مهاجرت تحصیلی هلند

تحصیل دکترا در هلند

تحصیل دکترا در هلند

تحصیل دکترا در هلند برای دانشجویان که به دنبال برخورداری از فرهنگ بی نظیر، نوآوری و تبادل بین المللی ایده ها هستند، انتخابی محبوب است. این کشور دارای یکی از بهترین و معتبرترین سیستم های دانشگاهی در اروپا و همچنین جهان است. این کشور همچنین کشوری است که سنت های غنی از دستاوردهای هنری، فرهنگی و علمی را توسعه داده و به اشتراک گذاشته است. جمعیت چندفرهنگی و چندزبانه این کشور نیز به این معنی است که بیشتر برنامه های دکترای آن به زبان انگلیسی تدریس می شود.

این مقاله توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است. همه چیزهایی را که باید در مورد تحصیل دکترا در هلند بدانید را در بر می گیرد. این شامل اطلاعات به روز و مهم در مورد سیستم دانشگاه، ساختار دوره تحصیلی دکترا و حقایق اصلی در مورد هزینه ها، بودجه و شرایط تحصیل می باشد.

دلایل تحصیل دکترا در هلند

دانشگاه های این کشور از شهرت چشمگیری برخوردار بوده و برای بسیاری از دانشجویان مقطع دکترا یک مقصد محبوب به شمار می روند. سیستم دانشگاهی این کشور به قرن شانزدهم باز می گردد. بسیاری از هنرمندان، متخصصان و دانشمندان مشهور از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل شده اند. از دلایل اصلی تحصیل دکترا در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط دانشجویان دکترا: بیشتر دانشجویان دوره دکترا در دانشگاه های این کشور به عنوان محقق حقوق دانشگاهی کسب می کنند. مسئولیت های مختلفی را در دانشگاه به عهده می گیرند.
  • جمعیت دانشجویی بین المللی در این کشور: کیفیت آموزش عالی در دانشگاه های این کشور باعث جذب دانشجویان بین المللی بی شماری به دانشگاه های این کشور شده است. تقریبا 10% جمعیت دانشگاه های هلند را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.
  • سیستم دانشگاهی هلند: سیستم آموزش و پرورش و همچنین سیستم دانشگاهی این کشور یکی از قدیمی ترین معتبرترین سیستم های آموزشی در دنیا می باشد. قدمت آن به قرن شانزدهم بازمی گردد.
  • شهر جهانی دانشگاه های این کشور: دانشگاه های به دلیل داشتن کیفیت بسیار بالا در زمینه های مختلفی آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی و فعالیت های عملی، علمی و بالینی، از بهترین دانشگاه های جهان به شمار می روند. لازم به ذکر است که 12 دانشگاه این کشور در سال 2023 در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

ساختار برنامه تحصیل دکترا در هلند

یک دوره دکترا در این کشور یک مدرک تحصیلی با محوریت چرخه سوم است که توسط فرآیند بولونیا تعریف شده است. مانند انگلستان، تحقیقات دکتری هلندی نیز با موضوع مشخص انجام می شود. در قالب یک پایان نامه مستند شده است که نتایج و نتیجه گیری اصلی دانشجو را ارائه می دهد. اکثر داوطلبان دکتری در این کشور به عنوان محققان حرفه ای شاغل طبقه بندی می شوند. به همین دلیل در دوران دکتری خود حقوق دریافت می کنند. در عوض، از دانشجویان خواسته می شود وظایف مختلفی را به عنوان یک محقق انجام دهند. در کارها و فعالیت های علمی مؤسسه خود مشارکت کنند. این احتمالاً شامل مسئولیت های تدریس و همچنین مسئولیت های دیگر است.

دانشجویان مقطع دکترا یک استاد راهنما دارند، که استاد دانشگاهی متخصص و مسئول نظارت بر تحقیقات و نگارش پایان نامه های دانشجویان است. این اساتید همچنین برای ارسال مقاله باید پایان نامه دانشجویان را تأیید کنند. بسته به ساختار و شرایط خاص برنامه دکتری دانشجویان، این نظارت ممکن است شامل بررسی های منظم پیشرفت و نقاط مروری رسمی باشد. دانشجویان دوره دکترا در هلند همچنین ممکن است یک سرپرست داشته باشند.

در جدول زیر به اطلاعات کلیدی تحصیل دکترا در این کشور اشاره شده است:

آیتمشرح
تعداد دانشگاه ها70
جوایز نوبل کسب شده21
قدیمی ترین دانشگاهدانشگاه لیدن (1575)
تعداد دانشجویان بین المللی96.289 نفر
مدت زمان تحصیل در دوره دکترا4 سال
سال تحصیلیسپتامبر تا آگوست

به یاد داشته باشید که در این کشور بیشتر محققان دوره دکتری حقوق دریافت می کنند و شهریه را پرداخت نمی کنند.

 علت تحصیل دکترا در کشور هلند

تحقیقاتی که در دانشگاه های این کشور انجام داده می شود، هلند را مورد توجه بالایی قرار می دهد. به طور کلی کشور و دانشگاهیان آن دارای سابقه عالی در تحقیقات جهانی هستند. به عنوان یک فارغ التحصیل دکترا از یک دانشگاه هلندی، دانشجویان به یک محقق با دانش بالا، مجرب و بسیار کاردان تبدیل می شوند. تحصیل دکتری در این کشور همچنین تجربه حرفه ای از کار رسمی تر در آموزش عالی را ارائه می دهد. دریافت دکترا در این کشور یک مدرک تحصیلی چشمگیر و یک دروازه عالی برای تحقیقات دانشگاهی بیشتر است.

بسیاری از دانشگاه های تحقیقاتی این کشور نیز با تجارت و صنعت پیوندهای محکمی دارند. آموزش های حرفه ای و مشارکت دیگری را ارائه می دهند. همه موارد ذکر شده تنها بخشی از دلایل جذب دانشجویان بین المللی به این کشور می باشند. همچنین مطالعه مقاله ویزای تحصیلی هلند در این بخش به شما پیشنهاد داده می شود.

در نمودار زیر به تعداد کل دانشجویان دکترای هلند از سال 2007 تا 2019 اشاره شده است:

مدت زمان تحصیل دکترا در هلند

یک دوره دکتری هلندی حداقل 4 سال به طول می انجامد. این تا حدودی به دلیل وضعیت کارمندی دانشجویان به عنوان یک محقق دکتری و مسئولیت های اضافی در مورد تدریس و اداری ناشی از آن است. محققان دوره دکتری دانشگاه های این کشور که به طور رسمی با دانشگاه در ارتباط نیستند. (داوطلبان تحصیل دکترای خارجی از راه دور) ممکن است مجبور باشند مدت زمان بیشتری برای تحصیل دکترا صرف کنند. تحصیل دکترا به طور کلی در دانشگاه های تحقیقاتی این کشور انجام می شود.

دانشجویان باید در نظر داشته باشند که دانشگاه های این کشور به 3 بخش اصلی یعنی دانشگاه های تحقیقاتی، دانشگاه های علوم کاربردی و موسسات آموزش بین المللی تقسیم می شوند. دانشگاه های تحقیقاتی این کشور مؤسسات اصلی دانشگاهی برای تحقیقات در مقطع دکترا هستند که دارای امکانات پیشرفته و دانشکده های تخصصی برای آموزش دانشجویان دکتری می باشند. درخصوص تحصیل در این کشور بهتر است ابتدا مقاله هزینه زندگی در هلند را مطالعه بفرمائید.

هزینه تحصیل دکترا در هلند

هزینه تحصیل دکترا در هلند

دانشجویان در بسیاری از برنامه های دکتری هلندی به دلیل اشتغال به عنوان محقق حرفه ای، شهریه پرداخت نمی کنند. در صورت نیاز به پرداخت شهریه، دانشجویان باید در نظر داشته باشند که شهریه تحصیل دکترا در این کشور به طور کلی با سایر کشورهای اتحادیه اروپا قابل مقایسه است. این هزینه ها برای دانشجویان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و دانشجویان سوئیس یکسان است. همچنین چندین فرصت کمک هزینه و بورسیه های ویژه ملی و دانشگاهی برای محققان بین المللی در دسترس است. همانطور که گفته شد، بیشتر دانشجویان دکترا به عنوان کارمند دانشگاه در نظر گرفته می شوند. بنابراین برای تأمین بودجه تحقیقات خود حقوق دریافت می کنند. بنابراین هیچ هزینه شهریه ای برای داوطلبان دکتری یا دانشجویان دکتری وجود ندارد. اما انواع دیگری از داوطلبان دکتری وجود دارد که ممکن است به عنوان کارمندان دانشگاه در نظر گرفته نشوند. مانند:

  • همکاران تحقیقاتی دکتر که توسط یک منبع خارجی مانند بورس تحصیلی یا کارفرمای خارجی حمایت مالی می شوند.
  • داوطلبان دکتری خارجی که هزینه تحصیل خود را پرداخت می کنند و در زمان آزاد خود روی تحقیقات دکتری خود کار می کنند.

دانشجویان دکتری معمولاً باید نوعی شهریه پرداخت کنند. هزینه مشخصی که باید پرداخت شود متغیر است و به مؤسسه تحقیقاتی، خود تحقیق و طول مدت مطالعه بستگی دارد. صرف نظر از اینکه دانشجو وضعیت کارمندی دارد یا خیر، ممکن است متقاضی مجبور شود که هزینه های قانونی را برای تأمین هزینه های تکمیلی نظارت، امتحان، مدیریت و دسترسی به دانشگاه بپردازد. این هزینه ها در دانشگاه های مختلف و رشته های تحقیق متفاوت است. در این بخش می توانید مقاله تحصیل پزشکی در هلند را مطالعه بفرمائید.

شرایط پذیرش تحصیل دکترا در هلند

در این کشور، یک الزام استاندارد برای پذیرش در دوره دکترا، داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یک موضوع مرتبط است. به عنوان عضو منطقه آموزش عالی اروپا، هلند به راحتی می تواند مدرک کارشناسی ارشد را از سایر کشورهای اروپایی قبول کند. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از مدارک معتبر خارجی نیز ممکن است در دانشگاه های این کشور شناخته شوند. دانشجویان می توانند معادل مدرک تحصیلی خود را در دانشگاه مورد نظر خود و یا وب سایت سازمان بین المللی آموزش در هلند بررسی کنند. سایر معیارهای پذیرش توسط دانشگاه آینده دانشجویان تعیین می شود. بسته به موسسه خاص و رشته تحقیق می تواند متفاوت باشد. با توجه به وضعیت محققان دکتری هلندی به عنوان کارمند دانشگاه، ممکن است دانشجویان نیز ملزم به انجام مراحل اضافی درخواست شوند و مدارک بیشتری ارسال کنند. این مدارک می تواند یک شامل اطلاعات شخص، CV، مدارک تحصیلی و غیره باشد.

الزامات زبان تحصیل دکتری هلند

اکثر برنامه های دکترا در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می شوند. انگلیسی زبانان غیر بومی مکلف به ارائه نمرات و مدارک زبان انگلیسی مورد نیاز هستند. نمرات معمولی مورد نیاز در جدول زیر ذکر شده است:

مدرک زبانامتیاز یا نمره مورد رضایت
تافل (اینترنتی)90
آیلتسحداقل 6.5

به یاد داشته باشید که در دانشگاه های این کشور امکان مطالعه یک دوره دکترا که به زبان هلندی تدریس می شود وجود دارد. در این حالت، ممکن است دانشجویان ملزم به ارائه مدارک مورد نیاز زبان هلندی باشند. حتی اگر مطالعات دانشجویان به زبان انگلیسی باشد، یادگیری زبان هلندی برای ساده سازی زندگی روزمره و ارتباط با محققان هلندی، مفید است. هموطنان عزیز می توانید با مراجعه به سایر مقالات مفید موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از مهاجرت تحصیلی به هلند و به طور کلی تحصیل در هلند اطلاعات بسیار خوبی کسب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *