسی كامل قرار دهد یا پرونده او را به عنوان پرونده غیرقابل قبول رد كند. اگر پرونده متقاضی به صورت كامل انجام بررسی شود. کسب گواهی پناهندگی بیشتر طول می کشد. متقاضی برای مصاحبه های اضافی دعوت می شود. ظرف 2 تا 3 ماه، دفتر سرویس مهاجرت ایالتی پرونده متقاضی را با تصمیم خود در مورد پرونده به دفتر مرکزی سرویس مهاجرت ایالتی در کیف ارسال می کند.
  • مرحله سوم: دفتر مرکزی سرویس مهاجرت ایالتی ارزیابی اساسی انجام می دهد. تصمیم نهایی در مورد پرونده متقاضی را طی 1 تا 3 ماه اعلام می کند. اگر دفتر مرکزی سرویس مهاجرت ایالتی تصمیم بگیرد که درخواست متقاضی برای وضعیت پناهندگی یا وضعیت حمایت کامل را رد کند. به او یک اعلامیه کتبی ارائه می دهد. در صورت رد شدن، متقاضی حق دارد در طی 5 روز کاری علیه این مخالفت تجدید نظر کند.

اعتراض به تصمیم سرویس مهاجرت ایالتی پناهندگی در اوکراین

اگر سرویس مهاجرت ایالتی تصمیم بگیرد که درخواست متقاضی برای وضعیت پناهندگی یا وضعیت حمایت کامل را رد کند، یک اعلامیه کتبی را برای متقاضی صادر می کند. در صورت رد شدن درخواست، متقاضی حق دارد در طی 5 روز کاری علیه این مخالفت تجدید نظر کند. اگر متقاضی مایل به درخواست کمک حقوقی در تشکیل پرونده تجدید نظر باشد. باید فورا این کار را انجام دهد. یک وکیل می تواند به متقاضی در ارائه درخواست تجدیدنظر در دادگاه کمک کند. لطفا توجه داشته باشید که مدت تجدید نظر پس از رد بسیار کوتاه است (فقط 5 روز). تا زمانی که متقاضی درخواست تجدید نظر کند، سرویس مهاجرت ایالتی مجوز اقامت را تمدید می کند. متقاضی برای اقامت در اوکراین یک مجوز قانونی خواهد داشت.

اگر متقاضی به تقاضاء پناهندگی منفی خود تجدیدنظر نکند یا تجدید نظرهای متقاضی توسط دادگاه رد شود. اقامت او در اوکراین غیرقانونی خواهد شد. در صورت اقامت غیرقانونی در اوکراین ممکن است متقاضی اتهام اقامت غیرقانونی در اوکراین بازداشت شود. همچنین ممکن است از کشور اوکراین اخراج شود. هموطنان عزیزی که به فکر اخذ تابعیت و اقامت در اوکراین و مهاجرت به اوکراین از راه ها و روش های قانونی هستند. قصد دارند درباره این امور اطلاعات کافی کسب کنند می توانند به مقالات تهیه شده توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنند.

3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *