مهاجرت تحصیلی هلند

اقامت هلند از طریق تحصیل

اقامت هلند از طریق تحصیل

اخذ اقامت هلند از طریق تحصیل یکی از محبوب ترین طرق اقامتی برای شهروندان ایرانی محسوب می گردد که سالانه با استقبال افراد زیادی مواجه شده است. در این راهنما تمامی مواردی را که برای اقامت هلند از طریق تحصیل و ورود به دانشگاه های نیاز دارید، در اختیار شما قرار می دهد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تا آخر این نوشتار شما عزیزان را با شرایط اقامت تحصیلی، دانشگاه های برتر، شرایط تحصیل در این کشور و همچنین هزینه های مربوطه برای دانشجویان بین المللی و همچنین سایر موارد مرتبط با تحصیل در این کشورآشنا خواهند ساخت.

دانشجویان خارجی که به دنبال کسب اقامت  از طریق تحصیل هستند و قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند. از طیف گسترده ای از دانشگاه ها و موسسات آموزشی هلند بهره مند می شوند که برنامه های تحصیلی بین المللی را ارائه می دهند. بسیاری از دانشگاه های هلند دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. دانشجویان می توانند برای کسب اقامت هلند از طریق تحصیل وارد این مراکز شوند.

شرایط کسب اقامت هلند از طریق تحصیل

شرایط اقامت این کشور از طریق تحصیل برای دانشجویان بین المللی ممکن است متفاوت باشد. نحوه دریافت ویزا یا اقامت هلند از طریق تحصیل به این موضوع بستگی دارد که متقاضیان دانشجوی اتحادیه اروپا باشند یا خیر. البته باید در نظر داشته باشید که دانشجویان انگلستان بایستی برای کسب اطلاعات کامل از شرایط اقامت تحصیلی دراین کشور با دانشگاه های مورد نظر خود تماس بگیرند. دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا که در هلند تحصیل می کنند، با داشتن توان مالی کافی، به ویزای دانشجویی یا اجازه اقامت دانشجویی احتیاج نخواهند داشت، اما اگر این دانشجویان قصد داشته باشند بیش از 4 ماه در کشور هلند اقامت داشته باشند، باید در یک اداره محلی محلی (ثبت احوال شهرداری) ثبت نام کنند. بعد از ثبت نام، متقاضیانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا هستند یک شماره خدمات عمومی شخصی دریافت می کنند.

برای دانشجویان خارجی، این موضوع متفاوت است. دانشجویان خارجی که قصد دارند کمتر از 3 ماه در این کشور اقامت دانشجویی داشته باشند. ممکن است به کسب ویزای شنگن داشته باشند و دانشجویانی که قصد دارند از 3 تا 6 ماه اقامت هلند از طریق تحصیل را کسب کنند. بدین ترتیب بایستی اقدام به دریافت ویزای نوع D کنند. لازم به ذکر است که برای اقامت تحصیلی 6 ماهه در این کشور، دانشجویان باید اقدام به کسب اقامت استانی MVV کنند. در صورتی که دانشجویان قصد تحصیل 1 تا 4 ساله (به عنوان مثال تحصیل در یک دوره کارشناسی) را داشته باشند. از ان رو می باید مجوز اقامت VVR را کسب کنند که یک مجوز اقامت بلند مدت است. برای کسب هر 2 مجوز ذکر شده، دانشجویان می توانند از طریق دانشگاه نیز اقدام کنند.

مدارک لازم و هزینه کسب اقامت هلند از طریق تحصیل

هزینه درخواست اجازه اقامت  از طریق تحصیل حدود 307€ (یورو) و زمان پردازش حداکثر 3 ماه است. دانشجویان برای کسب ویزا و مجوز اقامت دراین کشوراز طریق تحصیل می باید ثابت کنند که توان مالی کافی (حداقل 850€ (یورو) در ماه) برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور را دارند. جهت کسب ویزا و مجوز اقامت از طریق تحصیل، متقاضیان باید مدارک خود را به صورت کامل تهیه کنند و به سفارت هلند ارائه دهند. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که برای انجام تمامی امور، متقاضیانی که برای تحصیل در این کشور نیاز به کسب ویزا و مجوز اقامت دارند. در نخستین گام باید اقدام به کسب پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود کنند.جهت تکمیل اطلاعات خود در این بخش مقاله ویزای تحصیلی هلند را مطالعه بفرمائید.

مدارک مورد نیاز برای کسب ویزا و مجوز اقامت از طریق تحصیل عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • اثبات مالی کافی (به معنای تأیید اعتبار این امر است که دانشجویان قادر خواهد بود. در طول مدت اقامت از خود حمایت مالی کنند. این موارد شامل یا انتقال پول، بیانیه بانکی و نامه بورس تحصیلی است)
  • نامه تأیید پذیرش دانشگاهی یا ثبت نام در یک برنامه تحصیلی معتبر
  • اثبات پرداخت هزینه های حقوقی مورد نیاز
  • بیمه سلامت

جزئیات مهم در مورد اقامت هلند از طریق تحصیل

جزئیات مهم در مورد اقامت هلند از طریق تحصیل

اگر دانشجو در حین تحصیل تصمیم بگیرد دوره خود را تغییر دهد و دوره جدیدی را شروع کند. تعداد سال هایی که قبلاً تحصیل کرده است از حداکثر مدت دوره جدید کسر می شود. قبل از انقضاء مجوز اقامت تحصیلی هلند، دانشجو می تواند درخواست تمدید اقامت خود را برای بقیه برنامه تحصیلی خود دهد. در بعضی موارد، ممکن است اجازه اقامت از دانشجو گرفته شود و این در صورتی اتفاق می افتد که دانشجو موفق به کسب حداقل 50% کردیت یا اعتبار تحصیلی خود نشود. به طور کلی، دانشجویان برای کسب و تمدید مجوز اقامت تحصیل در هلند حتما باید سابقه تحصیلی خوبی داشته باشند. در دوران تحصیلی خود نمرات بالایی کسب کنند. در خصوص اخذ اقامت این کشور می توانید ابتدا مقاله هزینه زندگی در هلند را مطالعه بفرمائید.

دوره های تحصیل و اقامت در هلند از طریق تحصیل

هلند بخشی از سرزمین اصلی اروپا می باشد و در غرب این قاره واقع شده است. این کشور یک کشور بسیار پیشرفته و دارای ساحل گسترده ای رو به دریای شمال است. مرزهای زمینی با آلمان و بلژیک را در اختیار دارد. اولین کشورغیر انگلیسی زبان بود که برنامه های تحصیلی مختلف را به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارائه می داد. دانشجویان بین المللی می توانند برنامه هایی را به زبان هلندی یا انگلیسی مطالعه کنند. این کشور یک گزینه عالی برای تحصیل در خارج از کشور است. سیستم آموزش عالی عمدتا از 3 نوع نهاد دانشگاه های تحقیقاتی، دانشگاه های علوم کاربردی و مؤسسات آموزش بین المللی هستند. تحصیل در این کشور از نظر مدت زمان مشابه سایر مقاصد تحصیلی محبوب می باشد. مقاطع تحصیلی معینی در هر نوع موسسه در دسترس است که در جدول زیر به آن اشاره شده است:

دوره تحصیلیمدت زمان تحصیلمراکز آموزشی
دوره تحصیلی کارشناسی3 تا 4 سالدانشگاه های تحقیقاتی و دانشگاه های علوم کاربردی
دوره تحصیلی کارشناسی ارشد1 تا 2 سالموجود در انواع مراکز و موسسات آموزشی
دوره تحصیلی دکتری4 سالدانشگاه های تحقیقاتی

هلند یک مقصد عالی برای ادامه تحصیل و شرکت در برنامه های تحصیلی بی نظیر می باشد. آموزش عالی در هلند به دلیل فعالیت های بین المللی و کیفیت بالای آن شناخته شده است. این کشور یکی از بهترین گزینه های تحصیل در دوره های دانشگاهی می باشد و دانشگاه های هلند رتبه های بسیار خوبی را در رتبه بندی های بین المللی به خود اختصاص داده اند. پیشرفت دانشگاه هلند موجب جذب دانشجویان بین المللی زیادی شده است که در نمودار زیر به این موضوع اشاره شده است:

چرا تحصیل در هلند

آموزش عالی در این کشور توسط دولت حمایت می شود و این کشور دارای سیستم آموزشی بسیار پیشرفته است. مدارک تحصیلی کسب شده از دانشگاه های این کشور باعث افزایش چشم انداز شغلی دانشجویان می شود و فارغ التحصیلان موفق به بهره مند شدن از فرصت های شغلی در کشورهای مختلف دنیا می شوند. دانشگاه های این کشور تأکید زیادی بر روابط خوب شخصی بین کارکنان و دانشجویان دارند. بیشتر آموزش ها و سمینارها در گروه های کوچک حدود 15 الی 30 نفره برگزار می شود. دانشگاه های این کشور برنامه های عملی زیادی را به دانشجویان ارائه می دهند. این برنامه ها برای آماده سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار جهانی ارائه می شوند. همچنین وجود بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های تحصیلی مختلف تحصیل در هلند را برای دانشجویان بین المللی بسیار آسانتر کرده است.

درباره دانشگاه های کشور هلند

تحصیل و ورود به دانشگاه های این کشور ممکن است شرایط متفاوتی را برای دانشجویان بین المللی به همراه داشته باشد. اما دانشجویانی که دارای شرایط مورد نیاز هستند، می توانند وارد یکی از دانشگاه های بین المللی زیر شوند:

  • دانشگاه صنعتی دلفت
  • دانشگاه آمستردام
  • دانشگاه و مرکز تحقیقات واخنینگن
  • دانشگاه اراسموس روتردام
  • دانشگاه لیدن
  • دانشگاه خرونینگن
  • دانشگاه اوترخت
  • دانشگاه ماستریخت
  • دانشگاه رادبود
  • دانشگاه توئنته
  • دانشگاه وریج آمستردام
  • دانشگاه فناوری آیندهوون
  • دانشگاه تیلبرگ

بر اساس رتبه بندی دانشگاه های QS، تمام دانشگاه های این کشور با داشتن 8 رتبه در بین 150 دانشگاه برتر جهان در رتبه 350 با رتبه برتر قرار گرفته اند. دانشگاه های برتر هلند در لیست خود به ترتیب دانشگاه آمستردام، دانشگاه صنعتی دلفت، دانشگاه لیدن، دانشگاه اوترخت و دانشگاه خرونینگن هستند. تمام دانشگاه های هلند بیش از 40 برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد انگلیسی ارائه می دهند، در حالی که دانشگاه لیدن و آمستردام بیش از 100 دوره زبان انگلیسی به تمامی دانشجویان داخلی و بین المللی تدریس می کنند. با این وجود، همه دانشگاه های هلند برنامه های تحصیلی کارشناسی را به زبان انگلیسی ارائه نمی دهند (دانشگاه گرونینگن و دانشگاه ماستریخت بیشترین فرصت های تحصیلی را دارند)، در حالی که برنامه های تحصیلات تکمیلی بیشتر به زبان انگلیسی تدریس می شود.

در جدول زیر به رتبه دانشگاه های هلند در سال 2023 اشاره شده است:

نام دانشگاهرتبه دانشگاه در QSرتبه TIMES در 2023رتبه دانشگاه در US
دانشگاه صنعتی دلفت6170169
دانشگاه آمستردام586039
دانشگاه فناوری آیندهوون102186301
دانشگاه خرونینگن1457588
دانشگاه لیدن1317774
دانشگاه اوترخت1126644

هزینه تحصیل و اقامت هلند از طریق تحصیل

شهریه تحصیل، به غیر از رشته تحصیلی که متقاضیان برای تحصیل در هلند انتخاب می کنند، به ملیت و سن آنها نیز بستگی دارد. برای اتباع کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا که توسط دولت تعیین شده است. هزینه دانشگاهی ویژه در این کشور وجود دارد. وام تحصیلی یا بورسیه تحصیلی نیز برای این دانشجویان در دسترس است. به عنوان مثال، هزینه سالانه تحصیل در این کشور برای دانشجویان اتحادیه اروپا از حدود 1950€ (یورو) شروع می شود. در حالی که میانگین هزینه تحصیل در این کشور برای دانشجویان غیر خارجی که در دوره های کارشناسی مشغول به تحصیل می شوند بین 6000€ الی 15000€ (یورو) است. برای برنامه های کارشناسی ارشد هزینه های تحصیل این دانشجویان بین 8000€ الی 20000€ (یورو) است. به یاد داشته باشید که هزینه های تحصیل در دانشگاه ها و مراکز تحصیلی خصوصی در این کشوربیشتر از مبالغ ذکر شده است.

همچنین هزینه های اضافی زندگی دانشجویی حدود €800 الی 10000€ (یورو) در ماه تخمین زده می شود. اگرچه تخفیف های دانشجویی زیادی در موزه ها، سینماها، کافه ها و رستوران ها به دانشجویان ارائه می شود. به طور کلی، مهاجرت تحصیلی به هلند با هزینه های مختلفی همراه می باشد و می تواند موجب کسب اقامت هلند شود. اگر شما عزیزان قصد دارید به صورت کامل از هزینه های تحصیل در این کشوراطلاع یابید، اقامت در هلند و همچنین شرایط زندگی در هلند آگاه شوید. بدین ترتیب می توانید به سایر مقالات تهیه شده توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *