مهاجرت تحصیلی آلمان

ویزای دانشجویی آلمان

ویزای دانشجویی آلمان

بسیاری از دانشجویان درصدد دریافت ویزای دانشجویی آلمان هستند. از این رو این موضوع نشانگر صف طولانی متقاضیان سفارت آلمان در ایران می باشد. اکثر دانشجویان در میان کشورهای اروپایی علاقه مند به تحصیل در کشور آلمان هستند. زیرا این کشور دارای کیفیت آموزشی عالی امکانات رفاهی مناسب، آموزش رایگان، یافتن شغل بعد از فارغ التحصیلی و امکان دریافت اقامت دائم آلمان را دارد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در نظر دارد در این مقاله اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار مخاطبان و طرفداران دریافت ویزای دانشجویی آلمان قرار دهد.

اخذ ویزای دانشجویی آلمان

دولت آلمان در ابتدا ویزای تحصیلی آلمان را 3 ماهه برای دانشجویان صادر می­ کند. تا زمانی که دانشجو در دانشگاه موردنظر خود ثبت نام نماید. پس از ورود و درخواست در اداره مهاجرت آن ویزای تحصیلی را تا 1 الی 2 سال تمدید می نماید. افرادی که به قصد ادامه تحصیل به کشور آلمان سفر می­ کنند می­ توانند، اعضاء خانواده خود را نیز بعد از مدت 6 الی 12 ماه به این کشور دعوت نمایند. البته این موضوع به عنوان یک قانون نوشته نیست بر اساس تجربه عنوان می شود. اعضاء خانواده دانشجو نیز می­ توانند در این کشور به تحصیل بپردازند اما حق اجازه کار در کشور آلمان را ندارند.

جهت دریافت ویزای تحصیلی، سفارت آلمان قرار مصاحبه ای را با فرد دانشجو تنظیم می­ نماید. دانشجو باید از قبل مشخص نموده باشد که به چه زبانی مصاحبه خواهد نمود. دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در کشور آلمان، به مدت یک سال اجازه دارد تا در این کشور شغلی یافته و کار انجام دهد. در صورتیکه فرد 3 سال پس از پایان تحصیلات خود در این کشور در یک موقعیت شغلی کار کند، با پرداخت مالیات به دولت آلمان، می ­تواند درخواست اقامت دائم به این کشور دهد.

مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی آلمان

مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی آلمان عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار به همراه 2 نسخه کپی از آن
  • پذیرش تحصیلی از سوی یکی از دانشگاه های آلمان
  • گواهی پایان دوره متوسطه، پیش دانشگاهی و یا کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ترجمه
  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • اسکن رنگی پاسپورت
  • مدارک هویتی فرد به همراه کپی
  • مدارک پشتیبانی مالی
  • مدارک سوابق شغلی
  • انگیزه نامه فرد برای ادامه تحصیل در کشور آلممان
  • هزینه صدور ویزای دانشجویی آلمان (60€ یورو)

تعداد متقاضیانی که این کشور را برای تحصیل انتخاب نموده اند در نمودار زیر بیان گردیده است:

تعداد مهاجرین تحصیلی در آلمان

شرایط مهاجرت از طریق ویزای دانشجویی آلمان

دانشجویان زیادی علاقمند تحصیل در دانشگاه های آلمان هستند. زیرا تحصیل در آلمان مزایای زیادی از جمله تحصیل رایگان، آموزش در معتبرترین دانشگاه های دنیا، تضمین آینده شغلی وشخصی و غیره را به همراه دارد. اما تحصیل در دانشگاه های آلمان برای هر مقطعی قوانین و مقررات خاص خودش را دارد.

بطور مثال فردی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را دارد بایستی قبولی در کنکور سراسری را داشته و همچنین دارای مدرک زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 باشد. امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد که در این صورت شخص باید دارای مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5 باشد. در مقطع دکتری نیز دانشجویان علاوه بر داشتن رزومه ها قوی باید از مهارت زبانی بالایی برخوردار باشند. در ضمن در مقطع دکتری بایستی دانشجویان به اخذ استاد راهنما برای تأیید دانشجو اقدام نمایند.

هزینه و مراحل دریافت ویزای دانشجویی آلمان

از سال 2008 هزینه ویزای تحصیلی کشور آلمان 60€ (یورو) اعلام شده است که باید از طریق انتقال بانکی پرداخت شود. توجه داشته باشید در صورت عدم موافقت سفارت آلمان با درخواست ویزای دانشجو این مبلغ به فرد بازگردانده نمی ­شود. دانشجویان برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان شخصاً خود باید به سفارت این کشور مراجعه نمایند. بدلیل اینکه ویزای تحصیلی آلمان متقاضیان زیادی دارد، بررسی درخواست های دانشجویان ممکن است بیشتر از 2 الی 3 ماه طول بکشد. دانشجویان باید توجه داشته باشند که با ویزای توریستی اجازه تحصیل در کشور آلمان را ندارند و همچنان ویزای توریستی قابل تبدیل به ویزای تحصیلی نمی­ باشد.

هزینه و مراحل دریافت ویزای دانشجویی آلمان

مراکز و هزینه تحصیل در آلمان

در کشور آلمان به صورت کلی 2 نوع مرکز آموزشی وجود دارد.

  • دسته اول که اصطلاحاً universitet گفته می ­شود مانند سایر دانشگاه ها جنبه علمی، تحقیقاتی دارند.
  • دسته دوم Fachhochschole که به مراکز فنی علمی مشهور هستند و به آموزش فنی رشته های مهندسی می­ پردازند.

از جمله مهمترین مزایای تحصیل، تحصیل رایگان آلمان است. دانشجویان در این کشور تنها نیاز به هزینه های زندگی از جمله خوراک، پوشاک و در بعضی موارد خوابگاه را دارند. بدین معنی که فرد با هزینه ایی معادل 800€ (یورو) براحتی در بهترین کشور اروپایی می ­تواند ادامه تحصیل دهد. البته نرخ گفته شده در همه جای آلمان ثابت نیست. بستگی به اینکه دانشگاه فرد در کدامیک از ایالت های کشور آلمان قرار دارد متفاوت است.

شرایط و مدرک زبان مورد نیاز برای ویزای دانشجویی آلمان 

دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشور آلمان نیاز به مدارک زبان آلمانی و یا انگلیسی دارند. دانشجویانی که در آلمان قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند بایستی دارای مدرک آیلتس با نمره 6 و تافل دارای نمره 80 از 100 باشند. دانشجویان تنها در صورت اخذ ویزای تحصیلی و دریافت مجوز اقامت امکان ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارند. البته ناگفته نماند دانشجو هنگام درخواست برای ویزای تحصیلی بایستی نامه پذیرش از سوی یکی از دانشگاه های آلمان را به همراه داشته باشد. سفارت آلمان ابتدا به دانشجویان ویزای 3 ماهه تحصیلی صادر می­ کند. پس از ورود دانشجو به کشور آلمان و انجام مراحل اداری از جمله ثبت نام در دانشگاه فرد به اداره امور اتباع خارجی مراجعه نموده و ویزای 2 الی 3 ساله دریافت می­ کند.

هزینه تحصیل در آلمان

دانشجویان خارج از کشور می توانند به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل کنند. با این حال، هزینه ثبت نام، مدیریت و تایید در هر ترم وجود دارد که باید توسط آن ها پرداخت شود. این بسته به نوع دانشگاه خصوصی یا دولتی و رشته انتخابی متفاوت است. توجه داشته باشید که فقط دانشگاه های دولتی تحصیل رایگان ارائه می دهند. معیار پذیرش آن ها شامل تسلط به زبان آلمانی است. دانشگاه های خصوصی شهریه دریافت می کنند که براساس دوره ای که می خواهید تحصیل کنید متغیر است. با این حال، هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور معمولا در انتهای طیف پایین است و در مقایسه با سایر کشورها مانند کانادا، ایالات متحده و یا حتی استرالیا کاملا مقرون به صرفه است.

هزینه تحصیل در آلمان در جدول زیر نشان داده شده است:

مقطع تحصیلیهزینه به یورو
کارشناسیبین 500€ تا 20000€
تحصیلات تکمیلیبین 5000€ تا 30000€

حدود 60% از دانشجویان بین المللی در این کشور برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود به صورت پاره وقت کار می کنند. راه های تامین مالی تحصیل در این کشور شامل بورسیه تحصیلی، درآمد والدین، وام دانشجویی، پس انداز شخصی و کار پاره وقت است.

مزایای تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان مزیت هایی دارد که اغلب برای دانشجویان مدنظر قرار می گیرد، از جمله این که: 

  • تحصیل در بهترین دانشگاه های دولتی به صورت رایگان و در دانشگاه های خصوصی به صورت ارزان
  • تضمین آینده شغلی فرد
  • یافتن شغل پاره وقت همزمان با تحصیل
  • امکان اخذ بورسیه های تحصیلی با توجه به کسب نمرات وامتیازات دانشجو
  • برخورداری از کارت دانشجویی و امکان رفت و آمد رایگان
  • سفر به تمامی حوزه های شنگن

اکثر دانشجویان برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان با سوالات زیادی روبرو خواهد شد از جمله:

  • برای دریافت ویزای تحصیلی از کجا شروع کنم؟
  • چگونه نامه پذیرش دانشگاه های آلمان را بدست آورم؟
  • پس از اتمام تحصیلات چگونه برای دریافت اقامت اقدام نمایم؟

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند هستند. افراد می­ توانند جهت مشاوره و راهنمایی با کارشناسان این موسسه ارتباط برقرار نمایند. همچنین می توانید جهت کسب اطلاع از شرایط کار در این کشور مقاله ویزای کار آلمان را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمائید.

5/5 - (9 امتیاز)

0 دیدگاه برای “ویزای دانشجویی آلمان

  1. ماکان جمشیدی گفت:

    ویزای دانشجویی آلمان نیاز به مدرک زبان داره یا خیر؟

  2. طلایی پور گفت:

    برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان چقدر زمان نیاز است؟ و در کل چقدر هزینه نیاز است؟

  3. قراری گفت:

    سلام. آیا اخذ ویزای تحصیلی آلمان شرط سنی هم دار
    د.

  4. arin گفت:

    شرایط ویزای تحصیلی آلمان چیه؟
    مدرک زبان در چه سطحی میخواد؟
    با 32 سال سن میشه اقدام کرد؟

  5. امیرحسین گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود.
    با تشکر

  6. ارشاد گفت:

    این ویزا رو تو ایالت بایرن تا چند وقت بعد میشه تمدید کرد ؟ آیا میشه برای کشورهای دیگه اروپایی هم از اونجا اقدام کرد ؟

  7. صبا صابری گفت:

    سلام

    لطفا در مورد ویزای کاری آلمان هم توضیح دهید.

    ممنون از سایت به روزتون

  8. ali ram گفت:

    بابت مطلب خوبتون در مورد ویزای دانشجویی آلمان تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد ویزای کاری آلمان هم مطلب بذارید.

  9. nirvan گفت:

    با سلام
    ایا من با 24 سال سن برای ادامه تحصیل میتونم ویزای دانشجویی آلمان رو اخذ کنم؟
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *