مهاجرت به کشور اتریش

اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش

اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش

ورود به کشور اتریش و اقامت آن و در نهایت اخذ تابعیت، آرزوی بسیاری است. اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش یکی از طرق زندگی دائم است. در رابطه با این که برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش در سال 2023 چه شرایطی لازم است. قطعا متقاضیان اطلاعات کاملی ندارند. این که آیا این امکان وجود دارد که از طریق ازدواج بتوان تابعیت کشور اتریش را دریافت کرد؟ موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در نظر دارد در قالب مقاله پیش رو اطلاعات ارزشمندی را در اختیار متقاضیان مهاجرت به اتریش قرار دهد.

قوانین اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش

افراد می توانند از طرق مختلفی به کشور اتریش مهاجرت کرده و اقامت اتریش و تابعیت این کشور را اخذ کنند. یکی از روش های اخذ تابعیت ازدواج است. در کشور ایران قوانین دریافت تابعیت از طریق ازدواج برای زن و مرد متفاوت است. طبق قانون مدنی 976 هر مردی که با زنی از تبعه خارجی ازدواج کند، زن تابعیت ایران را دریافت می کند. به خاطر حفظ وحدت خانواده های بهتر است زن و شوهر تابعیت یک کشور را داشته باشند. معمولا بعد از ازدواج زن ها تابعیت مرد را دریافت می کنند. اگر زنی تابعیت مرد را دریافت نکند، حقوق و مزایای مملکت شوهر به او تعلق نخواهد گرفت.

اگر زن از مرد طلاق بگیرد یا مرد فوت کند، زن می تواند به تابعیت اصلی خود برگردد. این تابعیت که از طریق ازدواج حاصل می شود، تابعیت اکتسابی نام دارد. اما در اتریش اینگونه نیست. در کشور اتریش سن ازدواج برای دختر و پسر 18 سال است. اگر دختر یا پسری بخواهد قبل از 18 سالگی ازدواج کند، باید قیم یا سرپرست آنها اجازه ازدواج به آن ها بدهند. طبق نظام بین الملل وقتی 2 فرد با تابعیت متفاوت با هم ازدواج می کنند. اشخاص می توانند تابعیت کشور همسر خود را دریافت کنند.

زمان لازم جهت اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش

برای مهاجرت به اتریش و کسب اقامت دائم از طریق ازدواج در اتریش طی مدت زمانی لازم است که می توان به شرح زیر از آن نام برد:

  • اقامت در کشور اتریش در مدت زمان معین برای گرفتن تابعیت کشور اتریش
  • دریافت تابعیت اتریش بعد از سپری شدن زمان تعیین شده از طریق همسر خود
  • اخذ تابعیت اتریش در صورتی که از زمان ازدواج زن و شوهری 1 سال گذشته باشد. بعد از گذشت 4 سال از زمان ازدواج
  • از زمان ازدواج زوجین 2 سال یا بیشتر گذشته باشد. طبق قانون باید 3 سال در اتریش زندگی کرده باشند.
  • بعد از گذشت 3 سال می توانند اقدامات لازم جهت اخذ تابعیت را انجام دهند.
  • اگر از زمان ازدواج زن و شوهری 5 سال یا بیشتر گذشته باشد. آن ها باید 10 سال در اتریش ساکن باشند تا اقامت کشور اتریش را دریافت کنند.

شرح اقامت و اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش

زبان رسمی کشور اتریش، آلمانی است. سیستم ثبت احوال بر اساس تولد فرد، ازدواج و طلاق فرد می باشد. در اتریش ازدواج های مدنی که ممکن است مراسم مذهبی هم با آن انجام شود، قانونی است. بلافاصله بعد از ازدواج با زن یا مرد اتریشی نمی توان شهروند کشور اتریش شد و گذرنامه دریافت کرد. برای دریافت اقامت از طریق ازدواج با فرد اتریشی باید فرد مدارک مربوط به ازدواج و اسناد لازمه را به کنسولگری ارائه دهد.

ایرانیانی که می خواهند در اتریش ازدواج کنند، طبق ماده 970 قانون مدنی، باید در کنسولگری ایران حاضر شده و عقد آن ها در آنجا ثبت شود. تمام تشریفات ازدواج توسط ماموران کنسولگری انجام می شود. افراد برای گرفتن تابعیت باید این تشریفات را انجام دهند. بعد از سپری شدن مدت های تعیین شده فرد می تواند برای اخذ اقامت دائم اتریش اقدامات لازم را انجام دهد. در مورد این کشور، اگر شخصی با فرد تابعه این کشور ازدواج کند. فرد می تواند از دولت آن کشور درخواست اقامت کند.

شرح اقامت و اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش

کسب تابعیت در کشور اتریش

نظام تابعیتی در این کشور از طریق خون است. پس اگر شخصی با فردی که تابعیت اتریشی دارد ازدواج کند. بعد از مدتی اقامت فرد به تابعیت کشور اتریشی تبدیل می شود. اگر این زوج فرزندی داشته باشند، تابعیت آن فرزند هم بدون در نظر گرفتن محل تولدش اتریشی خواهد بود. اگر فرزندی از والدین اتریشی متولد شود، فرزند هم جزیی از شهروندان اتریش محسوب می شود.

شخص بعد از ازدواج رسمی با شهروند اتریشی می تواند نسبت به اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش اقدامات لازم را انجام دهد. بعد از ازدواج رسمی یا قرار محضری فرد به عنوان همسر تبعه اتریشی می تواند درخواست اجازه اقامت خود را ارائه دهد. پس از گذشتن 6 سال که به مدت 5 سال از آن را باید در اتریش سکونت داشته باشد.

شرایط لازم برای کسب شهروندی اتریش به شرح زیر است:

  • گذشتن 6 سال از تاریخ ازدواج
  • تسلط کامل به زبان آلمانی و ارائه مدرک معتبر
  • در آمد کافی برای رفع هزینه های اولیه زندگی
  • عدم سوء پیشینه فرد
  • داشتن مسکن و محل زندگی مناسب
  • قبولی فرد در آزمون های شهروندی

شرایط ازدواج در اتریش

اگر مایل به ازدواج قانونی در اتریش هستید، زوجین باید در همان زمان حضور داشته باشند و شخصا تمایل خود را برای ازدواج در مقابل یک دفتر ثبت احوال اعلام کنند. در عمل مسئول ثبت احوال از هر یک از نامزدها یکی پس از دیگری در حضور 2 شاهد، یکی یا بدون شاهد می پرسد که آیا می خواهند ازدواج کنند. پس از تایید، سردفتر آنها را مزدوج قانونی اعلام می کند. مطابق با تصمیم دادگاه قانون اساسی در 4 دسامبر 2017، زوج های همجنس گرا می توانند از اول ژانویه 2019 در اتریش ازدواج کنند. ثبت نام برای ازدواج در هر اداره ثبت در اتریش امکان پذیر است. خود مراسم عروسی ممکن است در اداره ثبت دیگری انجام شود.

شما می توانید از 6 ماه قبل از تاریخ ازدواج مورد نظر برای ازدواج مدنی ثبت نام کنید، زیرا تأیید صحت ازدواج حداکثر تا 6 ماه اعتبار دارد. دیگر حداقل فاصله ای بین ثبت نام و مراسم عقد وجود ندارد. با این حال، در شهرهای بزرگتر انتظار می رود میانگین زمان انتظار 2 تا 6 هفته باشد. قبل از عروسی اداره ثبت احوال ازدواج نامزدها را طی مصاحبه شفاهی با کمک مدارک ارائه شده تعیین می کند. در طول این آزمایش شفاهی معمولاً هر 2 طرف باید شخصاً حاضر شوند. سپس گواهی ازدواج تهیه می شود.

مدارک مورد نیاز جهت ازدواج رسمی در این کشور عبارست از:

  • شناسنامه رسمی با عکس.
  • سندی که معادل یک کپی از دفتر ثبت تولد است.
  • گواهی تولد در صورتی که تولد در اتریش اتفاق افتاده باشد.
  • اثبات ملیت.
  • مدرک اقامت اصلی در صورتی که در خارج از کشور باشد.
  • در صورت لزوم، مدرک تحصیلی و مدارک بیشتر در صورت درخواست

شرایط دریافت شهروندی و تابعیت اتریش

برای رسیدن به حقوق شهروندی و در نهایت رسیدن به تابعیت برخی موارد زیر مدنظر هستند:

مواردمدت زمان ها
داشتن اقامت قانونی10 سال
اخراج نشدن از کشورهای اروپایی و منع نشدن از اقامت موقتیدر مدت یک سال گذشته
نداشتن جرائم اداری و عدم محکومیت قضایی، چه در خارج و چه در داخل کشور
داشتن شغل مناسب برای گذراندن نیاز های اولیه زندگی
عدم وابستگی به تابعیت قبلی خود
داشتن اطلاعات لازم فرد باید درباره نظام دموکراسی اتریش و دین
اقامت اتریشبه مدت 15 سال
زندگی در اتریشبه مدت 30 سال
کسب رتبه های برتر علمی، ورزشی و هنری در کشور اتریش

اگر بعد از مطالعه مقاله فوق سوالات بیشتری در رابطه با اخذ تابعیت از طریق ازدواج در اتریش، چگونگی دریافت اقامت و هر آنچه درباره گرفتن ویزا از اتریش داشتید، می توانید طی تماس با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. همچنین جهت تحصیل در این کشور می توانید مقاله ویزای تحصیلی اتریش را از طریق لینک مذکور و م جمعه به سایت رسمی ما مطالعه‌ بفرمائید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *