مهاجرت تحصیلی روسیه

رشته تربیت بدنی در روسیه

رشته تربیت بدنی در روسیه

رشته تربیت بدنی در روسیه ممکن است طرفداران خاص خود را داشته باشد. چرا که هم شهریه دانشگاه های روسیه برای رشته تربیت بدنی پایین است. زندگی در غالب شهرهای روسیه، به جز مسکو و سنت پترزبورگ، ارزان قیمت می باشد. روسیه کشوری بسیار پهناور است که از لحاظ سیاسی قدرتمند می باشد و اقتصاد رو به رشدی هم دارد. منتهی یکی از جرایمی که در روسیه به وفور اتفاق می افتد جرایم اقتصادی از جمله ارتشاء، رشوه، اختلاس و فسادهای مالی است. همین مسئله سبب شده کسانی که علاقمند هستند از طریق تحصیل به کشوری مهاجرت کنند، معمولا روسیه را به عنوان مقصد خود انتخاب ننمایند. هرچند اگر کسی قصد داشته باشد، رشته تربیت بدنی یا سایر رشته های تحصیلی را در روسیه دنبال کند و سپس به کشور خود یا کشور دیگری برود، برای وی روسیه انتخاب مناسبی است.

منتهی کسانی که قصد داشته باشند برای تحصیل رشته تربیت بدنی به روسیه بروند باید علاوه بر هزینه زندگی و شهریه دانشگاه، که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود، موقعیت های شغلی این رشته پس از فارغ التحصیلی را نیز مد نظر داشته باشند. معمولا فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی به عنوان مربی تیم های ورزشی یا معلم ورزش و تربیت بدنی در مدارس و کالج های روسیه مشغول به فعالیت می شوند. در نتیجه حتی اگر موفق به اخذ پذیرش دوره ای به زبان انگلیسی شده باشند، اگر بخواهند در روسیه مشغول به کار شوند باید به زبان روسی هم تسلط پیدا کنند. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل پاسخ می دهد:

  • هزینه های زندگی در روسیه و شهریه دانشگاه های این کشور برای رشته تربیت بدنی چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه کدام اند؟
  • آیا امکان کار ضمن تحصیل در روسیه وجود دارد؟

هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در روسیه

معمولا شهریه هر کدام از دانشگاه های روسیه برای رشته تربیت بدنی با توجه به مقطع تحصیلی افراد متفاوت خواهد بود. اما به طور معمول در غالب دانشگاه های دولتی روسیه شهریه پرداختی برای رشته تربیت بدنی سالانه از 1400€ تا 4000€ (یورو) می باشد. البته دانشگاه های خصوصی روسیه که هیچ کمک هزینه ای از دولت این کشور دریافت نمی نمایند، شهریه های بالاتری دارند. مثلا برای تحصیل رشته تربیت بدنی در غالب دانشگاه های خصوصی روسیه شهریه سالانه به طور معمول 9000€ تا 11000€ (یورو) است. با این حال از آن جایی که در دانشگاه های دولتی روسیه امکان تحصیل رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی وجود ندارد، تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور هم طرفدارانی پیدا کرده است. برخی از ارزان ترین دانشگاه های روسیه عبارت هستند از:

  • Tomsk Polytechnic University
  • Voronezh State University
  • Saint Petersburg Electrotechnical University “LETI”

در این دانشگاه ها و تعدادی دیگر از موسسات آموزش عالی در روسیه، امکان تحصیل با پرداخت شهریه سالانه زیر 3000€ (یورو) وجود دارد. به غیر از شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در روسیه هم کم است و با توجه به شهر محل اقامت سبک زندگی هر دانشجو ماهانه بین 300€ تا 600€ (یورو) می باشد. البته در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ که مهم ترین و بزرگ ترین شهرهای روسیه هستند، هزینه های زندگی بعضا به ماهی 800€ (یورو) هم می رسد.

این موضوع در نمودار ذیل نشان داده شده است:

توزیع هزینه های زندگی در روسیه

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه

روسیه برای صدور ویزا برای ایرانی ها سختگیری های زیادی اعمال نمی کند و شانس اخذ ویزای این کشور بالا است. البته به شرطی که به شرایط سنی ویزا توجه شود و متقاضی یا والدین وی تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور را داشته باشند. از جمله مهم ترین مدارکی که در سال 2023 برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه مورد نیاز است می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پاسپورت معتبر به همراه 1 کپی از صفحه اول آن
  • دعوتنامه رسمی از موسسه آموزش عالی در روسیه برای تحصیل در رشته تربیت بدنی یا سایر رشته ها
  • فرم تکمیل شده درخواست اخذ ویزای تحصیلی روسیه که به صورت فیزیکی و آنلاین موجود است
  • عکس 3.5*4.5
  • گواهی سلامت مبنی بر منفی بودن آزمایش تست HIV
  • برای دانش آموزان زیر 18 سال رضایتنامه قیم یا ولی که توسط یک مقام رسمی مثلا در سفارت، دفترخانه ثبت اسناد و غیره، تایید شده باشد
  • تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در روسیه
  • پرداخت هزینه سفارت یا همان visa fee
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در روسیه

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در روسیه

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در روسیه

از 23 ژانویه سال 2020، دانشجویان در روسیه بدون نیاز به اخذ مجوزهای کاری و غیره، اجازه دارند حین تحصیل خود مشغول کار دانشجویی شوند. این در حالی است که تا سال 2020 دانشجویان غیر روسی در این کشور تنها اجازه داشتند با ویزای تحصیلی خود، در دانشگاه مشغول به تحصیل باشند و اجازه کار دانشجویی، حتی به صورت نیمه وقت، به آن ها داده نمی شد. وضعیتی که الان دانشجویان خارجی در امارات، آذربایجان، ژاپن و تعدادی از کشورهای دیگر دارند.

لازم به ذکر است مشغول شدن به کار دانشجویی در روسیه علاوه بر این که موجب می شود دانشجویان بتوانند بخشی از هزینه های زندگی در روسیه را تامین نمایند، کمک می کند رزومه خود را نیز قوی تر کنند. چرا که به این ترتیب با بازار کار روسیه و شرایط استخدام شدن بیشتر آشنا می شوند و هنگامی که پس از فارغ التحصیلی به دنبال کاریابی جهت تمدید اقامت خود در روسیه باشند، در نظر کارفرما فردی صالح هستند که علاوه بر دانش آکادمیک، تجربه کاری در روسیه را نیز دارا است.

کار پس از فارغ التحصیلی رشته تربیت بدنی در روسیه

متوسط درآمد ماهانه معلمین ورزش در روسیه 68600RUB (روبل روسیه) می باشد. یعنی معلمین در کشور روسیه به طور میانگین سالانه 823000RUB (روبل روسیه) حقوق می گیرند و درآمد نسبتا خوبی دارند. البته در مقایسه با کشورهایی مثل هلند، کانادا، ایتالیا، آلمان، سوئد، دانمارک، مجارستان و غیره، سطح درآمد معلمین در روسیه پایین تر است. با این حال هزینه های زندگی در روسیه هم کم تر از کشورهای مزبور است. علاقمندان به تحصیل رشته تربیت بدنی در روسیه، ترکیه، کانادا، مجارستان، هلند و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *