مهاجرت کاری نروژ

کار در نروژ

کار در نروژ

نروژ در لیست کشورهای نفت خیز است. از این رو شرایط اقتصادی قدرتمندی داشته و مهاجرت از طریق کار در نروژ بسیار ایده‌ آل و مناسب است. نروژ در زمینه نفت و گاز بسیار غنی است و به‌ همین دلیل در مشاغلی که با این حوزه ها مرتبط هستند، در همه زمان ها با کمبود نیرو مواجه است. چراکه مشاغل مختلف در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی همیشه در حال توسعه می‌ باشند. لذا نیازمند نیروی کار بیشتری خواهد بود.

پاسخ به سوالات مهاجرت کاری نروژ

  • شرایط اخذ ویزای کار در نروژ به چه صورت است؟ اگر فرد متقاضی بخواهد برای داشتن کار در نروژ اقدام کند شرط اولیه آن داشتن حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط با رشته است و علاوه بر آن داشتن یک پیشنهاد کار و دعوت نامه از یک کارفرمای نروژی است.
  • فهرست مشاغل مورد نیاز کشور نروژ چیست؟ کشاورزی/ شیمیدان/ صید ماهی/ فرآوری مواد غذایی/ کار با فلزات/ معدن/ تهیه محصولات کاغذی/ نفت و گاز/ حمل و نقل دریایی/ منسوجات

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این افتخار را دارد که همواره و در اسرع وقت برای متقاضیانی که نیاز به مشاوره های مهاجرتی دارند، بنابراین اگر تصمیم قطعی برای مهاجرت به کشورهای خارجی از جمله نروژ را دارید، وقت را غنیمت شمرده و در اسرع وقت از طریق تلفنی و رایگان و یا مراجعه حضوری با این موسسه ارتباط برقرار نمایید. خارجیان همواره در پی مهاجرت به نروژ به عنوان یک کشور اروپایی هستند. برای این منظور راه های مختلفی وجود دارد که در این بخش از مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

اینفوگرافیک کار در نروژ

کار در نروژ از طریق تحصیل

اخذ ویزای تحصیلی نروژ یکی از راه هایی است که در نهایت به اشتغال به کار در نروژ منجر می گردد. قانون کار ضمن تحصیل برای دانشجویان خارجی در نروژ به تصویب رسیده است. به همین دلیل آنها مجاز هستند که همزمان با تحصیلات خود مشغول فعالیت شغلی نیز بشوند. میزان ساعات کاری در مقاطع مختلف تحصیلی متغیر و بدین طریق است:

  • مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد: 20 ساعت در هفته
  • مقطع دکترا و پزشکی: 30 ساعت هفته

این مزیت برای دانشجویان وجود دارد که پس از فارغ التحصیلی، با تبدیل نمودن ویزای تحصیلی به ویزای کار در نروژ، به اشتغال خود ادامه داده و در صورتی که مبالغ مربوط به مالیات را در طول کار بپردازند، می توانند پس از گذشت 5 سال اقامت در این کشور به اقامت دائمی دست یابند.

مجوز کار در نروژ

اینکه آیا به مجوز کار و ویزای کار برای این کشور نیاز دارید یا خیر بستگی به این دارد که از کجا آمده اید و حتی مدت زمانی که قصد دارید در این کشور کار کنید. اگر از اتحادیه اروپا، EEA یا یکی از کشورهای شمال اروپا می آیید، برای کار در این کشور نیازی به مجوز ندارید. برای کسانی که از جاهای دیگر می آیند، به یک مجوز اقامت نیاز دارند که به شما اجازه می دهد در این کشور کار کنید. فرم درخواست مجوز کار در این کشور را می توانید به صورت آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت این کشور پیدا کنید.

رایج ترین ویزا برای مهاجرت حرفه ای به این کشور ویزای skilled worker است. هنگامی که درخواست ویزای شما ارسال شد، معمولا حدود یک ماه طول می کشد تا پاسخ داده شود. بسیار مهم است که فقط زمانی کار کنید که اجازه اقامت مناسب را داشته باشید. در غیر این صورت، بدون آن، ممکن است مشمول زندان یا جریمه نقدی شوید. مهم است که به خاطر داشته باشید که برای زندگی و کار قانونی در نروژ باید برای ویزای صحیح اقدام کنید. توجه داشته باشید که برخلاف اکثر کشورهای اروپایی، این کشور بخشی از طرح کارت آبی اتحادیه اروپا نیست.

مهاجرت از طریق پروسه کار به نروژ

مهاجرت از طریق کار روشی است که اکثر افراد علاقه مند به زندگی در کشور نروژ، آن را انتخاب می­ نمایند. افراد برای اخذ ویزای کار باید همانند سایر کشورها نامه ای مبنی بر پیشنهادکاری از سوی کارفرمایان نروژی دریافت نمایند. البته کارفرما مربوطه بایستی ابتدا آگهی استخدام خود را ابتدا در این کشور و پس از آن در کشورهای اروپایی منتشر نماید. در صورت نیافتن نیروی مورد نظر و همچنین با کسب اجازه از وزارت کار کشور خود و با اطلاع به اداره مهاجرت می ­تواند آگهی را به دیگر کشورها ارسال و نیروی موردنظر خود را از خارج از اتحادیه اروپا، جذب نماید. ما در مقاله به تفصیل در زمینه مهاجرت کاری به نروژ صحبت خواهیم نمود. از علاقه مندان دعوت می ­نمائیم تا مطالب را تا پایان مطالعه فرمایند.

کار در نروژ از طریق آگهی استخدام

روش دیگری که برای مهاجرت کاری به نروژ وجود دارد، از طریق آگهی های استخدامی کارفرمایان نروژی است. آنها آگهی مورد نظر را برای 3 ماه در کشور نروژ منتشر می کنند. در صورت عدم مراجعه شهروندان نروژی جهت استخدام، آگهی را برای 3 ماه دیگر و این بار در اتحادیه اروپا نشر می کند. اگر باز هم با عدم اتباع نروژی رو به رو شود، در این صورت مجاز است از نیروی کار خارجی بهره بگیرد. البته این روش، بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن است.

کار در نروژ برای نیروهای متخصص

برخی افراد در یکی از زمینه های شغلی مختلف یا رشته های تحصیلی، دارای مهارت و تخصص هستند و قصد مهاجرت به نروژ را دارند. این امکان برای آنان فراهم است که از طریق موسسات معتبر کاریابی در نروژ موفق به دریافت دعوتنامه شغلی از سوی کارفرمای نروژی شوند. آنان از این طریق می توانند حداقل 3 سال به کار در نروژ مشغول شده و پس از گذشت این مدت نسبت به دریافت اقامت دائمی نروژ درخواست دهند. از شرایط مهمی که در این روش وجود دارد، داشتن حداقل 3 سال سابقه کار در تخصص مورد نظر است.

مدارک ویزای کاری نروژ 2023

مهمترین روش کار در نروژ، دریافت نمودن پیشنهاد کاری یا همان job offer از سوی کارفرمای نروژی است. پس از این که موفق به دریافت پیشنهاد کار شدید، اکنون می توانید جهت اخذ ویزای کاری نروژ اقدامات لازم را به عمل آورید. در ابتدا باید اسناد و مدارکی که در این راستا مورد نیاز است تهیه و آماده نموده و به سفارت نروژ یا کنسولگری آن تسلیم نمایید.

شرح این مدارک به صورت زیر می باشد:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای کار نروژ و ارائه آن
  • ارائه 2 قطعه عکس به صورت پاسپورتی
  • ارائه گذرنامه (پاسپورت) متقاضی
  • داشتن مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی
  • بیمه مسافرتی که مبلغ حداقل 30000€ (یورو) را تحت پوشش قرار دهد.
  • ثابت نمودن این که فرد متقاضی توانایی لازم و کافی در پرداخت مخارج اقامت و هزینه زندگی در نروژ
  • ارائه قرارداد استخدامی یا همان دعوتنامه همکاری که از سوی کارفرمای نروژی دریافت نموده اید.
  • ارائه سوابق تحصیلی و آخرین مدرک تحصیلی که اخذ نموده اید.
  • ارائه مدارک یا گواهینامه های پایان دوره های آموزشی که مهارت و تخصص شما را در آن رشته به اثبات برساند.

شرایط اخذ ویزای کاری نروژ

شرایط اخذ ویزای کاری نروژ که از سوی دولت تعیین شده است، بدین صورت می باشد:

پارامترشرح
حداقل مدرککارشناسی
سایر مدارکگواهینامه تخصص در زمینه خاص
سابقه کاریبیش از 2 سال
سن18 سال به بالا

اثبات تمکن مالی یا توانایی مالی در تامین نمودن هزینه‌های زندگی و اقامت در کشور نروژ از دیگر شرایطی است که دولت نروژ برای متقاضیان کار در این کشور در نظر گرفته است. در واقع متقاضیان باید با ارائه مدارک و اسناد مالی ثابت نمایند که قدرت تامین مخارج زندگی در طول مدت حداقل 6 ماه اول مهاجرت به این کشور را دارند. پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایی در این کشور یکی از اهم موارد در خصوص اخذ ویزای کاری می باشد.

زبان کار در نروژ

صنایع نفتی برای شکوفایی این کشور امری ضروری است، اگرچه این صنعت به دنبال ایجاد تنوع نیز می باشد. احتمالاً فرصت هایی در زمینه های مربوط به فناوری، ارتباطات و رسانه های دیجیتال وجود دارد. گرچه زبان انگلیسی زبان دوم این کشور به صورت گسترده می باشد، اما تسلط به زبان نروژی در آینده شغلی وی تاثیر بسزایی دارد.

زبان کار در نروژ

حقوق ماهیانه و شرایط زندگی در نروژ

پس از اینکه به طور کامل با اقتصاد سازگار شدید، ممکن است از میزان درآمد قابل تصرفی که حتی با حقوقی که در ابتدا به نظر می رسد یک دستمزد متوسط ​​است، باقی مانده شگفت زده شوید. منصفانه است که بگوییم نروژ کشور گرانی برای زندگی است، اما حرف من این است که شما فقط می توانید با نگاه کردن به درآمدتان در نروژ در این مورد قضاوت کنید. همچنین توجه داشته باشید که چند ماه اول می‌ تواند یک چالش واقعی باشد، زیرا شما با قیمت‌ های بالا سازگار می‌ شوید در حالی که از پس‌ انداز برای پرداخت هزینه‌ های جابجایی استفاده می‌ کنید. به طور کلی، حقوق در نروژ نسبت به سایر کشورها بالاتر است. این امر به ویژه در پایین ترین سطح مقیاس های پرداختی صادق است، حتی اگر حداقل دستمزد ملی وجود نداشته باشد.

این بدان معنی است که شما پول بیشتری در جیب خود دارید تا قیمت های بالاتر را بپردازید و اوضاع را کمی متعادل تر کنید. همچنین توضیح می دهد که چرا صنایع خدمات سنگین در نروژ بسیار گران هستند – فکر کنید رستوران ها، بارها، هر چیزی که هزینه های انسانی قابل توجهی داشته باشد. با این حال، کارکنان مدیریت ارشد تمایل دارند حقوقی برابر یا حتی کمتر از همتایان خارجی خود دریافت کنند. اساساً دامنه حقوق در نروژ محدودتر است. اگر قصد کار در نروژ برای یک کارفرمای خارجی را دارید، این را در نظر داشته باشید. صرف نظر از هزینه نسبی زندگی، حداقل چند ماه طول می کشد تا بر شوک برچسب قیمت چیزهایی مانند مواد غذایی، غذای بیرون و غلبه کنید.MVA یا merverdiavgift شکلی از مالیات فروش یا مالیات بر ارزش افزوده است که برای کالاها و خدمات خریداری شده در نروژ اعمال می شود.

اقامت پس از تحصیل در نروژ

به یقین می­ توان گفت یکی از بهترین روش های کار در نروژ از طریق تحصیل می ­باشد. دانشجویان علاوه بر تحصیل در این کشور اجازه انجام کار ضمن تحصیل را دارند. دولت نروژ اجازه انجام کار به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و دانشجویان مقطع دکترا 30 ساعت در هفته را داده است. در این مدت دانشجویان خارجی می ­توانند تجربه های کاری مفیدی در این کشور تا پایان تحصیلات خود به دست آورند. همچنین این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی با تبدیل ویزای تحصیلی نروژ به ویزای کاری این کشور می­ توانند به انجام کار مشغول گردند. این افراد با انجام کار و پرداخت مالیات به این کشور پس از 5 سال می ­توانند برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام نمایند.

جهت اقامت در این کشور نمودار شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف را از طریق تصویر زیر رویت فرمائید:

شاخص هزینه زندگی در بهترین شهرهای نروژ

مشاغل رایج برای ایرانیان در نروژ

لیست زیر از رایج ترین مشاغل مورد نیاز در نروژ می باشد:

  • کشاورزی
  • شیمیدان
  • صید ماهی
  • فرآوری مواد غذایی
  • کار با فلزات
  • معدن
  • تهیه محصولات کاغذی
  • نفت و گاز
  • حمل و نقل دریایی
  • منسوجات

بزرگ ترین کمپانی های کاریابی عبارت ان از:

  • Aker Solutions
  • ExxonMobil
  • NorgesGruppen
  • Norsk Hydro
  • Orkla
  • Statoil
  • Telenor Group
  • Total E&P Norge
  • Yara International

کارفرمایان برجسته در نروژ 2023

شرکت های کوچک زیادی در این کشور هستند که کمتر از 1% شرکت های خصوصی و بیش از 100 کارمند دارند. شرکت های کوچک اغلب به صورت خانوادگی می باشند. برخی از بزرگترین کارفرمایان در نروژ عبارتند از:

  • Statoil (نفت)
  • Aker Solutions (طراحی و مهندسی فناوری صنعت نفت و گاز)
  • Norsk Hydro (تولید محصولات آلومینیومی و انرژی های تجدید پذیر)
  • Yara International (تولید محصولات کشاورزی، به ویژه کودهای پایه نیتروژن)
  • DNB (خدمات بانکی و مالی)

یکی از برترین طرقی که در باب مهاجرت به نروژ برای شهروندان ایرانی مهیا می باشد، تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشد که علاوه بر برخورداری از سیستم آموزشی رایگان نیز می توانند به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند و پس از اتمام تحصیلات مشغول به کاریابی در این کشور شوند. سایر اطلاعات را از مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پیگیری و جویا شوید.

سوالات پرتکرار در باب کار در نروژ

در انتها نظر شما را به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب کار در نروژ جلب می کنیم:

  • میزان ساعت کاری برای دانشجویان بین المللی در کشور نروژ چقدر است؟ اگر دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل باشد اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارد و در مقطع دکترا و پزشکی 30 ساعت هفته می تواند مشغول شود.
  • شرایط اخذ ویزای کاری نروژ به چه صورت است؟ دولت از متقاضی مدرک تحصیلی طلب می کند که حداقل این مدرک باید کارشناسی باشد. نیاز به ارایه گواهینامه تخصص در زمینه شغلی مرتبط و داشتن بیش از 2 سال سابقه کار هم الزامی است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *