مهاجرت سرمایه گذاری در سریلانکا

ثبت شرکت در سریلانکا

ثبت شرکت در سریلانکا

یکی از طرق سریع مهاجرت به سریلانکا و اخذ اقامت بلند مدت این کشور از طریق ثبت شرکت در سریلانکا میسر می شود. متقاضیان با سرمایه گذاری حداقل 1 میلیون $ (دلار) در پروژه ثبت شرکت مورد تایید هیئت سرمایه گذاری سریلانکا (BOI)، می توانند متقاضی ویزای اقامت 5 ساله تحت برنامه ویزای مهمان مقیم (RGS) باشند. هدف از این برنامه نیز ارائه بسته مشوق برای سرمایه گذاران و کارآفرینانی است که قصد کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی سریلانکا را دارند.

اساسا، کشور سریلانکا یک کشور جزیره ای محسوب می شود. این کشور در ناحیه اقیانوس هند واقع می باشد. پایتخت سریلانکا شهر Colombo می باشد. زبان اکثر مردم سریلانکا انگلیسی می باشد. در سالهای اخیر، اقتصاد سریلانکا رشد قابل ملاحظه ای به خود دیده است. بر طبق گزارش رقابت جهانی، اقتصاد سریلانکا به سرعت در حال گذار از مرحله عامل- محور به مرحله بازدهی- محور می باشد. به خاطر همین رشد و پیشرفت چشمگیر در ارکان اقتصادی است که سریلانکا در کانون توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه همه گونه مشاوره در رابطه با آخرین قوانین و مقررات مهاجرت به کشورهای خارجی می باشند.

ساختار شرکت ها در سریلانکا

انواع مختلف ساختارهای شرکت سریلانکایی برای راه اندازی و ثبت در اختیار استارت آپ های خارجی قرار دارد. از بین معروف ترین شرکت های سریلانکا می توان به شرکت های تک مالکیتی، شراکتی و شرکت با مسئولیت محدود اشاره نمود که هر کدامیک دارای شرایط خاص خود می باشد. روش تشکیل شرکت تک مالکیتی تا حدودی مشابه دیگر کشورهای دنیا است. شما به تنهایی مسئول در قبال دیون شرکت می باشید. این نوع شرکت آسانترین نوع برای شروع بیزینس در سریلانکا می باشد.

ساختار شرکت شراکتی تقریبا مشابه شرکت تک مالکیتی است. تفاوت اصلی در این است که شرکت در این نوع ساختار می تواند دارای مالکان متعددی باشد. اما شرکت با مسئولیت محدود (LLC) که در بین استارت آپ ها شهرت زیادی هم دارد نوعی شرکت است که شامل حداقل یک مدیر مسئول و 2 سهامدار است. در این نوع شرکت نیازی به حداقل سرمایه مشترک وجود ندارد و سهامدارن صرفا در قبال توسعه سرمایه گذاری اولیه شان مسئول هستند. در حقیقت در نوع LLC، شما و شرکت به عنوان دو طرف مجزا عمل خواهید کرد و دارایی ها و تعهدات شما از شما و خانواده جدا می شود.

انواع شرکت در سریلانکا

روش های مختلفی وجود دارد که متقاضیان به کمک آن، امکان ثبت شرکت در این کشور را بدست خواهند آورد اما 3 گروه عمده شرکت در این کشور عبارتند از:

  • شرکت های خصوصی
  • موسسات انفرادی
  • موسسات مشارکت

زمانی که فردی اقدام به ثبت یک شرکت به صورت انفرادی می کند، کار ساده تری را پیش روی خود خواهد داشت و مراحل اداری که باید توسط موسسان در سایر شرکت ها طی شود کمتر است. مالیات این شرکت ها نیز بر اساس درآمد آن ها محاسبه می شود. فرد باید توجه داشته باشد که در این نوع فعالیت های اقتصادی، پرداخت مالیات و حقوق به عهده خود اوست و در صورتی که شرکت دچار بدهی شود، خود فرد موظف به بازپرداخت آن است.

در شرکت های مشارکتی شرایط به گونه ای دیگر است به طوری که افرادی که قصد مشارکت با یکدیگر دارند، باید در یک توافق قانونی مشخص کنند که سهم هر یک از طرفین در مالکیت شرکت به چه میزان است. این افراد در قبال پرداخت مالیات و بدهی های شرکت به نسبت سهم خود مسئول خواهند بود. بر خلاف شرکت های خصوصی که مالکین تنها موظف به ارائه گزارش مالیات سالیانه خود هستند، شرکت های مشارکتی و بزرگ باید گزارشات سالیانه متنوعی را به دولت سریلانکا تحویل دهند.

فرآیند ثبت شرکت در سریلانکا

مشابه شرایط سرمایه گذاری و ثبت شرکت در بلژیک یا قبرس، مرحله اول از فرآیند ثبت شرکت در سریلانکا مربوط به نامگذاری شرکت از طریق وب سایت اداره ثبت شرکت (www.drc.gov.lk) می باشد. رزرو نام شرکت به مدت 3 ماه معتبر است. در مرحله دوم، متقاضی ثبت شرکت در سریلانکا بایستی پس از اخذ تاییدیه نام شرکت، نسبت به تحویل فرم شماره 1، 18 و 19 اقدام نماید. برطبق بند 222(1) قانون شرکت ها به شماره 2007/7 ، هر شرکت بایستی یک مدیر و یک منشی باشد. گام بعدی در تشکیل شرکت در سریلانکا مربوط به تحویل 2 کپی از اساسنامه شرکت می باشد. در این مورد، شرکت بایستی یا مجموعه استاندارد اساسنامه های موجود در جدول A قانون شرکت های سریلانکا را انتخاب نماید یا اساسنامه خاص خودش را پیش نویس کند.

در گام بعدی و بر طبق بند 9 قانون شرکتهای سریلانکا به شماره 2007/7، متقاضی بایستی در عرض 30 روز کاری پس از تشکیل شرکت، آگهی عمومی شرکت را منتشر نماید. این آگهی بایستی محتوی نام، شماره ثبت، تاریخ تشکیل و آدرس شرکت باشد. در گام بعدی، متقاضی نیازمند اخذ شماره شناسایی مالیاتی (TIN) از اداره خدمات مودی مالیاتی وزارت دارائی با ارائه کپی فرم یک، اساسنامه شرکت و تفاهم نامه می باشد. مراحل و هزینه ثبت شرکت در سریلانکا به شرح ذیل می باشد:

مراحل ثبت شرکتهزینه به روپیه سریلانکا 
ثبت نام2000000LKR
فرم 01400000LKR
فرم 18200000LKR
فرم 192000.00LKR
اساسنامه2.00000LKR
فرم تاییدیه 101100.00LKR
هزینه حقوقی و اداری13100.00LKR
VAT 15%196500LKR
آگهی عمومی850000LKR
مهر شرکت230000LKR
مهر مدیر90000LKR
مهر منشی90000LKR
دریافت TIN300000LKR
هزینه های متفرقه (چاپ، حمل و نقل و سایر)300000LKR
جمع کل برای ثبت شرکت3366500LKR

شرکت های ایده آل برای ثبت در سریلانکا

با توجه به رشد اقتصادی سریلانکا و وجود فرصت های کاری و سرمایه گذاری مطلوب در این کشور، ایده ثبت شرکت در سریلانکا می تواند بهترین موقعیت برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی باشد. اما سوالی که می تواند برای متقاضیان سرمایه گذاری در سریلانکا مطرح شود این است که : بهترین ایده های ثبت شرکت در سریلانکا کدام نوع از شرکت ها می باشد؟ ابتدا باید توجه کرد که مطابق قانون سریلانکا، هیچ شهروند خارجی حق افتتاح شرکت خرده فروشی در سریلانکا را ندارد. با این وجود، سرمایه گذاران خارجی حق ثبت شرکت عمده فروشی را با این شرط دارند که حداقل 1 میلیون $ (دلار) در حساب بانک سریلانکایی پس انداز کنند.

همچنین، جهت ثبت شرکت تابعه یا نمایندگی در سریلانکا، متقاضیان بایستی $200000 (دلار) در بانک سریلانکایی پس انداز نمایند. با توجه به این شرایط و نیازمندی های بازار سرمایه سریلانکا می توان شرکت های ایده آل برای ثبت در کشور سریلانکا را تعیین کرد. این شرکت ها شامل موارد ذیل می باشند:

  1. کشاورزی به دلیل وابستگی عظیم اقتصاد سریلانکا به صادارات محصولات کشاورزی
  2. باغبانی با هزینه پایین و درآمد زایی بالا
  3. تعمیرات گوشی به واسطه نیاز بازار و جمعیت بالای متقاضیان استفاده از گوشی
  4. صادارات و واردات که یکی از مهمترین شرکتها در سریلانکا است
  5. IT از جذابترین بخش ها برای سرمایه گذاری
  6. املاک و مستغلات
  7. گردشگری به واسطه تبدیل شدن سریلانکا به مقصد اصلی گردشگران خارجی

امتیازات ثبت شرکت در سریلانکا

امتیازات ثبت شرکت در سریلانکا

بدون شک، سریلانکا با شاخص 61.2% آسانی بیزینس یکی از آسانترین کشورها برای ثبت شرکت در دنیا محسوب می شود. فرآیند آسان و سریع درخواست، وفور نیروی کار ماهر و نیمه ماهر و نیز هزینه های ثبت پایین از مهمترین دلایل محبوبیت سریلانکا به عنوان مرکزی برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت مخصوصا برای استارت آپ ها و کارآفرینان جوان محسوب می شود. همچنین، متقاضیان با انجام ثبت شرکت در سریلانکا می توانند از امتیاز ویزای مهمان مقیم (RGS) با اقامت 5 ساله برخوردار می شوند و اقامت خود و خانواده خود را اخذ نمایند. برای بهره مندی از امتیاز اقامت سریلانکا، متقاضیان بایستی مدارک زیر را به همراه فرم درخواست به سفارت سریلانکا در تهران تحویل دهند:

  • کپی از صفحه اطلاعات شخصی در پاسپورت متقاضی و همراهان
  • کپی گواهی ازدواج
  •  6 قطعه عکس 6×5
  • جزئیات مدارک تحصیلی یا حرفه ای
  • گواهی پزشکی معتبر

در نهایت علی رغم روند ساده و آسان سرمایه گذاری و ثبت شرکت، این کار به تخصص حقوقی و اداری خاص خود نیازمند است. به متقاضیان توصیه می کنیم به منظور صرفه جویی در وقت و شروع آماده سازی مدارک حقوقی و مهاجرتی لازم برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در هر کشور خارجی همانند ثبت شرکت در رومانی، روسیه، آلمان، فرانسه و سایر با مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمائید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *