مهاجرت تحصیلی ترکیه

شرایط پذیرش در دانشگاه فنی استانبول ترکیه

شرایط پذیرش در دانشگاه فنی استانبول

شرایط پذیرش در دانشگاه فنی استانبول ترکیه از آن جهت دارای اهمیت ویژه ای است که این دانشگاه سومین دانشگاه فنی قدیمی جهان است. این دانشگاه همواره برترین دانشگاه کشور ترکیه از نظر علمی و تحصیلی بوده است و سایر دانگاه های تحصیلی با فاصله زیادی از این دانشگاه قرار دارند. گاها از بسیاری از دانشگاه های برتر اروپایی نیز جایگاه بهتری داشته است. دانشگاه فنی استانبول علاوه بر زمینه های علمی در زمینه های ورزشی نیز فعالیت حرفه ای دارد و تیم بسکتبال این دانشگاه در دسته دوم لیگ حرفه ای این کشور فعالیت می کند. بیش از 35000 دانشجو در 5 پردیس این دانشگاه مشغول به تحصیل هستد و از امکانات تحصیلی این دانشگاه استفاده می کنند. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به شرح کامل این موضوع خواهند پرداخت.

تاریخچه دانشگاه فنی استانبول

تاسیس دانشگاه فنی استانبول به عهد عثمانی و در زمان سلطان مصطفی سوم باز می گردد. به دستور سلطان مصطفی در سال 1773 دانشگاه مهندسی علوم دریایی در شهر استانبول افتتاح شد و هدف اصلی آن پرورش افرادی با تخصص در ساخت کشتی های جنگی بوده است. از سال 1795 نیز این دانشگاه به محیطی برای پرورش نیروی دریایی دولت عثمانی تبدیل شد. در میانه قرن نوزدهم و در سال 1845 تحولات عظیمی در سیستم آموزشی دانشگاه فنی استانبول بوجود آمد. این دانشگاه به محیطی برای پرورش معماران تبدیل شد.

در آغاز قرن بیستم نیز رشته مهندسی عمران به لیست رشته های این دانشگاه اضافه شد تا رفته رفته این دانشگاه به یک دانشگاه کاملا تخصصی در زمینه مهندسی تبدیل شود. با وقوع انقلاب ترکیه نه تنها از اهمیت این دانشگاه کاسته نشد بلکه نقش بسیار مهمی در رشد علم و دانش در کشور ترکیه یافت. در سال 1944 نام دانشگاه رسما به دانشگاه فنی استانبول تغییر پیدا کرد. چرا که در آن زمان امکان تحصیل در رشته های مختلفی نظیر عمران، معماری، مکانیک و الکترونیک فراهم شد.

دانشگاه فنی استانبول در اثر گذر زمان نه تنها توانسته است جایگاه علمی خود را به عنوان برترین دانشگاه کشور ترکیه حفظ کند. بلکه رفته رفته جایگاه مناسبی در عرصه های بین المللی نیز یافته است. بر اساس آخرین رده بندی های صورت گرفته در جهان این دانشگاه در رده 173 برترین دانشگاه های مهندسی در سراسر جهان است.

گروه های آموزشی Istanbul technical

یکی از مسائلی که پیش از بررسی شرایط پذیرش دانشگاه فنی استانبول باید مورد بررسی قرار گیرد. گروه ها و رشته های آموزشی در این دانشگاه است. دانشگاه فنی استانبول از 13 کالج مختلف تشکیل شده است. هر یک از این کالج ها تشکیل شده از گروه های آموزشی متفاوتی است. در جدول زیر به معرفی کالج ها و گروه های آموزشی در این دانشگاه پرداخته ایم.

ردیفنام کالجگروه های آموزشی
1مهندسی عمرانمهندسی عمران، مهندسی زمین شناسی، مهندسی محیط زیست
2معماریمعماری، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، معماری داخلی، طراحی صنعتی
3مهندسی مکانیکمهندسی مکانیک، مهندسی ساخت
4مهندسی الکترونیکمهندسی کنترل، مهندسی الکترونیک، مهندسی الکترونیک و ارتباطات
5مهندسی کامپیوترمهندسی معدن، مهندسی پروسه مواد معدنی، مهندسی زمین شناسی، مهندسی نفت وگاز، ژئوفیزیک
6مهندسی معدنمهندسی معدن، مهندسی پروسه مواد معدنی، مهندسی زمین شناسی، مهندسی نفت وگاز، ژئوفیزیک
7مهندسی شیمیمهندسی شیمی، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی مواد غذایی، مهندسی محیط زیست
8مهندسی دریامهندسی ساخت کشتی و اقیانوس
9دریانوردیمهندسی حمل و نقل دریایی و مدیریت، مهندسی دریا
10علوم پایه و ادبیاتمهندسی ریاضی، مهندسی فیزیک، شیمی، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک

میانگین تعداد دانشجویان این کشور از طریق نمودار زیر شرح داده شده است:

میانیگین رشد دانشجویان بین المللی در ترکیه

 شرایط امکانات و پذیرش در دانشگاه فنی استانبول ترکیه

از دیگر مسائلی که پیش از بررسی شرایط پذیرش دانشگاه فنی استانبول باید به آن توجه داشت امکانات موجود در این دانشگاه بزرگ در کشور ترکیه است. یکی از مهم ترین امکانات موجود در این دانشگاه، کتابخانه مصطفی اینان است که بیش از 533000 نسخه کتاب در آن جای داده شده است. همچنین این کتابخانه به صورت کاملا آنلاین نیز در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار گرفته است. بزرگترین کتابخانه آنلاین در کشور ترکیه نیز شناخته می شود. ساختمان این کتابخانه در سال 1795 ساخته شده است. دارای معماری مرتبط با امپراطوری عثمانی است.

مرکز کامپیوتر این دانشگاه یکی از قدرتمند ترین مراکز کامپیوتری در جهان است. در رده بندی های جهانی در رده 240 جهان قرار دارد که دانشجویان این دانشگاه فرصت استفاده از آن را خواهند داشت. در زمینه های ورزشی نیز دانشگاه فنی استانبول فعالیت های زیادی دارد .به گونه ای که یک زمین حرفه ای با 3500 جایگاه برای تماشاگران در رشته والیبال و بسکتبال متعلق به این دانشگاه است. دانشجویان می توانند از این سالن ها به صورت رایگان استفاده کنند. تحصیل در ترکیه در مقاله مذکور به طور کامل شرح داده شده است.

شرایط امکانات و پذیرش در دانشگاه فنی استانبول

بررسی شرایط تحصیل دانشگاه فنی استانبول ترکیه

مدارک و شرایط لازم برای پذیرش ترکیه یک روند مشخص و تقریبا مشابه دارد. اما شرایط هر دانشگاه برای پذیرش دانشجویان متفاوت است. از جمله مهم ترین شرایط پذیرش دانشگاه فنی استانبول شرایط سنی متقاضیان است. افرادی که بیش از 40 سال سن دارند اجازه ادامه تحصیل در دانشگاه فنی استانبول را پیدا نخواهند کرد. همه افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را دارند باید دارای سابقه کار یا پژوهش در رشته مورد نظر خود را داشته باشند.

تسلط به زبان انگلیسی برای همه دانشجویان این دانشگاه الزامی است. آن ها باید دارای سوابق تحصیلی و تحقیقاتی مشخصی در حوزه رشته تحصیلی خود باشند. شرایط سلامت جسمانی فرد نیز از جمله شرایط پذیرش دانشگاه فنی استانبول است. ناتوانی جسمی در بسیاری از موارد جزء محدودیت های ثبت نام در این دانشگاه نیست. اما بیماری های خاص به عنوان مانع شناخته می شوند.

هر فرد علاوه بر مدارکی که دانشگاه از آن ها می خواهد باید حداقل 2 معرفی نامه از طرف اساتید برجسته رشته مورد نظر خود دریافت کرده باشد تا بتواند برای اخذ پذیرش از این دانشگاه اقدام کنند. اگر قصد دارید در دانشگاه فنی استانبول به ادامه تحصیل بپردازید. حتما با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید تا تا صرف زمان کمتری به این مهم دست پیدا کنید. جهت اطلاع از شرایط کار در این کشور مقاله کار در ترکیه را مطالعه بفرمائید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *