مهاجرت کاری رومانی

شرایط اخذ ویزای کاری رومانی

ویزای کاری رومانی

مهاجرت به رومانی در سال های اخیر افزایش یافته است و برای مهاجرت به این کشور و دریافت ویزای کاری رومانی باید با قوانین آن آشنایی داشته باشید. شرایط مهاجرت به رومانی در سال 2023 چگونه می باشد؟ آیا از هزینه تحصیل و زندگی در رومانی مطالعاتی داشته اید؟ آیا رومانی برای زندگی کشور مناسبی است؟ آیا رومانی کشور مناسبی برای تحصیل و زندگی می باشد؟ آیا میتوان در هنگام تحصیل در رومانی کار کرد؟ آیا هزینه تحصیل و زندگی در رومانی ارزان می باشد.

با مطالعه مقالات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید اطلاعات مفیدی راجع به هزینه تحصیل و زندگی درکشور رومانی را بدست آورید. مشاوران موسسه اطلاعات کافی راجع به هزینه کار و زندگی در رومانی را در اختیار شما قرار می دهند. مهاجرت کاری به رومانی یکی از راه های ورود به رومانی است.

اینفوگرافیک ویزای کاری رومانی

موقعیت جغرافیایی کشور رومانی

رومانی در جنوب شرقی اروپا واقع شده است و پایتخت آن بخارست است. دارای آب و هوای معتدل قاره ای است و از غرب با مجارستان و صربستان، از شمال شرقی و شرق با اوکراین و مولداوی و از جنوب با بلغارستان همسایه است. رومانی سرزمین کاخهای باشکوه و قلعه های زیبا است. در این کشور زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری را از بین خواهید برد. زبان رسمی رومانی رومانیایی است که بیشترین شباهت را به زبان لاتین دارد. واحد پول آن لئو رومانی است و اکثر مردم آن مسیحی هستند. رومانی مرکز مالی و تجاری اروپای شرقی است و در صنعت ماشین آلات و تجهیزات، صنایع شیمیایی و دارویی، هوافضا و سلاح پیشرفت چشمگیری داشته است. رومانی به توسعه انرژی هسته ای بستگی دارد.

هزینه زندگی در رومانی ماهیانه 400€ الی500€ (یورو) است، اما در پایتخت بیشتر است و ماهانه حدود 600€ (یورو) برای اجاره در رومانی پرداخت می شود. با داشتن اجازه اقامت در رومانی می توانید بدون ویزا به تمام کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای شنگن سفر کنید و در تمام کشورهای اتحادیه اروپا از مزایای تحصیل رایگان، کار و تجارت، تسهیلات بانکی و امکانات پزشکی و رفاهی رایگان بهره مند شوید.

جزییات این کشور در تصویر زیر بیان شده است:

درباره کشور رومانی

مهاجرت به رومانی از طریق کار

بیشتر متقاضیان مهاجرت به رومانی علاقه مند به مهاجرت برای کار در رومانی هستند زیرا اخذ ویزای کار هزینه کمتری دارد و مقرون به صرفه تر از سایر روش ها به ویژه سرمایه گذاری است. مهاجرت به رومانی و اخذ اجازه اقامت چندین مرحله دارد. در نهایت منجر به اقامت در رومانی می شود و البته پس از اخذ اقامت، اگر فرد شرایط لازم را داشته باشد، می توانید برای گذرنامه نیز اقدام کنید. قوانین مهاجرت کاری به رومانی در سال 2023 مانند اکثر کشورهای اتحادیه اروپا است. شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای کار قانونی در رومانی باید اجازه کار و اجازه اقامت طولانی مدت در رومانی را دریافت کنند. متقاضیان برای شروع این روند نیاز به پیشنهاد شغلی دارند.

همچنین سطح حقوق بر حسب سال های کاری در رومانی به لئو رومانی به شرح نمودار زیر می باشد:

سطح حقوق بر حسب سال های کاری در رومانی

مشاغل مورد نیاز رومانی

عمده مشاغل مورد نیاز در رومانی به شرح زیر است:

  • فناوری اطلاعات
  • پرستاری
  • پزشک
  • هتلداری و توریسم
  • مهندسین مکانیک با سابقه کار
  • مدیر ارشد

مجوز کار به درخواست کارفرما و توسط دفتر کار مهاجرین رومانی صادر می گردد و کارفرما بایستی موارد زیر را دارا باشد:

  • مجوز فعالیت به عنوان یکی شرکت
  • مدارکی دال بر لزوم استفاده از نیروی کار خارجی
  • آخرین صورت حساب بانکی
  • اثبات پرداخت مالیات
  • اثبات پرداخت بیمه تأمین اجتماعی
  • اثبات دارا بودن سهم در صندوق بیکاری

نحوه اخذ ویزای کاری رومانی

نحوه اخذ ویزای کاری رومانی

ویزای کار رومانی بنا به درخواست یک کارفرما صادر می شود. کارفرما در 6 ماه اخیر نباید هیچ نکته منفی در خصوص استخدام اتباع خارجی داشته باشد. متقاضی کار در رومانی ابتدا بایستی شغل مورد نظر را در رومانی پیدا کند. برای این کار می تواند از راه هایی مختلفی شغل مورد نظر را بیابد. شخص می تواند با آژانس های کاریابی در رومانی ارتباط برقرار کند که موسسات کاریابی در رومانی 215 عدد به صورت فعال است که به صورت رایگان اقدام به ارائه خدمات می نمایند.

علاوه بر این همچنین می تواند از راه های زیر شغل مورد نظر را پیدا کرد:

  • روزنامه های محلی و سراسری در رومانی
  • دفاتر محلی خدمات اشتغال
  • از طریق سایت های کاریابی در رومانی

فرآیند استخدام در رومانی

فرد متقاضی پس از این که شغل مورد نظر خود را پیدا کرد، باید با کارفرما ارتباط برقرار کرده و رزومه خود را ارسال نماید. اگر کارفرما رزومه شخص را تأیید نماید از وی جهت انجام مصاحبه شغلی دعوت به عمل می آورد. برای بسیاری از مشاغل 2 مصاحبه شغلی وجود دارد. بهتر است در برخی از مشاغل در کلاس های آموزشی آن تخصص در رومانی شرکت نمایید.

در صورت قبولی متقاضی کار در رومانی در مصاحبه ها قرارداد کار با کارفرما امضا می شود. در قرارداد کاری بایستی توضیحات شغلی، آدرس محل کار، میزان حقوق و مزایا ذکر شده باشد. هر قرارداد کاری برای مدت 12 ماه تنظیم می گردد. کارفرما با مراجعه به دفتر کار مهاجرین درخواست اقامت کاری می نماید. نکته بسیار مهم اینکه شخص در طول این فرآیند نباید به کشورهای عضو شنگن مسافرت داشته باشد. پس از طی مراحل فوق شخص متقاضی در سفارت رومانی در کشور خود برای اخذ ویزای کار رومانی اقدام می نماید.

شرایط اخذ اقامت دائم با ویزای کاری رومانی

افرادی که ویزای کار در رومانی را داشته باشند و به مدت 6 سال در رومانی به صورت قانونی کار کرده باشند بنا بر شروط زیر می توانند درخواست اقامت رومانی به طور دائم را نمایند:

  • مهارت صحبت به زبان رومانی
  • مکان مناسب برای زندگی
  • حداقل حقوق قانون کار
  • این درخواست به زبان رومانیایی و توسط خود متقاضی بایستی انجام شود
  • نسخه محضری اسناد فوق
  • پاسپورت
  • اسناد مربوط به وضعیت زندگی
  • گواهی عدم سوء پیشینه که هم از کشور مبدأ باشد و هم از دولت رومانی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • اثبات بیمه درمانی

سپس برای متقاضی اقامت 5 ساله صادر می گردد و پس از آن شخص می تواند درخواست تابعیت این کشور را نماید.

شرایط اخذ اقامت دائم با ویزای کاری رومانی

نرخ بیکاری در رومانی

نرخ بیکاری در رومانی تا پایان سال گذشته میلادی 4.3% بوده است که در نمودار زیر می توانید در این خصوص اطلاعات کامل کسب نمایید. حقوق و دستمزد در رومانی با توجه به افزایش میانگین حقوق و دستمزد ناخالص ملی ممکن است افزایش بیابد. برای افرادی که دارای مهارت های فوق العاده است، ممکن است میزان حقوق آن ها چهار برابر متوسط سطح حقوق و دستمزد ملی باشد. حداقل دستمزد در کشور رومانی در حدود 47.86€ (یورو) برای هر ماه تعیین شده است که رقم خوبی محسوب می شود. همچنین در خصوص اطلاع از شرایط تحصیل در رومانی مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

بدین ترتیب نرخ بیکاری در رومانی در نمودار زیر شرح داده شده است:

نرخ بیکاری در رومانی

در این راستا مشاوران ارشد در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه خدمات به شما متقاضیان عزیز هستند اطلاعات بالا جهت اطلاع شما از قوانین مربوط به اجازه کار و مهاجرت کاری به کشور رومانی است. پس از مطالعه مطالب بالا با میزان درآمد در کشور رومانی، شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای کار، سایت های معتبر کاریابی رومانی و شرایط بازار کار رومانی آگاهی خوبی پیدا کردید.

کلیات ویزای کاری رومانی

تمامی اتباع خارجی که قصد کار در رومانی بیش از 90 روز را دارند، باید برای درخواست ویزای کاری رومانی اقدام نمایند. البته لازم به ذکر است که اخذ ویزای کاری رومانی به ملیت متقاضیان ارتباط مستقیمی دارد. زیرا اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا، برای کار در رومانی نیازی به اخذ ویزای این کشور ندارند. اما کشورهای ثالث یا غیر اتحادیه اروپا برای کار در این کشور باید برای ویزای کاری رومانی اقدام کنند. به طور کلی ویزای کاری رومانی برای اتبع خارجی صادر می شود که برای استخدام در یک شرکت رومانیایی به این کشور سفر می کنند. به این نکته نیز توجه فرمایید که برای درخواست ویزای کاری رومانی، باید مجز کار از بازرسی کل رومانیایی برای مهاجرت داشته باشید. به طور کلی قبل از درخواست ویزای کاری، کارفرمای شما در رومانی باید برای دریافت مجوز کار شما اقدام کند. پس از دریافت مجوز کار می توانید برای ویزای کاری درخواست دهید.

البته لازم به ذکر است که برای درخواست ویزای کاری رومانی تمامی متقاضیان باید واجد شرایطی که در این قسمت توضیح می دهیم باشند. این شرایط عبارت اند از:

  • متقاضیان باید آموزش علمی یا هر نوع کار تخصصی دیگری را در یک موسسه معتبر در سراسر جهان گذرانده باشند.
  • باید یک کارگر بسیار ماهر باشند.
  • تمامی متقاضیان کار در رومانی، به عنوان بخشی از یک توافق دو جانبه در این کشور مشغول به کار می شوند.
  • متقاضیان بر اساس دستور وزیر معارف ملی کار در رومانی مشغول به کار خواهند شد.
  • متقاضیان به نمایندگی از یک وزارتخانه یا سازمان دیگری از اداره عمومی مرکزی یا محلی کار خواهند کرد.
  • به دلیل قراردادی بین رومانی و کشور متقاضیان به بازار کار رومانی دسترسی خواهند داشت.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست ویزای کاری رومانی را توسط اتباع خارجی طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست ویزای کاری رومانی را توسط اتباع خارجی طی سال های اخی

مراحل اخذ ویزای کار رومانی

شهروندان غیر رومانیایی برای زندگی و کار در رومانی طبق قانون به مجوز کار و البته ویزای طولانی مدت تایپ D نیاز دارند. در این بخش مراحل اخذ ویزای کار رومانی شرح داده شده است:

  • کارفرمایی که قصد استخدام شما را دارد باید برای مجوز کار برای شما درخواست دهد و تمام مدارک مربوطه را به بازرسی کل مهاجرت رومانی به اختصار (IGI) ارائه کند و هزینه های مربوطه را همچنین بپردازد.
  • بازرسی کل مهاجرت ظرف 30 روز به درخواست پاسخ می دهد، یا تصمیمی را گرفته یا اطلاعات بیشتری را برای تأیید درخواست می کند. در صورت نیاز به تأیید بیشتر، این امکان وجود دارد که ارائه پاسخ تا 15 روز تمدید شود.
  • پس از تایید درخواست توسط بازرسی کل مهاجرت رومانی IGI، مجوز کار برای شما صادر می شود.
  • سپس شما باید طریق نمایندگی های دیپلماتیک و یا سفارت رومانی جهت اخذ ویزای بلند مدت درخواست دهید. فراموش نکنید شما 60 روز فرصت داری کهد پس از دریافت مجوز کار خود برای ویزای کاری درخواست دهید.

مراحل اخذ ویزای کار رومانی به صورت خلاصه به شرح زیر است:

مرحلهشرح
1درخواست کارفرما برای مجوز و ارائه به IGI
2صدور مجوز کار
3مراجعه به سفارت و درخواست ویزای کار
4صدور ویزای کار رومانی

شرایط لازم جهت اخذ ویزای کار رومانی

اتباع خارجی به ویژه اتباع کشورهای ثالث، یا غیر اتحادیه اروپا که به دنبال اخذ ویزای کار رومانی هستند، باید شرایط خاصی را برای درخواست ویزا داشته باشند. به طور کلی با واجد شرایط بودن در این زمینه، نمی توانید ویزای کاری این کشور را جهت کار در رومانی دریافت کنید. یکی از اصلی ترین این شرایط این است که، در رومانی شهروندان خارجی نمی توانند از طرف خود برای ویزای کاری یا مجوز کار رومانی درخواست دهند. کارفرما باید برای آنها درخواست دهد. به طور کلی ویزای کار رومانی در صورتی صادر می شود، که هیچ شهروند رومانیایی یا شهروندی در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا واجد شرایط استخدام نباشند. این مورد یکی از شرایط واجد شرایط بودن جهت دریافت ویزای کاری رومانی می باشد.

سایر شرایط لازم برای دریافت ویزای کاری رومانی برای افرادی که به دنبال کار در این کشور هستند، به شرح زیر می باشد:

شرایط لازم جهت اخذ ویزای کاری رومانیتوضیحات
الزامات کارفرمامتقاضیان کار در رومانی باید تمامی الزامات کارفرما برای این موقعیت را طبق مقررات قانونی این کشور برآورده کنند.
سابقه کیفریاتباع خارجی که به دنبال اخذ ویزای کاری رومانی هستند، نباید هیچ گونه سابقه کیفری در نقطه ای از جهان داشته باشند. که این امر مانع بزرگی برای کار در رومانی خواهد بود.
گواهی پزشکیارائه یک گواهی پزشکی دال بر توانایی آنها برای انجام وظایف مورد نیاز برای کار در این کشور است.
سهمیه سالانهمتقاضیان کار در یونان ممکن است در سهمیه سالانه برای شهروندان خارجی که ممکن است به آنها ویزای کار اعطا شود قرار می گیرند.

چالش های اساسی در روند درخواست ویزای کاری رومانی

نکته قابل توجه در خصوص روند درخواست ویزای کار رومانی، وجود چالش های محدودی در این حوزه است. از اصلی ترین چالش های موجود در روند درخواست ویزای کاری رومانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چالش های اساسی در روند درخواست ویزای کار رومانیتوضیحات
عدم نظارتبر خلاف سایر کشورهای اروپایی مدرن، روند نظارت بر مراحل ویزای کاری یونان بسیار ضعیف صورت می گیرد. که این امر موجب تاخیر در پردازش ویزای کاری متقاضیان می شود.
روند پردازشروند پردازش ویزای کاری یونان یکی از اساسی ترین چالش های درخواست ویزای کاری رومانی می باشد. زیرا روند پردازش ویزای کاری رومانی بین 30 تا 45 روز کاری طول می کشد.
هزینه درخواستهزینه درخواست ویزای کاری رومانی به نسبت سایر کشورهای اروپایی نسبتا بالا تر است. هزینه درخواست ویزای کاری رومانی 215€ (یورو) برای متقاضیان می باشد.

حقوق کارگر در رومانی

حداقل حقوق کارگر در رومانی همان حداقل حقوق کار در این کشور است. البته به صورت متوسط حقوق کارگر در رومانی بیشتر از حداقل حقوق کار است. طبق ماده 164 قانون کار، حداقل دستمزد کشوری مطابق با برنامه کاری عادی است. طبق ماده 112 قانون کار، زمان عادی کار کارکنان تمام وقت روزانه 8 ساعت و در هفته 40 ساعت است. در تصمیم دولت رومانی در مورد حداقل دستمزد آمده است که حداقل دستمزد بر اساس 168 ساعت کار متوسط در ماه محاسبه می شود.

رومانی دارای حداقل دستمزد اجباری توسط دولت است و هیچ کارگری حتی کارگران خارجی در رومانی نباید کمتر از این حداقل دستمزد دریافت کند. حداقل دستمزد فعلی در رومانی 3000RON (لئو رومانی) در ماه در سال 2023 است که از 1 ژانویه 2023 تعیین شده است. این دستمزد تا مارس 2023 معتبر است. توجه داشته باشید این مبالغ قبل از احتساب مالیات است.

اسناد و الزامات مورد نیاز جهت درخواست ویزای کاری رومانی

اتباع کشورهای ثالث یا غیر اتحادیه اروپا، که قصد دریافت ویزای کاری رومانی را دارند، باید حین درخواست اسناد و مدارک زیر را ارائه دهند:

  • ارائه مجوز کار که توسط کارفرمای رومانیایی شما اخذ شده است.
  • ارائه اسنادی مبنی بر ماهیت شغل شما در رومانی
  • گواهی مجوز پلیس صادر شده از کشور محل اقامت متقاضی
  • ارائه بیمه پزشکی معتبر برای مدتی که قصد کار در رومانی را دارید. با پوشش هزینه 2500€ (یورو)
  • ارائه مدارکی دال بر اقامت شما در رومانی
  • اثبات تمکن مالی، این مرحله تضمین می کند که حداقل حقوق ناخالص را در طول مدت ویزای کاری خود دریافت خواهید کرد.
  • تکمیل فرم درخوایت ویزای کاری رومانی، فرم درخواست ویزای کاری رومانی باید با حروف تایپ شده و امضا شده تکمیل شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس برقرار کنید.

سوالات متداول در باب ویزای کار رومانی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی به سوالات پرتکرار در باب ویزای کاری رومانی می باشیم:

  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار رومانی شامل چه مواردی می باشد؟ گذرنامه، فرم تکمیل شده درخواست ویزای کاری، مدارک هویتی، توصیه نامه، بیمه درمانی، گواهی عدم سوء پیشینه
  • میزان دستمزد در رومانی چه میزان می باشد؟ متوسط درآمد در رومانی حداقل 8770RON (لئوی رومانی) و حداکثر 9300RON (لئوی رومانی) می باشد.
  • هزینه زندگی در رومانی چه میزان خواهد بود؟ هزینه زندگی با تجه به سبک زندگی و شرایط کار متقاضی متفاوت می باشد و حدود 400€ الی 500€ (یورو) است.
  • روش ها و موسسات کاریابی در رومانی کدام اند؟ روزنامه های محلی، دفاتر خدمات اشتغال و سایت های کاریابی در  رومانی
4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *