مهاجرت به کشور آلمان

انواع راه‌ های مهاجرت به آلمان

انواع راه‌ های مهاجرت به آلمان

هدف از ارائه این مقاله بیان انواع راه های مهاجرت به آلمان است، طرق مختلفی در خصوص مهاجرت وجود دارد که امروزه هر کدام به نحوی پرطرفدار است. افرادی که تمایل به مهاجرت به آلمان دارند، با بررسی موقعیت خود و کشور مقصد، می‌توانند نوع مهاجرت انتخاب نمایند. تعداد این افراد هر روز در حال افزایش است. انواع راه‌ های مهاجرت به آلمان عبارتند از:

  • مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل
  • مهاجرت به آلمان از طریق کار
  • مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج
  • مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به آلمان از طریق تولد
  • مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

تحصیل و انواع راه های مهاجرت به آلمان

امر تحصیل از دیرباز یکی از انواع ره های مهاجرت به آلمان، امری بسیار مهم تلقی گردیده است. برای هر فردی اهمیت دارد که از چه کشوری فارغ‌ التحصیل گردد. از سوی دیگر، این که در چه رشته‌ ای تحصیلات را پایان دهد، حائز اهمیت است. چرا که نوع رشته و نوع دانشگاه انتخابی در انتخاب شغل و فعالیت‌ های شغلی وی بسیار موثر خواهد بود.

کیفیت بالای نظام آموزشی، تحصیل در 2 زبان آلمانی و انگلیسی، فرصت‌ های شغلی مناسب پس از تحصیل از دلایل مهم است. دانش‌ آموزانی که مدرک دیپلم در ایران دارند،‌ درصورت تسلط به زبان آلمانی درسطوح B1 یا B2 مجازند به کالج بروند. آنها با گذراندن دوره‌ 9 ماهه کالج‌ های آلمان می‌ توانند تحصیلات مقطع کارشناسی را آغاز نمایند.

دانش‌ آموزان درصورت اخذ معدل بالا بدون سپری نمودن دوره کالج می‌ توانند در بهترین دانشگاه‌ های آلمان تحصیل کنند. زبان دروس آموزشی در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ های آلمان، زبان‌ های انگلیسی و آلمانی است. شاید بدانید که در کشور آلمان تحصیل در دوره‌های دکترا، نوعی فعالیت شغلی محسوب می‌ گردد. از این رو، دانشجویان مقطع دکترا درصورت ارائه عملکرد مناسب، از سوی دانشگاه‌ به آنان حقوق و دستمزد پرداخت می‌ گردد.

مهاجرت به آلمان از طریق کار

مهاجرت کاری از راه‌ های مهاجرت به آلمان است. اگر شرایط دریافت ویزای کاری کشور آلمان را دارید، معطل نکنید و نسبت به مهاجرت کاری خود اقدام نمایید. همچنین می توانید مقاله هزینه زندگی در آلمان را نیز مطالعه بفرمائید.

اخذ ویزای کار آلمان بر 2 نوع است:

  • Job offer: در صورتی به متقاضی اعطاء می‌ گردد که دارای دعوتنامه پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای در آلمان باشد.
  • این روش سختی است. زیرا کارفرما باید ثابت کند در کشور آلمان یا کشورهای عضو اتحادیه هیچکس توانایی قبول این پیشنهاد را ندارد.
  • ویزای جستجوی کار: این ویزا به افراد دارای تخصص تعلق می‌گیرد. کشور آلمان با اعطاء این ویزای 6 ماهه به متقاضی فرصت می‌ دهد تا به دنبال شغل متناسب با رشته خود باشد.

همچنین هزینه های اصلی زندگی در این کشور در نمودار زیر بیان گردیده است:

هزینه های اصلی زندگی در آلمان

ویزای اوسبیلدونگ از راه های مهاجرت به آلمان

ویزای اوسبیلدونگ یا همان Ausbildung آموزش حرفه ای یا کارآموزی در آلمان است که یک مسیر آموزشی و حرفه ای را برای افراد واجد شرایط به مدت 6 ماه ایجاد می کند. 2 نوع ویزای اوسبیلدونگ وجود دارد که شامل:

  • آموزش حرفه ای کارآموزی
  • آموزش مبتنی بر مدرسه

برای آموزش حرفه ای بررسی شرط اولویت ضروری است. آژانس کار آلمان در ابتدا اولویت درخواست را با شهروندان آلمانی و اتحادیه اروپا قرار می دهد. تعدادی از موقعیت های آموزش حرفه ای وجود دارد که نیازی به بررسی اولویت ندارند. آنها تحت “Positivliste” ذکر شده اند، اکثر آنها حرفه های صنایع دستی هستند.

الزامات Ausbildung در آلمان در سال 2023:

الزامات Ausbildung در آلمان Ausbildung یا کارآموزی یک راه عالی برای تحصیل حرفه ای بدون پرداخت هیچ شهریه است. علاوه بر این، کارآموزان در طول کل برنامه حقوق دریافت می کنند.  در حال حاضر، بسیاری از کسب و کارها در آلمان برای یافتن متخصصان تجاری با شرایط خاص مشکل دارند، در نتیجه شما شانس بسیار خوبی برای دریافت مکان Ausbildung دارید. با این وجود، برخی از الزامات اساسی وجود دارد که خارجی ها (و افراد محلی) باید انجام دهند. خوشبختانه برنامه های کارآموزی در آلمان برخلاف برنامه های آموزش عالی، شرایط پذیرش آسانی دارند.

اولین و مهم تر از همه، برای درخواست و تکمیل دوره کارآموزی در آلمان، به سطح خوبی از زبان آلمانی نیاز دارید. دروس به زبان آلمانی ارائه می شود و کار به زبان آلمانی نیز انجام می شود. تاکنون هیچ برنامه انگلیسی در اوسبیلدونگ در آلمان ارائه نشده است. محدودیت سنی وجود ندارد، اما حداقل سن 17 سال است.

تولد و انواع راه های مهاجرت به آلمان

از جمله روش‌ های مهاجرت به آلمان، می‌ توان به مهاجرت از طریق تولد اشاره نمود. این نوع ویزا در 2 نوع خاک و خون ارائه می‌ گردد. مطابق بند 2 ماده 7 قانون مدنی کشور آلمان، تابعیت مضاعف مورد قبول این کشور است.اگر فردی تا سن قانونی تابعیت کشور پدری خود را داشته باشد، پس از آن می‌ تواند تابعیت کشور مادری خود را نیز اخذ نماید. به شرطی که کشور مادری وی، قانون مضاعف را قبول کرده باشد. طبق قانون مدنی کشور آلمان، شرایط ذیل موجب دریافت تابعیت آلمان از روش خون می‌گردد:

  • اگر شخص توسط پدر و مادر آلمانی متولد شده باشد.
  • کودکی که در خاک کشور آلمان متولد شده است اما پدر و مادر او نامشخص و ناشناس هستند.
  • کودکی که در خاک کشور آلمان متولد شده است و مادرش آلمانی است.

نکته قابل توجه اینجاست که اخذ تابعیت آلمانی بر پایه سیستم خون نهادینه شده است. به عبارتی دیگر، کودکی که والدین متقاضی آلمانی می‌ باشد. به طور خودکار کودک آلمانی محسوب می‌ گردد.

ازدواج از انواع راه‌ های مهاجرت به آلمان

از راه‌ های قانونی و آسان جهت اخذ تابعیت آلمان ازدواج با تبعه آلمانی یا مقیم آلمان است. این روش توسط بسیاری افراد مورد سوء استفاده قرار گرفته است. منظور همان ازدواج‌ های سوری است که طرفین جهت اخذ اقامت و تابعیت انجام می‌ دهند. از این قوانین دشواری از سوی کشورها از جمله آلمان برای این راه مهاجرت در نظر گرفته شده است.

اثبات ازدواج واقعی توسط اسناد و مدارک واقعی، از دشواری‌ های این نوع مهاجرت است. از سختی‌ های این راه، اثبات تمکن مالی فرد (زوج) است. او باید ثابت نماید از عهده مخارج زندگی خود و همسر برمی‌ آید و به کمک دولت آلمان نیازی ندارد.

همچنین فرد متقاضی باید دارای عدم سوء پیشینه و امور خلاف قانون باشد. چراکه بر هم زدن قوانین و نظم در کشور آلمان جرم محسوب می‌ گردد. در آخر این که زوجه ایرانی، باید تسلط به زبان آلمانی در حد ابتدایی را داشته باشد. آلمان با‌ وضع قانون ارائه‌ پاسپورت به همسر بین‌ المللی پس از گذشت 3 سال زندگی مشترک، سوء استفاده‌ های مهاجرتی ازدواج را از بین برده است. بنابراین مهاجرت از طریق ازدواج از حساسیت خاصی برخوردار است.

ازدواج از انواع راه‌ های مهاجرت به آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری

آلمان یک کشور پیشرفته در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی است. بنابراین طبیعی است که افراد زیادی از سراسر دنیا به دنبال سرمایه‌ گذاری در این کشور باشند. ثبت شرکت می‌ تواند بهترین راه سرمایه‌ گذاری در آلمان باشد که با اندک سرمایه‌ متقاضی هم قابل انجام است. دولت آلمان از طریق وضع قوانینی در این خصوص، اقامت و تابعیت این کشور را به متقاضی اعطاء می‌ نماید. از شروط ثبت شرکت در آلمان، طرح و پلان اقتصادی متقاضی است. از این رو بایستی می‌ باید از سوی اتاق بازرگانی تایید گردد. طبیعتا طرح‌ هایی که دارای سوددهی بیشتری باشند، مورد تایید قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است مبلغ سرمایه‌ اولیه می باید توسط سرمایه‌ گذار جهت ثبت شرکت پرداخت گردد، حدودا 25000€ (یورو) است. به‌عنوان یک سرمایه‌ گذار نگران بازگشت این پول نباشید. زیرا چندین برابر این مبلغ از راه سوددهی شرکت به شما بازمی‌ گردد. همچنین می توانید مقاله سرمایه گذاری در کشور آلمان را از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمائید.

بررسی روش پناهندگی به کشور آلمان

امروزه مهاجرت از طریق پناهندگی در آلمان بسیار رایج شده است. از این رو اساسا روش خوبی نیست. به همین دلیل در اکثر موارد درخواست پناهندگی متقاضیان مردود می‌گردد. با توجه به مشکلات و خطراتی که در روش پناهندگی وجود دارد. هیچ‌ وقت توسط حقوقدانان پیشنهاد نمی‌ گردد. افرادی متقاضی پناهندگی در آلمان، می‌ توانند از یکسری خدمات بهره ببرند. به خدماتی از جمله خوراک، پوشاک، مسکن و غیره می‌توان اشاره نمود. منظور از مسکن جایی است که از لحاظ بهداشتی و امنیت مورد تایید متقاضی نیستند. بنابراین پناهجویان مجبور به تحمل این شرایط هستند، تا زمانی که درخواست پناهندگی آنها از سوی دولت تایید گردد.

با ارائه مطالب بالا، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شما توصیه می‌ نماید از این روش مهاجرت صرف‌ نظر نمایید. چرا که راه‌ های بهتر، قانونی‌ تر و مناسب‌ تری جهت مهاجرت شما به آلمان یا هر کشور دیگری وجود دارد. وکلای متخصص ما با ارائه انواع راه های مهاجرت به آلمان شما را به بهترین شکل تا مقصد همراهی می‌ نماید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *