مهاجرت به کشور انگلستان

اخذ تابعیت انگلستان از طریق پناهندگی

اخذ تابعیت انگلستان از طریق پناهندگی

برخی از هموطنان ما به دنبال اخذ تابعیت انگلستان از طریق پناهندگی در سال 2023 می باشند. در صورتی که در ابتدا با تعریف یک پناهنده و حقوق آن آشنایی ندارند. به طور کلی شخصی که به عنوان یک پناهنده معرفی می شود که به دلیل های مشخص شده پناهندگی جان او در کشور مبدا در خطر باشد. تنها زمانی می تواند برای پناهندگی هم درخواست دهد که پای شخص به خاک این کشور باز شده باشد.

  • پناهنده به چه شخصی گفته می شود و شرایط اخذ تابعیت از طریق پناهندگی چیست؟
  • طرق اخذ تابعیت این کشور از راه های قانونی براساس شهروندان خارجی به چه صورت است؟

اگرچه ممکن است فرد پناهجو کلیه این خطرات را به جان بخرد اما در نهایت موفق به اخذ اقامت و تابعیت نگردد. در بخش های بعدی مقاله به جزئیات بیشتری در این خصوص پرداخته و مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین شما هموطنان عزیز می توانید در مورد راه های قانونی اخذ اقامت و تابعیت با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت نمائید.

بررسی اخذ تابعیت انگلستان از طریق پناهندگی

بسیاری از حقوق دانان بین ‌المللی بر این باورند اخذ تابعیت این کشور از طریق پناهندگی جهت مهاجرت به انگلیس ریسک ‌پذیر است. چرا که فرد متقاضی ممکن است پس از گذراندن مراحل سخت، موفق به اخذ اقامت یا تابعیت این کشور نگردد. در نتیجه تلاش ها و زحمات او در این راه بی ثمر می ماند. طبق قانون کنوانسیون ژنو سال 1951 میلادی، پناهنده کسی است که جان او به ‌دلایل غیرقابل تحمل به خطر افتاده است. این دلایل می تواند شامل تبعیض های نژادی و دینی، فعالیت های سیاسی، جنگ و سایر گردد. در این صورت شخص تصمیم به مهاجرت به سایر کشورها گرفته است تا تحت پناه آنها قرار گیرد. در نتیجه بتواند در شرایط امنیتی و اجتماعی و اقتصادی مناسب و بهتر به ادامه زندگی بپردازد.

تقاضاء اخذ تابعیت این کشور از طریق پناهندگی می باید از سوی متقاضی به وزارتخانه داخل این کشور تسلیم گردد. اداره مرزبانی بریتانیا طی بررسی هایی که انجام می‌ دهد، تعیین می‌ کند که شخص پناهجو واجد شرایط پناهندگی هست یا خیر؟ پس آنچه که می باید در نظر داشته باشید این است که شما زمانی می توانید درخواست پناهندگی ارایه نمائید که در خاک و مرز این کشور باشید.

نحوه درخواست اخذ تابعیت انگلستان از طریق پناهندگی

شخص متقاضی با مراجعه به یکی از مراکز ذیل می تواند درخواست اخذ تابعیت این کشور را از طریق پناهندگی ارائه دهد:

  • فردی که به عنوان افسر اداره مهاجرت در محوطه ‌های ورودی کشور مانند فرودگاه، بنادر دریایی، زمینی و غیره حضور دارد.
  • متقاضی این امکان را دارد که درخواست پناهندگی خود را به نزدیک ترین اداره مرزبانی کشور بریتانیا ارائه دهد.

در نمودار زیر تعداد پناهندگان در سال های 2019 و 2020 میلادی بدین صورت بوده است:

تعداد پناهجویان در انگلستان

از طریق پست نیز می توان درخواست پناهندگی داد. این مورد شامل کودکانی می گردد که امکان سفر به اداره مرزبانی Croydon را دارا نیستند. ضمنا این درخواست می باید به محض ورود به خاک این کشور از سوی متقاضی انجام گردد.

بررسی اخذ تابعیت انگلستان از طریق پناهندگی

مرحله اول: متقاضیان اخذ تابعیت این کشور از طریق پناهندگی در مراکز مختص بانوان و آقایان پناه داده می شوند. نام مرکز مخصوص آقایان Harmondsworth removal center و نام مرکز مخصوص بانوان Yaris Wood Removal Center می باشد. امکانات موجود در این مراکز در پایین سطح می باشد. از آنجایی که تعداد متقاضیان پناهندگی در بریتانیا بسیار زیاد است. از این رو روند بررسی پرونده ‌ها به کندی انجام می‌ گیرد. ضمنا متقاضیانی که به زبان انگلیسی مسلط نیستند. همچنین می توانند درخواست مترجم نمایند. سوالاتی که در مصاحبه با پناهندگان در اداره مهاجرت پرسیده می شود، به شرح ذیل است:

  • زمان ورود، مکان و چگونگی ورود آنها به خاک انگلیس
  • دلایل تقاضای پناهندگی متقاضیان
  • دلایل جلوگیری از بازگشت به کشور خود (مانند اعدام، حسب ابد یا شکنجه)

پناهجویان باید در مورد وضعیت کشور خود و پناهندگی‌ شان توضیحات کاملی را ارائه دهند. در صورتی که هرگونه تناقض در مراحل مختلف روند پناهندگی مشاهده گردد. قطعا رد پناهندگی خواهند شد. ضمنا پناهندگی به هر دلیلی می باید از سوی متقاضی مدارک و اسناد دال بر صحت علت پناهندگی خود ارائه نماید.

مرحله دوم درخواست پناهندگی انگلستان

کلیه ادعاها و اظهارات افراد پناهجو در نوعی سند به ‌نام interview record درج و نسخه‌ای از آن نیز به پناهجو داده می‌شود. به‌ دلیل این که مراحل مصاحبه به مدت طولانی انجام می‌گردد، پناهجویان در خوراک و نوشیدنی با کمبود مواجه می گردند. در هنگام انجام مصاحبه از کلیه پناهجویان جهت صدور کارت پناهندگی Application (َARC)Registration Card، اثر انگشت و عکس گرفته می شود. به بعضی ازپناهجویان نامه‌ای تحت عنوان IS96 اعطاء می گردد که مجوز اقامت و زندگی موقت آنها در بریتانیا است. بنابراین این دسته از پناهجویان موظف هستند در زمان های معینی با مراجعه به مرکز مربوطه اعلام حضور نمایند. اگر مقامات به اسناد و مدارک بیشتری نیاز داشته باشند. متقاضی فقط 5 روز فرصت دارد آنها را تهیه نماید.

رد درخواست ‌تابعیت و پناهندگی انگلستان

درخواست اخذ تابعیت این کشور از طریق پناهندگی، در اکثر مواقع مورد قبول این دولت قرار نگرفته و رد می گردند. بنابراین دولت انگلیس مهلت تجدید نظر پرونده پناهندگی صادر می نماید. این تجدید نظر به منظور ارائه جزئیات دقیق تر و اطلاعات بیشتر در خصوص پناهندگی از سوی متقاضی است.

در خصوص تقاضاهایی که رد می شوند، فرد پناهنده می تواند به صورت داوطلبانه از خاک کشور خارج گردد. اما تصمیم نهایی و صدور آن جهت اخذ پناهندگی در انگلستان از سوی مقام تجدیدنظر انجام می گیرد. در صورت رد پذیرش پناهندگی، فرد پناهجو موظف به ترک خاک انگلیس می باشد. در غیر این صورت هیچ گونه کمک مالی یا حمایت‌‌های اجتماعی و دولتی به او تعلق نگرفته و در این کشور رها می‌ گردد. اگرچه خانواده فرد پناهنده جزو همراهان متقاضی محسوب می‌گردند اما هر کدام شخصی مستقل به شمار می روند. منظور از فرزندان، فرزندان کمتر از 18 سال است.

خطرات اخذ تابعیت انگلستان از طریق پناهندگی

خطرات اخذ تابعیت انگلستان از طریق پناهندگی

حق پناهندگی شامل افرادی می گردد که واقعا شرایط سخت و غیر قابل تحملی در کشور خود دارند. اما نباید فراموش شود که مهاجرت از طریق پناهندگی خطرات زیادی را پیش روی فرد می گذارد. ناگفته نماند کشور مبدا با پناهندگی شهروند خود به سایر کشورها مخالف بوده و همواره جلوگیری می نماید. خطراتی که در این راه وجود دارد ممکن است همراه با صدمات جبران ناپذیری برای فرد باشد. حتی ممکن است در این راه جان خود را از دست بدهد.

اخذ تابعیت و حقوق پناهندگان در انگلستان

فرد پناهجو در مرحله اول می تواند با تکمیل فرم های مربوطه از امکانات اولیه در این کشور بهره مند گردد. امکاناتی مانند مسکن، خوراک، پوشاک، مقرری به طور ماهیانه، خدمات درمانی و پزشکی، بیمه و سایر از این قبیل هستند. فرد با در دست داشتن کارتی به رنگ سفید مجاز به تردد در این کشور خواهد بود. چنانچه با درخواست پناهجو موافقت گردد، امکان ادامه تحصیل، کمک ‌های دولتی، اشتغال و بیمه و درمان به او تعلق می گیرد. در واقع پناهجو می تواند از کلیه حقوق شهروندی این کشور بهره ببرد. از این رو پیشنهاد داده می شود مقاله گرفتن اقامت انگلستان را مطالعه بفرمائید.

بدین ترتیب با گذشت 5 سال اقامت در این‌ کشور می‌ تواند اخذ اقامت دائم و اخذ تابعیت این کشور از طریق پناهندگی نماید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت معتقد است روش ‌های قانونی دیگری جهت اخذ تابعیت کشور انگلیس وجود دارد. روش‌ هایی مانند سرمایه‌ گذاری، تولد فرزند، ثبت شرکت، تحصیل، اشتغال از آن جمله‌ اند. بنابراین قبل از هرگونه اقدامی جهت مهاجرت به انگلستان نسبت به اخذ مشاوره ‌های تخصصی اقدام نمائید. وکلای این موسسه بهترین گزینه مهاجرت را مطابق با شرایط شما ارائه خواهند نمود. می توانید از طریق تماس تلفنی رایگان یا مراجعه حضوری مشاوره ‌های لازم را از کارشناسان ما دریافت نمائید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *