مهاجرت به کشور لهستان

تولد در لهستان

تولد در لهستان

بررسی موضوع تولد در لهستان برای افراد خارجی که در این کشور فرزند به دنیا می آورند و یا خواهان اخذ اقامت از طریق تولد فرزند هستند، ضروری است. چرا که عدم آگاهی از قوانین کشور مقصد می تواند خسارات زیادی را وارد کند. لازم به ذکر است شهروندان خارجی که اقامت لهستان را ندارند و همچنین تابعیت کشور دیگر را دارند از طریق تولد نمی توانند اقامت لهستان را بدست آورند.

همچنین در صورت سفر به کشور لهستان و به دنیا آوردن فرزند، شهروندان خرجی بایستی مطابق قانون عمل کنند و برای فرزند خود نیز مجوز اقامت موقت بگیرند. در این مقاله همراه با تیم ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت باشید تا به مبحث تولد برای افراد دارای اقامت و یا دارای ویزا و اقامت موقت بپردازیم.

نظام تولد در لهستان

نظام تولد در کشور لهستان همانند دیگر کشورهای اروپایی است. لذا بحث تولد و تابعیت فقط بر اساس خون در این کشور دنبال می شود. در این صورت افرادی که هیچ نوع تابعیت و یا مجوز اقامت لهستان را ندارند نمی توانند در صورت به دنیا آوردن فرزند چه برای خود و چه برای فرزند اقامت و یا تابعیت لهستان را بدست آورند. لازم به ذکر است افرادی که دارای اقامت دائم در لهستان هستند در صورت به دنیا آوردن فرزند می توانند برای اقامت دائم فرزند خود نیز اقدام کنند. دریافت اقامت دائم لهستان از طریق مختلف امکان پذیر است. بدین صورت افرادی که دارای اقامت مستمر 3 ساله در لهستان هستند می توانند برای اقامت دائم لهستان اقدام نمایند. شایان ذکر است افرادی که اقامت موقت لهستان را دارند در صورت به دنیا آوردن فرزند نیز فرزند آن ها همان شرایط والدین را خواهند داشت.

قوانین تولد در لهستان

قوانین تولد افراد خارجی در لهستان با توجه به ملیت و نوع وضعیت والدین متفاوت می باشد. این قوانین به صورت زیر است:

  • یکی از والدین لهستانی باشد: نوزاد به طور خودکار تابعیت لهستان را به دست می آورد. به یاد داشته باشید که جزئیات والدین را در شناسنامه بنویسید. پس کودک برای اقامت در خاک لهستان نیازی به مجوز ندارد. اگر آن ها می خواهند فرزندشان تابعیت والدین دیگر را داشته باشد، آنها باید طی 3 ماه از تاریخ تولد، اظهارنامه انتخاب تابعیت را در دفتر Voivodship ارائه دهند. در آن زمان کودک نیاز به اجازه اقامت در لهستان را خواهد داشت.
  • یکی از والدین کودک دارای کارت لهستانی یا سند دیگری است که منشأ لهستانی والدین را تایید می کند: در چنین شرایطی ممکن است به نوزاد تازه متولد شده وضعیت حقوقی یکسانی از جمله اجازه اقامت دائم داده شود.
  • هیچ یک از والدین کودک لهستانی نیستند اما یکی از آنها دارای اجازه اقامت دائم در خاک لهستان است: در صورتی که والدین دارای مجوز باشند یا مجوز موقت معتبر داشته باشند، باید به فرزند همان نوع مجوز داده شود. در غیر این صورت آنها می توانند بر اساس روابط خانوادگی، اجازه اقامت موقت را درخواست کنند.
  • یکی از والدین کودک ویزا یا اجازه اقامت موقت را دارد: در صورتی که کودک با ویزا یا مجوز معتبر والدین به دنیا بیاید همان نوع مجوز به کودک داده می شود. در اینجا والدین موظف هستند بیمه درمانی یا پوشش هزینه مراقبت های بهداشتی و همچنین یک منبع درآمد منظم و پایدار داشته باشند.

آشنایی با دیگر روش های اخذ تابعیت در لهستان

برای مهاجرت به لهستان و دریافت اقامت لهستان روش های قانونی در نظر گرفته شده است که در نظر داریم در ادامه مقاله به توضیحاتی درباره آن ها بپردازیم:

  • دریافت اقامت از طریق تحصیل
  • دریافت اقامت از طریق کار در کشور لهستان
  • دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری
  • دریافت اقامت از طریق ازدواج

ویژگی های اخذ تابعیت لهستان از طریق تولد نسبت به سایر روش ها ذیلا بررسی شده است:

ویژگی های اقامت از طریق تولد در لهستان

اقامت موقت در لهستان و تولد فرزند

چنانچه با استفاده از ویزای توریستی و یا هر نوع ویزای موقت دیگر به کشور لهستان سفر کرده اید و در این کشور فرزند به دنیا بیاورید:

  • فرزند شما همانند شما می بایست مجوز اقامت موقت در خاک کشور لهستان را بگیرد.
  • فرزند شما حق اقامت دائم در این کشور را به دلیل تولد در خاک لهستان ندارد.

در این صورت والدین می بایست برای دریافت مجوز اقامت فرزند خود اقدام نمایند. اجازه اقامت موقت برای یک کودک برای یک دوره متناسب با مدت اعتبار ویزا یا اجازه اقامت موقت والدین اعطاء می شود و این مجوز بیشتر از 3 سال نیست. شرط این اجازه داشتن منبع درآمد پایدار و منظم است و هزینه های نگهداری از فرزند توسط والدینی که در قلمرو جمهوری لهستان اقامت دارند، باید تامین شود. کارت اقامت پس از اخذ تصمیم مثبت در مورد صدور مجوز صادر می شود.

اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان

در هر کشوری ممکن است اعطا تابعیت به فرزند از طریق راه های گوناگون صورت گیرد. در برخی از کشورها ممکن است از طریق سیستم خون به فرزند تابعیت اعطا گردد. در بعضی از کشورها ممکن است فرزند از طریق سیستم خاک تابعیت کشوری را دریافت نماید. اخذ تابعیت بر اساس سیستم خاک به این صورت می باشد که باید فرزند در کشوری متولد شود که براساس سیستم خاک به فرد تابعیت اعطا می شود. اخذ تابعیت بر اساس سیستم خون بدین صورت می باشد که یکی از والدین باید تابعیت آن کشور را داشته باشد که براساس سیستم خون تابعیت به فرزند فرد هم ارائه شود. اگر کودک در کشوری دیگر نیز متولد شود، می تواند تابعیت آن کشور خاص را داشته باشد.

سیستم اخذ تابعیت از طرق تولد در لهستان

مهمترین سوالی که ذهن متقاضیان برای تولد فرزندشان در لهستان را به خود درگیر می کند این است که اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان با توجه به سیستمی به افراد تعلق می گیرد؟ در جواب این سوال می توان گفت که اعطای تابعیت از طریق تولد فرزند بر پایه سیستم خاک و سیستم خون می باشد که به شرح زیر است:

پارامترشرح
سیستم خونطبق این قانون اگر نوزاد از والدینی که حداقل یکی از آن ها تابعیت لهستان را دارد متولد شود، نوزاد تابعیت لهستان را دریافت می کند. حتی اگر فرزند در خارج از کشور لهستان متولد شود نیز تابعیت این کشور به او تعلق می گیرد.
سیستم خاکطبق این قانون در لهستان اگر فرزند والدینی با تابعیت خارجی در کشور لهستان متولد شود این فرزند تابعیت کشور لهستان را دریافت می کند. حتی اگر فرزندی با پدر و مادری نامعلوم در این کشور باشد. اگر فردی یا افرادی با تابعیت کشور لهستان فرزندی را به فرزند خواندگی قبول کنند، فرزند تابعیت این کشور را دریافت می کند.

ثبت مشخصات نوزاد و اخذ تابعیت با تولد در لهستان

جهت اخذ تابعیت از طریق تولد در لهستان باید نام نوزاد ثبت شود، هنگام ثبت مشخصات باید مدارک زیر ارائه شود:

  • ارائه گواهی کتبی از ماما، دکتر یا بخش مراقبت های بهداشتی
  • در صورتی که والدین نوزاد ازدواج کرده اند باید خلاصه ای از سند ازدواج ارائه شود.
  • ارائه گواهی تولد مادر
  • اگر پدر فرزند فوت شده باشد باید گواهی فوت فرد ارائه شود.
  • اگر مادر از همسرش جدا شده است باید سند طلاق ارائه شود.

اگر در زمان ثبت مشخصات برای نوزاد اسمی انتخاب نشده باشد، مدیر USC یکی از نام های مرسوم در این کشور را در گواهی ثبت می کند. تا 6 ماه پس از تکمیل گواهی با پرداخت 11 زلوتی (پرداخت حق تمبر) می توان نام نوزاد را تغییر داد. در صورتی نام خانوادگی مادر برای فرزند انتخاب می شود که فرزند از طریق روابط غیرزناشویی متولد شده باشد. اگر نامی برای نوزاد هنگام نام گذاری انتخاب نشود، برای نام و نام خانوادگی نوزاد ترکیبی از اسامی پدر و مادرش انتخاب می شود. حداقل زمان ثبت مشخصات نوزاد در ثبت احوال 2 هفته بعد از تولدش می باشد.

اقامت دائم در لهستان و تولد فرزند

افرادی که دارای اقامت دائم لهستان هستند و یا همچنین دارای بلوکارت اتحادیه اروپا هستند در صورت تولد فرزند آنها، می توانند برای فرزند خود اقامت دائم لهستان را اخذ کنند. علاوه بر این افرادی که به عنوان پناهنده در کشور لهستان اقدام کرده اند و در حال بررسی پرونده خود هستند در صورت تولد فرزند در خاک این کشور می توانند برای فرزند خود اقامت لهستان را درخواست کنند. اگر کودک قبل از اعطای اجازه اقامت دائم یا اجازه اقامت برای اقامت طولانی مدت در اتحادیه اروپا یا وضعیت پناهندگی متولد شود، والدین می بایست در ابتدا برای کودک خود مجوز اقامت موقت لهستان را اخذ کنند. سپس پس از دریافت اقامت دائم خود می توانند برای اقامت لهستان فرزند خود اقدام نمایند.

از جمله مدارکی که در این صورت برای اخذ اقامت فرزند خود ارائه کنید شامل:

  • ارائه مجوز اقامت خود
  • گذرنامه معتبر
  • 4 قطعه عکس
  • گواهی تولد فرزند
  • ارائه فرم درخواست اقامت برای فرزند

حق مرخصی زایمان و تولد در لهستان

حق مرخصی زایمان و تولد در لهستان

افراد خارجی که حق اقامت و کار در لهستان را دارند و بر اساس قرارداد کاری منظم کار می کنند، حق مرخصی زایمان را دارند. این بدان معناست که زنان شاغل در قراردادهای مدنی، مانند توافق نامه کارمزدی یا قرارداد وظیفه خاص حق مرخصی ندارند. مدت مرخصی زایمان در مورد تولد یک فرزند 20 هفته است. پس از آن، امکان مرخصی زایمان اضافی برای 6 هفته دیگر وجود دارد. همچنین می توانید از 26 هفته مرخصی والدین استفاده کنید. بنابراین در مجموع، طول برگهای پرداخت شده مربوط به تولد یک فرزند 52 هفته است. اگر بارداری فرزند دوقلو باشد، مرخصی طولانی تر می شود.

مرخصی زایمان ممکن است بین والدین کودک تازه متولد شده تقسیم شود. با این حال، 14 هفته اول فقط به مادر تعلق دارد و نمی تواند به مرد اهدا شود. مرخصی زایمان ممکن است به پدرانی که بر اساس قرارداد کار یا توافقنامه کارمزدی کار می کنند، ارائه شود. پدران 2 هفته مرخصی زایمان دارند که می توانند ظرف 2 سال از آن استفاده کنند. مرخصی با حقوق به دو صورت زیر به انتخاب فرد پرداخت می شود:

  • 100% حقوق برای مدت 26 هفته اول مرخصی و 60% برای 26 هفته بعدی
  • 80% دستمزد در طول 52 هفته

مرخصی بدون حقوق پس از زایمان برای خانم هایی که قصد دارند برای فرزندان خود مدت طولانی را سپری کنند گزینه ای دیگر نیز می باشد که حداکثر طول آن 3 سال است و باید تا زمانی که کودک 6 ساله باشد استفاده شود.

مهاجرین باردار در لهستان

شهروندان خارجی که اقامت لهستان را دارند و باردار هستند، حق دارند از برخی حقوق و اشکال مراقبت برخوردار شوند. نوع دقیق کمک به وضعیت حقوقی آنها به توافق با کارفرما بستگی دارد. اگرچه برخی خدمات برای کلیه بیماران خارجی و همچنین لهستانی قابل اجرا است. بنابراین، از واحد بیمارستان بخواهید تا از هزینه خدمات مطلع شوید. مادرانی که دارای اقامت طولانی مدت در اتحادیه اروپا یا مجوز اقامت دائم باشند، می توانند کلیه خدمات راجع به مراقبتهای قبل از زایمان در بیمارستانهای عمومی لهستان را به صورت رایگان دریافت کنند. به افرادی که اجازه اقامت موقت داده می شود یا فقط ویزا دارند، برای دسترسی رایگان به خدمات ذکر شده باید بیمه باشند. اتباع غیر اتحادیه اروپا که تحت پوشش طرح بهداشتی از طریق اشتغال در لهستان قرار ندارند، باید قبل از مهاجرت به لهستان بیمه درمانی مسافرتی دریافت کنند.

همچنین بسیاری از موسسات خصوصی در لهستان و همچنین طیف گسترده ای از پزشکان متخصص، به ویژه در شهرهای بزرگ، خدمات درمانی را به صورت خصوصی ارائه می دهند. تقریباً تمام تخصص ها و کلینیک هایی که درمان و عملیات ویژه ارائه می دهند را می توانید در لهستان پیدا کنید. توجه داشته باشید که هزینه ها به طور قابل توجهی بالاتر از بخش دولتی خواهند بود.

تابعیت دوگانه در لهستان

مطابق قوانین کشور لهستان افراد می توانند همزمان در لهستان دارای تابعیت دوگانه باشند اما همزمان نمی توانند از حق هر دو تابعیت استفاده کنند. با توجه به اینکه نظام تولد در لهستان بر اساس اصل خون می باشد افرادی که از والدین لهستانی در خارج و یا داخل خاک این کشور متولد می شوند همچنان دارای تابعیت لهستانی خواهند بود. لازم به ذکر است طبق قوانین این کشور، رئیس جمهور لهستان حق دارد به هر فردی که در لهستان متولد می شود تابعیت لهستان را اعطا کند. علاوه بر این اخذ تابعیت لهستان از طریق درخواست فقط از راه اقامت 5 یا 10 ساله امکان پذیر است. چنانچه خواهان مهاجرت به کشورهای نظیر لهستان مانند مهاجرت به آلمان هستید می توانید با دریافت اطلاعات کامل از نحوه و شرایط مهاجرت از مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بهترین نحو به اهداف خود برسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *