مهاجرت تحصیلی ترکیه

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی ترکیه 2023

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی ترکیه 2020

مبحث شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی ترکیه 2023 هر ساله مورد استقبال قرار گرفته است. با توجه به شرایطی که در کشور تحصیلی ترکیه وجود دارد، میزان مهاجران خارجی تحصیلی به این کشور در حال افزایش است. از این رو بیش از 200 دانشگاه در این کشور می باشد. پیش از شروع، در ارتباط با انواع دانشگاه های کشور ترکیه مطالبی را ارائه خواهیم کرد. این مقاله متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد.

معرفی کشور ترکیه

در ابتدا به معرفی کشور ترکیه می پردازیم:

پارامترشرح
جمعیتبیش از 80 میلیون نفر
موقعیت جغرافیاییبین 2 قاره آسیا و اروپا
زبان رسمیترکی
دریاهای موجود در این کشوردریای سیاه، دریای مدیترتنه و دریای اجه
کشورهای هم مرزایران، ارمنستان، یونان، آذربایجان، بلغارستان، گرجستان، عراق و سوریه

دانشگاه های ترکیه

از ویژگی ‌های دانشگاه‌ های این کشور، شیوه عرضه دروس می ‌باشد که به شکل ترمی، واحدی است. همچنین این کشور دارای نظام آموزشی استاندارد می باشد. طبق نظام آموزشی کشور آمریکا پیش می ‌رود. وجود زبان های آموزشی متنوع با توجه به رشته و دانشگاه تحصیلی فرد، از امتیازات تحصیلی این کشور می باشد. زبان های آموزشی آن به شرح زیر می باشند:

  • انگلیسی
  • فرانسوی
  • ترکی
  • آلمان

جهت اطلاع از هزینه های مرتبط با تحصیل در این کشور می توانید نمودار زیر را مشاهده بفرمائید:

دانشگاه های این کشور از نظر برنامه زمانی آموزشی، مشابه ایران می ‌باشند. آغاز ترم آنها از پاییز و ماه اکتبر (October) می باشد و پایان آن انتهای ماه ژانویه (January) است. ترم بعدی از ماه فوریه (February) شروع و تا ماه ژوئن (June) به طول می ‌انجامد. همچنین آغاز ترم تابستانی، ماه جولای (July) و پایان آن ماه آگوست (August) می باشد. از جمله دانشگاه های انگلیسی زبان این کشور، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگته آیدین استانبول
  • دانشگاه تی آی دی
  • دانشگاه بیلکینت
  • دانشگاه کچ
  • دانشگاه شهیر استانبول

جهت تحصیل در این کشور ابتدا مقاله تحصیل در ترکیه را بررسی بفرمائید.

معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

اولین گام به جهت اخذ پذیرش ترکیه (applay)، معادل سازی مدارک تحصیلی شخص می باشد. حال در زیر، به شرح معادل سازی مدارک تحصیلی ایران می پردازیم:

  • معادل مدرک تحصیلی 2 ساله دوره کاردانی و نیز تحصیل نیمه دانشگاهی، که مدت زمان 2 الی 3 سال می باشد، مدرک Diplomasi on Lisans می باشد.
  • مدرک Lisans Diplomasi: Bachelor، معادل مدرک تحصیلی کارشناسی بعد از دیپلم است.
  • معادل مدرک کسب شده کارشناسی، Lisans Diplomasi :Master Yuksek می باشد.
  • گذراندن دوره 5 سال تحصیلی، مانند دوره عمومی پزشکی، مدرکی معادل Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi Veterner است.
  • تعداد دانشگاه های موجود در ترکیه، هم خصوصی و هم دولتی، حدود 200 دانشگاه می باشد. تعداد دانشگاه های دولتی آن، به 120 می رسد.
  • ورودی دانشگاه های ترکیه دارای آزمون می باشند. این آزمون دربرگیرنده رشته‌های مختلف از ریاضی تا فلسفه است.

شرایط اعزام دانشجو به ترکیه را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمائید.

دانشگاه های دولتی ترکیه

اگرچه تحصیل در این دانشگاه ها رایگان است. اما دانشجویان بین المللی باید شهریه سالیانه خود را پرداخت کنند. شرط ورود به این دانشگاه ها در دست داشتن مدارک تحصیلی خوب در دوره قبل تحصیلی و همچنین قبولی در امتحان ورودی دانشگاه است. از سوی دیگر نمره آزمون بین المللی زبان شما نیز در کسب پذیرش نقش ویژه ای بازی می کند. از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه فنی METU و دانشگاه فنی استانبول اشاره کرد.

هزینه تحصیل در این دانشگاه ها کم است و می توان گفت سالیانه در حدود $500 الی 2000$ (دلار) هزینه شهریه آن ها است. این امکان برای دانشجویان وجود دارد که 1 سال تحصیلی را در آکادمی های کشور ترکیه به تحصیل بپردازند. از این رو خود را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های دولتی آماده کنند. برای کسب پذیرش تحصیلی در این دانشگاه ها رقابت بسیار زیادی وجود دارد. شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه در مقاله مذکور به طور کامل شرح داده شده لست.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

برخی از دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار هستند. در لیست برترین دانشگاه های جهان نیز جای گرفته اند. مهم ترین این دانشگاه ها، دانشگاه بیلکنت، سابانچی و کوک هستند. رقابت برای اخذ پذیرش در دانشگاه های برتر خصوصی بسیار بالاست. با این وجود آزمون ورودی برای دانشجویان خارجی وجود ندارد. رزومه تحصیلی شما در اخذ پذیرش نقش اول را ایفا می کند. حداقل معدل مورد پذیرش این دانشگاه ها 16 است.

در این دانشگاه ها نیز دروس به زبان انگلیسی ارائه می شود. شما باید یک مدرک بین المللی زبان نظیر آیلتس و یا تافل را در دست داشته باشید. در صورتی که مدرک زبان معتبر ندارید، می توانید در دوره های پیش آمادگی ورود به دانشگاه شرکت کنید. برخی از دانشگاه های خصوصی از شما نمره SAT،GRE یا GMAT را طلب می کنند. این امکان برای شما وجود دارد که برای گذراندن دوران آماده سازی خود، 1 سال را در موسسات علمی دیگر بگذرانید. در این موسسات می توانید قدرت خود را در زبان انگلیسی افزایش دهید.

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی پزشکی ترکیه 2020

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی پزشکی ترکیه

اگرچه پذیرش این دانشگاه ها بسیار کم است، بالاترین حجم درخواست از سوی دانشجویان بین المللی را دریافت می کنند. بنابراین به بیان دیگر می توان گفت که شانس پذیرش در این دانشگاه ها بسیار کم است. شما می توانید در آکادمی های علمی موجود در کشور ترکیه ثبت نام کرده است. دوره های 1 ساله آمادگی را در آن موسسات بگذرانید. این موسسات به شما کمک خواهند کرد تا زبان ترکی خود را تقویت کنید. توجه داشته باشید که رشته های مرتبط با علوم پزشکی در کشور ترکیه، به زبان ترکی تدریس می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل پزشکی در ترکیه این مقاله را مطالعه کنید.

بررسی شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی ترکیه

شرح مدارک و شرایط لازم برای پذیرش ترکیه، این چنین می باشد:

  • ارائه اصل مدرک های هویتی
  • اصل پاسپورت
  • کسب نمره مد نظر در آزمون YOS برگزار شده در ترکیه
  • اصل مدارک تحصیلی دیپلم و ریز نمرات به همراه ترجمه آن ها
  • اصل مدرک پیش دانشگاهی به همراه ترجمه آن
  • ارائه مدارک زبان ترکی (TOMER) یا زبان انگلیسی

از آنجا که در کشور ترکیه، تعیین معیارهای پذیرش به عهده دانشگاه ها می باشد. پس افراد متقاضی باید درخواست خود را به طور مستقیم، به دفاتر امور دانشجویی دانشگاه مدنظر ارسال نمایند. پس از اینکه این درخواست نامه توسط هیئت مدیره دانشگاه بررسی شد، مصاحبه‌ هایی با فرد متقاضی صورت می پذیرد که اغلب به صورت ایمیل یا تلفنی می باشد. بعد از این مرحله، در صورت پذیرش دانشجو در دانشگاه مورد نظر، فرد می تواند جهت ثبت نام در این دانشگاه آماده شود.

اقدام برای تحصیل در ترکیه

ارائه مدرک معتبر در آزمون های بین المللی نظیر SAT،GCE ،IB ،YOS ،ACT و غیره برای کسب اطلاع از نوع آزمون مورد نظر دانشگاه نیز باید به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید. توجه داشته باشید که آزمون های ذکر شده دارای اعتبار تاریخی هستند. مدرک شما باید در هنگام ثبت پذیرش از اعتبار قانونی و تاریخی بهره مند باشد. جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

همه مدارک شما باید به زبان انگلیسی یا ترکی ترجمه شده باشد. قبل از آخرین مهلت ارسال مدارک به دانشگاه ارسال شود. در این مقاله در ارتباط با شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی ترکیه مطالبی را ارائه کرده است. انواع دانشگاه های این کشور را معرفی کردیم. در صورتی که قصد کسب اطلاعات بیشتری در ارتباط با شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی ترکیه را دارید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *