مهاجرت تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

تعداد افرادی که تمایل به تحصیل در آلمان را دارند، هر ساله در حال افزایش هستند که در این مقاله به بررسی شرایط ویزای تحصیلی آلمان می پردازیم. شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان طی سال های اخیر دچار تغییراتی در طول پروسه زمانی این کشور بوده است. در حال حاضر اتخاذ مسیر ویزای تحصیلی این کشور می تواند یکی از طولانی ترین ویزاهای تحصیلی اروپا باشد. اما همچنان یکی از بهترین گزینه ها برای ادامه تحصیل در اروپا به جهت تحصیل رایگان به حساب می آید. چه بهتر آن که بتوان حتی به عنوان یک دانشجوی خارجی بدون هزینه در این کشور تحصیل نمود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه ویزای تحصیلی آلمان می تواند ابعاد کامل این نوع ویزا را برای متقاضیان تبیین کند.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

تحصیل در دانشگاه های آلمان خیلی پیشنهاد می شود زیرا از مزایای بسیاری برخوردار است. هزینه های تحصیل در کشور های پیشرفته و درجه بالای اروپایی بسیار بالا می باشد. یکی از مزیت های دانشگاه های آلمان این است که علاوه بر تحصیل رایگان دانشجویان واجد شرایط را بورسیه می کند. این دانشجویان می توانند به صورت رایگان هم تحصیل و هم هزینه های زندگی را رایگان نمایند.

این امر باعث شده است که بسیاری از دانشجویان غیر اروپایی قصد تحصیل در این کشور را داشته باشند. به دلیل این که از تمامی لحاظ مانند علمی، اقتصادی و اجتماعی بسیار بالا است. یکی از مزایای این راه این است که شما در حین تحصیل این امکان را دارید به کار مشغول شوید. این مزیت باعث می شود که کمک هزینه زندگی خود را تامین کنید. در پایان تحصیل امکان تمدید ویزای تحصیلی به مدت حداقل 6 ماه تا حداکثر 18 ماه وجود دارد. در صورت به دست آوردن کار تمام وقت مرتبط با رشته تحصیلی به ویزای کار و اقامت دست یافت.

بررسی ویزای تحصیلی آلمان

روادید تحصیلی آلمان به منظور سپری کردن انواع تحصیلات و مقاطع تحصیلی صادر می گردد، که شامل مطالعات کارشناسی ، تبادل، فارغ التحصیل یا تحصیلات تکمیلی است. همچنین مشارکت در یک پیش دانشگاهی یا یک دوره زبان آلمانی غیر آکادمیک را شامل می شود.

در حال حاضر 3 نوع ویزا برای تحصیل در آلمان وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • ویزای تحصیلی آلمان: این ویزای استاندارد دانشجویی برای دانشجویان بین المللی است که در دانشگاه آلمان پذیرفته شده اند و برای شروع تحصیل در یک برنامه دانشگاهی تمام وقت آماده هستند.
  • ویزا متقاضی دانشجویان آلمانی: اگر در آلمان حضور داشته باشید برای درخواست حضوری در دانشگاه به صورت حضوری به این ویزا نیاز دارید. این ویزا به شما امکان تحصیل در آلمان را نمی دهد. فقط برای مراحل درخواست دانشگاه معتبر است.
  • ویزا دوره زبان آلمانی: برای تحصیل در رشته زبان آلمانی در آلمان به این نوع ویزا نیاز دارید. ویزاها بنا به نوع برنامه می تواند، کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. مرسوم ترین نوع ویزای تحصیلی ویزای نوع D است که برای تحصیل در دوره های کالج یا دانشگاهی است.

پروسه درخواست ویزای تحصیلی آلمان

روند درخواست ویزای دانشجویی این کشور می تواند برای بسیاری از دانشجویان بین المللی گیج کننده باشد. رویه ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما در زیر می توانید یک نمای کلی از مراحل اصلی که باید طی کنید داشته باشید.

مراحل درخواست ویزای دانشجویی این کشور به شرح زیر است:

مراحلتوضیحات
پیدا کردن نزدیک ترین سفارت این کشورمی ‌توانید از Google برای جستجوی سفارت در نزدیکی خود، در کشور خود (یا کشور دیگری نزدیک به شما) استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد شرایط و تعیین وقت ویزا دریافت کنید. تمام مأموریت های رسمی این کشور در سایر کشورها دارای یک وب سایت رسمی آنلاین به همراه آدرس فیزیکی و اطلاعات تماس خود هستند.
آماده کردن الزامات و رویه هاهنگامی که وب سایت سفارت این کشور را پیدا کردید، به بخش ویزای دانشجویی می روید تا تمام شرایط خاص کشور خود و مراحل تعیین وقت ویزا را بررسی کنید.
تعیین وقت ویزاباید با دنبال کردن مراحلی که در وب سایت رسمی سفارت این کشور در کشورتان توضیح داده شده است، وقت ویزا را تعیین کنید. در برخی از کشورها، شما باید چند هفته زودتر برای وقت ویزای خود اقدام کنید.
آماده کردن ازامات ویزاهنگامی که تاریخ قرار ملاقات برای ویزا را تأیید کردید، باید تمام مدارک خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز را با هم دارید.
آماده شدن برای مصاحبه ویزاشما باید هزینه درخواست ویزا بین €6000  7500€ (یورو) را بپردازید و تأیید پرداخت را در زمان مصاحبه ویزا همراه خود داشته باشید.

در نمودار زیر به تعداد دانشجویان بین المللی در آلمان پرداخته شده است:

تعداد دانشجویان بین المللی در آلمان

مراحل دریافت ویزای تحصیلی آلمان

به دلیل این که متقاضیان زیادی برای ویزای تحصیلی در آلمان اقدام می کنند، باید شرایط زیر را در نظر بگیرید. دریافت ویزای تحصیلی آلمان از طریق مراحل ذیل امکان پذیر است:

  • اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزشی معتبر
  • اخذ وقت سفارت آلمان (تاریخ اقدام رزرو وقت سفارت باید متناسب با شرایط روز انجام شود.)
  • روادید تحصیلی این کشور از زمان صدور و دریافت از سفارت مبدا 3 ماه اعتبار دارد.
  • دانشجو باید بعد از ورود به این کشور به اداره امور مهاجرت درخواست تمدید و ثبت اقامت را دهد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

برای دریافت این ویزا باید مدارک زیر را داشته باشید. در این زمینه به طور فهرست وار، جزئیات بررسی می شود:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • ارائه پاسپورت که 6 ماه اعتبار دارد.
  • اخذ پذیرش تحصیلی و ارائه پذیرش به سفارت
  • گواهی آخر دوره 3 سال تحصیلی به همراه ترجمه ارائه به سفارت
  • گواهی پایان دوره دانشگاه و ترجمه آن
  • گواهی ازدواج (در صورت وجود)
  • شناسنامه فرزند (در صورت وجود)
  • رونوشت از اقامت قبلی در آلمان (در صورت وجود)
  • ارائه 3 عدد عکس رنگی
  • اصل شناسنامه به همراه 2 عدد رونوشت
  • اثبات منابع مالی (در ادامه به توضیخات بیشتر می پردازیم)
  • نامه تعهد و شواهد مربوط به سوابق درآمد والدین و دارایی های مالی
  • گواهی اعطاء بورس تحصیلی (باید میزان هزینه های آن را نشان دهد.)
  • تضمین بانکی (توسط یک بانک آلمانی شناخته شده برای شما صادر شده است.)
  • بیمه سلامت دانشجویی
  • گواهی زبان آلمانی یا انگلیسی (توضیحات بیشتر در ادامه)
  • هزینه صدور ویزای تحصیلی آلمان €60 الی 75€ (یورو) می باشد که باید به صورت نقدی به سفارت داده شود. این هزینه قابل استرداد نمی باشد.
  • مدارک سابقه های شغلی و ارائه آن به سفارت
  • ارائه انگیزه نامه و زندگی نامه به سفارت یا کنسولگری

منابع مالی برای تحصیل در آلمان

همان طور که گفته شد، تحصیل در دانشگاه های این کشور غالبا رایگان است. این موضوع توانسته ذهن دانشجویان زیادی را به سمت خود سوق دهد. با مد نظرگیری این موضوع مقامات این کشور هنوز می خواهند بدانند آیا دانشجو منابع مالی کافی برای تحصیل و زندگی در آلمان دارد یا خیر! برای اثبات این موضوع شما باید حداقل برای سال اول خود هزینه ها را در حساب بانکی نشان دهید.

مطابق برآوردهای فعلی تنظیم کننده وام های دانشجویی و تنظیم کننده بورس های تحصیلی در آلمان، Bundesausbildungsförderungsgesetz، یک دانشجوی خارجی به 853€ (یورو) در ماه یا 10.236€ (یورو) در سال حداقل نیاز دارد تا بتواند در کشور زندگی کنند. تمامی دانشجویان خارجی به غیر از شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا از جمله نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن اشتاین نیازی به اثبات منابع مالی ندارند.

نحوه اثبات منابع مالی برای تحصیل در آلمان به شرح زیر است:

  • واریز پول به یک حساب مسدود شده آلمانی
  • ارسال سندی از درآمد والدین و دارایی های مالی
  • می توانید یک سند اعطاء بورس تحصیلی توسط یک نهاد شناخته شده در آلمان نشان دهید.
  • ضمانت بانکی
  • یک شخص مقیم دائم در آلمان می تواند تمام هزینه های شما را تضمین کند.

مدارک زبان برای ویزای تحصیلی آلمان

گواهی زبان انگلیسی یا آلمانی با توجه به مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی متغیر است که به شرح زیر است:

مقطع تحصیلیمدرک زبان آلمانی مورد نیاز
کارشناسیC1 CEFR یا DSH II
کارشناسی ارشدDSH I یا DSH II
دکتریبه طور مستقل توسط آئین نامه پذیرش ارائه دهنده آموزشی مربوطه مشخص می شود.

سایر گواهی های DSH، TestDaf، GDS و گواهی های اخذ شده از موسسه گوته و گواهی اخذ شده از مراکز آکادمیک خارج از کشور مورد تائید می باشد. مدارک زبان انگلیسی در خصوص تحصیل در این کشور به شرح زیر است:

مدرک زبان انگلیسی شرح
گواهینامه آموزشی یک مدرسه انگلیسی زبانمدرک B1 یا B2
آیلتس (IELTS)5.5 به بالا
گواهینامه های انگلیسی کمبریجمدرک B1-B2 ،C1-C2
تافل (Tofel)450
UNIcert Iحداقل I یا II
TOEIC
مدارک تحصیلی دانشگاه که در یک کشور انگلیسی زبان به دست آمده است.
مدرک دانشگاهی با تحصیلات عالی یک کشور انگلیسی زبان

مزایای ویزای تحصیلی آلمان

آلمان دارای بهترین دانشگاه های جهان است. دانشگاه های برتر آلمان، در ردیف دانشگاه های طراز اول جهان هستند. امتیازهای تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزشی آلمان به این شرح است:

  • شهریه رایگان دانشگاه های دولتی آلمان برای تحصیل
  • تحصیل به زبان آلمانی و انگلیسی
  • امکان اخذ ویزای همراه بعد از ورود به این کشور
  • اخذ اقامت پس از تحصیل به منظور اخذ اقامت دائم
  • سفر به تمامی کشورهای حوزه شنگن بدون ویزا
  • کار در آلمان

دانشگاه های آلمان

در دانشگاه های آلمان 3 گروه تقسیم می شود. در این بخش از بررسی ویزای تحصیلی آلمان، دانشگاه های این کشور را بررسی می کنیم:

  • گروه اول دانشگاه های آموزش عالی فنی
  • گروه دوم دانشگاه های آموزش عالی موسیقی
  • گروه سوم دانشگاه های آموزش عالی هنر

که می توانید با سلیقه خود دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و به تحصیل در آن بپردازید. در دانشگاه های آموزش عالی رشته های حقوق و پرستاری و فیزیک تدریس می شود. شما می توانید این رشته ها را تا دکترا ادامه دهید و مدرک دکترای حقوق این کشور را حتی دریافت کنید. دانشگاه های آموزش عالی حرفه ای به طور کاربردی و عملی می باشند، طول دوره تحصیلی اغلب نسبت به دانشگاه های دیگر کوتاه تر می باشد.

پذیرش در رشته های مد، فشن، موسیقی و طراحی شامل آزمون ورودی می شود. لازم به ذکر است که رشته های کارشناسی اکثرا به زبان آلمانی تدریس می شود. اگر تمایل دارید که پذیرش از دانشگاه های برتر این کشور را دریافت کنید، بهتر است مدرک تحصیلی شما در کشور ایران از دانشگاه های سراسری باشد.

ویزای تحصیلی آلمان مقطع کارشناسی

برای تحصیل مقطع کارشناسی در کشور آلمان باید ملزومات و مدارکی را تعیین نمود که بر اساس بتوان پذیرش تحصیلی از این کشور اخذ نمود. کشور آلمان به عنوان صنعتی ترین کشور در کل شرایط بسیار خوبی برای تحصیل و کار دارد. دانشگاه های درجه یک این کشور با رنک بالا همواره زبانزد افرادی بوده که قصد مهاجرت تحصیلی به دانشگاه های درجه یک دنیا را دارند. به همین خاطر در حال حاضر دانشگاه های آلمان بسیار پرطرفدار و پرتقاضا هستند. قبولی در دانشگاه های آلمان منوط به داشتن مدرک زبان آلمانی است. در مقطع کارشناسی داشتن مدرک زبان در سطح B1 می تواند در این مقطع کفایت کند.

ویزای تحصیلی آلمان مقطع کارشناسی

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

در کشور آلمان خیلی از دانشگاه ها در مقطع ارشد بیشتر گرایش های تحصیلی را ارائه می نمایند. دانشگاه هایی که در کشور آلمان جزء دانشگاه های خوب این کشور محسوب می شوند کم نیستند. در اینجا لیستی از دانشگاه های این کشور را به شما ارائه می نماییم.

دانشگاه رتبه جهانیرتبه آلمان
دانشگاه تکنیک مونیخ551
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان632
دانشگاه هایدلبرگ663
دانشگاه هومبولت برلین1204
دانشگاه KIT1245
دانشگاه فرای برلین1306
دانشگاه آخن1387
دانشگاه تکنیک برلین1478
دانشگاه ابرهارد توبینگن1699
دانشگاه فرایبورگ1699

تحصیل در آلمان در مقطع دکترا

برای تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه های آلمان دوره های بسیار زیادی را ارائه می دهد. رزومه علمی فرد متقاضی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های رنک زیر 200 دنیا بایستی بسیار قوی باشد. نگارش مقالات متعدد در نشریه های بین المللی و معتبر می تواند به متقاضی کمک شایانی نماید. کسب جوایز بین المللی نیز اعتبار بسیاری برای دانشجو در این مقطع به ارمغان می آورد. اما هیچ کدام به اندازه نگارش کتاب نمی تواند این اعتبار و جایگاه را نزد اساتید اعتلا بخشد تا متقاعد شوند که از طرف دانشگاه برای وی در مقطع دکتری اخذ پذیرش نمایند. بیشتر دوره های دکتری در آلمان به زبان انگلیسی تدریس می شود. به همین خاطر بایستی در آزمون های مهارت IELTS یا TOFEL شرکت و مدرک آن را اخذ نمایید.

هزینه های زندگی در آلمان

یکی از مباحثی که در خصوص آلمان بسیار حائز اهمیت است هزینه هایی است که یک دانشجو برای زندگی خود می پردازد. یکی از این هزینه ها پوشش بیمه درمانی شما در آلمان خواهد بود. اگر بیمه نامه درمانی معتبری در آلمان نداشته باشید بایستی یکی از آنها را تهیه نمایید. در صورتی که سن شما بالاتر از 30 سال نباشد، بیمه درمانی شما حدود 80€ (یورو) در ماه خواهد بود. در غیر این صورت حداقل به 160€ (یورو) در ماه افزایش خواهد یافت.

هزینه های زندگی در آلمان بطور کلی طبق جدول ذیل می باشد:

 رستوران هاهزینه ها به یورو
رستوران های ارزان قیمت€10
3 وعده غذا در رستوران های ارزان قیمت€50
یک فنجان کاپوچینو€2.75
یک بطری آب€2.02
یک بطری شیر€0.77
یک کیلو سیب€2.27
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر€744
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر€562
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر€5.188

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

همانطور که مطلع هستید، وقت سفارت آلمان موضوعی است که می باید به آن توجه گردد. وقت سفارت این کشور به دلیل درخواست بالای متقاضیان در حال حاضر به میزان تقریبی 2 سال می باشد. این شرایط باعث شده است که درخواست ویزای تحصیلی این کشور کاهش یابد. به منظور تسریع در رویه مهاجرت تحصیلی و تکمیل زبان آلمانی متقاضیان می توانند از دوره های زبان آلمانی در کشورهای ترکیه و مجارستان استفاده کنند.

اگر مشتاق به اخذ ویزای تحصیلی آلمان هستید در مورد آن حتما تحقیقات گسترده ای انجام دهید. یکی از مواردی که باید در موارد آن کسب اطلاع کنید، کسب و کار در آلمان است چرا که پس از تحصیل شانس خود برای یافتن کار در آلمان را بسنجید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این ویزا امکان این را دارید که به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و با کارشناسان ارشد ما به صورت تلفنی و حضوری مشاوره شوید.

5/5 - (16 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ویزای تحصیلی آلمان

  1. صبا صابری گفت:

    سلام

    ممنون میشم در مورد شرایط ویزای کاری این کشور توضیح دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *