مهاجرت تحصیلی دانمارک

تحصیل در دانمارک

تحصیل در دانمارک

تحصیل در دانمارک موضوعی فراگیر می باشد که هر ساله به صورت عام و در سال 2023 به صورت خاص مورد توجه افراد قرار گرفته است. تحصیل در این کشور فرصتی است که دانشجویان می ­توانند زندگی در کنار شادترین مردم دنیا تجربه نمایند. دانشجویان محلی و دانشجویانی که از کشورهای اتحادیه اروپا تحصیل در این کشور را انتخاب نموده اند، بدون پرداخت شهریه می ­توانند به تحصیل در دانشگاه های این کشور بپردازند. اما دانشجویان سایر کشورها ملزم به پرداخت شهریه به دانشگاه های این کشور هستند. هزینه های تحصیل در دانشگاه های دانمارک نسبت به دانشگاه های اتریش و آلمان گرانتراست. البته امکان تحصیل رایگان نیز برای برخی از دانشجویان وجود دارد.

مردم این کشور دانمارکی صحبت می ­نمایند. اما اکثر مردم این کشور به زبان انگلیسی مهارت دارند. زبان تدریس در دانشگاه های دانمارک انگلیسی و دانمارکی است. از مهمترین دلایل جذب دانشجویان خارجی به دانمارک همین موضوع است. البته تدریس در دانشگاه های پزشکی و پرستاری در این کشور تنها به زبان دانمارکی صورت می ­گیرد. متقاضیان تحصیل در رشته های فوق بایستی از مهارت زبان دانمارکی برخوردار باشند. مقاله پیشرو به نگارش مقاله نویسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد.

اینفوگرافیک تحصیل در دانمارک

شرایط تحصیل در دانمارک در سال 2023

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانمارک تنها به زبان دانمارکی صورت می­ گیرد. دانشجویان باید به زبان دانمارکی مسلط باشند. اما تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور به هر 2 زبان انگلیسی و دانمارکی امکان پذیر است. با توجه به اینکه هزینه های تحصیل نسبتاً بالا است. دانشجویان می ­توانند در حین تحصیل به انجام کارهای دانشجویی بپردازند. برخی از هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین نمایند.

مجوز کار حین تحصیل بسته به مقطع تحصیلی دنشجویان متغیر و به شرح زیر می باشد:

مقطع تحصیلیمجوز کار در هفته
کارشناسی10
کارشناسی ارشد20
دکتری30

دانشجویانی که تحصیلات خود را در این کشور به اتمام رسانیده اند، می­ توانند به جستجوی کار در این کشور پرداخته و با یافتن شغل مورد نظر خود نسبت به اخذ اقامت پس از تحصیل اقدام نماید.

مقطع کارشناسی در دانمارک

اعزام دانشجو به این گونه است که دوره تحصیل کارشناسی در دانمارک 3 سال می­ باشد. رشته های مختلفی در مقطع کارشناسی به دانشجویان ارائه داده می­ شود. دانشجویان با انتخاب یکی از آنها می ­توانند به تحصیل در این دوره بپردازند. در نهایت دانشجویانی که بتوانند امتیاز 180 را در این دوره کسب نمایند. از این رو مدرک کارشناسی دانشگاه های دانمارک را دریافت خواهند نمود.

ارائه مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 از ضروریات پذیرش در مقطع کارشناسی در این کشور می­ باشد. مهندسی عمران، هنر، اقتصاد و طراحی از جمله رشته های پرطرفدار در این مقطع بشمار می­ روند. در این کشور دوره های آموزشی برگزار می ­گردد که معمولاً 2 ساله هستند. دانشجویان به طور مستقیم می ­توانند وارد مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های این کشور گردند.

از این رو تعداد دانشجویانی که این کشور را برای تحصیل انتخاب نموده اند طی سال های اخیر به شرح نمودار زیر می باشد:

تعداد متقاضیانی تحصیلی در دانمارک

مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانمارک

تحصیل کارشناسی ارشد در دانمارک 2 سال طول می انجامد. دانشجویان با کسب 120 امتیاز موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد خواهند شد. دانشجویان در این دوره ­بایستی دوره های اینترشیپ و یا کارآموزی را پس از پایان تحصیلات خود در این مقطع سپری نمایند. در صورتیکه دانشجویان بتوانند رضایت کارفرمایان را در دوره های کارآموزی کسب نمایند، امکان استخدام آنها وجود دارد. همچنین پذیرش در مقطع دکتری به ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 7.5 امکان پذیر است. این دوره معمولاً به مدت 3 سال طول خواهد کشید.

تحصیل رایگان در دانمارک

دانشجویان خارجی نمی توانند در این کشور به صورت رایگان مشغول به تحصیل شوند. صرفا بایستی از این کشور بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی دریافت نمایند که بتوانند به تحصیل رایگان بپردازند. میزان کمک هزینه یا بورسیه تحصیلی این کشور به مقدار 2000DKK الی 4000DKK (کرون دانمارک) می باشد که این سیستم کاملا رقابتی است. چند موارد در باب اخذ بورسیه و تحصیل مقرون به صرفه بایستی در نظر گرفته شود که عبارتست از:

  • گواهی زبان انگلیسی (IELTS)
  • معدل بالا

جهت اطلاع از هزینه زندگی در این کشور مقاله هزینه زندگی در دانمارک را مطالعه بفرمائید.

هزینه تحصیل در دانمارک

دانشجویی که ملیت اروپایی را دارند می توانند از مزیت تحصیل رایگان در این کشور برخوردار شوند. اما سایر ملیت ها بایستی شهریه را که با توجه رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متغیر است، پرداخت نمایند. میزان شهریه ها در سال به فرار زیر است:

آیتمشهریه به یورو در سال
ارزان ترین رشته ها€6000
میانگین شهریه€12000 الی 15000€
رشته های تخصصی€35000 به بالا

هزینه زندگی دانشجوی در دانمارک

هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور نسبتاً بالا است. اما در مقابل دستمزد و حقوقی که کارکنان در این کشور دریافت می­ نمایند بالا می ­باشد. بطور متوسط هزینه های تحصیل 600$ الی 16000$ (دلار) در سال تخمین زده شده است که دانشجویان با کار ضمن تحصیل می ­توانند بخشی از این هزینه را پوشش دهند. با توجه به تورمی که وجود دارد هزینه های زندگی در این کشور نیز بالاست. متوسط هزینه های زندگی در این کشور 10000DKK (کرون دانمارک) در ماه برآرود شده است.

اقلامهزینه ها به کرون دانمارک
یک وعده غذا در رستوران معمولیDKK140
غذا برای 2 نفر در رستوران معمولیDKK680
کاپوچینوDKK37.72
کوکا/ پپسی (بطری 0.33 لیتر)DKK23.95
آب (0.33 لیتر بطری)DKK19.42
شیر، (1 لیتر)DKK11.6
یک قرص نان 500گرمیDKK19.5
1کیلو گرم برنج سفیدDKK15.7
تخم مرغ 12 عددDKK28.5
1 کیلوگرم پنیر محلیDKK81.3
1 کیلوگرم سینه مرغDKK71.78
1 کیلوگرم گوشت گاوDKK105
1 کیلوگرم سیب زمینیDKK13
حمل و نقلهزینه ها به کرون دانمارک
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)DKK24
عبور مرور ماهیانهDKK500
تاکسی با تعرفه معمولیDKK50
بنزین لیتریDKK14.8
محل اقامتهزینه ها به کرون دانمارک
آپارتمان (1 خواب) در مرکز شهرDKK7578
آپارتمان (1 خواب) خارج از مرکزDKK5406
آپارتمان (3 خواب) در مرکز شهرDKK13106
آپارتمان (3 خواب) در خارج مرکزDKK10206

بورسیه برای تحصیل در دانمارک

بورسیه برای تحصیل در دانمارک

با توجه به هزینه های نسبتاً بالای تحصیل و زندگی در این کشور، دانشگاه های این کشور در جهت حمایت از دانشجویان بورسیه ها کمک هزینه های تحصیلی را برای دانشجویان در نظر گرفته است. ارزش هر یک از بورسیه ها با یکدیگر متفاوت است. بطوریکه برخی از این بورسیه ها تمامی هزینه های دانشجویان را پوشش دهی می­ کنند. برخی تنها بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان را تأمین می ­نمایند. در ادامه ما بعضی از بورسیه های تحصیلی را معرفی  می نمائیم:

نوع بورسشرح
بورسیه Erasmusاین بورسیه مخصوص دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا و کشور سوئیس است. به مدت 2 الی 12 ماه هزینه های تحصیلی دانشجویان را در کشور مبدأ تأمین می ­نماید.
بورسیه Erasmus Mundusاین بورسیه برای همه دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا می باشد. .قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک را دارند
بورسیه Nurdplusاین بورسیه مخصوص دانشجویان کشورهای حوزه بالتیک و کشورهای اسکاندیناوی است.

کلیات اخذ بورسیه تحصیلی در دانمارک

اگر چه هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی بیشتر است. اما دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی را خواهند داشت. بورسیه های دانشگاه ها به 2 صورت دولتی و غیر دولتی هستند که با توجه به ملیت دانشجویان به آنان تعلق می گیرد. بطور مثال بورسیه تحصیلی Nurdplus به دانشجویان کشورهای حوزه اسکاندیناوری و منطقه بالیتک تعلق می گیرد و یا بورسیه Erasmus متعلق به دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا و سوئیس می باشد.

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای دریافت بورسیه تحصیلی دانمارک می باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • متقاضی شهروند کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باشد.
  • دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بصورت تمام وقت ثبت نام نموده باشد.
  • دانشجو دارای ویزای تحصیلی دانمارک باشد.

دانشگاه های کشور دانمارک

دانشگاه‌ ها و مراكز آموزش‌ عالي‌ گروه‌ يك‌ (ممتاز) عبارتند از:

  • University of Copenhagen
  • University of Aarhus
  • Roskilde University
  • Aalborg University
  • Copenhagen Business School
  • The Aarhus School of Business
  • The Royal Danish Academy of Fine Arts
  • Royal Danish School of Educational Sciences
  • The Aarhus School Architecture

متقاضیانی که قصد مهاجرت به دانمارک را دارند، می ­توانند از جزئیات شرایط زندگی در این کشور دیگر گزینه ها مهاجرتی از طریق ارتباط با کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطلع گردند. همچنین جهت کسب اطلاع از اخذ اقامت در این کشور می توانید مقاله اقامت دانمارک را مطالعه بفرمائید.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل در دانمارک

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب تحصیلی در دانمارک می باشیم:

  • زبان تحصیل در کشور دانمارک چیست؟ مردم در این کشور به زبان دانمارکی صحبت می کنند منتها زبان تدریس در دانشگاه ها به زبان انگلیسی یا دانمارکی است. تحصیل در مقطع کارشناسی تنها به زبان انگلیسی است اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به هر 2زبان امکان پذیر است.
  • دانشجویان در حین تحصیل چند ساعت در هفته می توانند کار کند؟ مجوز کار حین تحصیل بسته به مقطع تحصیلی دانشجویان متغیر است. در مقطع کارشناسی 10 ساعت در هفته در کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته و در مقطع دکتری 30 ساعت در هفته است.
  • رشته های پرطرفدار تحصیلی در مقطع کارشناسی در کشور دانمارک کدام است؟ مهندسی عمران، رشته های هنر و اقتصاد و طراحی از جمله رشته های بسیار پرطرفدار در این کشور هستند.
  • هزینه تحصیل در دانمارک به چه صورت است؟ ارزان ترین رشته ها در این کشور میزان شهریه 6000€ (یورو) است اما به صورت میانگین حدود هزینه شهریه 12000€ الی 15000€ (یورو) است.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *