مهاجرت تحصیلی لیتوانی

اعزام دانشجو به لیتوانی

اعزام دانشجو به لیتوانی

اعزام دانشجو به لیتوانی در سال 2024 تنها یکی از روش های مهاجرت به این کشور می باشد. در سال های اخیر به یک روش محبوب مهاجرت به لیتوانی تبدیل شده است. در این مقاله، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند به بررسی اطلاعات بسیار مهم اعزام دانشجو به لیتوانی بپردازند. شما عزیزان را با شرایط پذیرش، مهاجرت تحصیلی، کسب ویزا، تحصیل در دانشگاه ها و همچنین سایر موارد مرتبط با اعزام دانشجو به لیتوانی آشنا سازند. یکی از روش های مهاجرتی که در این کشور مورد توجه متقاضیان بین المللی قرار گرفته است، روش تحصیلی می باشد.

  • برای پذیرش از دانشگاه های لیتوانی چه مدارکی مورد نیاز است؟
  • آیا دفاتری در ایران برای اعزام دانشجو به کشور لیتوانی معرفی می شود؟
  • چه مقدار هزینه بابت اعزام دانشجو به این کشور باید در نظر داشت؟

معمولا ویزای تحصیلی برای اکثر شهروندان ایرانی بهترین راهکار برای مهاجرت نیز به حساب می آید. یکی از راه های اصلی در شرایط کنونی برای زندگی و ماندن دائم نیز در آن کشور نیز می باشد. بدین منظور افرادی که هدف تحصیل در کشور لیتوانی را دارند و قصد دارند به این کشور بروند. یا فرزندان را برای تحصیل به این کشور بفرستند در این نوشتار همراه ما باشند.

اینفوگرافی اعزام دانشجو به لیتوانی

بررسی اعزام دانشجو به لیتوانی

لیتوانی یک کشور کوچک اروپایی است که نزدیک به 50 موسسه آموزش عالی را در خود جای داده است. تقریباً بیش از 350 برنامه برای تحصیل در لیتوانی توسط انگلیسی تدریس می شود. موسسات آموزش عالی دارای دانشکده های بسیاری از جمله مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت و بسیاری دیگر هستند. مدارک دانشگاهی در سه دوره ارائه می شود. دوره اول در مقطع کارشناسی (لیسانس) می باشد. دوره دوم تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و تخصصی حرفه ای) می باشد. دوره سوم فوق لیسانس (دکتری) می باشد. در حالی که، دو نوع مؤسسه آموزش عالی در لیتوانی وجود دارد، کالج ها و دانشگاه ها. کالج ها بر آموزش عملی برای حرفه های خاص متمرکز هستند. مدارک لیسانس و مدارک حرفه ای در دانشگاه ها ارائه می شود. در همین حال، 23 دانشگاه و 24 کالج در لیتوانی وجود دارد.

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، رقم بسیار بزرگی است. در حالی که لیتوانی برای خارجی‌ ها امن و خوش ‌آمد است، هزینه زندگی پایین ‌تری نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر در شمال اروپا ارائه می ‌کند که این کشور را برای گردشگری، تجارت و آموزش عالی می‌ کند. لیتوانی یکی از سریع ترین اقتصادهای کشورهای بالتیک در حال رشد را در دو دهه اخیر دارد. لیتوانی علیرغم مدرنیزه شدن و رشد اقتصادی سریع خود، فرصتی برای تحصیل در یکی از بهترین کشورهای قرون وسطایی برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند.

در این قسمت شاهد دلایل اعزام دانشجو به لیتوانی هستید:

دلایل اعزام دانشجو به لیتوانی

شرایط اخذ پذیرش در لیتوانی

شرایط پذیرش عمومی برای دانشجویان کشورهای ثالث از جمله کشور ایران که متقاضی اجازه اقامت موقت لیتوانی یا (TRP) هستند. با داشتن شرایط مورد نیاز، به راحتی قابل کسب می باشد. دانشجویان حق کار 20 ساعت در هفته را دارند. (این محدودیت در تعطیلات تابستان اعمال نمی شود.) از شرط دریافت مجوز کار معاف هستند. علاوه بر الزامات مهاجرت، دانشجویان باید نامه واسطه ای را از دانشگاه ارسال كنند و نشان دهند كه شهریه دانشگاه پرداخت می شود. به یاد داشته باشید که برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور لیتوانی، دانشجویان خارجی که زبان مادری آنها انگلیسی، روسی یا لیتوانی نمی باشد، باید مدرک زبان معتبر ارائه دهند.

برای مشاوره تحصیلی فرم زیر را تکمیل کنید:


اکثر دانشجویان کشورهای ثالث از جمله دانشجویان ایرانی باید هزینه های تحصیل خود را بپردازند. هزینه تحصیل در لیتوانی می تواند بین 1300€ تا 12500€ (یورو) در سال متغیر باشد. طبق مصاحبه هایی که با دانشجویان و پرسنل دانشگاه با دانشجویان کشورهای ثالث انجام می شود. می توان گفت که شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور و همچنین سایر کشورهای دنیا اغلب تغییر می کند. دانشجویان و متقاضیان حتما باید از این تغییرات آگاه باشند.

پروسه اخذ پذیرش در دانشگاه های لیتوانی به شرح زیر است:

پروسه اخذ پذیرش در دانشگاه های لیتوانی

شرایط اخذ ویزا جهت اعزام دانشجو به لیتوانی

یکی از اصل های بسیار مهم در فرآیند اعزام دانشجو به لیتوانی، شرایط اخذ ویزای لیتوانی برای دانشجویان می باشد. قبل از اعزام دانشجو به لیتوانی، اتباع کشورهای ثالث باید در کنسولگری لیتوانی در کشور خود برای ویزای تحصیلی این کشور درخواست دهند. البته به این نکته نیز توجه فرمایید که، ویزای تحصیل لیتوانی جهت اعزام دانشجو به این کشور، ممکن است بین 2 هفته تا 2 ماه به طول بی انجامد.

در قدم اول جهت دریافت ویزای تحصیلی، باید فرم درخواست ویزا را تکمیل کنید. علاوه بر این می توانید فرم درخواست را به صورت آنلاین در وب سایت رسمی سفارت لیتوانی دریافت نمایید. از سوی دیگر، برای درخواست ویزا، باید پاسپورت معتبر خود را به کنسولگری لیتوانی در کشور خود ارائه دهید. البته تاریخ انقضا پاسپورت شما باید حداقل 3 ماه پس از اعتبار ویزای تحصیلی شما باشد. در نهایت باید هزینه درخواست ویزای تحصیلی لیتوانی را پرداخت نمایید.

اعزام دانشجو به لیتوانی با انواع بورسیه تحصیلی

در سال های اخیر اعزام دانشجو به لیتوانی با بورسیه های تحصیلی متنوع این کشور، مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی از سراسر جهان قرار گرفته است. هدف ارائه بورسیه های تحصیلی مختلف در لیتوانی، جذب دانشجویان از سرتاسر جهان به این کشور برای تحصیل می باشد. دولت لیتوانی با همکاری موسسات آموزشی در این کشور، بورسیه های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان با استعداد که توان پرداخت هزینه تحصیل خود را ندارند، ارائه کرده است. یکی از مهمترین بورسیه های تحصیلی در لیتوانی بورسیه دانشگاه ویتاوتاس مگنوس می باشد. دانشگاه ویتاوتاس مگنوس به دنبال دانشجویان جاه طلب، با هوش و با استعداد جهت اعزام دانشجو به لیتوانی می باشد. که فرصت های بورسیه تحصیلی مختلفی را برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تمام وقت به آنها ارائه می دهد. همچنین معافیت از شهریه 50%، 75%، 90% و 100% را برای دانشجویان فراهم می کند.

همانطور که می دانید، کشور لیتوانی بورسیه های تحصیلی متنوعی را برای اعزام دانشجو به این کشور ارائه می دهد. از دیگر بورسیه های تحصیلی در لیتوانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع بورسیه های تحصیلی در لیتوانیمیزان معافیت از شهریهتوضیحات
بورسیه دانشگاه فنی ویلنیوس75%دانشگاه ویلنیوس برا تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 2024 مکان های رایگان با شهریه ارائه می دهد.
بورسیه تحصیلی کوتاه مدت50%بورسیه تحصیلی کوتاه مدت در لیتوانی برای داوطلبانی که دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری از موسسات آموزش عالی کشورهای شراکت شرقی هستند ارائه می شود.
بورسیه زبان و فرهنگ لیتوانیایی25%این بورسیه بنیاد حمایت از تبادلات آموزشی شرکت در دوره های زبان و فرهنگ لیتوانیایی را برای دانشجویان اعزامی ارائه می دهد.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین بورسیه تحصیلی جهت اعزام دانشجو به لیتوانی را مشاهده فرمایید:

محبوب ترین بورسیه تحصیلی جهت اعزام دانشجو به لیتوانی

مدارک لازم جهت اعزام دانشجو به لیتوانی در سال 2024

دانشجویان ایرانی که قصد مهاجرت تحصیلی به لیتوانی را دارند بایستی علاوه بر مجوز اقامت لیتوانی، اقدام به کسب ویزای تحصیلی لیتوانی کنند. در لیست زیر به الزامات و مدارک اصلی برای کسب ویزای تحصیلی لیتوانی اشاره شده است:

  • پاسپورت معتبر (حداقل 6 ماه اعتبار)
  • نامه پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در لیتوانی
  • 4 قطعه عکس (با اندازه و فرمت پاسپورت)
  • مدارک برای اثبات توان مالی (به طور متوسط 300€ (یورو) در ماه)
  • مدرک زبان، مدارک پزشکی، بیمه درمانی و تمامی مدارک تحصیلی کسب شده
  • ارائه انگیزه نامه معتبر
  • ارائه مدارک مورد نیاز برای اثبات نداشتن سابقه جرم
  • انگیزه نامه و اهداف نامه
  • ارائه شرح دروس گذرانده شده
  • نامه معرفی از طرف اساتید قبلی
  • ارائه گواهی سلامت
  • ارائه بیمه نامه تحصیلی در خصوص تحصیل در این کشور
  • ارائه رسید پرداخت هزینه مربوط به پذیرش و ویزا

به طور معمول، بررسی درخواست ویزای تحصیلی کشور لیتوانی 20 روز بعد از اعلام درخواست انجام می شود. به یاد داشته باشید که برای کسب ویزای تحصیلی لیتوانی متقاضیان باید به سفارت این کشور مراجعه کنند. طی 2 مرحله شرایط اعزام دانشجو به این کشور با اخذ پذیرش و سپس درخواست ویزا همراه می باشد. برای تهیه مدارک و اقدامات مورد نیاز بایستی با همراهی یک وکیل اقدام فرمائید.

دانشگاه های برتر لیتوانی در سال 2024

لیتوانی با اولین موسسه آموزش عالی خود، دانشگاه ویلنیوس، که در سال 1579 در پایتخت این کشور ویلنیوس تأسیس شد، دارای سابقه طولانی در آموزش عالی است. البته فارغ از این دانشگاه، دانشگاه های دیگری نیز در این کشور وجود دارد. به طور کلی دانشگاه های لیتوانی در 2 دسته قرار دارند:

  • موسسات دولتی
  • مؤسسات غیر دولتی

موسسات غیر دولتی از دولت مجوز دریافت می کنند که به آنها اجازه می دهد برنامه های درسی خود را تدریس کنند. در حالی که موسسات دولتی برنامه های درسی را که دولت توصیه می کند به دانشجویان ارائه می دهند. در نمودار زیر به تعداد دانشجویان در دانشگاه های خصوصی و دولتی کشور لیتوانی اشاره شده است:

نمودار تعداد دانشجویان در دانشگاه های لیتوانی

بیشتر دوره های آموزشی در دانشگاه های کشور لیتوان به زبان لیتوانیایی (زبان ملی این کشور) تدریس می شود که مشابه لتونی است. با این حال، برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه ویتاوتاس، دانشگاه کاوناس و دانشگاه ویلنیوس دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. برای دانشجویان بین المللی بسیار مناسب می باشند. اگر تصمیم به تحصیل در لیتوانیایی گرفتید، بهتر است تا قبل از مهاجرت به لیتوانی از طریق تحصیل اقدام به کسب مدرک زبان معتبر کنید.

در جدول زیر نام بهترین دانشگاه های کشور لیتوانی ذکر شده است:

نام دانشگاهتاریخ تاسیس
دانشگاه ویلنیوس1579
دانشگاه کاوناس1922
دانشگاه فنی ویلنیوس گیدیمیناس1956
دانشگاه ویتاوتاس مگنوس1922
دانشگاه MRU1991

اطلاعات کاربردی برای اعزام دانشجو به لیتوانی

جهت اعزام دانشجو به لیتوانی، متقاضیان و دانشجویان خارجی حتما باید اطلاعات کاربردی برای اقامت در لیتوانی داشته باشند. همانطور که می دانید، محل زندگی، آب و هوا، هزینه های زندگی و همچنین بیمه درمان از مهمترین موضوعات برای اعزام دانشجو به لیتوانی و یا مهاجرت تحصیلی به این کشور می باشند. در این بخش قصد داریم به اطلاعات کاربردی اعزام دانشجو به لیتوانی اشاره کنیم. مقاله تحصیل در لیتوانی شامل اطلاعاتی مفید در خصوص موضوع اعزام دانشجو به این کشور نیز می باشد. هزینه تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی حدود 1000€ الی 5300€ (یورو)، در مقطع کارشناسی ارشد 2200€ الی 6500€ (یورو) می باشد. هزینه تحصیل در این کشور با توجه به ملیت متقاضی، نوع دانشگاه، نوع رشته و طول دوره تحصیلی تعیین می گردد.

شرایط اقامت دانشجویی در لیتوانی

همه دانشگاه های این کشور دارای خوابگاه های دانشجویی مجهز برای دانشجویان بین المللی می باشند. برخی از سالن های اقامت دانشگاه های این کشور در نزدیکی دانشگاه ها و برخی دیگر در مرکز شهر واقع شده اند. برخی از آنها دورتر هستند. بنابراین دانشجویان برای رسیدن به دانشگاه باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. سالن های اقامت دانشجویی دانشگاه های کشور لیتوانی با وسایل مدرن بازسازی شده و مجهز شده اند. شایان ذکر است که همه آنها به اینترنت دسترسی دارند. اما همه اقامتگاه ها شرایط یکسانی ندارند. متقاضیانی که قصد اجاره آپارتمان در این کشور را دارند می باید در نظر داشته باشند. هزینه اجاره آپارتمان در مرکز شهر با خارج از شهر متفاوت می باشد.

مهم ترین هزینه در خصوص اقامت در این کشور مربوط به هزینه مسکن می باشد. در این بخش هزینه خرید و اجاره آپارتمان در این کشور شرح داده شده است:

  • اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر: 594€ (یورو)
  • اجاره آپارتمان 1 خوابه در خارج از مرکز شهر: 365€ (یورو)
  • خرید هر متر مربع در مرکز شهر: 3177€ (یورو)
  • خرید هر متر مربع در خارج از مرکز شهر: 2012€ (یورو)

هزینه های اعزام دانشجو به لیتوانی

برای اعزام دانشجو به یک کشور لیتوانی میزان هزینه ها به چند بخش تقسیم می شود. البته در مورد هزینه های اعزام نمی توان مبلغی را مشخص نمود. زیرا میزان هزینه ها بنا به اینکه شما به چه طریقی بخواهید فرآیند پذیرش و ویزای خود را انجام دهید. از چه مشاور یا وکیلی در این زمینه کمک بگیرید متفاوت است. اما بطور کلی هزینه ها برای اعزام دانشجو به لیتوانی شامل موارد ذیل است:

  • هزینه های مشاوره و حق الوکاله وکیل
  • هزینه های تهیه و ترجمه مدارک و تائیدات لازم
  • هزینه های شهریه و ثبت نام دانشگاه
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • هزینه های شهریه تحصیلی
  • هزینه های زندگی در لیتوانی

در این بخش توضیحی در مورد هزینه های زندگی در لیتوانی برای شما دانشجویان گرامی داریم. طبق مصاحبه با دانشجویان مختلف، اکثر دانشجویان خارجی می گویند که داشتن 250€ تا 500€ (یورو) پول برای زندگی در کشور لیتوانی (به طور ماهانه و جدا از شهریه) کافی است. این بستگی به این دارد که یک دانشجو چقدر می خواهد مسافرت کند. هزینه های مختلفی برای رفت و آمد پرداخت کند. اما رویدادهای مختلف تفریحی، موزه ها و سایر جاذبه ها در کشور لیتوانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی هزینه های کمتری به همراه دارند.

بیمه درمانی برای اعزام دانشجو به لیتوانی

بیمه درمانی برای اعزام دانشجو به لیتوانی

دانشجویانی که شهروند یکی از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس به کشور لیتوانی مهاجرت می کنند. دارای کارت بیمه درمانی اروپایی هستند، در صورت بروز حادثه می توانند از خدمات درمانی دولتی بهره مند شوند. لازم است بدانید که کارت های خدمات بیمه ای که توسط سازمان ها و مراکز خصوصی ارائه می شوند نمی توانند از این شرایط بهره مند شوند. دانشجویان بالاتر از 18 سال اتحادیه اروپا می توانند برای بیمه در نظر گرفته شده خدمات پزشکی رایگان دریافت کنند. برای انجام این کار، آنها باید مدرکی را به صندوق بیمه خدمات درمانی ارضی ارائه دهند. در این صورت وضعیت دانشجویی خود را اثبات می کند. سپس، اگر دانشجویان بخواهند در یک مرکز درمانی ثبت نام کنند، مجبور هستند فرم های مورد نیاز را تکمیل کنند و همچنین اطلاعات شخصی خود را ثبت کنند.

شرایط جغرافیایی لیتوانی

در باب شرایط جغرافیایی لیتوانی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • لیتوانی از 2 همسایه بالتیک خود بزرگتر است. تقریباً اندازه ای مشابه با کشور ایرلند را دارد.
  • سرزمین لیتوانی 373 کیلومتر از شرق به غرب و 276 کیلومتر از شمال به جنوب امتداد دارد.
  • لیتوانی با لتونی، بلاروس، لهستان و روسیه مرز مشترک دارد.
  • بلندترین تپه این کشور از سطح دریا 293.8 متر بلند است.
  • در لیتوانی کوهی وجود ندارد.
  • لیتوانی همچنین یک خط ساحلی به طول 100 کیلومتر دارد.
  • موقعیت جغرافیایی این کشور اروپا می باشد.

سایر اطلاعات در خصوص این کشور بدین صورت می باشد:

جزئیاتی درباره لیتوانی

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، قبل از آمدن به لیتوانی، باید از بیمه خود استفاده كنند. این بیمه در خصوص تحصیل 1 سال تحصیلی متقاضیان نیاز می باشد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایر مقالات تهیه شده توسط متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و یا با تماس با کارشناسان ما از شرایط مهاجرت از طریق کار به لیتوانی و همچنین اعزام دانشجو به سایر کشورهای دنیا آگاه شوید.

سوالات پرتکرار در باب اعزام دانشجو به لیتوانی

سوالات پرتکرار در باب اعزام دانشجو به لیتوانی در سال 2024 عبارتست از:

  • دانشگاه های لیتوانی به صورت کلی به چند دسته تبدیل می شوند؟ موسسات دولتی برنامه های درسی را که دولت توصیه می کند به دانشجویان ارائه می دهند و مؤسسات غیر دولتی که از دولت مجوزی دریافت می کنند که به آنها اجازه می دهد برنامه های درسی خود را تدریس کنند.
  • زبان آموزشی در دانشگاه های لیتوانی چیست؟ بیشتر دوره های آموزشی در دانشگاه های کشور لیتوانی به زبان لیتوانیایی است. با این حال، برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه ویتاوتاس، دانشگاه کاوناس و دانشگاه ویلنیوس دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.
  • هزینه ها برای مهاجرت به لیتوانی شامل چیست؟ هزینه های مشاوره و حق الوکاله، هزینه های تهیه و ترجمه مدارک و تائیدات لازم، هزینه های شهریه و ثبت نام دانشگاه و هزینه های زندگی در لیتوانی
  • هزینه حدودی برای زندگی یک دانشجو خارجی در لیتوانی چقدر است؟ اکثر دانشجویان خارجی می گویند که داشتن 250€ تا 500€ (یورو) پول برای زندگی در کشور لیتوانی (به طور ماهانه و جدا از شهریه) کافی است.
5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به لیتوانی

  1. هانی گفت:

    سلام من تمام مدارک ادامه تتحصیل رو دارم اما خیلی حوصله درس خوندن ندارم.هزینه سرمایه گذاریش چقدره که از اون طریق بشه رفت؟
    ویزای همزمان داره؟

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما. بله از طریق سرایه گذاری در لیتوانی هم می توانید به این کشور مهاجرت کنید.ویزای همراه همزمان هم دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *