مهاجرت به کشور اسپانیا

اخذ تابعیت اسپانیا

اخذ تابعیت اسپانیا

در حال حاضر اخذ تابعیت اسپانیا در سال 2024، به روش های مختلفی امکان پذیر می باشد که در این مقاله که به دست همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است. این کشور یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و افرادی که تابعیت این کشور را دریافت کنند و شهروند اسپانیا باشند می توانند به دیگر کشورهای حوزه شنگن بدون هیچ محدودیتی سفر کنند و از تحصیلات این پیمان استفاده کنند. این کشور به دلیل داشتن مزایای فراوان از جمله سطح کیفی خوب زندگی، هزینه های متعادل و متناسب برای زندگی، داشتن نظام آموزشی پیشرفته و دانشگاه های معتبر، کیفیت بسیار عالی خدمات و مراقبت های بهداشتی در کنار آب و هوای عالی و جذابیت های معماری و طبیعی یکی از کشورهای مورد توجه برای مهاجرت، سفر و دید و بازدید در اروپا می باشد.

درباره اسپانیا

پادشاهی اسپانیا با مساحت 505.970 کیلومتر مربع در جنوب غربی اروپا واقع شده و دومین کشور بزرگ اتحادیه اروپا است. قلمرو اسپانیا بخش اعظم شبه جزیره ایبری را که با پرتغال در آن مشترک است، پوشش می دهد و همچنین شامل جزایر بالئاریک (Balearic Islands) در دریای مدیترانه، جزایر قناری در اقیانوس اطلس، شهرهای آفریقا شمالی سئوتا (Ceuta) و ملیلا (Melilla) و چندین جزیره کوچک است. با وجود اختلافات بین مناطق مختلف اسپانیا، می توان گفت این کشور دارای آب و هوای معمولی مدیترانه ای است. آب و هوا در منطقه ساحلی شمالی تحت اثر اقیانوس اطلس و خلیج بیسکای معتدل است و به طور کلی بارانی در طول سال است، در حالی که در زمستان درجه حرارت بسیار پایین نیست. آب و هوا در ساحل دریای مدیترانه از جمله جزایر بالئاریک، سوتا و ملیلا در زمستان معتدل و در زمستان گرم و خشک است.

تابستان شدیدترین تفاوت ها در بخش داخلی شبه جزیره را دارد، جایی که آب و هوا خشک است که همراه با زمستان های سرد و تابستان های گرم است. جزایر قناری دارای آب و هوای خاص خود است و دمای آن به طور مداوم در حدود 20 درجه سانتیگراد و فقط تغییرات جزئی در دمای بین فصول یا بین روز و شب رخ می دهد. این کشور از کیفیت عالی زندگی برخوردار است و برای خارجی ها بسیار مناسب است.

تقریباً 8000 کیلومتر خط ساحلی، امکانات ورزشی فراوان و رویدادها و فرصت های اجتماعی ناشی از تنوع میراث فرهنگی کشور به عنوان ترکیبی از تمدن های مختلف در این کشور موجب استقبال بسیاری از مردم جهان شده است.جمعیت این کشور در سال 2024، 46.7 میلیون نفر است که بیش از 80% آنها مسیحی می باشند. پایتخت این کشور مادرید است و 23 میلیون نفر نیروی کار را به خود اختصاص داده است.

اخذ اقامت اسپانیا

اگر یکی از ذینفعان مقیم مستمری از کارافتادگی دائمی کامل یا مستمری از کارافتادگی شدید که در سیستم تامین اجتماعی اسپانیا گنجانده شده است، می توانید برای اقامت اسپانیا درخواست دهید. یا اگر مزایای مشابهی با مزایای قبلی که در اسپانیا به دست آمده و متشکل از درآمد غیرقابل سرمایه مادام ‌العمر و برای ادامه زندگی خود کافی است، داشته باشید برای اقامت اسپانیا می توانید اقدام نمایید. برای اخذ اقامت دائم در اسپانیا یا باید مقیم باشید، یا در اسپانیا متولد شده باشید، به سن قانونی رسیده باشید و حداقل 3 سال متوالی قبل از درخواست به طور قانونی و مستمر در اسپانیا اقامت داشته باشید. اگر اسپانیایی الاصل باشید و ملیت اسپانیایی را از دست داده اید هم می توانید دوباره درخواست دهید، مبنی بر اینکه بتوانید اثبات کنید.

در این بخش شاهد راه های مختلف اخذ اقامت دائم در اسپانیا هستید:

راه های مختلف اخذ اقامت دائم در اسپانیا

روش های اخذ تابعیت اسپانیا

در حال حاضر باتوجه به قوانین وضع شده در اسپانیا روش های متفاوتی برای اخذ تابعیت و کسب شهروندی این کشور وجود دارد که این روش ها به صورت زیر می باشد.

  • اخذ تابعیت اسپانیا از طریق اقامت 10 ساله
  • اخذ تابعیت اسپانیا از طریق تولد
  • اخذ تابعیت اسپانیا از طریق ازدواج
  • اخذ تابعیت اسپانیا از طریق پناهندگی

اخذ تابعیت اسپانیا از طریق اقامت 10 ساله

چنانچه مهاجرین به این کشور بتوانند در این کشور 10 سال اقامت داشته باشند، می توانند برای اخذ تابعیت این کشور درخواست داشته باشند و در صورت نداشتن مشکلات قانونی این تابعیت را کسب کنند. روش های متفاوتی در حال حاضر برای اقامت 10 ساله در این کشور وجود دارد. یکی از این روش ها سرمایه گذاری می باشد برای مثال متقاضیان می توانند با خرید ملک به ارزش نیم میلیون € (یورو) ویزای طلایی این کشور را اخذ کنند و با تمدید این ویزا تا 5 سال اقامت دائم را به دست آوردند و پس از 10 سال در مجموع شهروندی و تابعیت این کشور را اخذ کنند. همچنین متقاضیان می توانند با داشتن پیشنهاد شغلی و کار در اسپانیا در این کشور اقامت موقت خود را تمدید کنند و سرانجام آن را تبدیل به اقامت دائم و پس از 10 سال در مجموع تابعیت اسپانیا را اخذ کنند.

اخذ تابعیت اسپانیا از طریق تولد

طبق قوانین این کشور مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر قانون تابعیت بر اساس خون می باشد نه بر اساس خاک. بنابراین افرادی که صرفا در خاک این کشور به دنیا می آیند بدون داشتن پدر یا مادر اسپانیایی نمی توانند تابعیت اسپانیا را اخذ کنند. برای اخذ تابعیت از طریق تولد بایستی فرد متولد شده از یک پدر یا مادر تبعه اسپانیایی باشد. بنابراین فرقی نمی کند که پدر و مادر متقاضی در کجا زندگی کنند و در خاک این کشور حضورر داشته باشند یا خیر. همچنین در صورت تولد فرزند در اسپانیا و نامشخص بودن تابعیت والدین، فرزند می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند. چنانچه پدر و مادر اسپانیایی فرد متولد شده خارج از این کشور باشند، فرزند با اقامت 1 ساله می تواند تابعیت را اخذ کند.

اخذ تابعیت اسپانیا از طریق ازدواج

اخذ تابعیت اسپانیا از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه های اخذ تابعیت ازدواج با تبعه اسپانیایی می باشد. درخواست ازدواج در این کشور معمولا بوروکراسی زیادی را شامل می شود و می تواند وقت گیر باشد، بنابراین متقاضیان باید قبل از تاریخ در نظر گرفته شده برای ازدواج، زمان کافی را برای تکمیل مدارک در نظر گیرند.

در وهله اول، هر 2 طرف ابتدا باید در پرونده ای كه مطابق با قانون برای ثبت احوال پردازش شده است تأیید كنند كه آنها الزامات تعیین شده توسط قانون را تامین می كنند. همچنین فرد باید ثابت کند که از نظر مالی شرایط ازدواج و زندگی با همسر را در این کشور دارد و زندگی 2 نفر تامین می باشد. علاوه بر این ازدواج باید به صورت رسمی ثبت شود و اثبات گردد این ازدواج واقعی است و سوری نیست. پس از گذشت 5 سال از ازدواج فرد می تواند به راحتی تابعیت را اخذ کند.

همچنین هنگامی که هیچ یک از طرفین تابعیت این کشور را ندارند، معمولا باید یکی از آنها به مدت 2 سال اقامت قانونی داشته باشند تا بتوانند در اسپانیا ازدواج کنند. البته در این صورت تابعیت به زوجین داده نمی شود مگر آنکه آنها بتوانند به صورت قانونی به مدت 10 سال در این کشور اقامت داشته باشند. اگر یکی از زوجین تبعه این کشور باشند ، هیچ دوره اقامتی در این کشور درخواست نمی شود و فرد می تواند با تبعه این کشور که در خارج از این کشور نیز زندگی می کند در اسپانیا ازدواج کند و پس از گذشت مدت زمان گفته شده تابعیت این کشور را اخذ کند. فرزند به دنیا آمده حاصل از این ازدواج با توجه به موروثی بودن خون اسپانیایی از والدین به صورت اتوماتیک تابعیت این کشور را اخذ خواهد کرد مگر آنکه برای تابعیت کشور دیگری درخواست داشته باشد.

اخذ تابعیت اسپانیا از طریق پناهندگی

این کشور نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها عضو کنوانسیون ژنو می باشد و متعهد شده است که از افرادی که به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی، عقیدتی و غیره در کشور خود دچار هراس، خطرات جانی و روانی می باشند محافظت کند و آن ها را حمایت کند. با این تفاسیر افرادی که جزء این نوع خطرات هستند می توانند برای اخذ تابعیت درخواست پناهندگی دهند اما با توجه به خطرات جانی، مالی، سوء استفاده های افراد خلافکار و موارد پیش بینی نشده بسیار این روش به هیچ عنوان توسط مشاورین و کارشناسان این موسسه توصیه نمی شود و اکیدا استفاده از این روش که سرانجام آن نیز غیر قابل پیش بینی است و یک روش کاملا غیر مطمئن می باشد منع می شود. لذا استفاده از طرق دیگر که در قبل شرح داده شده برای اخذ تابعیت اسپانیا و شهروندی این کشور پیشنهاد می گردد.

تابعیت دوگانه در اسپانیا

تابعیت دوگانه در اسپانیا مورد تایید این کشور نیست و فقط برای برخی از کشورها نظیر اکوادور، بولیوی، شیلی، کاستاریکا، پرو، پاراگوئه، جمهوری دومینیکن، هندوراس و آرژانتین آن هم به دلیل توافقنامه ای که بین این کشورها با اسپانیا صورت گرفته است تابعیت دوگانه امکان پذیر است. بنابراین شهروندان دیگر کشورها نمی توانند به صورت همزمان تابعیت این کشور و کشور دیگری را داشته باشند و فقط یکی از آنها را می توانند انتخاب کنند. به همین منوال افراد شهروندان کشورهای دیگر در صورت درخواست تابعیت بایستی از تابعیت کشور خود سلب شوند و هیچ حقی برای تابعیت دوگانه نخواهند داشت. همچنین افرادی که دارای تابعیت این کشور هستند با تابعیت کشور دیگر، تابعیت اسپانیایی آنها خود به خود سلب می شود. علاوه بر این افراد برای سلب تابعیت اسپانیا نیز می توانند به صورت قانونی از دولت این درخواست را داشته باشند.

همانطور که ملاحظه نمودید افرادی که مهاجرت به اسپانیا را در دستور کار قرار گرفته اند می توانند با اقامت 5 ساله و در نهایت 10 ساله تابعیت این کشور را اخذ کنند و از مزایای پاسپورت اسپانیایی عضو شنگن بهره مند گردند. علاوه بر این ازدواج با تبعه اسپانیایی روشی سریع تر برای انجام این کار می باشد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در باب مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی و شرایط حاکم می توانید به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و از مشاوره کارشناسان و وکلاء با تجربه این موسسه در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنید.

سوالات متداول در باب اخذ تابعیت در اسپانیا

در این بخش از مطلب به سوالات متداول شما در باب اخذ تابعیت در اسپانیا پاسخ داده ایم:

  • راه های اخذ تابعیت در اسپانیا چیست؟ تولد-ازدواج-پناهندگی-اقامت 5 و 10 ساله
  • شرایط اخذ تابعیت اسپانیا از طریق ازدواج چیست؟ هنگامی که هیچ یک از طرفین تابعیت این کشور را ندارند، معمولا باید یکی از آنها به مدت 2 سال اقامت قانونی داشته باشند تا بتوانند در اسپانیا ازدواج کنند. البته در این صورت تابعیت به زوجین داده نمی شود مگر آنکه آنها بتوانند به صورت قانونی به مدت 10 سال در این کشور اقامت داشته باشند. اگر یکی از زوجین تبعه این کشور باشند ، هیچ دوره اقامتی در این کشور درخواست نمی شود و فرد می تواند با تبعه این کشور که در خارج از این کشور نیز زندگی می کند در اسپانیا ازدواج کند و پس از گذشت مدت زمان گفته شده تابعیت این کشور را اخذ کند. فرزند به دنیا آمده حاصل از این ازدواج با توجه به موروثی بودن خون اسپانیایی از والدین به صورت اتوماتیک تابعیت این کشور را اخذ خواهد کرد مگر آنکه برای تابعیت کشور دیگری درخواست داشته باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *