مهاجرت تحصیلی ترکیه

رشته مدیریت در ترکیه

رشته مدیریت در ترکیه

رشته مدیریت در ترکیه طرفداران زیادی دارد؛ چرا که تحصیل در این رشته در دانشگاه های دولتی ترکیه با هزینه های کم نیز امکان پذیر می شود. البته هر چند ترکیه به طور کلی به ارزان بودن تحصیل معروف است اما باید توجه داشت صرفا دانشگاه های دولتی این کشور ارزان قیمت هستند و شهریه دانشگاه های خصوصی آن در برخی رشته های تحصیلی از جمله مدیریت، دندانپزشکی و غیره به سالانه بالای 20000$ (دلار آمریکا) هم می رسد. البته همان طور که هزینه های زندگی و شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه کم است و امکان تحصیل رشته مدیریت برای افراد غیر متمول هم در این کشور فراهم می باشد، سطح درآمد پس از فارغ التحصیلی هم در ترکیه پایین است. همچنین چون در 2021 نرخ تورم ترکیه حدودا 11% می باشد، علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در این کشور هم به مرور کمی بیشتر می شود.

ترکیه کشوری در حال توسعه است که به دلایل مختلف از جمله رشد صنعت گردشگری، سرعت رشد اقتصادی بالایی دارد. به طوری که در سال 2021 به عنوان کشوری “به تازگی صنعتی شده” شناخته می شود که عضو گروه ها و پیمان های بین المللی مختلفی از جمله ناتو، بانک جهانی، G20 و غیره است و همچنین به دنبال آن است تا به عضویت اتحادیه اروپا درآید. در واقع از سال 2005 ترکیه بحث هایی پیرامون تمایلش به عضویت در اتحادیه اروپا داشته است ولی همچنان به عضویت آن درنیامده است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در ترکیه به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در ترکیه چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل رشته مدیریت کدام اند؟
  • درآمد مدیران در ترکیه طی سال 2021 به طور میانگین چه میزان می باشد؟

تحصیل رشته مدیریت در ترکیه

برای تحصیل رشته مدیریت در مقطع کارشناسی در ترکیه اخذ نمرات بالا در یکی از آزمون های YOS (به زبان ترکی استانبولی) یا SAT (به زبان انگلیسی) ضروری است. به همین دلیل علاقمندان به تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ابتدائا 1 سال در کالج های پیش دانشگاهی ترکیه تحصیل می کنند تا به انتخاب خود برای یکی از آزمون های مذکور آماده گردند. لازم به ذکر است تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت نیازی به شرکت در آزمون های YOS و SAT ندارد منتهی تنها افرادی قادر خواهند بود که مدارک مورد نظر هر دانشگاه را ارائه نمایند. از جمله مهم ترین این مدارک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی مرتبط با مدیریت به زبان انگلیسی
  • نمره زبان معتبر آیلتس یا تافل و در دوره های ترکی استانبولی مدرک همین زبان مطابق حداقل های در نظر گرفته شده از سوی هر دانشگاه
  • GMAT که تقریبا برای اخذ پذیرش رشته مدیریت از هر کدام از دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ضروری است.
  • ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی به زبان انگلیسی
  • سابقه کار مرتبط با مدیریت
  • توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید پیشین
  • انگیزه نامه راجع به دلایل انتخاب دانشگاه و رشته
  • تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

تحصیل رشته مدیریت در ترکیه

هزینه تحصیل رشته مدیریت در ترکیه

برای تحصیل رشته مدیریت در دانشگاه های دولتی ترکیه اگر دوره به زبان استانبولی است معمولا شهریه ای بین 750$ تا 1000$ (دلار آمریکا) مورد نیاز است. همچنین در صورتی که دوره مزبور به زبان انگلیسی ارائه می گردد غالبا شهریه سالانه دانشگاه های دولتی ترکیه سالانه 1500$ تا 3000$ (دلار آمریکا) می باشد. منتهی دانشگاه های خصوصی ترکیه از جمله دانشگاه کُچ جزو دانشگاه های گران هستند که در عین این که شهریه برخی رشته ها را جهت جذب دانشجویان بین المللی رایگان کرده اند، معمولا از دانشجویان رشته مدیریت شهریه های بالایی اخذ می کنند. حدود شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه برای رشته مدیریت معمولا سالانه بین 12000$ تا 20000$ (دلار آمریکا) است.

همچنین هزینه دیگری که دانشجویان باید در ترکیه مد نظر داشته باشند هزینه های زندگی در این کشور است که با توجه به سبک زندگی و شهر محل اقامت ماهانه بین 1700TRY تا 2850TRY (لیر ترکیه) می باشد. البته از آن جایی که نرخ تورم ترکیه در سال 2021 حدودا 11% است، بهتر است دانشجویان هزینه های خود را به دلار مد نظر داشته باشند. برای مقایسه راحت تر، در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، در نمودار ذیل هزینه های زندگی در ترکیه با یکی از ارزان ترین کشورهای عضو شنگن یعنی مجارستان به دلار مقایسه شده است:

مقایسه میانگین هزینه های زندگی ماهانه در ترکیه و مجارستان

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در ترکیه

ترکیه در مقایسه با کشورهایی مثل تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان، گرجستان و غیره، دانشگاه های به مراتب بهتری دارد که نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی نیز جایگاه خوبی به خود اختصاص داده اند. برای تحصیل رشته مدیریت بهترین دانشگاه هایی که در ترکیه قرار دارند عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مدیریت در ترکیهTimes Higher Education Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News Ranking 2021
Cankaya University401
Koc University401465733
Hacettepe University501801511
Sabanci University501521901
Bilkent University601551614
Bogazici University601651
Ozyegin University601
Istanbul University801801714
METU Middle East Technical University801601453

کار پس از تحصیل در ترکیه

در ترکیه اجازه کار دانشجویی وجود دارد منتهی باید ابتدائا 1 سال از شروع تحصیل در ترکیه بگذرد تا دانشجو نهایتا بتواند درخواست اخذ مجوز کار (work permit) دهد. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه مورد نظر در ترکیه نیز این امکان وجود دارد تا کسانی که موفق به کاریابی شوند، ویزای کاری ترکیه را اخذ کنند؛ البته شانس کاریابی برای کسانی وجود دارد که علاوه بر زبان انگلیسی به زبان ترکی استانبولی هم مسلط باشند. مدیران علاوه بر این که شانس بالایی برای پیدا کردن کار دارند، قدرت خرید و سطح درآمدشان در ترکیه هم بالا است به طوری که متوسط درآمد ماهانه مدیران در ترکیه 13900TRY (لیر ترکیه) می باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل رشته مدیریت در ترکیه، هلند، کانادا، انگلیس، دانمارک، نروژ، سوئد و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *