مهاجرت تحصیلی رومانی

رشته تربیت بدنی در رومانی

رشته تربیت بدنی در رومانی

رشته تربیت بدنی در رومانی مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به ارزان قیمت بودن آن اشاره کرد. رومانی کشوری در قاره اروپا است. این کشور در جنوب، اوکراین در شمال، مجارستان در غرب، صربستان در جنوب غربی و مالدوما در شرق همسایه و هم مرز است و همچنین به دریای سیاه هم راه دارد؛ یعنی محصور در خشکی (landlocked) نیست. رومانی که در اوایل سال 2023 حدود 19.5 میلیون نفر جمعیت داشته است، ششمین کشور پرجمعیت عضو اتحادیه اروپا است. در نتیجه با وجود این که هنوز نمی توان آن را کشوری توسعه یافته قلمداد نمود، با توجه به عضویت در اتحادیه اروپا، اقامت آن را ارزشمند می دانند. خصوصا با توجه به این که تقریبا می توان رومانی را از ارزان ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا دانست.

به لحاظ شاخص توسعه انسانی رومانی پنجاه و دومین کشور دنیا است و اگرچه کشوری در حال توسعه است، در گروه کشورهایی با اقتصاد پر درآمد طبقه بندی می شود. رومانی همچنین صاحب چهل و پنجمین اقتصاد بزرگ در دنیا است و از سال 2020 تا 2021 تولید ناخالص داخلی آن 3.5% رشد داشته است. رومانی از سال 2004 به ناتو پیوسته و از 2007 عضوی از اتحادیه اروپا شده، با این وجود طرفداران تحصیل در همسایه رومانی یعنی مجارستان بیشتر هستند. با این حال کسانی که تحصیل رشته تربیت بدنی در رومانی را انتخاب می کنند، اگر قصد کاریابی پس از تحصیل و تمدید اقامت خود را دارند باید به زبان رومانیایی هم مسلط باشند. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل در این خصوص پاسخ می دهد:

  • هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در رومانی در سال 2021 چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی کدام اند؟
  • درآمد فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی در رومانی چه میزان می باشد؟

هزینه های تحصیل رشته تربیت بدنی در رومانی

شهریه دانشگاه های رومانی در مجموع کم است و رشته تربیت بدنی هم جزو رشته های پرهزینه طبقه بندی نمی شود. به عنوان مثال در حالی که در دانشگاه های رومانی معمولا برای تحصیل رشته تربیت بدنی باید سالانه 600RON تا 5000RON (لئوی رومانی) پرداخت گردد، شهریه رشته های مهندسی، پزشکی، مدیریت و غیره به بالای 7000RON (لئوی رومانی) در سال می رسد. همچنین باید توجه داشت غالب کشورهای اتحادیه اروپا از شهروندان کشورهای عضو یا اصلا شهریه اخذ نمی کنند یا شهریه های به مراتب کم تری می گیرند و در رومانی نیز اوضاع به همین ترتیب است. یعنی دانشجویان بین المللی یا اصطلاحا non-EU/EEA students شهریه های به مراتب بیشتری در مقایسه با اروپایی ها پرداخت می نمایند.

علاوه بر شهریه دانشگاه، نکته مهم دیگری که باید مد نظر دانشجویان باشد، پرداخت هزینه های زندگی در رومانی است. زندگی در رومانی با توجه به سبک زندگی هر فردی معمولا ماهانه 400€ تا 600€ (یورو) هزینه به دنبال دارد. یعنی میانگین هزینه های زندگی در رومانی بدون احتساب اجاره مسکن برای 1 نفر 2280RON (لئوی رومانی) می باشد.

در جدول ذیل شاخص هزینه های زندگی مهم ترین شهرهای رومانی بیان شده است:

رتبهمهم ترین شهرهای رومانیشاخص هزینه های زندگی
1Bucharest42.70
2Constanta40.64
3Cluj-Napoca40.28

از آن جایی که یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده هزینه های زندگی در رومانی مربوط به اجاره بهای ماهانه می شود، در جدول ذیل حدود اجاره آپارتمان در این کشور با توجه به قیمت های سال 2023 بیان شده است:

نوع آپارتمانحدود اجاره بهای ماهانه به لئوی رومانی
آپارتمان 1 خوابهاز 1120RON تا 2600RON
آپارتمان 3 خوابهاز 1800RON تا 5000RON

در نمودار ذیل نشان داده شده که نرخ تورم در رومانی پایین و نتیجتا قیمت ها تقریبا ثابت است:

نرخ تورم در رومانی

اخذ ویزای تحصیلی رومانی

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در رومانی، فرد باید حداقل شهریه سال اول را پرداخت نماید. سپس می تواند برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی اقدام نماید که به مدارک متعددی از جمله موارد ذیل نیازمند است:

  • اصل پاسپورت که حداقل 2 صفحه خالی داشته باشد
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش قطعی دانشگاهی در رومانی
  • رسید پرداخت شهریه سال اول
  • نامه تمکن مالی مبنی بر توانایی فرد بر پرداخت هزینه های زندگی در رومانی
  • توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید
  • انگیزه نامه یا همان motivational letter
  • پرداخت هزینه سفارت یعنی visa fee که با توجه مدت ویزا 205$ یا 265$ (دلار آمریکا) است

کار ضمن تحصیل رشته تربیت بدنی در رومانی

حتی به عنوان یک دانشجوی بین المللی هم می توان در رومانی مشغول به کار شد به شرطی که فرد علاوه بر ویزای تحصیلی رومانی، مجوز اقامت (residence permit) هم داشته باشد. در این حالت حتی دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا مطابق قوانین کشور رومانی اجازه دارند تا 4 ساعت در روز مشغول به کار شوند بدون این که لازم باشد مجوز کار (work permit) اخذ نمایند. همچنین با توجه به این که در اوایل سال 2023 نرخ بیکاری در رومانی تنها 3.92% است، کاریابی در این کشور برای خارجی ها نیز دشوار نخواهد بود. به شرطی که علاوه بر زبان انگلیسی به زبان رومانیایی نیز تسلط کامل داشته باشند و گرنه شانس کمی برای کاریابی در رومانی دارند.

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در رومانی

کار پس از تحصیل رشته تربیت بدنی در رومانی

پس از فارغ التحصیلی از رشته تربیت بدنی در رومانی برای این که فرد همچنان بتواند در این کشور اقامت داشته باشد باید درخواست اخذ ویزای کاری دهد. لازمه اخذ ویزای کاری رومانی هم پیدا کردن کار در این کشور است؛ این موضوع بعضا حتی توسط دانشگاه های رومانی انجام می شود. یعنی برخی از دانشگاه های رومانی برای دانشجویان در رومانی یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا کار پیدا می کنند. فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی غالبا در رومانی به عنوان معلم کار می کنند و حداقل و حداکثر درآمد آن ها به ترتیب 4570RON و 17400RON (لئوی رومانی) است. یعنی معلمین ورزش در رومانی به طور میانگین ماهانه 9530RON (لئوی رومانی) حقوق می گیرند. علاقمندان به تحصیل رشته تربیت بدنی در رومانی، مجارستان، کانادا، ایتالیا، هلند، نروژ، انگلیس، آلمان، اتریش، ترکیه و غیره می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *